Visa fullständig version : Båtvärmare, vilken? råd och feedback
Funderar på att investera i en båtvärmare, kroppen börjar bli gammal och bekväm.
De jag funderar på är Eberspächer Airtronic D4, och Webasto Air Top EVO 3900.
Har i dagsläget ingen värmare och ingen tidigare rördragning att ta hänsyn till.
Andra modeller är ju Wallas i samma storlek.
Kanske en D4/EVO 3900 är överkurs i en 25´ båt? D2 kanske blir för liten?
Mycket tacksam för svar, vad har ni, har ni haft några problem?
/Kjelle
I STK verkar de flesta förespråka Webasto (2000 ST).
Körs dessa båda på diesel och paraffin, eller är det bara paraffin?
Skall kolla upp 2000ST.
Kör du någon värmare i din båt Magic?
Webaston körs på diesel. Wallas använder fotogen, men jag har hört några missnöjda röster om Wallas (fast flera nöjda också för den delen).
Flodström
2009-09-22, 20:30
Jag hade Wallas 1800 i min TG och det tyckte jag var för lite. Tog för lång tid att få bort imma eller frost på vindruter etc..
Trollar du hela året runt är inte D4 för stor, betyder bara att du får bort imma/frost etc. lite fortare och att du inte behöver vänta så länge innan den får effekt och att du oxå kan reglera ner värmen i ett antal steg, mycket bra för att spara på drivmedlet.
Till min nästa båt så blir det en värmare på min. 3kW med regrering. Har inte bestämt fabrikat än men kanske det blir en Wallas för diesel.
Då är jag igång med montering av värmare, det blev en Webasto Air Top EVO3900 levererat av: http://www.webasto-marin.se/
http://www.jpcdirect.com/images/webasto/lge/evo3900.jpg
http://www.webasto-marin.se/uploads/pics/airtop-evo_21.jpg
En anledning till att det blev just Webasto var bland annat att Eberspächers modeller är kända för att sota rätt mycket om de inte körs på max hela tiden.
Men den största och viktigaste anledningen till att det blev Webasto är EVO modellens finesser, Samt att AirTop Evo-värmarna är lätta att installera och lätta att hantera. Evolutionen står den tekniska uppbyggnaden för, med ny elmotor, nytt värmestift, nytt säkerhetssystem och ett färdigförberett system för fjärrstart.
De styrs från en helt nyutvecklad manöverpanel, Evo MultiControl MC 04-M, som gjorts så enkel och funktionell som möjligt. Tydliga symboler markerar värmeläge och det finns två stora vridbara knappar för inställningar. Knapparna är dessutom svagt upplysta så att de går att se även i mörker. – Webasto har satsat på att få fram energisnåla värmare. Att köra värmarna på ekonomiläge ger en långsam uppvärmning med hjälp av 70 procent av uppvärmningskraften. Detta sänker bränsleförbrukningen och hjälper till att spara kraft på batteriet och håller nere påfrestningarna på miljön
Gud vad underbart gött det skall bli att fiska och sova i båten utan att behöva sova i en fuktig sovsäck, våkna kall och fuktig på morningen..
Denna investeringen skulle jag nog gjort år tebax.
Återkommer med bilder från monteringen ifall andra här är inna på samma spår.
Just nu är det planering av värmeslangdragning, samt monteringsplanering.
Kjelle
Haha, man kan nästan tro att du fått lite rabatt på den där... :rolleyes:
Flodström
2009-12-18, 10:50
De e klart han har fått rabatt, det ser man på att varannat ord är ett superlativ.....hehehe
Grattis Kjelle med sista gången med fukt i båten. Snart har du glömt hur jävligt fuktigt och rått det var. Du köpte rätt storlek i alla fall, för stor kan ingen värmare bli om den kan regleras och om energiförbrukningen kan sänkas vid behov.
Vet du något om hur ofta en sån värmare måste servas (per år, per säsong etc...?). Funkar den bara hela tiden i all evighet :rolleyes:
Vad ligger "rikt-priset"/konsumentpriset på vanligtvis?
Haha, man kan nästan tro att du fått lite rabatt på den där... :rolleyes:
så är det :-) :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
De e klart han har fått rabatt, det ser man på att varannat ord är ett superlativ.....hehehe
Grattis Kjelle med sista gången med fukt i båten. Snart har du glömt hur jävligt fuktigt och rått det var. Du köpte rätt storlek i alla fall, för stor kan ingen värmare bli om den kan regleras och om energiförbrukningen kan sänkas vid behov.
