Visa fullständig version : Elwinch
trollarn
2009-08-03, 17:14
Ska investera i en elwinch. Jag har en Örnvik Pilothouse 760 kilo plus motor, med utrustning runt ett ton. Någon med erfarenhet...Hur mycket måste winchen dra för att jag ska få upp båten? Har en Tiki 1300 med självjusterande vagga...
Uffe
Hej Ulf!
Välj en winch som klarar av båtens vikt i lyft(inte drag), då har du en winch som inte överbelastas varje gång du använder den.
Min nya winch klarar bara nästan båtens vikt i lyft men jag hoppas att han klarar av belastningen.
/Kjelle
trollarn
2009-08-04, 09:30
Tack för tipset, det lär inte bli några problem att hitta en en tons wich. Kopplas den till cigguttaget i bakluckan, eller separat batteri?
Det måste nog bli separat batteri, winchen drar mycket mera amperé än vad cigguttagets tunna kablar kan hantera.
/kjelle
Blev bränd på vinsch för ett par månader sen. Fick tag i en ny med hyfsat pris som hade både trådlös- och kabelfjärrkontroll.
Provkörde den innan jag monterade den och märkte att den inte matade ut helt utan störningar (hackade). Ringde säljaren som lovade en ny men ville ändå att jag skulle prova den.
Körde 5 mil hemifrån och skulle lägga i den på ett nytt ställe ute på Bjärehalvön. Så jäkla smidigt när man själv kan stå vid sidan på bryggan med båtshaken och ta emot båten. När det var ca 40 cm kvar tills jag kunde koppla loss tvärstannade vinschen!!
Till min lättnad kunde jag konstatera att den i alla fall gick att dra upp igen.
Men vad fan skulle jag gjort om den varit helt död?
Åkte raka vägen hem och plockade av den igen och lämnade tillbaka den. Ville aldrig mer hamna i ett sånt dödläge igen.
Det var rätt bökigt också med kablar till batteriet och sedan tog det rätt lång tid att vinscha och så förde den ett sånt jävla liv.
Om vinschen inte strulat skulle jag nog monterat ett litet extra batteri under vinschen på släpet och laddat det när båten stått i garaget.
Fick veta senare att den var feljusterad så att bromsen som skulle förhindra att all wire matades ut, slog till för tidigt.
Är nog rätt skönt ändå att ha elvinsch trots omaket, om man har större båt som tar mycket längre tid att vinscha manuellt.
Mvh
Johnny
Borde man inte kunna vinna en del styrka på att dra vajern genom ett block och sen bak till båten eller tänker jag fel där, i så fall borde man ju få montera vinschen bakåtvänd på chassit framför tornet.
Funderar på att köpa en elvinsch till båtkärran, har ni några bra förslag på fabrikat?
mvh Ingvar
Feskfixarn
2009-08-11, 21:44
Den dagen jag köper elvinsch blir det en WARN som finns att köpa på bl.a www.rindab.se Visst man kan blocka som JOJ är inne på och dubblar på så sätt styrkan, men man halverar också farten som man tar in vajer så det gäller att inte ha bråttom isåfall.
Funderar på att köpa en elvinsch till båtkärran, har ni några bra förslag på fabrikat?
mvh Ingvar
Säger som Feskfixarn köp bra grejor direkt det blir bara dyrare att först köpa skit som går sönder sedan gå och köpa en bättre.
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=105
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=103
Hämtade ut mitt nya Brenderup släp i måndags, Warn Works 4700 winch och 40 superrullar.
Skall anpassa släpet och prova på båten imorn, äntligen kan 30km släpet parkeras.
/Kjelle
Hämtade ut mitt nya Brenderup släp i måndags, Warn Works 4700 winch och 40 superrullar.
Skall anpassa släpet och prova på båten imorn, äntligen kan 30km släpet parkeras.
/Kjelle
Grym trailer till en grym båt!!
Tackar, är mycket nöjd med släp och winch.
Några småjusteringar återstår send är det bara glädje :-)
Kjelle
drammenstravet
2010-01-25, 21:10
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=105
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=103
/Kjelle
det er kun warn winch som duger men kapp viren så den rekker en meter bakom slepet da har den bedre dragkraft med mindre vire på rullen. men dra en 50kvadrat kabel fram til batteri på bilen med sikkring i mellom
drammenstravet
2010-01-25, 21:12
det er kun warn winch som duger men kapp viren så den rekker en meter bakom slepet da har den bedre dragkraft med mindre vire på rullen. men dra en 50kvadrat kabel fram til batteri på bilen med sikkring i mellom300amp da har du aldri problemer
Jag har en extra manuell winch ifall elwinchen eller batteriet skulle dö.
