handdator

Visa fullständig version : Vakuum maskin till löjförpackning

BigFish
2009-09-02, 13:04
Nu börjar det bli dags att fylla på med löjor i frysen igen... Är det någon som vet var man kan få tag på en vakuum maskin till ett hyfsat pris?

Kjelle
2009-09-02, 13:19
Scandifarm säljer ju några, till ett bra pris men har ingen aning om vilken kvalité det är på maskinerna.

http://scandifarm.se/group.asp?group=518

pära
2009-09-02, 13:54
Nu börjar det bli dags att fylla på med löjor i frysen igen... Är det någon som vet var man kan få tag på en vakuum maskin till ett hyfsat pris?

Har jobbat med förpackningsmaskiner inom ckarkindustrin.Vakumpackar gör man ju för att förlänga hållbarheten när inte varan ska frysas,t.ex.smörgåsmat o. d.Men ska du frysa löjorna så borde det räcka med dammsugare för att få ut tillräckligt med restluft(det är ju som bekant luften som gör att det härsknar).Det är ju naturligtvis inte lika effektivt som att vakumpacka,men det kan ju vara värt att prova med en "snabeldrake" .

/pära

rolfpersson
2009-09-02, 22:09
Att anskaffa en vack är en kostsam historia en beg av lagom kvalité kostar mellan 7-12 tusen kronor,pengar som jag tycker att man kan använda till bättre saker. Ett gott tips till dej är att använda en liten form av något slag. Lägg nu fisken i formen och häll på vatten till alla fiskar är under vatten nivån. Sätt nu in hela paketet i frysen och vänta till nästa dag nu kan du ta ut isklumpen och låta den frysa till lite mer så dom inte klibbar ihop när du nu samlar alla dina klumpar i en stor påse i frysen. Du kan ha detta paket i åratal utan att fisken förändras. Bra att tänka på när det finns gott om betesfisk. Detta tips kan du även använda när du fryser in tex hel fisk såsom öring röding, du ska se när du nu tinar den är den exakt som när du frös in den. Jag har testat att förvara röding i minst 3 år utan att gästerna har klagat på kocken (läs jag).

Tänk på Mammutköttet som legat infryst i tusentals år i termalisen och gräset i munnen var fortfarande grönt när dom tinades så metoden är klockren.

Lycka till.

/rolf

BigFish
2009-09-02, 22:55
Ok, det finns en för 1700+moms på sidan som Kjelle länkar till (tack för det Kjelle), det är överkomligt men jag letar vidare ett tag så kom gärna med fler tips. Jag fryser in löjor för hela kommande året och det kan handla om närmare 1000 löjor och måste tänka på platsen i våran frys! Jag brukar packa 10 i varje påse och tar med ca 4 påsar som jag tinar efter hand på sjön. Hållbarheten har aldrig varit ett problem utan förvarings utrymmet och att kunna se storleken på löjorna när man ska iväg. Hoppas få samma resultat som jag hittade på den här bloggen:http://1.bp.blogspot.com/_djibvKdecnQ/SNVY-egIj9I/AAAAAAAAA4M/WUT0D9XSNSE/s320/20080920378-797177.jpeg

rolfpersson
2009-09-03, 23:27
Ok jag trodde att ni menade en vack med kammare,men jag förstår att det kanske inte behövs i detta sammanhang. Jag har provat en sådan maskin som ju är avsedda för lite mindre verksamhet typ hemma. En sak som du bör betänka är att påsarna är dyra. Det finns ju påsar med olika tjocklek och olika pris. Men sen måste du ju i alla fall frysa dem,så skillnaden är inte så stor,endast pris.

