Visa fullständig version : Trolling året runt.........?
Flodström
2009-02-15, 20:04
Hei.
Mitt första inlägg här på forummet.
Jag bor som sagt i Norge, närmare bestemt i den yttre delen av Norges största fjord, Hardangerfjorden.
Just i dag skulle vi ha varit ute på en liten trollingtur på just Hardangerfjorden men det kom så jäkla massa snö i natt och till råga på allt så hade båthamnen frusit till. Bara 4-5 cm "blötsnö-is" men det är tillräckligt för att man inte kan ta sig ut.
Blir en tur så fort hamnen har tinat upp lite till.
Ägnade dagen åt snömockande och blåste sen liv i Hondan så jag fick fyllt på lite "soppa" i båtbatterierna. Fick oxå kört värmaren nån timme drygt, mest bara för att den mår bra av att köras i bland. :D Kommer rapport sen då vi varit ute
Hei og velkommen Flodström!
japp vinter er noe uberegnelig for oss trollere.
Jeg hadde selv samme plan på å komme ut og fiske litt her i Oskarshamn men kalde netter satte en stopper for dette.
Nå har vi is i hele havnen der rampen selvsagt ligger lengst inn.
Men noen dager med finvär så er det snart klart for fiske igjen.
/Kjelle
Team Helgøya
2009-02-15, 20:55
Dere har i det minste lov til å trolle... Må vente til 1. mai vi, men like greit nå som hele fjorden er islagt
kytefiskern
2009-02-15, 21:45
Enig:-) Men plutselig er det 1 mai, men før det reiser vi jo til Bornholm Helgøya:-) Det blir råtttt...
Team Stegg
2009-02-16, 12:19
Du skal da ikke lenger enn til Randsfjorden eller Tyrifjorden så er det fiske hele året(ja når isen går) ;)
Team Helgøya
2009-02-16, 13:26
Neida det er muligheter i andre sjøer her i landet, men bruker ikke så mye lenger til til Åmål en til Hov så da blir det til at en reiser dit. Er vel stangbegrensninger på Rands også :(
Er vel stangbegrensninger på Rands også :(
Er det virkelig det?
Det skulle man ikke tro, fra stuevinduet der jeg bodde tidligere så jeg rett ner på fjorden, mange av de större såkalte seriöse trolling teamene som ikke var så seriöse.
Sånn er det når man tror man ikke blir sett.
problemet er bare det at disse gir hele trollingen ett dårlig rykte. Selv så synes jeg at 6 eller kanske 8 stenger skulle värt OK og i stedet en bag limit. Men så lenge reglene er som de er så får man forsöke å holde disse.
/Kjelle
storlaksen16
2009-03-04, 10:11
jeg mener å ha hørt at det er maks 2 stenger?? så fisker de med 6-8 så burde de enten lese lovene eller byne å bry seg om lovene...
gleder meg til driv isen her i oslofjorden forsvinner!!! da skal jeg ut igjen ;)
OM jeg ikke har helt feil så er det to stenger som gjelder når man fisker LAKS i sjöen, fisker du torsk eller sei så vettefan om det er noen begrensning i det hele tatt.
Dette er det andre brukere her som kan mye bedre enn meg.
Mvh
Kjelle
storlaksen16
2009-03-04, 14:46
etter litt leting fant jeg det i et annet forum jeg er medlem på
§ 3. Fiskeredskap
Fiske etter laks og sjøørret er bare tillatt i sjøen med stang, håndsnøre og kilenøter registrert hos fylkesmannen. Oter er ikke tillatt. Fra land er fiske tillatt med en stang eller et håndsnøre per fisker. Fiske fra båt og fra is er tillatt med to redskaper (stang, håndsnøre) per båt og per isfisker med et agn på hvert redskap. Det er ikke tillatt å forlate eller la snører/stenger stå ute uten tilsyn. Minstemål for fangst av laks og sjøørret er 35 cm. I fredningssona i Drammensfjorden ut til grensa fra Nøsteodden til Saltbutangen (jf. § 1 pkt 1 ), gjelder reglene også for fiske etter saltvannsfisk.
janne_blues
2009-03-07, 07:38
Hejsan på er alla glada fiskevänner!
Detta är mitt absolut första inlägg i något forum överhuvudtaget, så jag har ingen som helst erfarenhet alls.
Inte nog med det, jag är en nybörjare då det gäller trolling oxå...
Jag far till Norge varje vår för att fiska torsk bla, och i år tänkte ja ta med egen båt för att trolla i havet.
