handdator

Visa fullständig version : Paralellstag För Trollingmotor

Mr_Dobermann
2009-11-13, 14:41
Hallå,

Jag har just monterat en liten Honda BF8 Trollingmaskin/Extramotor bredvid stormotorn(en hel del jobb på en Ryds 568 GTI). Ska nu till att lösa funktionen med ett paralellstag emellan dessa motorer. Någon som har vettiga tips att komma med? Tänkte använda mig av rostfria gaffellänkar med länkmuttrar(ES-Bult för snabbkoppling), samt rostfri gängstång och rör.

Tänkte sätta staget i framkant av motorerna. Jag har läst att någon använde tryckluftsnipplar till snabbkopplingarna?

Bifogar ett par bilder.

MVH Kimmen.

Tamtam
2009-11-13, 16:49
Antar att du har autopilot kopplad till den större motorn och avser att styra lillmotorn med denna oxå.
Om inte och du vill ha möjlighet att fälla upp den stora för att reducera bränsle förbrukningen kolla Panther marine. com gå sedan till electro-steer model 100
har komplett sådan enhet liggande nästan ny som jag snart inte behöver längre då jag skaffat autopilot till lillsnurran.
Kan nog göra bra pris.
Lite knepigt till en början att styra men när du vant dej funkar det riktigt bra tro mej fördelen är att du slipper koppla maskinerna

Tamtam
2009-11-13, 16:54
Hmmm... vill inte vara negativ på något sätt men...
Du är säker på att det fästet håller för trollingmotorn???
Om jag vore som du skulle jag hålla koll på den noga, Hondan väger nog som min 8 Yamaha dvs ca 50 kilo en jävla vikt som far runt därbak tänk på det både under trailer körning och högfart med stora motorn.

joj
2009-11-13, 16:57
då jag skaffat autopilot till lillsnurran.

Har du skaffat en TR-1 Gold?? :geek::ugeek:

Tamtam
2009-11-13, 17:09
Har bild på hur min electro steer är monterad om du är intresserad.
Koppla dina motorer blir nog inte lätt direkt då den större sitter så långt framför men visst kan det väl gå

Tamtam
2009-11-13, 17:10
Har du skaffat en TR-1 Gold?? :geek::ugeek:

Jo fick tag i en begagnad till bra pris och kan knappt vänta innan den sitter där verkar skitbra mvh

Tamtam
2009-11-13, 17:50
Titta på länken har en kan starkt rekommenderas riktigt bra faktiskt

http://www.controllking.com/

Mr_Dobermann
2009-11-13, 19:48
- Jag har Autopilot monterad i båten. Kommer styra hela kalaset med denna vid fiske. Länkar ihop motorerna som jag beskrivit tidigare(typ). Blir ett rostfritt rör på 12X1,5 mm, med M8 Gängstång i ändarna för justering. Sedan rostfria gaffellänkar med länkmuttrar. Antingen ES-bult eller saxpinne för snabbkoppling.

- Ang hållfastheten på motorfästet så var jag själv tveksam tidigare... Detta motorfäste håller för 46-48 kg(+ lite marginal). Honda BF8 väger ca 42 kg. Eftersom båten var flång ny så skar det i hjärtat att börja borra/skära i den direkt, speciellt när inte ens ryds tekniske chef kunde svara på HUR jag skulle gå till väga. Nu har jag skurit ur 2 st mellanväggar baktill, vid förvaringsfacket på styrbords sida i aktern, för att ö h t komma åt akterspegeln.
Akterspegeln vid denna plats är ca 10-12 mm tjock, därför laserskar vi till mothåll i rostfritt på insidan som är ca 200X300 mm i storlek, skar även till en större platta i rostfritt att montera på utsidan, under själva motorfästet, för att öka mothållet på hela kalaset. Sedan tigades muttrar fast på mothållet på insidan, och allt monterades med Sikaflex under tryck.

- Om något släpper nu så är det hela akterspegeln... :D (Om inte det rostfria godset i själva motorfästet ger sig, men det är tveksamt... Kan garantera att detta inte GÅR att montera på ett bättre sätt. Har dessutom ett extra reglage till hondan så någon ytterligare fjärrstyrning av motorns fart/varv behöver jag inte.

- Under transport så kommer jag som extra säkerhet att dra ett spännband ifrån motorfästet upp till relingen bakom styrpulpiten.