Vet du något om hur ofta en sån värmare måste servas (per år, per säsong etc...?). Funkar den bara hela tiden i all evighet :rolleyes:
Vad ligger "rikt-priset"/konsumentpriset på vanligtvis?
Kollar upp service intervallerna och återkommer med detta.
Riktpriset, komplett paket med installationspaketet ligger på runt 24-25000, men butiker kör ofta kampanjer så håll utkik.
Bland annat Sasea.se: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=46102
Då är jag igång med montering av värmare, det blev en Webasto Air Top EVO3900 levererat av: http://www.webasto-marin.se/
http://www.jpcdirect.com/images/webasto/lge/evo3900.jpg
http://www.webasto-marin.se/uploads/pics/airtop-evo_21.jpg
En anledning till att det blev just Webasto var bland annat att Eberspächers modeller är kända för att sota rätt mycket om de inte körs på max hela tiden.
Men den största och viktigaste anledningen till att det blev Webasto är EVO modellens finesser, Samt att AirTop Evo-värmarna är lätta att installera och lätta att hantera. Evolutionen står den tekniska uppbyggnaden för, med ny elmotor, nytt värmestift, nytt säkerhetssystem och ett färdigförberett system för fjärrstart.
De styrs från en helt nyutvecklad manöverpanel, Evo MultiControl MC 04-M, som gjorts så enkel och funktionell som möjligt. Tydliga symboler markerar värmeläge och det finns två stora vridbara knappar för inställningar. Knapparna är dessutom svagt upplysta så att de går att se även i mörker. – Webasto har satsat på att få fram energisnåla värmare. Att köra värmarna på ekonomiläge ger en långsam uppvärmning med hjälp av 70 procent av uppvärmningskraften. Detta sänker bränsleförbrukningen och hjälper till att spara kraft på batteriet och håller nere påfrestningarna på miljön
Gud vad underbart gött det skall bli att fiska och sova i båten utan att behöva sova i en fuktig sovsäck, våkna kall och fuktig på morningen..
Denna investeringen skulle jag nog gjort år tebax.
Återkommer med bilder från monteringen ifall andra här är inna på samma spår.
Just nu är det planering av värmeslangdragning, samt monteringsplanering.
Kjelle
Kanongrej en av de bästa till båten (att installera värmare då)
Vet inget om Webasto men låter tyskt säkert bra grejor.
Har en finne i båten (wallas 1800 sail) funkar bra trodde den var kraftig överkurs till en början men i backspegeln skulle jag valt en större fotogen eller Wallas Diesel dock är jag nöjd med den.
Får den jobba ett tag blir det riktigt behagligt även runt 0an utomhus.
Dock har den bara hel och halvfart, samtidigt ett plus, omstarter drar mycket ström, vid mildare väder får man installera ett y-spjäll och leda bort/ut en del värme om nödvändigt finns att köpa med vridknapp och wire för placering på passande ställe.
Har dragit delar av slangarna synliga inne, dragna inuti ett 3tums avlopp av plast som skydd ger skitfin strumptork och är mysigt att värma tassarna på när man sover!:D
Nice, bra förslag med strumptorken ifall jag måste dra slangarna synligt.
Kanongrej en av de bästa till båten (att installera värmare då)
Vet inget om Webasto men låter tyskt säkert bra grejor.
Har en finne i båten (wallas 1800 sail) funkar bra trodde den var kraftig överkurs till en början men i backspegeln skulle jag valt en större fotogen eller Wallas Diesel dock är jag nöjd med den.
Får den jobba ett tag blir det riktigt behagligt även runt 0an utomhus.
Dock har den bara hel och halvfart, samtidigt ett plus, omstarter drar mycket ström, vid mildare väder får man installera ett y-spjäll och leda bort/ut en del värme om nödvändigt finns att köpa med vridknapp och wire för placering på passande ställe.
Har dragit delar av slangarna synliga inne, dragna inuti ett 3tums avlopp av plast som skydd ger skitfin strumptork och är mysigt att värma tassarna på när man sover!:D
Flodström
2009-12-21, 18:11
TAMTAM, jag hade oxå den 1800 Sail i min TG-7200. Trodde oxå att den var överkurs men kom fram till att den var ca 30-50% før liten/svag. Nästa blir en 3 kw garranterat för diesel. Kanske en Wallas, får se vad priserna ligger på..
Smart det där med strump-torken, hehe. Nått att komma i håg under installationen i min Beason. :p
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.