handdator

Visa fullständig version : Knyta löjtackel

trollarn
2009-08-04, 16:22
Har kastat mig in i löjtacklets förtrollande värld. Har fiskat riktigt bra med löjtackel, speciellt på planerboard. Men det kostar skjortan att köpa färdiga tackel...Tänkte knyta egna, inte så avancerat, men hade tänkt knyta två trekrokar på tacklen, frågan är med vilken knut man fäster in första kroken efter skallen....Någon kunnig och pedagog som kan hjälpa mig....

Uffe

BigFish
2009-08-04, 20:46
Här är bild på knuten man använder. Ju fler varv runt skaftet ju finare blir den. Samma knut på båda krokarna och ju tätare desto bättre...
Linan ska va Fluor carbon! Jag använder 0,46.....

BigFish
2009-08-04, 21:25
Det färdiga resultatet som jag vill ha det:

trollarn
2009-08-04, 23:06
Mången tack, kan inte bli mer pedagogiskt. Sitter och knåpar för full - till musik från din blogg - Metallica...men utan whiskey - tyvärr.

BigFish
2009-08-04, 23:59
....och så här ser det ut när det inte slutar som man vill:

trollarn
2009-08-05, 14:38
Än en gång tack för hjälpen, blir bättre än färdiga tacket....Kör ni actiondisk? I så fall hur långt före skallen?

Uffe

BigFish
2009-08-05, 18:05
Kul att kunna hjälpa till... På löjskallar typ VK som man kan få stor fin rotation på även i högre farter använder jag ingen disk. Däremot Krippled anchovy mfl. görs både mer fart tåliga och får en läcker gång med diskar. Jag låser diskarna med tandpetare 1 till 2 cm framför skallen. Då kan man justera avståndet och den sliter mindre på linan. Däremot använder jag aldrig disk ihop med lockskedar!

trollarn
2009-08-05, 19:23
Tack, än en gång för svaret...Såg på någon sida att dom hade satt ett lekande för löskallen som stopp. Provade, men det slutade i katastrof, då disken verkar har nöt genom att snurra. Med en rejäll firre på kroken så gick linan av, troligen där disken satt..
Om nu det var problemet, men jag skyllde i alla fall på disken...

Uffe

BigFish
2009-08-05, 22:38
Tandpetare löser problemet med nötning på linan och ger diskens rörelser mer effekt på löjan än om den hänger fritt mot ett lekande!!

BigFish
2009-08-05, 23:15
Vilka vatten trollar du i Uffe och vilka löjskallar har du haft framgång med?

trollarn
2009-08-05, 23:45
Stora sjöarna runt Arjeplog: Hornavan, Uddjaur, Aisjaur, Fluka och Storlaisan är väl de mest välbesökta. Jag har kört med Twin Eagles, framförallt är det färgerna lila och en skalle i rosa aktig ton som gett bra...Första gången jag testade gav det två fyraplussare på Hornavan. Då är det lätt att bli frälst...

BigFish
2009-08-05, 23:49
Ok, är det öring som gäller?

trollarn
2009-08-05, 23:59
Första gången jag testade löja var på Hornavan. Det gav Tre öringar, varav två var fyraplussare, en dryga två och en röding på närmare två. Så jag blev frälst- Körde plast och metall på ena sidan av båten, plast på planerboard, metall på riggen. På andra sidan körde jag löja. Slutresultatet 4-0 till löja.

Uffe

trollarn
2009-08-06, 00:02
I Huvudsak öring. Men Hornavan har storvuxen röding av egen stamm. I bland blir det gädd och abborrfiske på Aisjaur och Fluka, rätt bra vatten för allt fiske, även bra harrfiske.

BigFish
2009-08-06, 00:06
Imponerande fångst!! Nu vet jag vem man ska kontakta om man behöver tips ang löjtrolling! Visst är det outstanding med löja ibland....!

trollarn
2009-08-06, 00:11
Jepp, jag anser mig vara nybörjare på detta område, men framstegen har kommit snabbt. Deltävlingen i Arjeplogsmästerskapen i lördags gav en fyrakilos på Uddjaure. Det är inte många i Arjeplogsområdet, trotts att trollingen är stor där, som kör med löja. Så jag kommer att fortsätta att testa.

