Visa fullständig version : Lite bilder från plottern med ais på
Först är på 2 st fritidsbåtar
2:a är på den första fritidsbåten med markören över så man får upp namnet
3:e bilden är detaljerad info om båten med anropsnr bortedigerat
4:e är på ett fartyg på väg till frankike aktiverat i plottern så man ser namn fart och kurs
Mycket nice, sådana leksaker gillar jag .-)
/Kjelle
det här ser ju riktigt roligt ut hittade på blocket en ais motagre som går att koppla med GPS anten dom har även en utan anten är det någon som har en aning hur man i så fall kan ansluta den till en lowrance Lcx112c bifogar länk till anonsen
http://www.blocket.se/goteborg/AIS_mottagare_exkl_GPS_antenn_25022353.htm?ca=21&w=3
det här ser ju riktigt roligt ut hittade på blocket en ais motagre som går att koppla med GPS anten dom har även en utan anten är det någon som har en aning hur man i så fall kan ansluta den till en lowrance Lcx112c bifogar länk till anonsen
http://www.blocket.se/goteborg/AIS_mottagare_exkl_GPS_antenn_25022353.htm?ca=21&w=3
Plottern måste ha mjukvara för AIS och detta är jag ganska säker på LCX-112C INTE har vill du ha detta blir det nog en nyare HDS att pynta för tyvärr.
ok ska ta och kolla detta med Sportmanship annars så brukar väl motagarna gå via VHF
har inte sett att man kan ta singnalen via GPS antennen har inte riktigt fått koll på denna motagaren vad den egentligen har för mjukvara ska försöka att ringa dom som anonosera den och få lite mera info om den kanske man kan få lite installationstips från dom
Flodström
2009-12-26, 22:48
Läckert. AIS vill jag ha i min nya båt. Frågan är som sagt, vad behövs för grejor mer än den AIS-mottagaren?
Lasse, vad har du själv för grejer til den där displayen? Bärbar PC +++ ?
ok ska ta och kolla detta med Sportmanship annars så brukar väl motagarna gå via VHF
har inte sett att man kan ta singnalen via GPS antennen har inte riktigt fått koll på denna motagaren vad den egentligen har för mjukvara ska försöka att ringa dom som anonosera den och få lite mera info om den kanske man kan få lite installationstips från dom
VHF överföring är riktigt men din plotter måste ha mjukvara för presentationen på skärmen av inkommen data och här tror jag det brister vad gäller LCX-112C, dock är jag inte 100% säker men väl till 99.
Blir nog HDS, nyare Garmin eller Raymarine för detta
Läckert. AIS vill jag ha i min nya båt. Frågan är som sagt, vad behövs för grejor mer än den AIS-mottagaren?
Lasse, vad har du själv för grejer til den där displayen? Bärbar PC +++ ?
Jag har en garmin 4012 aismottagaren är en Comar ais multi (http://www.marinplus.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=163&category_id=2&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26)
den tar ju singnalen via VHF den som jag tittade på kör via GPS anten har lag ner lite tid
i helgen tror nog att dom flesta plottrar som har en ingång för ITU/ NMEA 0183
kan ta emot data från denna enhet är det någon som vet om man kan splitta en
GPS singnalen i ett Lowranc system
Flodström
2009-12-27, 22:41
är det någon som vet om man kan splitta en
Som regel är ju GPS-antennen kopplad via NMEA2000 nätverket och då kan du ju splitta signalen till hur många enheter som hällst rent teoretiskt förutsatt att mottagaren har detta protokoll oxå
Annars så har du ju NMEA-0183 utgången (2 st på LCX serien t.ex) som sänder GPS possitioner :rolleyes:
Flodström
2009-12-27, 22:50
Jag har en garmin 4012 aismottagaren är en Comar ais multi (http://www.marinplus.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=163&category_id=2&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26)
Såg jäkligt smidig ut den där mottagaren. Då är det bara den man behöver för att kunna kolla båttrafiken runt i området man befinner sig, förutsatt att man har en fast VHF antenn till VHF-radion. I annat fall så kan det vara på tiden att man skaffar en bra VHF-antenn.
Det finns ingen möjlighet att ta emot den AIS-informationen via GPS antenner?
Om så vore fallet så behövs ju inte en sån kostbar mottagare som du visat till, men så enkelt är det väll inte :confused:
ok det börja klarna ska nog inte vara så svårt att få detta att funka återkommer
när grejerna är på platts
den tar ju singnalen via VHF den som jag tittade på kör via GPS anten har lag ner lite tid
i helgen tror nog att dom flesta plottrar som har en ingång för ITU/ NMEA 0183
kan ta emot data från denna enhet är det någon som vet om man kan splitta en
Ais sänds via vhfnätet så det måste vara felskrivning i den annonsen tyvärr.