Men nu läser jag med förskräckelse att man kanske inte får använda mer än 2 fiskespö...stämmer detta?
Jag brukar använda minst 6 stycken... :?
Team Helgøya
2009-03-07, 09:30
2 stangs regelen gjelder KUN fiske etter anadrome laksefisker (laks, sjøørret, sjørøye). Etter alle andre arter kan du bruke så mange stenger du får plass til i båten. Men Norge er et nisseland når det kommer til regler generelt, norske politikere er gode til en ting og det er å skru OPP avgifter
Hej O Välkommen janne_blues!
Team Helgöya har rätt, bara två spön vid trolling efter lax, öring!
Norske politiker tror sig skydda dessa arter genom att begränsa trollingen, men å andra sidan låta
yrkesfisket hålla på för fullt.
/Kjelle
Team Stegg
2009-03-07, 22:33
Her må jeg si du virker å ha dobbelmoral Kjelle
i ene øyeblikket sier du følg reglene i Rands i neste oppfordrer du til ulovligheter i sjøen :roll:
Skal man fiske etter laks eller sjøørret i sjøen med båt er det 2 stenger som er lov.
MIn klare mening er følg de regler i de vann man fisker i .
:shock: veldig enig med Team Stegg her,,viktig med rein etikk,,og
"moral" og heller prøve og jobbe seriøst opp imot myndigheter\loverket
slik at miljøet ikke ødelegger for seg sjøl,,
Team Helgøya
2009-03-07, 22:56
jeg er notorisk regelbryter og fisker kun "sei" i sjøen
Her må jeg si du virker å ha dobbelmoral Kjelle
i ene øyeblikket sier du følg reglene i Rands i neste oppfordrer du til ulovligheter i sjøen :roll:
Skal man fiske etter laks eller sjøørret i sjøen med båt er det 2 stenger som er lov.
MIn klare mening er følg de regler i de vann man fisker i .
Dobbelmoral, nei jeg oppfordrer han bare til å fiske sei på de andre stengene, Lages det ett regelverk som er helt på jordet og som kan tolkes i alle retninger så blir dette resultatet.
På rands er det max fire stenger uansett om du fiske sik , örret, krökle, laue, dassmort eller lik.
/Kjelle
Team Stegg
2009-03-08, 00:26
Den blir meget tynn gutter.
Når man setter trollingbåten i vannet vet man hva man driver med, så dette blir jo bare tullball.
Hold dere til to stenger i saltvann hvis målet er fettfinne.
Sande bukta, Oslofjorden ,Drammensfjorden mm står det haugevis med fluefiskere osv som ser 6-8-10 stenger som stikker opp av en båt, dette er ingen god pr for trollingmiljøet.
Forøvrig er det ingen tvil om at det er tøysete regler ,men den kampen må tas på en annen arena.
Loven sier 2 akkurat som den sier 4 i Rands, så det å skjule seg bak at man fisker sei i indre Drammensfjord feks blr helt håpløst.
Det er en grunn for at jeg bare troller Kveite i Saltvann, og reiser til søta bror for å trolle Laks
Løsningen er jo ganske enkel fisk med så mange stenger man klarer i Østersjøen :lol:
Da sier vi så!
Uansett så vil disse fluefiskerne se bare masse stenger også i de områdene der Danskene kommer for å trolle sei
(og faktisk troller sei).
Mitt innlegg endret!
Jeg har aldri og kommer nok heller aldri til å fiske i Norskt saltvann.
Det ble aldri sånn når jeg bodde i Norge og nå finnes det ingen anledning med ett trollingeldorado rett utenfor döra.
Mvh
kjelle
Det er en grunn for at jeg bare troller Kveite i Saltvann, og reiser til søta bror for å trolle Laks
Løsningen er jo ganske enkel fisk med så mange stenger man klarer i Østersjøen :lol:
Mm enig, 18 stenger på en god dag.
Så du hadde fisket bra i Simris, gratulerer!
/kjelle
Flodström
2009-03-09, 17:43
I saltvann kan en trolle med hva som helst. Men, er det sagt noe i loven om bruk av planerbord/pulker?
Dessuten kan man selvfølgelig trolle etter laksefisk i sjøen med 10-14 stenger men da kan man heller ikke ta
opp noen fisk i båten. All laksefisk må da returneres. Dette kan være med på å teste ut fart, type beite, dybde
etc for mest effektivt fiske i sjøen. Hvis oppsynet skulle dykke opp så har man ikke brutt loven på noe vis.
