Visa fullständig version : BE Körkort
Är i gång med teorien på ett BE körkort och undrar vilka av er som har BE, vilka delar tycker ni var svårast.
Skall göra teoriprovet som privatist på torsdag och undrar vad jag behöver plugga.
Räknar med att och tror att den vanliga bilteorien sitter så det är allt som gäller släpvagnen i kombination med bilen som jag behöver plugga in.
Tips och råd tack :-)
/Kjelle
Jag har hela alfabetet och du har rätt, har man tagit ett körkort blir det bara lättare att ta nästa. Det följer ju liksom samma mönster det där provet. Bara läsa frågorna ordentligt.
(Nåja, buss och tradare har en massa specialregler men sånt läser man ju på under tiden)
drittling
2009-06-02, 12:54
Jag har BE,CE och DE behörigheter och dom var inte helt lätt att läsa in! Läs från pärm till pärm flera gånger..!! Du kommer att märka att det du läs andra och tredje gången fastnar mycket lättare. Och då blir det "Aha var det så det hängde ihop" Läs teorin helt förutsättningslöst.
Lycka till med körkortet
//Jugge
jag har iaf A, men AAAAAAAAAAAAAA är rätt värdelöst om man hänger på ett 3500kg släp på bilen :-)
ABC70/74 har jag, nu har ni lite att klura på:-)
/Kjelle
Är i gång med teorien på ett BE körkort och undrar vilka av er som har BE, vilka delar tycker ni var svårast.
Skall göra teoriprovet som privatist på torsdag och undrar vad jag behöver plugga.
Räknar med att och tror att den vanliga bilteorien sitter så det är eallt som gäller släpvagnen som jag behöver plugga in.
Tips och råd tack :-)
/Kjelle
Tog kk 1970 (förra årtusendet?!) och fick en liten chock över hur mycket som behövdes kunnas i teori för ett BE kk. Tog nya körkortet i år och det gick bra på bägge proven. Körde en lektion för att kunna få låna bil och lastat släp av körskola (har två automat vxl bilar).
Kom ihåg att memorera varenda moment på "tillsyn före körning" Både bil och släp ska kontrolleras. Dessutom ska man göra ett bromsprov med lastat släp för att kontrollera färdbromsreserv.
Mvh
Johnny
Tog kk 1970 (förra årtusendet?!) och fick en liten chock över hur mycket som behövdes kunnas i teori för ett BE kk. Tog nya körkortet i år och det gick bra på bägge proven. Körde en lektion för att kunna få låna bil och lastat släp av körskola (har två automat vxl bilar).
Kom ihåg att memorera varenda moment på "tillsyn före körning" Både bil och släp ska kontrolleras. Dessutom ska man göra ett bromsprov med lastat släp för att kontrollera färdbromsreserv.
Mvh
Johnny
Tack Johnny!
Bromsprovet har nu tagits bort, men listan på allt som skall kontrolleras innan körning var ju inte rolig.
Nu har jag bara automat växlade bilar, men i och med att jag inte körde upp förra gången med automat så måste jag nu köra upp med manuellväxlad bil, shit jag har inte kört en manuellväxlad bil på flera år hahaha.
Tänker också köra en lektion för att plocka bort några ovanor samt pusha lite extra på körningen i körgården, men vad bra att man kan låna bil och släp på körskolan, annars så skulle jag behöva hyra båda bil och släp.
Men allt går.
/Kjelle
Provet o torsdags gick bra, GODKÄND :-) då räcker det tydligen med två dagars slött pluggande.
Nästa steg nu är uppkörning den 7 juli klockan 14.15
Har lättare ångest inför säkerhetsgenomgången av bil och släp, har aldrig gjort nåt liknande lol.
/Kjelle
Engstedt
2009-06-29, 16:45
Hej Kjelle!
Jag tog BE-kort i höstas, och det gick smidigt. Teorin var som du säger inte det svåraste, men det är lätt att få fel på deras (kugg)frågor..
