Visa fullständig version : Downrigger lodd
Team Helgøya
2009-02-15, 19:43
Hei.
Hva slags vekter og form anbefaler dere på blylodden i Østersjøen?
7kg eller kan 9kgs mega shark være loddet når en skal ned på 150 fot?
Noen som kan komme med fordeler/ulemper med Scottys braided line kontra vanlig
scotty wire?
Hei"
Jeg kjörer med 7kg vanlige standard lodd og dette fungerer kjempebra.
Har ikke testet Shark så jeg vet ikke om det er noen forskjell på disse loddene og vanlige som jeg har.
9kg synes ikke jeg du trenger, det er bare unödvendig slitasje på utstyr og större sjanse for at utstyr havarerer.
Det er sikkert like mande forskjellige meninger om dette som allt annet rundt trollingen.
Flodström kan kanskje gi ett bedre svar angående Shark loddene da han selger disse i Norge.
/kjelle
Flodström
2009-02-16, 00:54
Sharkloden är bra p.g.a. att dem finns i så olika utgåvor: Blanka med lock-ljud, svarta, svarta osynliga utan ljud (för fiske med
flashers och agnfisk/löja/Nors/strØmming/sill etc. Och det finns självlysande som kansje kan vara supra vid nattfiske eller på större djup.
Skall du stacka två till tre spön på en och samma riggwire och fiska ned till ett maksdjup på säg 100-150 fot (30-45m) så blir det mycket stor vinkel på riggwiren. Skal du dessutom köra i lite högre fart 2,5-3,5 kn (som rekommenderas i Östersjön på vårfisket med vissa beten) så vette fasen om du i det hela taget kommer att kunna se loden på ekolodet (med 6 kg´s lod). Tror du kommer att få en hyffsad fördel med det tyngre lodet i det här fallet. Jag märker ju det här under trollingen hemma i Hardangerfjorden, hade inte gått så bra med 6 kg´s lod som med dem på 8kg++.
Ang. Sharkloden så är ju dem lite mer försiggjorda, med ytbehandling och syrafast stjärtfena.
Nu är det inte säkert era riggar klarar dem tyngsta Sharkloden, eller andra lika tunga lod. Så det är bäst att först kolla upp det noga .
Scotty och Cannons större och kraftigaste riggar fixar lätt 20 lb, d.v.s. drygt 9 kg men andra och mer budgetvänliga riggar fixar
det troligtvis inte.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.