Uffe

BigFish
2009-08-06, 00:19
Det gäller att va noga med detaljerna och memorera det som funkar! Har du bild på skallarna du använder? känner ej till dessa.

trollarn
2009-08-06, 09:00
Ska kolla bland mina bilder när jag kommer hem, men här är en län:
http://www.bios.se/art?bn=3&br=5&bn2=102&se=s&art_nr=20067194
Låt inte priset avskräcka, notera att det är för en förpackning med 100 skallar.

Uffe

BigFish
2009-08-06, 14:46
Aha, snarlik Anchovy special...

jeekay
2010-03-11, 21:33
Ja, precis som ämnet så är frågan: Hur riggar ni era betestackel? Det finns säkert lika många varianter som fiskare. Riggar ni olika beroende på vilken tid på året, vattentamp, hastighet etc. Kör ni samma rigg på löja som på plast löja?
Kom gärna med tips och bilder på hur era riggningar ser ut.

/Jani

Team Char
2010-03-11, 21:48
Så här riggar jag mina Anchovey special
två owner st-36 storlek 6, 0,42 vanich forocarbon ca 1m, ett super rolling lekan och en styrfena av polycarbonat med ett stort beteslås och rosco fjäderringar

jeekay
2010-03-11, 22:36
Det var en sjysst rigning! Har du gjort styrfenan sälv? Kör du med crosslock beteslås? Vad är det för speciellt med rosco ringar? Det borde väll funka med vanliga!

Team Char
2010-03-11, 23:21
Rosco´s ringar är samma som sitter på NK skedarna jag har ringarna som sitter på M80 skedarna. Många ringar tappar spänsten och stänger inte igen sig om man öppnar dom lite mycket men Rosco har funkat bra
Jag har gjort styrfenorna själv har ca 70 st liggande med vet inte om det är crosslock med några liknande

jeekay
2010-03-11, 23:56
Ok, kan faktiskt hålla med att ringarna tappar spännsten när man öppnar dem. Vad har du använt som mall när du gjort styrskenorna? Är det nått man kan få ta del av?

Team Char
2010-03-12, 00:03
Styrfena från ett långdrag som heter Släpettan

67n
2010-03-12, 00:58
http://i575.photobucket.com/albums/ss195/viking67_photo/P3110293.jpg
Østersjø tackle, 4-5' med 30lbs FC. VMC #2 treble og #4 som flying (bak), og 30lbs Sampo kulelager svivel.
Litt varierende størrelse på tackle og skaller ut fra størrelse på agn/bete. Her har jeg brukt VK og Kings supermag. Stor brisling eller liten sild/strømning i Kings skallen er perfekt når det blir litt varmere i vannet.
Bruker splittring bak på dipsy, kuusamo eller kjøl søkke, og fester tackle rett i splittring. Trenger derfor ingen styrefinne, og ingen søkker i klyper lengre opp på lina. Jeg fisker mye alene og liker ikke å måtte ta av søkker som sitter i klemmer, mens jeg "kjører" fisk.
Tidligere brukte vi styrefinner av messing, kobber eller ss forran devonspinnere. Dette må også virke med løyetackle, vil funke som både styrefinne og søkke.

jeekay
2010-03-12, 08:53
Styrfenan är alltså till för att förhindra lintvinning då? Om ni kör tacklena på dodgers eller flashers då? Använder ni fortfarande styrfenan då?

/Jani

pära
2010-03-12, 10:57
Rosco´s ringar är samma som sitter på NK skedarna jag har ringarna som sitter på M80 skedarna. Många ringar tappar spänsten och stänger inte igen sig om man öppnar dom lite mycket men Rosco har funkat bra
Jag har gjort styrfenorna själv har ca 70 st liggande med vet inte om det är crosslock med några liknande

Med tanke på hållfastheten på styrfena, vilken material använder du?(Makrolonplast eller?)

