handdator

Visa fullständig version : 2-3 Beten i Släp/Stim På En Rigg

Mr_Dobermann
2009-11-19, 02:05
Hur kör ni egentligen/Vad är bäst när ni stackar flera beten/spön på en rigg.

Fick tips om att köra längsta linan på det djupaste spöt/närmast lodet, men nu säger flera att jag ska köra den längsta linan på det betet/spöt som fiskar grundast...? Hur blir det med fisk som går på på det djupaste spöt om jag kör kortast lina längst ner, risken måste ju vara rätt stor att den fisken sveper in i de övre linorna..?

Om jag har ett utligg på säg 10 meter ifrån utlösaren på det djupaste spöt, och kör en Flasher mm, blir det inte då en cirkelrörelse på flashern som är tillräckligt yvig för att svepa in i nästa lina, som kanske stackas 3-4 meter längre upp, eller funkar det utan problem..?

Djupriggsfiske är inte min starka sida, tacksam för tips!

MVH Kimmo.

magic
2009-11-19, 10:36
Jag antar att vi pratar Simris-fiske? Isåfall, om jag kör tre spön med flasher så har jag 6-8 fot släp på nedersta , 12-15 på nästa och 30 på översta. Avståndet i höjdled mellan stackers är 15 fot. På så sätt fastnar inte betena i linorna ovanför när de sänks ner och varken nedersta eller mellersta flashern kan "nå upp" till linan ovanför. De flesta fabrikat av flashers strävar uppåt (till skillnad mot dodgers) så de ska "aldrig" användas med långt släp.

Att en eller annan fisk river med sig betet ovanför händer, men förvånansvärt ofta funkar det.

Mesta trasslet brukar uppstå antingen när man sänker ned grejerna för fort eller pga starka strömmar.

Laxxe
2009-11-19, 21:00
Håller med magic om linlängder, en annan aspekt är fisken beteende,min personliga uppfattning är att den attackerar underifrån, tar den inte nedersta beten vänder den bakåt-uppåt och vad kommer där.
Laxxe

Mr_Dobermann
2009-11-20, 00:34
Okej. Tack för era svar.

Kör ni oftast bara en Flasher/lockblänke per släp och stackar enbart beten längre upp eller funkar det bra att köra t e x 2-3 Flashers + beten på samma släp?

M v h Kimmo.

joj
2009-11-20, 09:37
Kolla Här (http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/simrishamn/)

Svarar nog rätt bra på din fråga!

magic
2009-11-20, 11:41
Okej. Tack för era svar.

Kör ni oftast bara en Flasher/lockblänke per släp och stackar enbart beten längre upp eller funkar det bra att köra t e x 2-3 Flashers + beten på samma släp?

M v h Kimmo.Allt funkar ibland men inte alltid, det finns egentligen ingen standarduppsättning eller rättare sagt ingen uppsättning som alltid funkar bäst (och isåfall skulle jag kanske inte berätta det... ;)) Det beror lite på vilken känsla för feeling man har, som i sin tur beror på fiskedjup, spridning på riggarna, aktivitet i vattnet osv.

Om jag ändå skulle välja en startuppsättning (återigen, Simris) så blir det en stor flasher på nedersta riggspöt på varje sida. Nästa steg är antingen ta bort en flasher (nedre på övre riggen) eller lägga till en liten (övre på övre riggen). Om riggarna "går om lott" så väntar jag med att sätta en flasher på övre spöt på nedre riggen eftersom det kan bli för mycket av det goda. Om det finns mycket och huggvillig lax så har jag fler flashers, eftersom jag inbillar mig att de är mindre lättskrämda då. Om jag fiskar djupt och utspritt (och letar fisk) så skulle jag förmodligen ha fler flashers från början.

Och det finns givetvis de som alltid kör tio spön med tio lockblänken och är framgångsrika... Som alltid inom fiske gäller det att ha en idé och tro på den.

Flodström
2009-11-21, 01:54
En sak som kan ha betydelse i sammanhanget är placeringen av riggspöna. Det är viktigt att man alltid placerar dem i en och samma ordning på riggarna i förhållande till fiskedjupet. Förslagsvis kan man (som jag) ha en rutin på att alltid placera det djupast fiskande betet längst ut-fram i färdriktningen. Mellandjupa i mitten/längre in och det grundast fiskande bakerst/längst in mot aktern. Gör samma på styrbord som babord. Då undviker du ytterligare problem med at linor korsas etc.... ;) Den här rutinen kan vara ekstra viktigt då du provar andra släplängder än dem som är angivna här.

Mr_Dobermann
2009-11-21, 17:28
Tack för era svar. Alltid intressant att höra hur ni fiskar...

Korta släplängder verkar vara melodin vid flera beten på samma rigg. Jag har fått för mig att fisken skräms av båten/motorn om man kör så korta linlängder, och kanske inte fiskar på mer än 60-90 fots djup, men jag har antagligen lite fel där... Är som sagt ingen höjdare på riggfiske med flera spön, har dessutom nästan enbart fått fisk på ytliga plastbeten/löja, det är sällan det smällt till på riggspöna. Kanske för att man har gjort fel där...

MVH Kimmo.

Flodström
2009-11-21, 19:42
Att du inte fått utdelning på riggspöna beror nog inte på släplängderna generellt men kan ha sammanhäng med att du fiskat på "vandrare" (lekvandrande lax) och inte så mycket på "uppväxare" eller på platser där uppväxare är att förvänta?

Det man vet, och har sett är att laksen (och öringen) är mycket lite skygg för en båt som kommer puttrande i låg fart, utan plötsliga rörelsen. Betraktas närmast som "drivved" verkar det som. :rolleyes:

Av den anledningen så behövs inga långa släp, Dessutom otaliga laksar har fått böta med livet som tagit betet rett bak båten. En kamrat till mig fick ett jäkla laxhugg då han kollade betets gång medans han stackade ena riggen så du behöver inte ängslas för att du har för korta släplängder. (f.ö. han fick upp laxen, hehehe) :o

Statistiken din kommer säkert att förrändra sig då du blir mer varm i kläderna och fiskat på fler och varierande områden :grin:

Mr_Dobermann
2009-11-21, 21:37
Okej, tack Flodström.

;)