Visa fullständig version : Vilken båtmotor tycker du är bäst?
rolfpersson
2009-09-06, 23:55
Ja det är ju oxå en fråga som det säkert finns många svar på. Motorn som jag avser är inte trollingmotor utan för transport.
Själv kör jag Suzuki 4t och är nöjd. Men vad tycker du?:cool:
/rolf
Min är självklart bäst!
Hade jag blivit tvungen att välja något annat hade det blivit Honda eller Yamaha.
(Min är en 80 Mercury 4T.)
Suzuki 115 -06 4t både för transport och trolling
Två Suzuki DF140 fyrataktare, är jättenöjd.
Stänger av en motor när jag fiskar, bränsleförbrukning vid trolling med en DF140 är från 1,6L/tim till 2,5L/tim.
/Kjelle
0,9L/timmen här, men min båt är mindre.
drittling
2009-09-13, 13:15
Yamaha är det självklara valet för mig!
Jag har en Yamaha 150 HPDI den är stark och går väldigt tyst samt att den är bränslesnål.
Den drar mindre än en fyrtaktare i samma storlek.
//jugge
TIM TRUTTA
2009-09-17, 09:32
Evinrude 115hk har jag och är skitnöjd ...upp till 5m/s drar den 0,7/timmen sen ligger den på 0,8--0,9 billig och bra :)
Mr_Dobermann
2009-10-11, 14:16
Tim T:
Vad får du ner ditt ekipage med E-tec:en i för lägsta trollingfart? Kör du med drivankare?
Jag har också en E-tec 115 hk, nyinköpt, på en Ryds 568 GTI, fick info om att "tomgångsvarvet" skulle vara nerprogrammerat till 550 rpm, men det ligger på ca 650 nu, och då gör båten ca 2,5-3 knop...
Har du haft några problem med motorn, vid trolling under längre tider?
MVH Kimmo.
Flodström
2009-10-11, 16:09
Körde med Honda 115 hk men den är nu såld.
Kommer fortsätta att köra Honda då dem är tystare och vibrerar mindre än t.ex. Suzuki som jag oxå har erfarenhet av.
Blir en BF150 eller BF225 på min nya båt. Suveren till trolling måste jag säga. :rolleyes:
Har inget ont alls att säga om Yamaha, har nu en F100 -03 som är en skitbra motor, mycket nöjd, har även haft ett par 2-takt och dom har oxå varit mycket bra för att vara gammal 2 takt
Finns det andra motorer än yamaha
har alltid haft yamaha o inga probs enda nackdelen är att
man får inte visa nycklarna förräns man e i båten för då startar
motorn innan man klivit på
MVH Dalton
Kör med Suzuki DF-140hk på en Silver Eagle 630cc. Går riktigt bra tycker jag.
Innan var det Evinrude 4-t 50hk på en 5,10m HT.
Så en viss skillnad nu.=)
drittling
2009-10-17, 17:18
Känner till det där med Yamaha!! jag brukar kasta nycklarna på passagerasidan och den startar.
//jugge
Mr_Dobermann
2009-11-28, 19:59
Tänkte bara nämna att E-TEC:en jag har som huvudmotor är klockren. Inga buggar, inga problem, går superbra.
Monterade också en Honda BF8 till trolling, fick en ny till kanonpris, med reglage/elstart. Fick igång den i verkstaden utan problem, nu går den som en kasse skit. Knappt körbar ö h t. Har felsökt och felsökt men hittar inget fel, den går(knappt) på tomgång, och så fort man lägger i växeln och ger den lite mer gas/driv, så dör skiten. Ibland startar den inte ens... Så det märket står inte högt hos mig i dagsläget iaf...
Kimmo.
Tänkte bara nämna att E-TEC:en jag har som huvudmotor är klockren. Inga buggar, inga problem, går superbra.
Monterade också en Honda BF8 till trolling, fick en ny till kanonpris, med reglage/elstart. Fick igång den i verkstaden utan problem, nu går den som en kasse skit. Knappt körbar ö h t. Har felsökt och felsökt men hittar inget fel, den går(knappt) på tomgång, och så fort man lägger i växeln och ger den lite mer gas/driv, så dör skiten. Ibland startar den inte ens... Så det märket står inte högt hos mig i dagsläget iaf...
Kimmo.
Jag trollar med en Honda 8hp sedan -04 och den går som en dröm! Har aldrig haft några problem.
Team Fiasko
2009-11-28, 22:22
Min favorit är klart mercury verado än så länge. Har precis köpt en Suzuki 225 och hoppas ju givetvis att det ska bli den bästa jag har haft...hade Yamaha senast men dom flesta yamahamotorerna ryker mer än andra... Annars går dom också fint... Suzuki är ju dom motorer som går klart tystast.... Detta är vad jag tycker iaf
Mr_Dobermann
2009-11-28, 22:27
BigFish: Kör du med separat tank till lillmotorn eller har du kopplat in dig på stortanken? Hur har du med filter till Honda lillmotorn? Har du fler bränslefilter än det som sitter i motorn?
MVH Kimmo.
BigFish: Kör du med separat tank till lillmotorn eller har du kopplat in dig på stortanken? Hur har du med filter till Honda lillmotorn? Har du fler bränslefilter än det som sitter i motorn?
MVH Kimmo.
Jag har separat tank, den som föjer med orginal.. Det enda filter jag använder är det som sitter i motorn.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.