handdator

Visa fullständig version : Fiska lax med denna???

Finnishstallion
2009-10-27, 20:08
Skulle ni våga er ut med en sådan här båt i Östersjön för att fiska lax på lugna dagar? Har fiskat efter öring kustnära tidigare och då har den klarat även grov sjö då den är minst sagt stabilt byggd.
Det är ju många som fiskar med båtar runt 4,70-5 m. Gör den lilla skillnaden på längden mycket för sjödugligheten?

längd:425
bredd:170
fribord: 55
vikt: 225kg

Kjelle
2009-10-29, 21:08
allt går bra i lugnt väder, men jag vill nog ha en båt på sex meter eller mera för att känna mig trygg om det blåser upp.
Men som sagt, är vädret bra så funkar det, största skillnaden är att man får lägga ner fisket tidigare när det blåser upp.

Vad tycker andra här inne?

/Kjellle

BigFish
2009-10-29, 21:43
allt går bra i lugnt väder, men jag vill nog ha en båt på sex meter eller mera för att känna mig trygg om det blåser upp.
Men som sagt, är vädret bra så funkar det, största skillnaden är att man får lägga ner fisket tidigare när det blåser upp.

Vad tycker andra här inne?

/Kjellle

jag skulle hålla mig kustnära!

Robin
2009-10-30, 00:04
jag skulle hålla mig kustnära!

Håller med...

Var ute i lite får hårt väder med min förra båt (liten styrpulpet)
Å det är inte värt livet att fiska.

Den ser även ut att vara bra stampig vid transport om det går lite vågor.

magic
2009-10-30, 12:07
Det går jättebra ända tills det går dåligt. Du minskar helt enkelt dina marginaler om något skulle inträffa. Det är en sak att åka hemåt i god tid när det börjat blåsa, en helt annan att få motorhaveri/soppatorsk/elfel/etc och börja driva till havs samtidigt som det blåser upp.

Alessandro
2010-05-19, 16:39
Dyker upp en del såna båtar runt landsort under lugna dagar, så visst går det.
Jag skulle satsa på en VHF radio och fiska där många andra gör det, en VHF radio får du för ett par tusenlappar.