- Har idag mätt och testat lite med att bygga paralellstaget emellan motorerna, visst det blir lite böjar och dylikt, men det kommer att fungera på ett bra sätt. Men det är ett jäkla jobb allting... Inget billigt nöje det här med Trolling :(

- Kan också säga att när jag köpte båten så ville jag INTE ha en renodlad trollingbåt. Detta p g a att jag vill kunna ta ut båten på sommaren med tjejen och kompisarna på andra slags utflykter, och jag vill kunna traila en båt som inte är FÖR tung. Alltså är båten byggd för ett allround båtliv, men i huvudsak för fiske.

MVH Kimmo.

Tamtam
2009-11-13, 19:55
Ok lycka till själv tror jag inte akterspegeln kommer bli ett evt. problem utan isf. fästet i sej självt säger så här håll noggrann koll på det fullt av skruvade lösa delar gillar det inte men visst kan jag ha fel här tiden lär utvisa.

Tamtam
2009-11-13, 19:59
Haha borra och skära i båtar kan vara positivt så länge du kallar det trollingbåt om det göres på rätt sätt är det en fördel tro mej sparar eventuell framtida kund massor av arbete kan vara ren tillgång om gjort på rätt sätt tro mej och lycka till

Mr_Dobermann
2009-11-13, 20:08
- Tror inte man varken kan göra det på ett bättre eller något annat sätt än jag gjort. Har varit ruskigt noggrann med bygget/utrustandet av denna båt. Om nu motorfästet skulle ge sig så är det ju en felkonstruktion i sig, och då ska det reklameras... Det finns enorma krav på säkerhet på dessa båtdetaljer, så håller det inte för 46-48 kg(upp till 20 hk) så ska det tamejtusan inte säljas för den vikten/effekten.

MVH Kimmo.

Tamtam
2009-11-13, 20:46
Där har du helt rätt men iaf. håll koll på det för din egen skull!
Själv ryser jag men jag kan oxå ha helt fel förhoppningvis lycka till

Mr_Dobermann
2009-11-13, 21:06
Tamtam: Ryser du? Utveckla gärna lite tack.

Kimmo.

Tamtam
2009-11-13, 21:08
Grundtips no 1A för alla som är på väg att utrusta båten med trollingmotor se till att snurran sitter fast alltid på samma höjd dvs inga som helst "så kallade fällbara fästen" kommer ifråga alls.
Köp endast motorer med elstart och power tilt dvs så kallade high thrust big foot motorer inget annat de är dyrare jag vet men de betalar tillbaka mångfalt i slutändan tro mej ljuger inte köp rätt grejor från början mvh

Tamtam
2009-11-13, 21:18
Tamtam: Ryser du? Utveckla gärna lite tack.

Kimmo.

Lessen kan inte göra detta då jag inte har erfarenhet av just ditt fäste vad jag dock vet är att trollingmotor fästen kräver kraftig överdimesionering för att sitta säkert och problemfritt under långa tider.
Vill inte säga att ditt inte kommer att göra detta på något vis men som jag sagt håll koll på det, själv skulle jag inte lita på det speciellt länge.
Ta inte illa upp håll koll på det det kanske funkar mycket bättre än jag tror men dina egna ögon ser vad som händer under långa tider.
Som jag sa ta inte illa upp håll koll på det lycka till och mvh

Mr_Dobermann
2009-11-13, 21:25
- Hur får du upp trollingmotorn ur vattnet om du har en trollingmotor som sitter stumt monterad i samma höjd som huvudmotorn och ska marscha ut till fiskeplatsen i ca 30-35 knop? Att tilta så pass mycket är helt omöjligt.

- Vad händer med trollingmotorn i dessa hastigheter(Marschfart) om den sitter nedsänkt i vattnet? Hur mycket brytningar får du enligt hävstångseffekten upptill vid fästet då?

- Vad händer med trollingmotorn i 35 knop om du tiltat upp den maximalt men kavitationsplattan och dess närliggande områden surfar i ytskiktet, om du har den fast monterad i samma höjd som huvudmotorn?

- Finns det ett vettigt utbud av mindre 4-taktsmotorer med hydraultilt på marknaden idag?

- Elstart. Så vitt jag förstått så har jag elstart på min motor, inkl reglagebox vid förarplatsen. Dragsnöret på snurran är en nödstart. Inget annat.

Kimmo.

