Visa fullständig version : Ny Båt från Beason
drittling
2009-11-30, 23:44
Kolla in på Beasons sida!! En ny båt Beason 800 riktig plattform för fisket! En riktig Skärgårdsjeep.
Ett riktigt dansgolv där bak.
Personligen så fattar jag inte helt varför så många trollare vill ha en styrpulpetbåt, gott att kunna stänga igen runt sig under skitvädersdagar.
http://www.beason.se/b800-091115-akter.jpg
Helt med dej Kjelle en riktig pansarkryssare och lika förbannat inget direkt väderskydd, som att köra cabbad lastbil ungefär :D
Skulle tro den kostar en duktig slant oxå:eek:
Dock ser det ut som den har riktiga bekväma stolar till skillnad mot vissa andra populära båtar
Sände en mail till Beason idag för att få lite mer info om båten. Det verkar som de inte har byggt en enda so far grunnat små problem.
Fördelen med en sådan öppen båt är att den appelerar till fler än trollingidioterna ombord, dvs fru, barn och evt frus vänninnor med familj. Det blir helt enkelt lättare att sälja in båtjäveln då... Hoppas jag...
Har sörfat runt en del på forumet och det verkar som det är rätt många Beasonägare här. Är det någon som har haft med Beasonfabriken/ företaget att göra direkt?
Jag tänker på egna tillpassningar, val av utrustning etc. Hjälper de en med motorer och elektronik oxå?
Till skillnad från några av er (som exempel Flodis och Kim i Östfold ( mad creds till ditt båtbygge! )) så varken kan/ orkar/ eller klarar jag av att bygga upp ett skrov till färdigt fartyg. Därför undrar jag. Förlorar man feta pengar på det eller klarar de av att baka ihop ett snyggt pris man kan leva med?
I min förbannade enfald trodde jag att blöjtrolling skulle räcka långt efter bytet till Yamarinen. Ack så fel man kan ta... Men det är bara en elak plan jag har än så länge men som dom säger - " Vi får la se då vettö..."
Tacksam för alla erfarenheter ni vill dela ang Beason.
/J
Är det någon som har haft med Beasonfabriken/ företaget att göra direkt?
Jag tänker på egna tillpassningar, val av utrustning etc. Hjälper de en med motorer och elektronik oxå?
/J
Japp jag har haft en del med Beason att göra.
Din båt byggs och anpassas helt efter dina önskemål, båda vad gäller elektronik, motor/motorer och trollingutrustning.
Sen blir det givetvis billigare att göra detta själv om man har tid, ork och lust.
Jag tror att Peters största problem med nya båten har varit att han har så extremt många bokningar på de gamla modellerna, bland annat fyra stycken Family Cruiser, och säkert 4-5 Beason 630, plus några andra modeller bara under förra året, så större delen av problemet har varit att hinna med att dra igång nya modellen.
Han hade leveranstid på runt ett år, detta är kanske något lägre nu?
Jag är riktigt nöjd med min båt, och känner att jag gjorde rätt när jag beställde den mestadels färdig. Skulle aldrig hunnit med ett liknande projekt som Kim och Flodström håller på med.
Hojta till om du har flera Beason frågor, jag tror vi kan ge svar på de allra flesta.
Mvh
Kjelle
Flodström
2011-08-23, 01:46
Ja, som Kjelle säger så byggs båtarna helt efter kundens önskemål.
I mitt tillfälle så valde jag en 3/4-modell på den populära " 22-Cabin" modellen
som jag skalade av ytterligare saker från. Det hela var styrt av en mycket trångt budget.
Jag la in ett par saker då jag beställde min skuta: en dörr i akterrelingen ut till badbryggan, + extra stor hylla för batterier och pumpmotorer, + ny separat sötvattenstank. + ingen bakvägg (hade först tänkt att sätta dit en kapellvägg men slopade senare den tanken p.g.a. allt regnande): det blev en riktig bakvägg med dubbla skjutdörrar.
Elsystemet blev designet efter eget huvud :rolleyes:
Så här i efterkant kanske jag skulle ha valt en mer färdig båt men då fanns inte pengarna. Allt handlar ju om att kompromissa med budget, frugan, dottern, hunden, nej förresten inte med hunden, hahaha :oops:
Skulle tippa att kostnaderna nu är uppe i ca 380.000 SEK men då är inte medräknat kostnader för plotter/lod, värmare och jobbet med att svetsa dit alla spöhållare (har dock köpt material för det). Dock en rimlig kostnad för den här kanonbåten.
Mitt stora problem har varit (och är delvis fortfarande) att jag bygger båten utomhus. Vädret här på vestlandet har varit det som har försenat hela byggprojektet mest till 90%, -då man hade tid att t.ex plasta, ja då regnade det, eller var för kallt (jävlar vilka vintrar de två sista har varit, suck).
Nåja, någon gång skall den nog bli färdig, jag kan tåla att vänta lite till, hehe. :rolleyes:
Hej Wiberg
Om du funderar på motor genom Peter så rekomederar jag honom. Jag köpte min dieselpenta genom honom, kunde inte hitta något i närheten prismässigt! Montaget gjorde Jimmy på Karlstad Båtservice, helt nöjd med företaget. Båten, en 28FC köpte jag 3/4 fabrikat, tror att priset låg ca 150,000 under fullt färdig. Nackdelen är att idag 1,5 år senare monterar jag däcksluckorna mm, kommer väl att bli klar om så där en 4-5 år om jag ökar takten. Jag tror att en kabinbåt med lite större akterdäck attraherar familjen mer än en helt öppen. Toalett, plats för div aktiviteter som läsning och dyl är viktigare för min familj. Lycka till i dina båttankar.
Lasse
offshore
2011-08-27, 22:09
Peter på Beason Båtar är mycket bra att diskutera med om olika önskemål vid köp av båt, och duktig på sitt jobb..
Rekommenderas!!!
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.