handdator

Visa fullständig version : Självjusterande vagga/fasta hjul

Laxxe
2009-11-13, 18:22
Hej på er
undrar vad era erfarenheter säjer om självjusterande vagga eller inte, funderar på antingen Fogelsta 3508B eller Brenderup 8228 TB. Båda 3.5 ton.
Hur bra funkar det vid lastning resp transport.:confused:

magic
2009-11-13, 19:35
Jag rekommenderar tveklöst vagga. Tycker Brenderup är rappligast och föredrar själv Bålstasläpet, har du kollat deras 3.5t, REG-3500F?

(Jag har dock inte använt större trailers än 1500.)

Flodström
2009-11-14, 01:36
Hej och välkommen. :D
Du har stor båt, vilken?

Laxxe
2009-11-14, 17:33
Tack för svaren, jag väntar på en beason 25 fot cruiser, hamnar väl på ca 2000-2200 kg, vet någon höjden till kölrullarna olika trailers. Är lite orolig för porthöjden på garaget
LAXXE

joj
2009-11-14, 20:05
Vet inget om dom större men säger som magic att Bålsta har grymt bra vaggor, kvittar vad det är för vind så går den spikrakt upp på trailern, en 1500 kärra har jag.

lasse
2009-11-15, 19:11
Håller bara med i kören för bålsta.
Självjusterande är grejen.

Tamtam
2009-11-15, 19:56
Har också 1500 kilo Bålsta instämmer med vaggan den är bra dock är jag inte lika road av de konstiga kölrullarna som bygger på att båten faktiskt har köl som styr upp vilket min inte har.
Måste noga övervaka att den går rätt upp annars blir det trubbel.... tro mej!!
Dock är det delvis båtens fel.

Flodström
2009-11-16, 01:01
Tack för svaren, jag väntar på en beason 25 fot cruiser, hamnar väl på ca 2000-2200 kg

Hmmmm, står den hos Peter på Beason så har jag t.o.m. stått i den då jag var där och beställde min. Såg helt fördjäkligt fin ut den båten. Min blir en 22 Cabin. :D

Blir trailer med självjusterande vagga, tro mig. Har ju en just nu men det är en Tysse som jag inte är helt komfortabel med. Men den har stora jul på vaggan, lite som Bålsta tror jag. :rolleyes:

Kjelle
2009-11-17, 00:10
Hej Laxxe!

Jag har en Brenderup 8228TB, båt och släp ligger i dagsläget på ca 3300kg med fiskeutrustning.
Upplever ekipaget som mycket stabilt och vridstyvt, kör som max 95kmt med detta ekipage och upplever inga problem från släpets sida, underbart jämna bromsar och båten ligger som gjutet på släpet.

Som du själv sett Lasse, så fort båten ligger mot vaggan så rätar den upp sig och går rakt upp på släpet oavsett hur mycket det blåser.
Prisskillnaden mellan Bålsta och Brenderup är rätt stor, för stor tycker jag.
Jag har även haft Brenderup innan och varit jättenöjd, kommer även att välja Brenderup nästa gång.

Mitt släp har 40 stycken superrullar, vilket gör att du sprider ut viktbelastningarna över ett större område.
Når du står still på släpet så vilar i stort sett all vikt på kölen, precis som det skall då denna är båtens stärkaste område, när du däremot trailar båten så får du en mycket hög belastning på skrovet vid svängar, all denna belastning hamnar högre upp på skrovet, i ett område där båten är rätt svag(jämfört med kölen), därför är det i mitt tycke att denna G belastning skall spridas ut så mycket som möjligt.
På mitt släp är det tjugo rullar på varje sida som mycket effektivt tar upp denna belastning och sprider ut denna på hela skrovsidan.
På Bålstasläpet finnes där bara fyra luftfyllda hjul på varje sida till att hantera dessa belastningarna.

mitt problem är hellre min gamla jeep, vandring i styrningen som en gammal Bolinder traktor, men stärk som en stridsvagn.

El-winsch måste du ha oavsett fabrikat på släpet, jag använder en Warn Works 4700, skitsmidig och jättestärk. Med den sladdlösa fjärrkontrollen så kan jag själv sjösätta och ta upp min stora båt, stå vid bryggan och ta emot den när jag winchar ner den.

Mycket nöjd.

/Kjelle

Kjelle
2009-11-17, 00:24
Här kommer några bilder på härligheten:

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=105

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=104

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=103

Laxxe
2009-11-17, 22:55
Tack för alla synpunkter, det blir en brenderup till slut. har bekanta som har denna trailer och dem är väldigt nöjda
mvh Lasse