Når man har fått tingen under kontroll, d.v.s. man har blitt rimeleg sikker på teknikken så kan man fortsette
med kun to stenger og da har man lov å ta opp laksefisk.
Loven her er heilt på tryne faktisk. :?
Team Stegg
2009-03-09, 20:34
I saltvann kan en trolle med hva som helst. Men, er det sagt noe i loven om bruk av planerbord/pulker?
Dessuten kan man selvfølgelig trolle etter laksefisk i sjøen med 10-14 stenger men da kan man heller ikke ta
opp noen fisk i båten. All laksefisk må da returneres. Dette kan være med på å teste ut fart, type beite, dybde
etc for mest effektivt fiske i sjøen. Hvis oppsynet skulle dykke opp så har man ikke brutt loven på noe vis.
Når man har fått tingen under kontroll, d.v.s. man har blitt rimeleg sikker på teknikken så kan man fortsette
med kun to stenger og da har man lov å ta opp laksefisk.
Loven her er heilt på tryne faktisk. :?
Ja ja flodstøm hører det er endel i mijøet som ikke bryr seg om loven deg inkludert.
Les hva jeg har skrevet i tråden tidligere, dette er ikke god reklame for miljøet det du skriver her. :(
storlaksen16
2009-03-09, 20:52
jeg kommer i værtfall til å starte å dorge litt til helga vis jeg får ned årene igjen.
For har ikke noe sted å sette mottorn enda som den ikke blir stjelt, for det er litt tyveri i område jeg har jollen min :evil:
noen andre som har startet å trolle igjen i Norge?? eller er det for mye is for dere :lol:
endret.
Flodström
2009-03-10, 20:34
Ja ja flodstøm hører det er endel i mijøet som ikke bryr seg om loven deg inkludert.
Les hva jeg har skrevet i tråden tidligere, dette er ikke god reklame for miljøet det du skriver her. :(
Nå tenkte du ikke igjennom hva jeg skrev. Har ikke i det heile oppmodet til lovbrudd.
Skulle ønsket å sjå den rett som dømmer noen for ulovlig fiske uten fangst!!?? Selvfølgelig er trolling lovelig så
lenge du ikke tar opp fisken i båten. Att du får en eller annen laks eller sjøørret på kroken som du forsiktigt
kroker løs kan ingen bli dømt for, personen følger ju loven her, eller? :roll:
Finnes ikke ett oppsyn som skulle kunne "ta noen" for ulovelig fiske med tom båt, og at trolle med 25 stenger etter sei, lyr, kveite, (og fjøslaks nå også trur jeg), etc etc er lovelig. Og hvordan du selv tenker fiskestrategi er vell loveligt eller er det slutt med det nåfortia? :?
Team Stegg
2009-03-12, 10:47
Som et eksmpel i forhold til hva du skriver om antall stenger i båten.
I det båten går i vannet vet man hva som er rett og galt .
Fisker jeg langs bunnen etter kveite med agnfisk på + 500 gram så veit vi vel begge hva resultatet og målet med turen er.
Fisker man dermed med 10 spø i ytan og med skarpsill/flutterspoons osv er det for meg en gåte at det er mulig å påstå at dette fisket er innenfor loven.
Der hvor jeg troller Kveite er en fjord hvor laks å sø går inn mot elv ,mener du det er helt iht lov å fiske med 10 spø i ytan og 2 langs bunnen i en sånn setting i forhold til Norsk lov. jeg er er ihvetfall helt klar på at når man fisker med forsett fettfinne i sjøen er det to stenger som gjelder det er ikke et tema om man setter ut all fisken . Om det er slik at man med loven i hånd har lov til å sette ti stenger i sjøen med fettfinne beten så lenge man ikke kakker en fisk hadde jo dette vært supert,Men de jeg har diskutert saken med har en klar oppfatning om at den som fisker plikter og følge TO stenger pr båt ved fiske etter laks og sø.(hadde vært supert om du kan dokumentere juridisk at jeg tar feil)
Loven får vær så idiotisk den vil,(noe jeg er helt enig i), men som tidigere nevnt den kampen må tas på enn annen arena enn på sjøen. ;)
Flodström
2009-03-13, 01:21
Selfølgelig kan du sette 10 stenger på en båt mener jeg. Loven sier ingen ting om hvilken dybde som er lov/ikke lov for alle som fisker i sjøen veit at både kveite, sei og lyr tidvis går i overflaten så det spruter. Jeg f.eks fisker med dei samme beiten på disse marine artene som etter laksen og sjøørreten med positive resultater. Dette har med årstid å gjøre slik at om vinteren fisker vi dypere, akkuret det samme som for laksen og sjøørreten.