Tamtam
2009-11-13, 22:05
Ok lessen är ute på djupt vatten här antar jag finns så många olika installations alt. helt enkelt säger så här prova dina grejor funkar det bara vara nöjd då.
ärligt och uppriktigt lycka till med Hondan

Tamtam
2009-11-14, 14:05
Hej igen bara för att du ska veta jag inte bara snackar smörja lägger jag in ett par bilder på min Yamaha montering som visar båten stilla och under planing.
Den sitter fast i höjd och har eltilt dock naturligtvis sitter den högre än drivmotorn, vid planing klarar den propellern helt ur vattnet.
Anledningen att jag skrev som jag gjorde är helt enkelt att evt. trailerkörning sliter hårt på fästet och det bör vara mycket kraftigt dimensionerat helt enkelt helst kraftig överdim för säkerhets skull.
Lessen om jag skrämde upp dej det kanske funkar utmärkt för dej mvh

Mr_Dobermann
2009-11-14, 15:31
TamTam - Vi har HELT olika typer av båtar. Det skiljer ganska mycket som du kanske kan förstå...? Som jag nämnde tidigare så vill jag inte ha en ren trollingbåt. Min båt ska kunna användas till en massa annat också. OM du tittar lite närmare så ser du att jag inte har den akterspegeln som du har, alltså finns det inget alternativ, OM jag nu inte börjar plasta upp ett nytt fäste, eller bygger ett stumt fäste i rostfritt. Och hur snyggt blir det då på en Ryds 568 GTI, som i grunden är en Sportbåt ? ? ?

Om båtföretagen säljer ett motorfäste som ska palla för den vikten så räknar jag med det. Om det inte gör det så reklameras det. Som jag sa tidigare så var även jag skeptisk först, men pratade med en duktig båtkille/byggare ang detta och han gav mig rådet att köra på det, fästet skulle definitivt hålla.

Kimmo.

BigFish
2009-11-14, 16:19
Så här har jag löst det. Har kört med detta dom senaste 4 åren och är helnöjd. Kör med autopilot och det funkar perfekt! Frågor?

Tamtam
2009-11-14, 17:50
Blev lite intresserad av din Honda där noterade att den är elstartad men har ändå vanligt dragsnöre på kåpan, verkar vettigt min Yamaha har inte detta skiter sej elstarten måste nödlinan fram ur verktygslådan.
Vet du något om hur mycket den laddar från generator under gång min ger 6amp kanske Hondan är bättre på den punkten? mvh

BigFish
2009-11-14, 23:54
Min Honda har inte elstart men laddar 6amp som din. Gasen sköter jag med en trollmaster:http://www.troll-masterpro.com/

Mr_Dobermann
2009-11-15, 00:56
Big Fish: Kan du styra fullt åt vänster där, eller hur pass långt kommer du innan paralellstaget går emot sidan på huvudmotorn?
- Jag kommer få lite begränsad styrning, men det känns som det inte har så stor betydelse vid trolling, då lillmotorn kommer till användning.

Mvh Kimmo.

Tamtam
2009-11-15, 12:10
Min Honda har inte elstart men laddar 6amp som din. Gasen sköter jag med en trollmaster:http://www.troll-masterpro.com/

Har inte samma exakt men visst är de bra!
Alltid ett bök att få till rätt fart med reglageboxen och knappen för full gas tillfälligt är kanonbra mvh

BigFish
2009-11-15, 17:58
Big Fish: Kan du styra fullt åt vänster där, eller hur pass långt kommer du innan paralellstaget går emot sidan på huvudmotorn?
- Jag kommer få lite begränsad styrning, men det känns som det inte har så stor betydelse vid trolling, då lillmotorn kommer till användning.

Mvh Kimmo.

Inga problem med utsaget på lillmotorns styrning numera. Det var lite problem innan jag kortade in fästet på lillmotorn. Jag använde mig av en vanlig lite "blötare" gängstång som prototyp och böjde till rätt form i början.
Nu när jag fått till det som jag vill har jag koiperat denna till en rostfri M10 stång.

BigFish
2009-11-15, 18:06
Har inte samma exakt men visst är de bra!
Alltid ett bök att få till rätt fart med reglageboxen och knappen för full gas tillfälligt är kanonbra mvh

Helt underbar känslighet när man justerar Farten. På min ger den 60% av full gas när man trycker in den knappen. Gillar även att man kan trycka på tomgångsknappen för att få betena sjunka/flyta upp och sedan är det bara ett knapptryck igen för att återgå till farten man ställt in!

Petri
2009-11-22, 16:16
Någon som vet om det finns liknande enhet som funkar på större motor?