/pära

Team Char
2010-03-12, 17:27
Med tanke på hållfastheten på styrfena, vilken material använder du?(Makrolonplast eller?)

/pära

Polycarbonat

Tamtam
2010-03-12, 18:06
Använder jag djupparavan typ Dipsy, Kuusammo eller liknande sätter jag ett Sampo högkvalitets kullagerlekande av passande storlek i diverns bakre ögla riktat mot bete sedan endast knut beteslås eller ren tafs till bete ifråga.

Ett annat alt är att sätta ett rent kullagerlekande en spölängd från bete ifråga därefter skarva in passande tafs för vatten och fisk ned till bete.
Har aldrig använt styrfena Sampo brukar sköta detta.

Ett tredje alt jag brukar använda på havet på planerspön är att ta två kvalitets beteshakar och koppla ihop dessa den bakre försedd med rättvänt kullagerlekande och återigen endast beteshake eller vad som passar längst bak, detta betyder att du kan välja passande huvudlina från rulle (jag byter endast när det behövs pga ålder aldrig från en dimension till annan på rullen oavsett var jag fiskar) sedan snabbt lägga in evt. passande paravan mellan beteslåsen därefter väljs passande tafs till bete.

jeekay
2010-03-12, 18:59
Hej! Var köper ni era sampo lekanden då? TamTam, om du kör en dodger före så kör du bara en tafs med lekande då?

/Jani

Tamtam
2010-03-12, 19:23
Sampo lekanden hittar du på många ställen i SWEDEN och evt utomlands, notera de är dyra men de är oxå klassade/garanterade i hållfasthet.
Köper du MED coastlock beteshake i ändan är 60 lbs utmärkt för havet i sjöarna är 45lbs tillräckligt.
Dessvärre minns jag inte lbs klassningen för RENA lekanden dvs med svetsad ring i var ände länge sedan jag köpte, jag har Sampo grejor som är 20 år gamla och de fungerar fortfarande lika bra, ett bevis på att USA grejor kan ha kvalitet och livslängd, Rosco är oxå ett bra märke tror de ingår i samma koncern.
Lekande sätts framför dodger

Team Cjap
2010-03-12, 21:19
Hvor mange mm er Polycarbonaten tyk, ok kan du ikke lave en tegning af den og lægge den op her som et billede.så man kan se hvor stor den er og tegne den efter.

Mhv.
Allan

67n
2010-03-13, 00:55
Sampo bare sviveler/lekanden finnes i 15, 30 og 50lbs med splittring, 15,30 og 60lbs med hel ring. Det finnes også større, men de er vel litt overkill for vårt fiske. Jeg bruker en ekstra 50lbs med splittring forran på flashers, ingen syrefinne. 30lbs hel ring på tackle. Har kjøpt Sampo i norge og sverige, men mest på postordre/nett butikk us eller canada. Kvalitet koster også over there. Finnes sikkert andre bra produsenter, men jeg har holdt meg til Sampo i 20 år. Risikerer ikke storlaksen på testing, for å spare et par spenn. OBS! det er fram og bak på en kulelagersvivel.

jeekay
2010-03-14, 12:05
Är det bara så få som fiskar med betestackel? Så många trollare o så få betestackel? Eller är era tackel så hemliga att ni inte vill dela med er?
/Jani

Fiskarn0383
2010-03-14, 16:04
Kör mest Vättern så det är väldigt basic. O,45 nylon, knyt på en trekrok st 4 i ena änden, trä på skallen och knyt på ett beteslås i andra änden. Längden gör jag tre gånger flashern. Så kan man enkelt korta den om man känner för det.

Bjørn S
2010-03-14, 20:39
Flourcarbon snøre i 0,50mm, er dette noe tess på agntacklene eller bare surr ?

