Visa fullständig version : Respektera fredningstider.
Som en vän av ordning tycker jag att alla som vill kalla sig sportfiskare skall respektera de fredningstider som gäller. Vi har här i Åmål ett mycket fint gösfiske som vi skall vara rädda om, åmålsviken med norra viken har en fredningsperiod mellan 15maj och 15juni från båt men kan varje kväll se båtar som fångar gös. :evil:
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/D06FBDE9-D39A-4EF6-A0E5-395647FC1FD7/70249/Fskeregler_280507vanern_sv_webb.pdf
Dessutom råder trollingförbud inom det nämnda området! Något som inte alltid respekteras....
Jätteviktigt ämne, tack!
Scandinavian Trolling uppmanar alla medlemmar att följa gällande lagar och regler på de olika fiskevatten där vi trollar.
/Kjelle
Har hört talas om "trollingförbud" men hittar ingenstans om vilka regler som gäller för norra viken. Kan väl tycka att det inte är så farligt om det bara körs med ett spö / person
Innanför Fogdens fyr är det trollingförbud! Regler är regler.....
Dragrodd är det som gäller om man vill släpa runt dragen där inne! Tycker personligen inte att det hade varit fel att man fick köra med ett spö per person.
Däremot när det harvar runt trollingbåtar med ett
gäng spö inne i lilla Norra viken undrar man hur desperat man får vara!
PeLa: Jag såg på din blogg att du fångat en från land där inne. Snyggt!
Ska inte säga emot dig ang. förbudet innanför fogden men jag har inte lyckats hitta var reglerna står.
Jag har själv kört med motor inne i norra viken men då med ett spö.
Tycker att gösfisket är väldigt roligt men har ingen möjlighet att ro med min båt. Känner du till nå't annat ställe som är bra när det gäller gös där det är ok med användande av motor?
Bra info om fisket runt Åmål finns här på Einars sida (trollingens mecka): http://www-pp.hogia.net/einar/amal.htm där nämns bland annat gränsen vid fogden.
Jag kan tyvärr inte tipsa om något bra "trollingställe" för gös i närheten, men bollar frågan vidare....
Följer Einars sida nästan dagligen och har även sett att det står trolling förbud innanför fogden, men kan ändå inte riktigt släppa att det inte handlar om "trolling" det som jag menar (ett spö).
Har vid flera tillfällen sett fullriggade trollingbåtar köra innaför fogden och det är förstås inte ok men det handlar ju inte om riktigt samma sak tycker jag.
Det värsta exemplet var nog en Norsk båt som körde ända in till Dalbobåtar :-?
Vet du vad som gäller i Byviken och Getebolsviken ang. trolling?
Jag håller med dig fullständigt och informationen är knapphändig. Men jag tror mig veta att med trolling i detta fall menas släpa dragen/draget med motor.
Inre gränsen för Byviken känner jag inte till, fiskar aldrig där inne. Men förra sommaren hade jag tänkt att ta med mig grabben och ett var sitt spö till Harefjorden för att köra efter Gös, men där var reglerna solklara. Ville man släpa draget fick man ro fast det bara gällde ett spö. Tyvärr..
Så tillsvidare får det bli kastmete för mig där inne.
Hör av dig om du hittar något som visar att jag har fel, ingen vore gladare än jag!!
På tisdag är det dags så skit fiske på er!
Var nere en tur i kväll och "bryggfiskade" igen, då kom tillsyningsbåten in och kollade båtar. Jag passade på att vinka till mig den och hade ett trevligt samtal med killarna Erik Jarnryd bl.a och jag passade på att fråga hur det ligger till med reglerna ang. fisket i norra viken, och det är som du säger INGEN MOTOR vid fiske gäller från fogden och innåt. Frågade även om han visste hur det ligger till med Byviken och han "tror" att samma regler gäller där.För att vara säker så får man fråga Säffle kommuns tillsyningsmän.
OK, bra att få veta säkert. Imorgon ska jag ro runt med barnen i Harefjorden (lånad båt). Bloggar om vi hittar huggvillig Gös! Skit fiske!!
Tar själv en tur på norra viken tänkte testa och jigga lite. Vi får se om det blir nå't.
skitfiske på dej.:)
Föresten har du båtplats här i Åmål i a-hamnen ?
Dom senaste åren har jag haft båten på trailer i trädgården. (mellan turerna alltså);)
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.