BigFish
2009-11-22, 16:39
Troll Master finns till max 20 hk. Känner inte till någon annan...

Petri
2009-11-22, 17:13
Ja tyvär, har sätt några hemmagjorda varianter som folk har tillverkat.
Vore skönt att ha så att man får mer exakt fart.

Mr_Dobermann
2009-11-27, 22:16
Staget klart...

MVH Kimmo.

iron9
2009-12-02, 18:36
Här kommer en budgetvariant, 64 kr för delarna på Biltema.
44 kr för syrafast gängstång och 2 lösa huvuden för gascylindrar till bakluckor á 10 kr. Staget måste tas bort när lilla motorn fälls upp, men fungerar med stora motorn uppe eller nere. Har satt dit två ringar av rostfri tråd för att man lätt skall kunna frigöra kulleden. Enkel fastsättning med ett lätt tryck på huvudena.

Mvh
Johnny

pära
2009-12-03, 13:50
Här kommer en budgetvariant, 64 kr för delarna på Biltema.
44 kr för syrafast gängstång och 2 lösa huvuden för gascylindrar till bakluckor á 10 kr. Staget måste tas bort när lilla motorn fälls upp, men fungerar med stora motorn uppe eller nere. Har satt dit två ringar av rostfri tråd för att man lätt skall kunna frigöra kulleden. Enkel fastsättning med ett lätt tryck på huvudena.

Mvh
Johnny

Smart,enkelt och billigt. Guldstjärna!!

/pära

Tamtam
2009-12-03, 21:50
Smart,enkelt och billigt. Guldstjärna!!

/pära

Nja vete fan guldstjärna för mej är när INGENTING behöver meckas eller ändras för att det ska fungera, om det kostar lite mera ok för min del

Mr_Dobermann
2009-12-03, 22:18
iron9: Ser riktigt bra ut det där. :)

Tamtam: Det är väl ändå inte speciellt ofta saker o ting börjar fungera av sig själv, utan att man behöver installera, meka, eller justera.......?

Kimmo.

pära
2009-12-04, 00:04

Tamtam: Det är väl ändå inte speciellt ofta saker o ting börjar fungera av sig själv, utan att man behöver installera, meka, eller justera.......?

Kimmo.

Att komma på en lösning till bråkdelen av priset vad det kostade att köpa ett färdigt på fina gatan kan väl vara värt en eloge. Har själv gjort ett parallstag en gång i tiden,men jag krånglade till det med luftkopplingar och en vantskruv till fastsättningen. Så ovanstående lösning var ju mer genialisk i all sin enkelhet. Vidhåller min guldstjärna som omdöme.

/pära

Tamtam
2009-12-04, 19:00
Att komma på en lösning till bråkdelen av priset vad det kostade att köpa ett färdigt på fina gatan kan väl vara värt en eloge. Har själv gjort ett parallstag en gång i tiden,men jag krånglade till det med luftkopplingar och en vantskruv till fastsättningen. Så ovanstående lösning var ju mer genialisk i all sin enkelhet. Vidhåller min guldstjärna som omdöme.

/pära

Du har naturligtvis helt rätt i detta!
Dock tillhör jag den kanske krångliga typen när jag fiskar ska grejorna fungera direkt bygg/tillverka/köp och sedan glöm det bara fungerar ingen verktygslåda inget omkopplande eller fixande på sjön alls.
Bygger och tillverkar alltid på det viset brukar löna sej i slutänden tycker jag iaf även om mer arbete och grejor kommer till, naturligtvis en smaksak i slutänden själv vill jag det bara fungerar på sjön inget som helst trassel.
En sak till har man huvudmotor samt trollingmotor är det inte helt fel att göra bägge två helt oberoende av varandra, skulle den ena skita sej tar den andra båten till hamn mvh

Tamtam
2009-12-04, 19:12

Kimmo.

Som jag skrev tidigare har en elektronisk gaskontroll till min 8hk Yamaha, kan bli så att denna byts ut till en som kommer med min autopilot framöver vet inte säkert ännu.
Kolla upp den heter "Controllking" slulle du vara intresserad att köpa resterna krävs dock en motorspecifik sats för din Honda består av några smådelar som beställs från USA dvs de grejor som skiljer mot Yamahan.
Säger så här en skitbra grej skaffa en det är med sorg jag skickar den vidare isf. enda anledningen är att jag får gaskontrollen i samma box som autopiloten om inte krävs två boxar för samma jobb lycka till mvh.