Da jeg kom hit till Vestlandet for ca 18 år siden så dorget min sambo og jeg regelbundet. Det var en utrulig følelse da sei eller lyr beit på tubflua bak flytesnøret og båten (lidenskapelig flugfiskere på den tia). Største fisk jeg fanget på dette viset var faktisk en 6 kg´s torsk en gang da vi hadde gester med i båten. Da var jeg heilt sikker på at det var en svær laks eller sjøørret :oops:
Ved et flertal ganger tømte sei eller lyr (fisk i 4-5 kg klassen) snellen på all bakking slik at vi kjapt måtte stoppe og rygge båten, men, oftest slet fiske av fortommen. :(
Sen har en annen fisk dukka opp her som heller ikke er lovregulert: havabbor. Denne fisken krevjer litt større finnsomhet og finurlighet ved trolling. Den er nære på som en sjøørret. Skulle lovverket forby meg at trolle etter den med dei samme metodene, nei dette blir da for dumt.
Det kan ikke være slik du sier at en dybde er lovleg en annen ikke lovleg. Blir ju heilt umulig for oppsynet å kontrollere dette. Jeg skal snakke med oppsynet her i Hordaland så skal du få svar uansett hva dette blir. :roll:
Flodström
2009-03-13, 19:18
Ok, har nå snakket med første innstans, Statens Naturoppsyn ved Terje Haugland stasjonert på Askøy/Bergen som er annsvarleg for Kystseksjonen nord for Hardangerfjorden.
Vi har en lokal oppsynstjeneste her i Rosendal, (Hardangerfjorden), ein som het Olaf Brattland. Men, det var litt seint å kontakte han i dag. Blir litt seinere at jeg tar kontakt med ham.
Terje Haugland fortalte en hel del intressange saker. Selve lakseoppsynet er egentleg bare intressert i uloveligt garnfiske for det er dette som er den store trusselen mot våre lakse- og sjøørretstammer. Dei har hva han husker aldri sjekket en båt med fiskestenger. Dette ikke meint som at dei ikke bryr seg. Da jeg forklarte hva jeg va ute etter så syntes han dette var meget inntressange spørsmål.
Jeg forklarte forskjellen mellom klassisk dorging og trolling slik trolling praktiseres per i dag. Han kunne ikke sjå noe lovbrudd i å trolle med fleire stenger en 2 hvis en ikke fanget og drepte laksefisk. Han fortalte at det ikke er noen regulering av sjøfisket med stang ellers. Vi kan i prinsipp fiske etter alle slag av marine arter med 24 stenger (hvis vi klarer å håndtere dei da :? ) og dette på alle nivåer mellom bunn og overflaten. Dette har dei ingen som hellst interesse av å kontrollere.
Lakseoppsynet gjør raider og det dei sjekker er ulovelige garn. Her kan også båtfisket hjelpe til en hel del gjennom at melde ulovelige garn til www.ulovligegarn.no (http://www.ulovligegarn.no).
Da jeg fortalte om at vi er en gruppe trollingfiskere som aldri (med dagens lovreguleringer) kan øve og trene for Norgesmesterskapen i Trolling grunnet geografisk plasering og urettvise lovreguleringer så hadde han mange positive (kreative) kommentarer til dette:
Hvis dette er en sport som drives av mange nordmenn så kan man ikke behandle dem forskjelligt i den måten at vi bare skall få fiske med to stenger og andre runt Mjøsa (og andre store sjøer) skall kunne bruke fleire stenget (slik som i i NM). Han foreslo at vi burde ta kontakt med Fylkesmannen eller DN for å prøve å endre på dette regelverket slik at det ble enhetligt, d.v.s. at dei samme regelverket gjeld for heile landet. Slik som det er akkurat nå så har dei som har tilgang til sjøer en stor fordel i forhold til oss kyst-trollere :(
Jeg vill komme til å arbeide mer for å prøve å få til en endring av regelverket slik at trolling etter sjøørret og laks ikke skall være urettferdigt fordelt i dette landet og at dei samme regelverket (i trollingfiske) skal gjelde i heile Norge. Her er det kun en fangstavgrensing som kan redde laksen og sjøørreten, ikke to stenger på kvar båt!!??
Jeg oppdaterer dere hvis det dukker opp nye ting vedr. dette. Er det noen her som ønsker å hjelpe til så send en PM. :D
Bra jobbet!