/rolf

BigFish
2009-09-04, 11:46
Jag borde kanske varit lite tydligare med vad jag sökte från början... Tror även att man bevarar fjällen bättre om man fryser ner löjorna så här istället för att klumpa ihop dom i vanliga påsar. Jag har sett att påsarna är dyra men blir resultatet så här så får man ta det:http://4.bp.blogspot.com/_djibvKdecnQ/SNFkX29xduI/AAAAAAAAA3s/TVhSLen0t3s/s400/P1050246.JPG

Kjelle
2009-09-04, 12:11
De på bildena ser ut att vara förpackad i en maskin med stort kammare, då är priset från 15000 och uppåt.

trolling beckman
2009-09-04, 14:53
Det finns vakuummaskin på Rusta för 199 kr.Inte bästa kvalite men duger väl att packa löja i. Har en sådan själv.mvh Trollingbeckman

BigFish
2009-09-04, 16:14
Det finns vakuummaskin på Rusta för 199 kr.Inte bästa kvalite men duger väl att packa löja i. Har en sådan själv.mvh Trollingbeckman
Tack, den ska testas!!

Team Cloud 9
2009-09-04, 18:03

Hejsan

Har dom på Rusta påsarna mer???

Har vakuummaskin from dom http://www.cstrading.de/

MvH Lars

BigFish
2009-09-04, 21:01
Hejsan

Har dom på Rusta påsarna mer???

Har vakuummaskin from dom http://www.cstrading.de/

MvH Lars

Jag inhandlade en maskin på Rusta i Karlstad idag. Extra påsar var tillfälligt slut men det kommer in igen senare. I maskinen medföljde 10m påsmaterilal.
Jag tror extra påsar skulle kosta 39kr för 2st 3m rullar. Ska bli kul att testa!

Team Cloud 9
2009-09-04, 21:52
Tack Henrik
Ska kollar i Kistianstad på Rusta om dom har påsar!!!

MvH Lars

Flodström
2009-09-05, 01:46
Hej Henrik!

Du får gärna posta en bild på hur det blev efter att du vacuumpackat ett gäng ;)

Annars så vet jag att t.ex. på eBay så har jag sett massor med vacuumförpackningsmaskiner (jäkla långt ord...phu). Finns säkert nått där som skulle kunna funka.

Behandlar du fisken/löjorna på nått sätt för att bevara glansen och öka hållbarheten (för fisket) på nått vis? tänker på salt och natriumbikarbonat...
Om du inte har testat det så bör du prova det. :eek:

Kjelle
2009-09-05, 02:09
Kom bara ihåg att USA har 110V el.

BigFish
2009-09-05, 10:22
Hej Henrik!

Du får gärna posta en bild på hur det blev efter att du vacuumpackat ett gäng ;)

Annars så vet jag att t.ex. på eBay så har jag sett massor med vacuumförpackningsmaskiner (jäkla långt ord...phu). Finns säkert nått där som skulle kunna funka.

Behandlar du fisken/löjorna på nått sätt för att bevara glansen och öka hållbarheten (för fisket) på nått vis? tänker på salt och natriumbikarbonat...
Om du inte har testat det så bör du prova det. :eek:
Bild kommer så fort det blir lite löja i Åmåls hamn.
Jag kikade också runt lite på eBay men som Kjelle skriver så har dom 110V + att frakten oftast låg runt 60$.

Löjorna avlivar jag i iskallt vatten med ganska mycket salt. Har inte testat några andra "marineringar". Skulle va kul med lite tips om det! Tex. hur tillsätter du natriumbikarbonaten?

Team Cloud 9
2009-09-06, 19:47
Hejsan

Var igår på Rusta och inhandlade påsar där,dom är inte so kul man måste svetser dom 2gånger inan man har ett pås!!!

Inhandlar dom i Tyskland dom är bra!!!

Kjelle
2009-09-06, 21:00
Är det bra pris på de påsarna du köper i Tyskland?

Team Cloud 9
2009-09-07, 21:01
Är det bra pris på de påsarna du köper i Tyskland?

Hejsan

Ja jag tyker det,och om so mer du handlar om so bätre blir det:D

http://www.allpax.de/index.php/cat/c596_Vakuumbeutel

dom har mycke!!!

BigFish
2009-09-26, 21:55
[QUOTE=Flodström;2278]Hej Henrik!

QUOTE]
Jag blev helnöjd med vakuumpackaren!!