Visa fullständig version : E-sert, äntligen
Flodström
2009-12-15, 23:26
Ja-ha, i dag så har gubben klarat uppkörningen för E-sert :o
Blev firat i kväll tillsammans med frugan med äkta Champagne :lol:
Så nu finns inga hinder för att traila Beason land och rike runt, hehehe :p
Grattis!
Då återstår bara att att du lär dig fiska. :D
Nice, grattis!
Tog du E certet i Noruega?
Är det isåfall fortfarande ingen teori utan bara en "snabbtur" med biltilsynsgubben runt kvarteret, backa runt ett hörn och sen klart?
Så var det iaf tio år tebax, jag fick ett smärre chock när jag skulle ta E-cert här i somras, fan det är en hel liten utbildnign, med hela B teorien om igen......
Grattis!
Då återstår bara att att du lär dig fiska. :D
Fast han skrev inget om att fiska, bara "Så nu finns inga hinder för att traila Beason land och rike runt".
Flodström
2009-12-16, 01:49
he he he, Härligt att ni fortsatt har humor grabbar :lol:
Nä det är inte detsamma som förr Kjelle (ja det var i Noruega)
För 10-15 år sedan kunde man köpa ett E-sert för 100 spänn i Norge. Men det var då det, suck!
4 tim. praktisk körning + 1-2 tim lastsäkringskurs på bilskola är obligatorisk. Sen 1 tim uppkörning som innefattar trygg körning, en jävla massa bakkande med trailer (en jäkla kort faen) i trånga utrymmen i by/stad och sen landsvägskörning. Gubbarna på biltilsynet är överambisiösa på att hitta fel, jag lovar.
Det är i tillägg ett "pensum" av teoretiska krav som man skall kunna, och som ställs som "kuggfrågor" i starten och under uppkörningen, men det gick ju bra för min del. Du har inget att vara sur för Kjelle, tror det är ungefär samma svårighetsgrad i dagsläget mellan länderna för både kamrater + min syrra har kört upp i Sverige för E-sert så jag vet. :rolleyes:
hehe inget surande här inte, ångrade dock att jag inte tog certet i Norge, men det gick som på räls här med så det var inga problem.
Enda eventuella problemet är kostnaden.
Flodström
2009-12-16, 14:22
hehe, och vad kostade E-sertet för dig då Kjelle, lika mycket som mitt? (mitt ca 7.000 NOK) :o
sht, nej jag tror jag hamnade på ungefär fyra tusen.
Jag gjorde hela grejen som privatist, köpte teoriboken, pluggade lite hemma och skrev provet. Hadde en körlektion på skolan för att plocka bort fel, samt för att få hyra deras bil o släp under uppkörningen. Alla mina bilar har automatlåda, så jag var tvungen att hyra bil.
Under min körlektion så bad jag att vi skulle gå igenom säkerhetskontroll på bil och släp, av den enkla anledning att när jag tog körkort i Norge år 1991 så fanns det ingen "säkerhetskontroll", tanken var kanske att "if you can start it, then you can drive it hehe". Men som sagt det gick som på räls.
Jag har ju kört tunga släp hela livet, mestadels olagligt dock... Så själva körningen, backningen var ju inget att fundera på, problemet ligger isåfall i gamla vanor, ser inga skylter..... kör i den fart som passar mig..... använder ej bältet.... kollar speglarna i slutet på veckan, eller vid förbikörning....enligt frugan oroväckande agrresiv körstil muhahhahha, där har hon fel.
ove arnfinn
2009-12-16, 17:34
Stort grattis:p
Grattis till det tunga kortet.
Flodström
2009-12-16, 19:30
Så själva körningen, backningen var ju inget att fundera på, problemet ligger isåfall i gamla vanor, ser inga skylter..... kör i den fart som passar mig..... använder ej bältet.... kollar speglarna i slutet på veckan, eller vid förbikörning....enligt frugan oroväckande agrresiv körstil muhahhahha, där har hon fel.
Hade samma läge som dig Kjelle och speciellt gäller det för din sista sättning (med den samma kommentaren från min fru): med orov...... :shock:
Tack i alla fall grabbar!
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.