Nu återstår bara att se hur lång tid det går innan NM och alt trollingfiske på Mjösa och andra sjöar begränsas till två spön :shock: :lol:
I rättvisans namn förstås :D :)
/Kjelle
Flodström
2009-03-13, 21:27
Nu återstår bara att se hur lång tid det går innan NM och alt trollingfiske på Mjösa och andra sjöar begränsas till två spön :shock: :lol: /Kjelle
Kan du tro, hehehe. Vore ju jävligt typiskt i så fall. Men tror att man är lite mer lyhörd numera då trollingen i Norge är ett faktum och man kan faktiskt inte behandla folk olika bara för att dem bor på olika platser i landet (naivt tänkande här....kanske) :?
Skall snacka med Direktoratet for Naturforvaltning, DN och höra hur man skall gå vidare med denna delikata fråga. ;)
Intressant fråga, jobba på.
Lite off topic, fan vad vi två switchar mellan Norsk, Svensk, och Svorska LOOOOOL.
Emellanåt känns det som om det går mest på Svorska....
/Kjelle
Flodström
2009-03-13, 23:44
Lite off topic, fan vad vi två switchar mellan Norsk, Svensk, och Svorska LOOOOOL.
Emellanåt känns det som om det går mest på Svorska... /Kjelle
:? Helt sant det där. Vet fasen inte om det här är ett svenskt, norskt eller internationelt forum :lol:
Här skriver trollarne på alla språk, nåja inte Finska lyckligtvis :?
Svorsk får duga, eller :oops: :oops: :oops:
storlaksen16
2009-03-19, 21:13
jeg var ute i helga og dorget litt.
fikk ikke med meg downriggern eller mottorn så da ble ut en tur med 1 stang og årer :lol:
var ikke noe liv i sjøøretten, lyr eller torsk på grunna så begynte raskt å pilke. fikk nærmere 40 fisk den dagen, men var kun 4 stk som var store nok som mat + noen vitting.
mista også en ganske pen en som stakk av med minst 30 meter på noen sekunder før det ble en liten stillings krig før den stakk av igjen og da røyk sena :evil:
bilder og sånt ligger på bloggen min men den turen har havnet litt langt ned nå da...
http://storlaksen16.blogspot.com/ har ikke helt skjønt hvordan man slenger opp bilder her??
kjuliussen
2011-11-24, 18:14
Hvordan har jobbinga mot DN gått Flodström?
Flodström
2011-11-25, 11:57
Det har dessverre inte hent et jævla skitt. Så lenge dei har en jurist som likestiller trolling med tråling så kan den aldri bli noe annet en det den er i dag (loven alltså).
Dessuten så er ju villaksen under særdeles stor press fra bl.a. oppdretten :evil:
Men ikke der heller skjer noen ting.
Så da får vi bare fortsette å trolle med 10 stenger etter.............................Lyr
:cool:
:? Helt sant det där. Vet fasen inte om det här är ett svenskt, norskt eller internationelt forum :lol:
Här skriver trollarne på alla språk, nåja inte Finska lyckligtvis :?
Svorsk får duga, eller :oops: :oops: :oops:
Minä voin kirjoittaa suomeksi...om ni vill alltså :D
Niin minäkin! Mutta ainostaan vähän.
Aj aj aj, finska kunskaperna sinar mer och mer för varje år.
Jani
Niin minäkin! Mutta ainostaan vähän.
Aj aj aj, finska kunskaperna sinar mer och mer för varje år.
Jani
Tyvärr samma sak här....snacka går bra men läsa och skriva är värre. Så vi fortsätter med Svorska som alla andra :D /Timo
kjuliussen
2011-11-25, 12:47
Det har dessverre inte hent et jævla skitt. Så lenge dei har en jurist som likestiller trolling med tråling så kan den aldri bli noe annet en det den er i dag (loven alltså).
Dessuten så er ju villaksen under særdeles stor press fra bl.a. oppdretten :evil:
Men ikke der heller skjer noen ting.
Så da får vi bare fortsette å trolle med 10 stenger etter.............................Lyr
:cool:
Vi får la være å kalle det for trolling og heller si dorging. ;)
eller dregging med dreggevinder og mjösbåt .-)
Flodström
2011-11-25, 14:17
eller dregging med dreggevinder og mjösbåt .-)
:lol:
Flodström
2011-11-25, 14:20
Tyvärr samma sak här....snacka går bra men läsa och skriva är värre. Så vi fortsätter med Svorska som alla andra :D /Timo
Phu! Tack för det Timo ;) :lol:
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.