Visa fullständig version : Att ta hand om fisken på bästa sätt
Jag är intresserad av att veta hur ni gör för att ta hand om era dyrgripar på bästa sätt.
Själv bonkar jag dem snabbt och sen ner i kylboxen med PET-flaskor och rensar när jag kommer hem.
Har sett att endel avblodar, men det är inget jag provat.
Märker ni skillnad på köttet?
Vatten i kylboxen? Har aldrig fattat vad det är bra för?
Som sagt, vad gör ni med laxen för att få bästa kvalité?
Avblodning är ett måste annars kan det ge smak på fisken alla fall på lax.
Har man ingen box med sig kan man linda fisken i våta trasor då detta avkyler fisken.
Finns lite tips i fiskejournalens bilaga ta vara på din fångst.
Står så här i Fiskejournalens ta tillvara din fångst.
Alla fiskar tjänar på att blodas av direkt efter fångsten extra viktigt är det att bloda av stora fiskar.
Avblodningen ger bättre smak och man slipper gråsvarta fläckar i köttet.
En fisk som inte blodats av läcker mer vätska vid förvaring och rensning.
Källa Fiskejournalen ta tillvara din fångst.
Om fiskejournalen inte vill att detta ska stå här så kontakta mig så tas det bort.
Och avblodning sker direkt efter fångst? Låte som mycket kladd i båten...
Och avblodning sker direkt efter fångst? Låte som mycket kladd i båten...
Ja avblodning sker efter fångst.
Lite kladd gör inget bara skölja ur båten med lite vatten blodet åker med ut i självlänsen.
Avblodning är ett måste. Annars vill inte änns katten ha fisken. Gäller samtliga fiskarter. Med lax och öring arter så rycker jag en gälbåge medans på torskfiskar mm så strupskär jag dem.
Jämför fileerna med en avblodad fisk mot en som inte varit avblodad så märker du skillnaden.
/Lidberg
Lauri Aarnipuro
2009-06-11, 20:34
Hej!
Jag brukar ha med mig en stooor kylbag med en fryst 5-liters dunke i. Efter fångsten sticker jag fisken och hänger den i ett snöre utanför båten ett tag - typ 15 min. Då slipper man blod i båten. Dessutom avblodas fisken bättre ner i vattnet. Sen får den fortsätta sin fisketur i kylbagen.
Det fungerar!
Lasse
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.