handdator

Visa fullständig version : Samköpa FishHawk X4, nån som vill vara med?

Kjelle
2009-06-11, 22:19
Jag tänker beställa FishHawk X4 från USA under sommaren, I dagsläget är vi två stycken som skall shoppa, men ju flera vi blir ju bättre blir priset.
Ordinarie pris är i överkant av 500$, men min polare som har butik i USA ger våra medlemmar bättre pris om vi samköper.

Jag tar hand om beställningarna.

Vad är en X4 thermo and speed probe?
Frågar du en Amerikansk trollare så svarar han förmodligen "en av de viktigaste prylar på din båt om du kör med riggar"
En X4 visar ythastighet, hastighet vid lodet samt temperatur vid lodet.
Används mycket flitigt i USA för att ligga i området som håller de olika fisk arternas trivselstemperatur, plus att säkerställa att dina skeddrag/beten går i rätt hastighet där nere.
Även om vår GPS hastighet visar att båten går i 2,5 knop så går undervattenströmmar i olika hastigheter och i olika riktningar, kanske din DW sked går i bara 1,5 knop eller i fyra knop.

Med en X4 så vet ni alltid att all utrustning på det djup går i rätt hastighet.

Hojta till om ni vill vara med, kommer att beställa förmodligen i början på Juli.

Frågor tar vi också här, sen får jag vidarebefodra de jag inte kan svara på.

Produsentens hemsida:

http://www.fishhawkelectronics.com/Product/123/Complete-Data-Systems/X4-Downrigger-System/ (http://www.fishhawkelectronics.com/Product/123/Complete-Data-Systems/X4-Downrigger-System/)

Mvh

Kjelle

BigFish
2009-06-11, 23:13
Visar dessa celsius och knop? Hade lite funderingar på en Sub-troll 900 men den fanns inte med rätt enheter...

Kjelle
2009-06-11, 23:49
Jag kollar upp detta, jag utgår från detta.
I eftermiddags var min polares butik slutsåld på dessa, de fyra sista skickades till Sveariket förra veckan, så då låter det som om de går att ändra till vår standard.

/Kjelle

joj
2009-06-12, 12:48
Kjelle du som har vana och kunnande av att beställa prylar från staterna kan du räkna fram ett pris inklusive allt hemma i Sverige, helt klart intresserad av en Fish Hawk men priset styr ju tyvärr.

Kjelle
2009-06-12, 13:05
Jag har mailat min kompis och bett att få ett pris på fyra enheter, samt frakt till Linden NJ.
Från Linden till Sverige använder jag mig av ett privat fraktbolag i Norge, snabbare och bättre än USPS och UPS, ja faktiskt billigare med.

/Kjelle

Kjelle
2009-06-12, 13:14
Medan jag väntar på svar om X4 settings, celsius eller inte, så har jag iallafall hittat Kell labs Depth Raider, denna visar iallafall celsius och knop.

Återkommer med info om X4 när jag fått svar.

/Kjelle

Kjelle
2009-06-12, 22:35
Kollade med tillverkaren av X4 och visst den uppger båda knop, mph, celsius och farenheit.

Operating the X4 Display
Turning On the Display
The Power button turns the display On or Off. When turned On it draws 35 mA. When turned Off it draws 0.3 mA. See
Figure 12
for power button location.
Operating the Backlight
The display is equipped with a backlight to enable the user to view the data being displayed during low light conditions. When the display is initially turned On the backlight defaults to Off. The backlight can be turned On by pressing the Up Arrow button or Off by pressing the Down Arrow button.
Using the Set Button
The unit has been designed with four screen settings. To access each of the four screens press the Set button. Each time the Set button is pressed the display moves to the next screen.
• Screen #1 allows you to set the Gain (Range 0 to 25), default is 15.
• Screen #2 allows you to set the Temperature Units to (*F or *C), default is *F.
•Screen #3 allows you to set the Speed Units to (MPH, KNOTS, or KPH), default is MPH.

•Screen #4 allows you to set the Sensor Calibrations (+/- 5*F adjust on temp and 2x adjust on speed).
The user can exit a screen at anytime by pressing the Power button. This saves all changes made up to that point.

Kjelle
2009-06-13, 03:40
Här kommer det några bilder på härligheten:

http://www.cwcab.com/bilder/vector/Fish-Hawk-X4-System-2.jpg
http://www.captgarys.com/images/xprobe.jpg
http://www.fish307.com/ProductImages/fishhawk/DSPX4_pi_lg.jpg
http://www.waypointent.com/sitebuilder/images/fishhawk-x4-triducer_1_-241x216.jpg

Lorents Marin
2009-06-14, 19:15
Bättre eller sämre än Fish Hawk ?Pris ?

GLF
2009-06-14, 23:50
Jag har den gamla modellen Huvudenhet (840) och den nya X-4 sonden. Det är som ett American Express-kort. I dont åker hemifrån utan den!

Kjelle
2009-06-15, 00:06
Bättre eller sämre än Fish Hawk ?Pris ?
Depth Rider kostar ca 100$ mindre än Fish Hawk X 4.
X4an är känd för att vara den bästa proben på marknaden idag.

