Visa fullständig version : Vilket fabrikat djupriggar använder du?
Vilket fabrikat djupriggar använder du?
Är du nöjd med dina riggar?
Vad har ni haft tidigare ? Vad fick er att byta?
Viktig information för nybörjare som skall köpa sina första riggar.
Tackar.
Nucleus
Jag har alltid kört Cannon, trots att de varit lite dyrare för två skäl. De känns gedignare och jag har aldrig haft problem med någon, så jag lär fortsätta.
Jag hade chansen nu när jag startade om från början med ny båt att välja annat, men det närmaste jag kom var Scottys ProPack 1116, men priset blev aldrig rätt.
Det blir Cannons Mag5:or i stället, men dem har jag liten erfarenhet av.
Hade Digitroll IV förut.
Någon som har invändningar mot Mag 5 innan jag skruvar dit dem?
Team Fiasko
2009-02-20, 12:50
nja jag håller ju Scotty helt klart högst... kör själv med 1116 propack elriggar och tycker att allt känns vara av bättre kvalite... tror det handlar mest om vana... Och vad polarna har... vi här nere i Växjö har scotty nästan allihopa...
Scotty freak här med, har tidigare kört allt möjligt men efter att jag bytte till Scotty så blir det svårt att välja något annat.
Nackdelen är som Jari skriver, priset.
/kjelle
Team Fiasko
2009-02-20, 13:00
jo priset, men kan man ha dom livet ut så är det inte dyrt.....
Team Helgøya
2009-02-20, 13:59
Hadde cannon i 13 år før jeg skiftet til Scotty. Nå vil jeg ha Scotty, selv om jeg synes wiren på Scotty er av dårligere kvalitet en cannon sin. Men skal prøve braided line nå i år så kanskje jeg både får rigg og wire jeg er fornøyd med
Team Fiasko
2009-02-20, 16:18
vilka riggar som är bäst går diskutera många timmar, men vad som är helt säkert är att man ska ha med sig en ny lodhake varje tur man gör... jag har tappat lodet två ggr och dragit av vajern och haft med mig reserv... annars skiter sig hela dagen...
Rätt intresant det du säger, jag har aldrig tappat något lod detta till trots att jag har kört fast lod mellan stenarna i Kalmarsund. jag har alltid två extra lodhakar och ett extra lod men aldrig haft behov av dessa.
Har flera kompisar som har blivit av med ett gäng lod.
Vad jag tror är viktigt är att man kollar sin wire noga då och då, ett litet kink på wiren är allt om behövs för att denna skall gå av.
/Kjelle
Team Fiasko
2009-02-20, 16:46
JO men båda gångerna har jag trasslat in dom och fått klippa vajern men ena gången så illa så att lodet föll till botten... men vet flera som kört i spöknät i V sjöarna och fått klippa vajrarna.... då är det bra att ha....
Yep, spöknät är något riktigt skit.
Har allting en tång vid riggarna ifall ifall.
Rep har jag kört fast i vid flera tilfällen i Norge men never ghostnet.
/Kjelle
Flodström
2009-02-21, 01:39
Kör oxå med Scottys Propack 1116. Valet var enkelt: priset i förhållande till verkningsgrad.
Köpte mina riggar från USA. Betalade 1050 USD för ett par inklusive frakt. Kom efter 3 dagar :o
Suverena riggar för djuptrolling med stora lod (8-9kg). Stadiga och drar minst ström av alla el-riggar.
Har tidigare erfarenhet med Cannons manuella typ Unitroll. Går dock inte att jämföra.
Kan oxå vara en ide att köpa en reservrem då Scottyriggarna är remdrivna. Crimp-tång och crimp-hylsor
bör oxå finnas i reserv i tllfällen en wire går av eller att man måste byta lodhållaren/låset.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.