Uppkörningen är dels säkerhetskontroll av fordon och släp. Tänk på att öppna släpet och kontrollera att lasten är säkrad. Prata högt så att övningsledaren inser att du vet vad du pratar om. Plugga in resten av säkerhetskontrollen, gör den hemma för dig själv med en lista bredvid så sitter det efter några gånger. Jag var tvungen att göra att bromsprov efter några meters körning för att visa på att rörelsereserven i påskjutsbromsen var tillräcklig. Sen är det hinderbana. Går att öva själv innan, bara sätta upp koner enligt de mått som finns i boken. Kör man den ett tiotal gånger kan man det. Det gäller att ta det lugnt bara, tiden finns. Men efter övning gör man den på några minuter bara.
Sen är det ut i trafiken. Bara kör som vanligt men tänk på alla de jävla högerreglerna i villaområden. Var nära jag åkte dit för det. Även enkelriktat om han lurar in dig i stadsområden.
Kör lugnt bara så kommer allt gå bra.
Mvh Olof
Kan bara instämma med föregående. Det handlar inte bara om att visa upp sina nya färdigheter med tungtjävla släp. Man kör bildlikt talat även upp som om det vore att vanligt körkort också. Ingenting gratis på den sidan inte. Mitt största problem var att hålla hastigheten. Så jävla lätt att glida upp mot 60 km på 50-sträcka, och då är det kört.
Men det kommer nog att gå bra.
Mvh
Johnny
Tackar tackar!
Skall idag tisdag ha en körlektion för at få låna bil plus släp på uppkörningen, samt plocka bort några ovanor.
Återkommer med rapport hehe.
Skall även köra hinderbanan ett flertal gånger under lektionen.
Mvh
Kjelle
Hej!
Körlektionen gick hur bra som helst, så nu är det bara uppkörningen som återstår.
Körde hinderbanan tre gånger felfritt på ca sex minuter så det är iallefall gött om tid.
Säkerhetskontroll bil och släp samt eventuella funktionsbeskrivningar känns lite sisådär.
Men jag pluggar vidare och återkommer med uppföljning när jag har avklarat eller kuggat på en uppkörning :-)))
Tackar för alla tips :-)
/Kjelle
Uppdatering:
Då var BE uppkörningen avklarat :-) sht va gytt.
Om några dagar kommer mitt nya körkort i posten.
Nytt personbästa i bänkpress igår och BE körkort idag, goa dagar :-)
Nu är det bara ett riktigt släp som fattas.
/Kjelle
Stort grattis till kortet!
Då blev allt lättare nu då kjelle när du ska kuska runt med båten på ett bålstasläp:D
Då blev allt lättare nu då kjelle när du ska kuska runt med båten på ett bålstasläp:D
Hehe du och dina Bålstasläp.
Det är inte bestämt än vilket fabrikat det blir men det lutar åt Brenderups största släp.
Har tidigare haft flera Brenderup båtsläp i flera olika omgånger och har varit jättenöjd, aldrig nångång har jag haft probs med dessa släp.
/Kjelle
Stort grattis till kortet!
Tackar tackar, ett problem mindre när man skall ut med båt eller biltransport.
/Kjelle
Tackar tackar, ett problem mindre när man skall ut med båt eller biltransport.
/Kjelle
Nu har jag ju mycket mindre båt men förut trailade jag med en Grand Cherokee och behövde BE-kort. Gick länge och gruvade mig för detta och belutade mig till slut att det fick bli bilbyte istället. Så nu drar jag runt lagligt med en pajero pinin men f-n va man ångrar sig i uppförsbackarna (saknar V8an!)
Nu har jag ju mycket mindre båt men förut trailade jag med en Grand Cherokee och behövde BE-kort. Gick länge och gruvade mig för detta och belutade mig till slut att det fick bli bilbyte istället. Så nu drar jag runt lagligt med en pajero pinin men f-n va man ångrar sig i uppförsbackarna (saknar V8an!)
Kör själv en 1995 Grand Cherokee 5,2 V8 och är jättenöjd med bilen som dragbil.
Nackdelen är att dragbilen drar bränsle med hehe, konstant fyrahjulsdrift och V8 är en törstig kombination.
Jag använder i stort sett den bilen enbart till att dra båt med, i övrigt står den parkerat på gården.
/Kjelle
Engstedt
2009-12-25, 15:03
Grattis! Gott med BE-kort!
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.