Vid köp av 4 stycken så går dessa på 550$ styck, så tillkommer frakt och tull/moms.

Kjellle

joj
2009-06-15, 09:58
Jag har precis köpt en fin begagnad Depth Raider så jag är inte med.

Ska bli intressant att se hur detta ska påverka fisket.

Kjelle
2009-06-15, 22:04
Den är OK, då vet jag.

/Kjelle

Kjelle
2009-06-16, 19:50
Pris ?

Surfade lite på Svenska importörsidor idag och så att CWC kommer att ta in FishHawk X4, blev nyfiken och kollade upp lite pris.....

Rekommenderad butikspris 12595kr..

Såhär långt var där iflg. säljaren inga sålda i Sverige, kan jag förstå.

/Kjelle

joj
2009-06-16, 21:12
Oj jäklar det var då inte billgt, lär inte säljas många tyvärr.

PikeLess
2009-06-16, 23:53
Oj jäklar det var då inte billgt, lär inte säljas många tyvärr.

Inte direkt billigt nä, känns plötsligt som att joj inte är ensam om att ha gjort ett fynd! :mrgreen:

Kjelle
2009-06-17, 00:20
Inte direkt billigt nä, känns plötsligt som att joj inte är ensam om att ha gjort ett fynd! :mrgreen:

Hej o välkommen till Scandinavian Trolling Pikeless!
Använder du X4? och om ja, lite feedback vore nice.

Mvh
Kjelle

joj
2009-06-17, 13:47

Jag är nöjd ja! Om några timmar vet jag vad det är i det där paketet som väntar på mej på Posten ;)

Ut och testa ditt fynd nu men lämna gärna laxarna till mej denna gången ;)

joj
2009-06-23, 22:01
Efter en tur med en Speed & Temp monitor i båten kan jag konstatera att det är ett fantastiskt hjälpmedel, fick ingen fisk men det var helt annorlunda att kunna köra och veta direkt hur strömmarna går och då hur fort mina små beten går. Var inte mycket tempskikt att hitta men klart mycket roligare att köra trollingbåt med denna maskin att titta på.

Nu har jag ju en Depth Raider som är konkurerande märke till Fish Hawk men funktionen är ju typ densamma...

Pikeless tog dock hand om laxen även denna gång :-( grattis...

PikeLess
2009-06-24, 11:43
Använder du X4? och om ja, lite feedback vore nice.

Den fungerar utmärkt, stabila värden på de djup jag testat den på hittills, så jag är nöjd än så länge. Men tycker nog att Depth Raidern har ett smidigare format på både displayen och "proben", åtminstone displayen är lite väl stor på X4'an tycker jag..

Pikeless tog dock hand om laxen även denna gång :-( grattis...

Sorry, nästa gång så ber jag dem att simma åt ditt håll i stället! :mrgreen:

lasse
2009-07-12, 18:49
Har ni beställt ännu?
Annars kan jag vara intresserad av att vara med och köpa den.

stenis
2009-07-15, 17:59
Hej Kjelle!
har ni hunnit beställa Fish hawk x4 ännu?
om ej är jag intresserad av att hänga på med ett inköp

mvh anv. stenis

Kjelle
2009-07-15, 22:29
Hej!

Beställningen har redan lagts och varorna är på väg till Sverige.
Det kan vara så att vi gör en till beställning under sensommaren om det är flera som visar sitt intresse.
Posta isåfall i denna tråden.

Mvh
Kjelle

Kjelle
2009-07-25, 00:40
Idag hämtade jag ut Fishhawksen, vilka trevliga leksaker.
Montering på måndag sen provkörning i veckan.
Jag tror denna pryl kommer att vara en av de viktigaste verktyg på min båt i fisket efter uppväxare. Nu kan man se exakt temperatur nere vid lodet samt alltid ha koll på vilken fart beneta går.

Spännande, rapport kommer.

/Kjelle

Team T.U.R.
2009-07-27, 00:15
Tjena Kjelle,

Vad blev slutpris för era Fish Hawks?

//Andreas

Kjelle
2009-07-27, 02:22
6700kr levererat hem till köpare.

/Kjelle

Masse
2009-09-08, 20:58
Ni som beställde fishhawk x4 tidigare. Har ni hunnit testa dem än? Såg denna tråd försent tyvärr. Hade gärna beställt en. Kanske kan blir någon fler beställning?

Kjelle
2009-09-08, 21:46
Har kört ca 50 timmar med min och redan nu känns den som en av de viktigaste av elektronik i min båt.
Mycket nöjd.

Om det blir 3-4 stycken som är intresserade så kan jag fiksa en till beställning.

/Kjelle

Masse
2009-09-11, 20:31
Okey! Om det finns fler intresserade så hör av er. Några har anmält intresse tidigare i den här tråden. Det är en kanonpryl!

joj
2009-09-13, 08:43
Ja det är en kanonpryl Masse! Jag har visserligen det konkurerande märket men nyttan att kunna hitta små områden med lite annan temp samt annan ström som gör att du stannar kvar och kör ett varv till på platsen är ovrderlig i en trollingbåt, Jag hittade ett sånt område i fredags och det gav fisk och samma position funkade även igår!