Er det noen her med handa på hjerte som kan si at flourcarbon kicker ass av monoline i henhold til hugg/fangstresultater ??

BigFish
2010-03-14, 21:33
[/URL]Är det bara så få som fiskar med betestackel? Så många trollare o så få betestackel? Eller är era tackel så hemliga att ni inte vill dela med er?
/Jani

KAN BERO PÅ ATT DET REDAN FINNS EN TRÅD I DETHÄR ÄMNET!

[url]http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=481 (http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=481)

jeekay
2010-03-14, 22:38
[/URL]

KAN BERO PÅ ATT DET REDAN FINNS EN TRÅD I DETHÄR ÄMNET!

[url]http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=481 (http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=481)

Sorry BigFish, måste ha missat de inläggen!

BigFish
2010-03-14, 23:00
Sorry BigFish, måste ha missat de inläggen!

No problems. Hjälper gärna till om jag kan. Trolling med löja är klart roligast om du frågar mig!!

jeekay
2010-03-15, 09:39
Hur stort avstånd har du mellan krokarna? Hur riggar du om du bara får använda en trekrok som på Vättern?

BigFish
2010-03-15, 10:02
Jag försöker alltid få krokarna så tätt ihop som möjligt. Jag har väldigt lite erfarenhet av löjtrolling med bara en krok så det lämnar jag över till någon annan...

lasse
2010-03-15, 10:42
Sammanfogade ämnena.

Team Cjap
2010-03-15, 16:06
Her er et par gode sidder med hvordan man binder knuder.

http://www.tourdefisk.dk/knuder.htm

http://www.animatedknots.com/indexfishing.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Kjelle
2010-03-15, 16:31
Jag använder "snell knot" när jag knyter mina tafsar till trollingflugorna.
Jag använder 0,50 fluorcarbon.
Skall se om jag hittar någon bild på hur dessa ser ut, är ju i stort sett samma grej, men att ni trär på en sillhjälm på linan medan jag trär på en fluga.
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=398
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=395

Jag sitter o knyter dessa på sjön när fisken inte vill bita.
Hittade några bilder.
Kjelle

jeekay
2010-03-15, 21:19
Hej!
Men alla dessa är ju med två krokar! Är det ingen av er som fiskar på vättern med löja eller bete? Hur gör ni då, fäster ni bara en krok i betet och vart i så fall?

/Jani

Kjelle
2010-03-15, 22:06
Hej!
Men alla dessa är ju med två krokar! Är det ingen av er som fiskar på vättern med löja eller bete? Hur gör ni då, fäster ni bara en krok i betet och vart i så fall?

/Jani

Fiskar bara i Östersjön, men om jag var tvungen att köra med en trok så skulle nog jag se till att krokan hamnade lita bak på löjan, till exempel genom att trä på en tunn plastslang på linan mellan kroken och betesskallen som en distanshylsa.

Kjelle

Team Char
2010-03-15, 22:16
Hej!

/Jani

En kroks tackling av löja. Andvänd en krok storlek 2 eller 4 som fästs i löjan en liten bit bakanför ryggfenan och mellan ryggen och sidolinjen.

Några wobbler på Vättern vis
http://www.chartrollingteam.com/tips/plugg%20small.jpg
http://www.chartrollingteam.com/tips/strikepro%20small.jpg
http://www.chartrollingteam.com/tips/bomber%20trixsmall.jpg

Fiskarn0383
2010-03-15, 22:26
Du låser skallen på linan med en tandpetare. Och jag brukar sätta kroken vid analfenan.
Bara att klippa av tandpetaren när du tryckt in den ordentligt.

704

mrrova
2010-04-03, 00:11
Hej!
Hittade trippellekanden på olssons som heter super rollings, kostar endast 39 för 10st men kanske inte är av högsta kvalité direkt? någon som testat?

edit: ursäkta att jag kapade tråden lite, var kanske lite off topic.

67n
2010-04-03, 18:55
Har testet olssons trippellekanden, men kun til Vättern tacklet vobblers. Dom virker sterke nok.