handdator

Visa fullständig version : Import?

trollarn
2009-08-06, 11:19
Surfade runt på div fiskesidor och hamnade på en del sidor i USA. Grön av avund över utbud, hittar för mig obekanta prylar som ser både spännande och dessutom billiga. Någon som testat beställa? Vilka omkostnader? På detta utmärkta forum borde det kanske gå arrangera sammbeställningar (om det nu ger lägre fraktpriser)...Kanske missat någon tråd i detta ämne som ger all information - vilken i så fall...

Uffe

BigFish
2009-08-06, 15:06
Det gäller att se upp med hur mycket de lägger på i frakt. Tex Cabelas lägger på 40% av totalkostnaden i frakt, minimum 40$!! Jag brukar beställa från http://www.fish307.com där har dom fraktkostnader baserade på vikt... Moms + tull tillkommer, tror det är ca 28%.

trollarn
2009-08-06, 15:32
Jag kanske borde ringa dig så fort jag har en fråga, du har ju svar på allt.

Uffe

Kjelle
2009-08-06, 16:51
Jeg importerer nesten allt jeg fisker med fra USA, även båten och motorena är importerade.
Moms 25% tull 3,7% , du betalar även moms och tull på fraktpriset.
Jag använder mig av www.jetcarrier.com till i stort sett all frakt, helt ok pris plus att de är snabba.
Om du till exempel handlar på Ebay så erbjuder säljaren ofta fri frakt inom USA, hos Jetcarrier så får du din egen postadresse i USA, så all frakt till Jetcarrier är ofta gratis eller löjligt billigt.
Flygfrakt skickas en gång per vecka, på fredagar så alla paket som kommit in under veckan skickas iväg på fredagar, jetcarrier är ett Norskt bolag med en egen svensk avdelning.
Varorna är oftast på plats hos mig onsdagen, fem dagar efter de sändes från USA.

Cabelas är skit, vansinniga fraktpriser så kolla istället fish 307 som Bigfish skriver, kolla också Gloutdoorstore.com för fiske och lite elektronik.
www.alltackle.com, Keith på all tackle kan man lita på, han har såld mig 16 stycken Scotty 1116 propack genom åren.
www.vitelectronics.com Mike säljer massor av båtelektronik till bra priser.
båtprylar köper du hos Jim på www.Boemarine.com

sen finnes det en miljon andra stores, Ebay shoppar jag också en hel del.

För att svara på ditt PM trollar, nej tyvärr inga kvar.
/Kjelle

drittling
2009-08-08, 15:23
Jag har importerat elektronik från USA. Främst från en firma som heter Fishfinder store. Riktigt bra service det tar ca 5-8 dagar efter beställning. Betalar ekolod/navigator direkt via e-card, frakt och moms vid dörren. Oftast halva priset mot här i Sverige. Och dom använder USPS fungerar klanderfritt man får tracknumber O.S.V för att följa transporten.

//jugge

trollarn
2009-08-08, 23:41
Drittling...

Hejda dig ett tag. Jag blev väldigt intresserad, men bort dribblad...Förklara en del av dina uttryck: e-card, usps track number tror jag jag jag vet vad det är.....

Uffe

Kjelle
2009-08-09, 02:07
E-card är ett e-visa du använder vid köp på nätet, utgåt från att alla banker har denna tjänst, jag har det via Swedbank.
Varje gång du använder det så får du ett nytt kortnummer via ett dataprogram, altså inget ekte visa kort är du kan luras.

Usps= United states postal service
Tracking number/track number = spårningsnummer

drittling
2009-08-09, 12:43
Ursäkta Uffe! Jag trodde att du kände till dessa termer. Men det är jättebra att du tar upp det. Jag tycker att vi måste starta en tråd om fallgropar och olika problem som kan uppkomma vid import. Det hjälper oss alla även mig. Allt från beställning, betalning och frakt osv. Och även vilka butiker som används/erfarenheter etc.

//jörgen

iron9
2009-08-09, 12:54
Ursäkta Uffe! Jag trodde att du kände till dessa termer. Men det är jättebra att du tar upp det. Jag tycker att vi måste starta en tråd om fallgropar och olika problem som kan uppkomma vid import. Det hjälper oss alla även mig. Allt från beställning, betalning och frakt osv. Och även vilka butiker som används/erfarenheter etc.

//jörgen

Instämmer. Jag handlade skytteprylar från USA på 80-talet till mej själv och andra för bortåt hundra tusen kr. Men det är andra tider nu och jag har knappast någon nytta av den erfarenheten idag.
Är intresserad av att importera ekolod och eldjuprigg till nästa säsong.

Mvh
Johnny

BigFish
2009-08-09, 13:04
Undvika fallgropar lektion 1: Undvik Cabelas!!

Kjelle
2009-08-09, 19:35
Undvik fallgrop #2: Kolla noga auktionsbeskriving och frakt/packningsavgifter vid köp på Ebay.
Det är sällan säljaren tar bara Postens avgifter utan lägger på en hel del efter eget tycke.

/Kjelle

Tamtam
2009-11-15, 20:05
Undvika fallgropar lektion 1: Undvik Cabelas!!

Haha helt rätt vi har nog ett och annat gemensamt du och jag mvh :D

Flodström
2009-11-16, 00:09
Om köp på eBay:
Inte köp från säljare som har under 99% positiv feedback om inte säljaren är känd från någon känd nätbutik.

Ang. Kjelles inlägg om JetCarrier så betalar vi här i Norge inte tull på sportfiskeutrustning eller båtelektronik. Inte häller moms på frakten när vi använder deras tjenster. Stämmer det att ni i Sverige måste betala moms på
frakt utomlands (USA-Sverige) ??? :eek:

Ang. Alltackle i USA så har jag oxå köpt från dem. Bara positiv erfarenhet. Nästa köp blir oxå från dem (riggar, spön etc...)
Och lite från eBay oxå måste jag erkänna. Köpten en Ray. hydraulpump på eBay sist.

Tamtam
2009-11-16, 06:59
Jodå moms på frakt även moms på tull samt moms på all pappersexercis riktigt moooomsicht är det! :D

magic
2009-11-16, 14:01
Jodå moms på frakt även moms på tull samt moms på all pappersexercis riktigt moooomsicht är det! :D
Men som sagt, ingen moms inom EU.

Kjelle
2009-11-16, 23:59
Om köp på eBay:
Inte köp från säljare som har under 99% positiv feedback om inte säljaren är känd från någon känd nätbutik.

Ang. Kjelles inlägg om JetCarrier så betalar vi här i Norge inte tull på sportfiskeutrustning eller båtelektronik. Inte häller moms på frakten när vi använder deras tjenster. Stämmer det att ni i Sverige måste betala moms på
frakt utomlands (USA-Sverige) ??? :eek:

Ang. Alltackle i USA så har jag oxå köpt från dem. Bara positiv erfarenhet. Nästa köp blir oxå från dem (riggar, spön etc...)
Och lite från eBay oxå måste jag erkänna. Köpten en Ray. hydraulpump på eBay sist.

Vad du säger stämmer inte helt Flodström, om inte reglerna för tull och moms har ändrats de senaste tre åren.

Moms och frakt tillkommer alltid på frakt, då detta är en tjänst du köper.
Det du kanske menar är att det inte tillkommer tull på Jetcarriers frakt, vilket stämmer då Jetcarrier är ett Norskt bolag och ni köper tjänsten av ett Norskt bolag= ingen tull.
Men moms skall tillkomma.

EDIT, ändrade regler från 2001.

http://www.dinside.no/21878/endelig-forsvinner-tolltullet