Rätt skönt att faktiskt veta vad djupriggsbetena sysslar med nere på djupet.

Masse
2009-09-13, 11:34
Ja det är en kanonpryl Masse! Jag har visserligen det konkurerande märket men nyttan att kunna hitta små områden med lite annan temp samt annan ström som gör att du stannar kvar och kör ett varv till på platsen är ovrderlig i en trollingbåt, Jag hittade ett sånt område i fredags och det gav fisk och samma position funkade även igår!

Rätt skönt att faktiskt veta vad djupriggsbetena sysslar med nere på djupet.

Grattis till laxarna Joj! Såg nån bild på din blogg. Skönt när instrumenten kan leda en till rätt ställe. Just fishhawken ska tydligen vara riktigt bra till även vandringsfisket då den har en akterspegelsgivare som visar fart genom vattnet bättre än något annat instrument. Nog så viktigt att ha koll på strömmarna i ytan också.

Mvh Masse

Team Helsingborg
2009-10-26, 19:12
Om ni tänkt beställa så är jag gärna med på en uppsättning.

Kjelle
2009-11-17, 00:35
OK, då stämmer vi av lite, vilka kan tänka sig att köpa Fish Hawk om vi samköper några?
Kan själv tänka mig att beställa en extra probe.

/Kjelle

Fridlund
2009-11-21, 00:10
Jag är med på en Fish Hawk.

/Johan

Kjelle
2009-11-21, 00:50
Team Helsingborg 1
Fridlund 1

Någon fler?

Tamtam
2009-11-21, 19:48
Köpte en X-4 till kompis fick priset $550 från marinegeneral.com plus frakt, säger så här ge dem ett bud 550 plus frakt de tar budet klockrent marinegeneral.com är ett bra och pålitligt företag har inte köpt massor där men när jag kontaktat dem har de alltid gett bra pris och stått för deras del i affären rakt igenom!
Så är det mvh och lycka till

Kjelle
2009-11-21, 21:04
$550 är ett bra pris, jag får ge samma pris vid köp av minst fyra stycken.
Kolla gärna upp detta ni som är intresserade, isåfall får ni grejorna skickade direkt hem, istället för att gå via mig.
Om jag beställer så tillkommer ju frakt från mig till er, så kanske ytterligare några kronor besparade :-)

/Kjelle

Tamtam
2009-11-22, 19:11
Samtidigt blir flyget över Atlanten billigare vid samköp iofs.

Kjelle
2009-11-22, 20:33
det är sant, men den besparningen äts nog upp genom att skicka alla enheter runt i Sverige till köpare.

Tamtam
2009-11-22, 20:51
Bästa alt för alla inblandade är nog att göra en lista med adresser här att bifoga beställning sedan skickar marinegeneral till alla berörda direkt men ni kan dra fördel kanske av grupp pris bara kolla med dem.
Dock Kjelle skiter sej något så vet du vem som får skulden...... mvh :cool:

Kjelle
2010-03-25, 16:00
OM det är någon här som skall köpa en FishHawk så hojta till med ett PM, jag fick hem mina prylar inför kommande säsong och beställde med en extra till en polare.
Nu visade det sig att killen inte har råd att hämta ut den.

Kjelle

jeekay
2010-03-25, 19:14
Hej Kjelle!
Vad ska du ha för den? Är intresserad!

Kjelle
2010-03-25, 19:40
Du har ett PM

Team Forsa
2010-05-02, 00:17
Halloj...Såg tråden och undrar om du vart av med fish hawken???
Nybliven medlem så missade er beställning, är intresserad om det blir fler som är det...Runt 6500-7000kr kan man leva med, prylar e ju kul...Ha det gott...

Kjelle
2010-05-02, 00:48
Hej, jo jag blev av med den, glömt att uppdatera tråden, sorry.

Kjelle

Tamtam
2010-05-02, 08:58
Halloj...Såg tråden och undrar om du vart av med fish hawken???
Nybliven medlem så missade er beställning, är intresserad om det blir fler som är det...Runt 6500-7000kr kan man leva med, prylar e ju kul...Ha det gott...

Ta den från fish307.com eller marinegeneral.com begär qoute including shipping to SWEDEN.
Köpte till en kompis för inte så länge sedan marinegeneral gav bästa pris (då) inga problem

gnidde
2010-05-12, 00:12
Någon som planerar att köpa Fish Hawk X-4 från USA? Kanske kan samköpa.

Kjelle
2011-06-15, 21:53
Ni som följde denna tråden, men som kanske inte hade möjlighet att vara med på samköpet.
Jag har en FishHawk X-4 liggande.
Denna är ny, ligger i en oöppnad kartong.
Skulle vilja bli av med den innan sommaren och semesterkostnaderna attackerar plånboken..

Skicka ett PM.

Kjelle