Såg jäkligt smidig ut den där mottagaren. Då är det bara den man behöver för att kunna kolla båttrafiken runt i området man befinner sig, förutsatt att man har en fast VHF antenn till VHF-radion. I annat fall så kan det vara på tiden att man skaffar en bra VHF-antenn.
Det finns ingen möjlighet att ta emot den AIS-informationen via GPS antenner?
Om så vore fallet så behövs ju inte en sån kostbar mottagare som du visat till, men så enkelt är det väll inte :confused:
Här kommer lite information om ais.
Vad krävs för att ta emot AIS-information?
För att ta emot all AIS-information behövs en äkta 2-kanals mottagare, en VHF-antenn och en plotter, AIS-display eller en dator.
Vilken information skickar en AIS?
En AIS transponder klass A skickar ut följande statisk information:
- MMSI-nummer
- Fartygsnamn
- Anropssignal
- IMO-nummer
- Längd
- Bredd
- Fartygstyp t.ex. Cargo, Tanker, Passenger, Leisure
- Antennplacering (GPS-antennen)
En AIS transponder klass A skickar ut följande rörlig och dynamisk information:
- Kurs över grund
- Fart över grund
- Kompasskurs
- Fartygets position
- Tid i UTC
- Status t.ex. anchored, under way, moored
- Djupgående
- Ev. farligt gods
- Destination
- Beräknad ankomsttid, ETA
En AIS transponder klass B skickar ut följande statisk information:
- MMSI-nummer
- Fartygsnamn
- Anropssignal
- Längd
- Bredd
- Fartygstyp t.ex. Cargo, Tanker, Passenger, Leisure
- Antennplacering (GPS-antennen)
Rörlig och dynamisk information:
- Kurs över grund
- Fart över grund
- Kompasskurs
- Fartygets position
- Tid i UTC
- Djupgående
När skickas AIS-information ut (klass A)?
Fartyg 0 - 14 knop, 10 sek
Fartyg 0 - 14 knop under kursändring, 3,3 sek.
Fartyg 14 - 23 knop, 6 sek.
Fartyg 14 - 23 knop under kursändring, 3,3 sek.
Fartyg >23 knop, 2 sek.
Fartyg >23 knop under kursändring, 2 sek.
Fartyg till ankars eller förtöjd, och rörelse över 3 knop, 10 sek.
Fartyg till ankars eller förtöjd, och rörelse ej över 3 knop, 3 min.
Statisk information, t.ex. namn och fartygstyp, 6 min.
Reserelaterad information, t.ex. destination och ETA, 6 min.
När skickas AIS-information ut (klass B)?
Fartyg med fart över grund < 2 knop,3 min
Fartyg med fart över grund > 2 knop, 30 sek
Statisk information, t.ex. namn och fartygstyp, 6 min.
Vilken effekt skickar AIS?
Utefekten är 25 W för klass A och 2 W för klass B.
Taget från marinplus.
AIS mottager andra fartygs positioner via VHF helt riktigt och det är inga problem att koppla detta till antingen NMEA 183 eller 2000 dock hjälper inte detta om plottern dvs mottagande maskin INTE har mjukvara för att visa dessa positioner/AIS på skärm, då måste du använda plotter/maskin som har detta dvs troligen nyare grejor man måste förstå skillnaden här, dock kolla upp det med generalagent ska inte påsta att LCX-112C inte har detta för jag är som sagt inte 100% säker men nästan mvh
Din GPS antenn ombord har ingen betydelse här annat än för att ge din egen position precis som vanligt.
AIS kommer från landbaserade grejor och mottages via VHF antingen med egen antenn eller splitter från båtens VHF radio.
Din GPS antenn ombord har ingen betydelse här annat än för att ge din egen position precis som vanligt.
AIS kommer från landbaserade grejor och mottages via VHF antingen med egen antenn eller splitter från båtens VHF radio.
Ais kommer inte från landbaserade grejor det kommer direkt från fartygen.
Enda gången dom kommer från land är när säkerhetsrelaterad information skickas från sjöfartsverket.
Ais kommer inte från landbaserade grejor det kommer direkt från fartygen.
Enda gången dom kommer från land är när säkerhetsrelaterad information skickas från sjöfartsverket.
