Visa fullständig version : öring på vintern?
Finnishstallion
2009-12-28, 21:55
Hur går era tankar kring öringfisket på vintern. Skall man fiska grunt eller djupt? Fick inget förra vintern förrän till våren då vattnet hade en temp på ca 4 grader.
Trollar med 2-3 spön väldigt grunt på 1-3 meters djup på skånska ostkusten. Är fisken på djupare vatten när vattnet är kallare eller är dem bara inaktiva?
Flodström
2009-12-28, 23:02
Du bör pröva lite djupare nu mitt i vintern. Speciellt på klara dagar. Huggperioden ligger på den helt ljusa delan av dygnet (ca 0900-1500)
Sök öringen på djupvattensgrund och uddar ner ca ca 15-20m. Kolla om du ser betesfisk på de djupen.
Under mildvädersperioder/regn/blötsnö kan öringen gå grunt. Kör med några ytliga beten mot landsidan (spöparavaner?). Men sök oxå öringen på grunda grynnor i den väderleken.
Kör inte allt för fort, 1,8-2,2 kn plast/plåt-fart. Större och "lugnare" beten än vad du vanligen använder på våren-sommaren.
Fast säkert skulle nog löjfiske (eg. strömming 10-14 cm) varit mest intressant i 1,2-1,5 kn fart :rolleyes:
PikeLess
2009-12-29, 22:54
Har fiskat "en del" i dina vatten och norrut, och enligt min fångststatistik borde följande fungera bra.
Prova runt grynnor och vid kanter som ligger på 4-12 meters vatten, sällan lönt att fiska där det är grundare än 4 meter el på djupare vatten än 10-12 meter på vintern. Det kan dock fungera att fiska grundare om det blåser mycket eller är en mild vinter.
Fiska rätt ytligt, djupare än 6 meter är inte lönt på vinterfisket. Den största delen av fisken tar du från 3-4 meter upp till ytan.
Va inte rädd för att köra riktigt långsamt när det är kallt, och ofta fungerar stora skedar(typ pirat, silver streak, hookster) riktigt bra, även stora Apex går bra stundtals.
Är det en period med lite varmare väder kan ett oblyat mindre skeddrag(typ salamander, salar, toby) fiska bra på lång lina bakom en ytparavan.
När det gäller betesfärger på vintern efter öringen, så har gult och blått alltid fungerat bra för mig.
Prova även med olika linlängder, en del dagar går det bra med 15 meter, andra dagar skyggar de för båten och vill ha 50 meter lina.
Finnishstallion
2009-12-29, 23:03
Man tackar för tipset. Skall ut o testa i dagarna om det inte blir för jäkla kallt. Rapport kommer.
Finnishstallion
2010-01-03, 17:36
Var ute 4 h i fredags. Inte ett napp. Hade en vit o silvrig tubfluga på akterspöt. Såg aptitligt ut. Ska även testa trollingfluga som ngn nämt på forumet. Vart kan man få tag i dem i Sve? Länk?
Här måste jag vara motvalls......
Testa så grunt att wobblern (eller betet vad det nu är) ibland "springer" över stenarna i strandkanten!
Ingen lag utan undantag tänk på detta.
Erfarenheten från stockholms skärgård säger mej att minst och då ljuger jag inte 85% av fisken och det var ett antal tog på innerspöet som vi ofta körde mycket grunt.........även vintertid.
De hugger djupare också helt säkert men det är mycket svårare att få grejorna att komma riktigt nära.
Ganska säker på att de ofta står nära botten i kylan och inte rör sej onödigt mycket de vill ha grejerna serverade i käften helst men detta gäller inte alltid ibland går de bärsärkargång även i kylan om rätt tillfälle uppenbarar sej.
Skitsvårt men lås dej inte vid något, dock är jag säker på att du förr eller senare får hugg på grunt vatten för det fick vi iaf lycka till kan naturligtvis vara så att det skiljer sej från ditt område till mitt men det är samma fisk och en svår jävel är det, för att inte säga den svåraste.
Säger så här vi hade bra fiske på alla wobbler i Bomber 15A storlek MEN med tiden blev 16A min favorit vilket kan tyckas stort iofs. i alla fall vintertid.
Finns mycket att tänka på här, var noga med att de ska se dina grejor men de bör inte se dem FÖR bra, dvs bättre ljus mindre beten och tvärtom.
Ska du använda flugor vilket funkar det vet jag testa vanliga laxtuber gärna svart/kanske gult med lite flashabou i vingen, de behöver inte vara speciellt stora men ha en hyfsad vinge eller när du vet att de är där om möjligt gå iland och ta dem på flugspö.
Det är lite annorlunda på din kust vet det men iaf lycka till helt plötsligt sitter den där! mvh
En av anledningarna till att vi fick mest på grunt vatten kan vara den oerhört bergiga och oftast mycket ojämna botten i vår skärgård blir mycket svårt att hålla nära bottenkontakt då utan mängder med skit på krokarna, detta skiljer nog mot dina vatten där jag antar bottnen är betydligt jämnare
Nu när jag ändå blivit tjatig vill jag bara påminna om att det inte är lätta fiskar.... du får räkna med att det blir tufft vilket också bidrar till att man uppskattar varje fisk desto bättre, att se en fin blank öring komma till båten är alltid något utöver det vanliga!
Finnishstallion
2010-01-04, 00:07
Du har helt rätt tamtam. Fiskar enbart på djup 1-3 meter och fångar då bra med fisk. Men detta har inte hänt förrän vattnet värmts upp lite, ca. 4 grader. Därav denna tråd då förra vintens fiske kändes hopplös innan vattnets värmts upp. Ville se hur ni andra uppftattar fisket under denna period.
Har ibland testat på djupare vatten 5-15 meter men aldrig fått ngt och enligt mina teorier är det svårare. Men man lyckas ju ofta med det som man tror mest på.
Får vänta på lite mildare väder o ut på att igen. Inte så sugen på att åka ut med båten i 15-. Blir abborrapimpel imon...
Haha vissa tider på året kan annat vara roligare än att sitta i båten, men får du för dej att prova testa den nämnda flugan i liten storlek på en inline bräda utanför strand som du brukar få vid, låg fart med lite fart ryck eller ryck i spöet, har inte testat det själv men skulle tro det fungerar ändå mvh
Ska också¨be om ursäkt för att jag INTE läste hela tråden innan jag svarade...
Öringens beteende kan vara väldigt olika beroende på varifrån den kommer, de tål riktigt kallt vatten den saken är klar men man ska oxå veta att dess bytesdjur i kallvattnet oxå ligger lågt och inte rör sej i onödan därav blir även de svårupptäckta för predatorn.
Sen skiljer det sej kraftigt varifrån den kommer, i Vänern som ofta serverar enorma öringar tvingas de ofta jaga i öppen sjö pga att strandkanten ofta är mager finns inte mycket där, förr var strandkanten i skärgårdarna fulla av liv vilket gjorde det mindre nödvändigt för öringen att söka öppet vatten som de ofta tvingas till i insjöar.
Min erfarenhet från skärgården är att de från sex kilo och uppåt ungefär försvinner från de grunda vattnen till största delen och blir något mer laxlika i beteendet dvs jagar från djupgrynnor mer mot fiskstim antagligen men som sagt ingen regel utan undantag.
Svåraste fisken enligt min åsikt laxar är lätt förutsägbara öppen sjö på rätt ställe och de hugger men öringen......
Obs min tro, gillar dem...
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.