Visa fullständig version : Ny båt 2010
Flodström
2009-11-11, 23:43
Ja-ha, då har man beställt ny båt från Beason i Karlstad. Blev en 22´Cabin 3/4 fabrikat. Blir mycket jobb med den nu i vår hehe.
Funderar på att köpa motorn från USA. Har en marina där (NY) som är återförsäljare av Honda. Blir nog en BF150 för ca 14.000 USD. JetCarrier hämtar och fraktar den hit till mig i Norge. Får se vad det blir....... :cool:
Allternativet blir att köpa motorn i från Sverige men då blir det dyrt. I Norge kostar den ca 160.000 NOK (ca 195.000 SEK) och det är i alla fall inget allternativ.... :(
Grattis med beställning av ny skuta Ramon!
Ett tips bara, Honda är i stort sett det dyraste du kan köpa i USA, väljer du Yamaha så kommer du ner i 8 till 9 000$ (om du väljer en left over).
Handlar du i januari/februari så är ju 2009 år modell en left over och säljs till bra priser.
Mina Suzuki DF 140 gav jag nånstans runt 7500$ styck, fick lite rabatt när jag köpte två stycken.
Här är en länk till en 2009 Yamaha 150 : http://www.boattrader.com/listing/2009-F150TXR-95450453
Flodström
2009-11-13, 00:11
Tack för dina fina tips Kjelle. However, det blir Honda oavsett. Staterna var utan konkurrans i pris jämfört med Scandinavia/EU.
Sparar mellan 40-50.000 NOK på det här så jag skall inte klaga. Gillar Honda. Har hört för mycket skit om andra fabrikat + att Hondan vibrerar och låter betydligt mindre än t.ex Suzuki. För det betalar jag lite ekstra, :D
Ja-ha, då har man beställt ny båt från Beason i Karlstad. Blev en 22´Cabin 3/4 fabrikat. Blir mycket jobb med den nu i vår hehe.
Funderar på att köpa motorn från USA. Har en marina där (NY) som är återförsäljare av Honda. Blir nog en BF150 för ca 14.000 USD. JetCarrier hämtar och fraktar den hit till mig i Norge. Får se vad det blir....... :cool:
Allternativet blir att köpa motorn i från Sverige men då blir det dyrt. I Norge kostar den ca 160.000 NOK (ca 195.000 SEK) och det är i alla fall inget allternativ.... :(
Du menar alltså på fullt allvar att detta lönar sej?!
Om så och du vet vad kostar Jetcarriers service över hit?
Det låter inte som billig sevice direkt dessutom kommer du väl inte förbi de normala påläggen här känns som om jag skulle räkna på det får jag mer eller mindre nollsummespel dvs åtminstone i SWEDEN lika bra att handla över disk här men visst kan jag ha fel.
Kjelle Yamahan (vilken är min favorit) vilket pris man bor i fel land dock om amerikanerna köper den över disk därborta kommer sales tax till (utom då i Oregon som inte har någon!!)
Gjorde en snabbkoll på en 2009 Yamaha 115 och om man räknar ca 1500 dollar för frakt och service över hit fick jag siffran ca 78000 kr plussar man på svensk tax och avgifter på detta känns det som en rent dålig affär men jag kan ha fel.
Och då är dollarn hyfsat låg nu......
Flodström
2009-11-16, 00:26
14000 USD (motor i USA) x 5,6 = 78.400 NOK + 25%moms = 98.000 NOK + hk-avgift (150 x 147,81 NOK) = 120.172 NOK. Frakt til mig (til dörren) ca 6000NOK.
Totalt hit 126.172 NOK och det här är med ALLT, d.v.s. cables reglage, harness, olja, 2 x prop, en Solas s.s. 4-bladig + en 3-bladig Al. :D
I Norge kostar bara motorn 160.000 NOK och det utan någe som hällst av det jag räknade upp här ovan.
I Sverige är nettot så högt att det blir liten skillnad med hk-avgiften lagt till så det blir USA-köp som det ser ut nu.
Ang frakten med JetCarrier så får du veta fraktkostnaden INNAN du beställer motorn. Och frakten betalas på faktura........ :grin:
Det låter inte som billig sevice direkt dessutom kommer du väl inte förbi de normala påläggen här känns som om jag skulle räkna på det får jag mer eller mindre nollsummespel dvs åtminstone i SWEDEN lika bra att handla över disk här men visst kan jag ha fel.
Kjelle Yamahan (vilken är min favorit) vilket pris man bor i fel land dock om amerikanerna köper den över disk därborta kommer sales tax till (utom då i Oregon som inte har någon!!)
Sales tax tillkommer i USA, men när varan skall exporteras tillkommer ingen avgift.
/Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.