Ok där har du nog rätt men det kommer inte ifrån rymden som GPS signalerna iaf
Hej igen ursäkta om jag skapat förvirring all AIS trafik måste motas via VHF
den anonsen som jag hadde länk till var lite dåligt formulerad vaför han skrivit gps Anten
är om du vill visa din posion så måste du ha det på din båt så har man bara en VHF ombord så ansluter man motagare via en splitt på antenkabeln sen plockar man in singnalen i plottern via ITU/ NMEA 0183 så enkelt det kan vara bifogar en länk till splitter
för VHF kanske fins billigare bara att söka på http://www.tecopt.com/artiklar/ais/vhf-splitter-true-heading/
skitfiske på er
Flodström
2009-12-29, 15:41
Ok då har jag förstått det så att det är fartygen själva som sänder ut data på VHF:en.
Då undrar jag om det är speciella sändare för denna information eller är det den vanliga VHF:en som sänder ut (via tillkoppling till plotter och GPS-antenn-infon.)
Ar det den mottagare som du här visar till som gjör det jobbet eller ligger det som en "automatik" i VHF:en?
Sänder du ut sådan info. om din egen position etc.... ? :rolleyes:
om du tittar på länken här så ska denna både sända och mota AIS med rätt inkoppling
jag är inte ute efter att visa min posion men kunna se dom stora båtaran om man är i Simris eller Hällevik och det blir tjocka så kan det varar bra att ha koll på lastfartygen
betydlig billigare lösning än radar men givet vis inte lika bra men man får väga för eller emot bättre att se något än inget alls
Ok då har jag förstått det så att det är fartygen själva som sänder ut data på VHF:en.
Då undrar jag om det är speciella sändare för denna information eller är det den vanliga VHF:en som sänder ut (via tillkoppling till plotter och GPS-antenn-infon.)
Ar det den mottagare som du här visar till som gjör det jobbet eller ligger det som en "automatik" i VHF:en?
För att sända måste du ha en transponder kolla på sidan jag länkade till och kolla på transponder där.
Den jag har tar bara emot det räcker för mig det blir för dyrt annars även fast det finns ganska billiga runt 7000 :-
om du tittar på länken här så ska denna både sända och mota AIS med rätt inkoppling
jag är inte ute efter att visa min posion men kunna se dom stora båtaran om man är i Simris eller Hällevik och det blir tjocka så kan det varar bra att ha koll på lastfartygen
betydlig billigare lösning än radar men givet vis inte lika bra men man får väga för eller emot bättre att se något än inget alls
Den där sänder inte alls den tar emot ais denna (http://www.marinplus.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=3&category_id=3&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26)däremot sänder
Styr du båtar vägande mer än 300 bruttoregisterton är det lag på att du skall sända din position kurs fart destination etc.
Under detta finns nog ingen lag dvs du kan välja att sända eller inte.
I dimma är det nog begåvat att sända sin position även i liten båt. och då nog helst inte i sista sekunden!
Krävs nog en box (därav splittern) som sköter jobbet denna kopplas till närmsta GPS via NMEA och tar sedan hand om sändning av meddelandena.
Tror inte båtens ordinarie VHF är inblandad alls annat än om den splittar antenn med VHFen och sänder/mottager via denna.
Kul grej men ersättning av radar är det ännu inte som sagt du ser inte de båtar som inte har och heller ej behöver enligt lag men förr eller senare har vi det nog alla och vilket gytter ska det inte bli på skärmen en sommardag i skärgården.
Har man mobilt bredband i båten finns flera sajter som blir allt bättre och bättre.
Då för oss som inte har kulorna för de senaste plottrarna
För att sända måste du ha en transponder kolla på sidan jag länkade till och kolla på transponder där.
Den jag har tar bara emot det räcker för mig det blir för dyrt annars även fast det finns ganska billiga runt 7000 :-
Den där sänder inte alls den tar emot ais denna (http://www.marinplus.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=3&category_id=3&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26)däremot sänder
ok ser skillnaden nu när man jämför produkterna
Flodström
2009-12-30, 21:56
Kunde man sänt sin egen possition via den egna VHF-transmittern/radion så skulle det inte kostat speciellt mycket, men en separat sändare.... :(
Då är det faktiskt bättre att satsa på en sjysst radarantenn precis som någon nämnde här. Har ju i.o.f. alltid tänkt radar men funderade på om AIS kunde varit ett allternativ. Men det är det bara för trafiken med fartyg över 300 bruttoregisterton, som TAMTAM nämnde här i tråden. All småbåts/fritidsbåt-trafik blir som ni säger fortfarande helt anonym (bortsett från de få som har installerat AIS-sändare............. :cool:
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.