Jag kör med en Superwinch 3000 men känns lite klen då min båt väger 1800kg och står på en Bålsta trailer med tipp vagga. Men jag har å andra sidan alldeles för lite ah på batteriet + att det är ett startbatteri.
http://www.superwinch.com/S3000_3_000_lbs.html
Blev bränd på vinsch för ett par månader sen. Fick tag i en ny med hyfsat pris som hade både trådlös- och kabelfjärrkontroll.
Provkörde den innan jag monterade den och märkte att den inte matade ut helt utan störningar (hackade). Ringde säljaren som lovade en ny men ville ändå att jag skulle prova den.
Körde 5 mil hemifrån och skulle lägga i den på ett nytt ställe ute på Bjärehalvön. Så jäkla smidigt när man själv kan stå vid sidan på bryggan med båtshaken och ta emot båten. När det var ca 40 cm kvar tills jag kunde koppla loss tvärstannade vinschen!!
Till min lättnad kunde jag konstatera att den i alla fall gick att dra upp igen.
Men vad fan skulle jag gjort om den varit helt död?
Åkte raka vägen hem och plockade av den igen och lämnade tillbaka den. Ville aldrig mer hamna i ett sånt dödläge igen.
Det var rätt bökigt också med kablar till batteriet och sedan tog det rätt lång tid att vinscha och så förde den ett sånt jävla liv.
Om vinschen inte strulat skulle jag nog monterat ett litet extra batteri under vinschen på släpet och laddat det när båten stått i garaget.
Fick veta senare att den var feljusterad så att bromsen som skulle förhindra att all wire matades ut, slog till för tidigt.
Är nog rätt skönt ändå att ha elvinsch trots omaket, om man har större båt som tar mycket längre tid att vinscha manuellt.
Mvh
Johnny
Ja nu är jag där, med en större båt. Den väger 1 100 kg på släpet, så det räcker med en vinch som har en dragkraft av 1 100 kg på första lagret?
Hittade den här som kan avhämtas 3 mil hemifrån:
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog-test1/details/276/5/lv-professionella-vinschar-12/24v/lv-12v/24v-vinschar/lv-p3500-a.html
Tycker den verkar vettig. Kostar obetydligt mer än storleken under som drar just över 1 100 kg.
Mvh
Johnny
Håller med dig i att den verkar vettig.
Jag tycker ett problem är att winscharna matar ut lite för snabbt, jag vill gärna att det skall gå sakta att lasta av båten, då känner jag att jag har kontroll.
om du känner likadant, investera i ett brytblock. Du halverar farten, och dubblar styrkan.
Motorn jobbar då lättare åt båda hållen, och då har bättre koll på vad som händer.
Kjelle
offshore
2010-09-28, 15:33
Jag tog av ett lager vajer på min Warn winch!! går lite saktare ut och blir lite starkare.
Ang märke på winch så tycker jag Warn är bäst!!
Har nu monterat en 1 588 kg vinch på vagnen och provat en gång. Jag tyckte den gick väldigt tungt precis innan vaggan gick tillbaka. Vinchen stod nästan helt stilla vid ett tillfälle.
Jag ska kapa 6 m vajer och sedan ska försöka slå ut axlarna till rullarna och smörja dem. Försökte när jag hade båten i, men hade inte rejäla grejor med. Behövs säkert en slägga.
En annan tänkbar orsak kanske är batteriet. Har ett nytt fritidsbatteri 75 ah. Skulle det varit ett startbatteri istället som levererar mer?
Mvh
Johnny
Start batteri bör du nog inte ha då dom brukar leverera mycket ström under kortatre perionder och klarar inte av djupa ur laddningar.
Vi har ett förbruknings batteri på 110 ah och det funkar kanon att dra upp silver eagle 650 wa dock har vi en stor winch, en warn med lyft kraft på 2800kg.
Batteriet brukar hålla runt 7 upptagningar mellan laddningarna.
Start batteri bör du nog inte ha då dom brukar leverera mycket ström under kortatre perionder och klarar inte av djupa ur laddningar.
Vi har ett förbruknings batteri på 110 ah och det funkar kanon att dra upp silver eagle 650 wa dock har vi en stor winch, en warn med lyft kraft på 2800kg.
Batteriet brukar hålla runt 7 upptagningar mellan laddningarna.
Ska testa med ett 100 ah som jag har till elmotorn och se om det gör någon skillnad. Kanske bättre att dra en ny ledning från bilens batteri och ett uttag bredvid dragkroken
PikeLess
2010-10-18, 11:28
Bärbar starthjälp är ju ett annat smidigt alternativ, klarar 8-10 upptagningar om du inte har för klen winch.
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/attachment.php?attachmentid=1384&d=1287389969
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.