handdator

Visa fullständig version : Båt-el, hur bygga upp elsystemet i en tom båt?

Flodström
2009-12-30, 23:49
Hej

Är det någon här på forummet som har erfarenheter med att bygga/dra hela elsystemet i en båt?
Jag köper en tom båt och allt skall dras, både hydrauliken (som jag har erfarenhet av från förr) och båt-elen (inte så stor erfarenhet)
Jag skall utgå från tom/ren båt och dra allt av el-kablar och elektriska installationer själv.

Det jag söker efter är exempler på hur man går till väga (själva materialet och delar till systemet fixar jag själv). Men jag saknar schema, tillvägagångssätt etc... Hmmmmm?

Måste laga en lista på allt som skall installeras typ
lanternor
länspump
inne/utebelysn.
elektronik
vindrutetork..
m.m.

Någon här som har gjort den här trypen av jobb tidigare? :cool:

Team Helsingborg
2009-12-31, 00:28
Jag har dragit om elen helt och hållet på två båtar. Det är ganska enkelt, huvudregler är att noga dokumentera dragningen och att använda ordentliga grejor. Jag använde Skyllermarks förtenta kablar, kabelskor, kopplingsplintar och polplintar. Allt inhandlat hos Hjertmans. Alla säkringar har jag på en säkringspanel med flatstiftsäkringar, enkelt att byta om en säkring går. Finns säkert många olika, jag använder Blue Seas. Ekolod och VHF dock direkt mot batteriet (-)(efter huvudströmbrytaren (+)) med separata hängsäkringar. En del tillverkare rekommenderar detta så att de inte störs av övrig utrustning. Satsa också på en huvudströmbrytare av hög kvalitet. Tänk på på att dimensionera kablar rätt, till riggarna krävs 6mm kabel, kontakterna har jag tätat med vulktejp. En båttidning har skrivit en bra artikel om ämnet. Om du vill kan jag försöka leta upp artikeln och skanna in och skicka.

Kjelle
2009-12-31, 01:04
Bara ha som målsättning att få det lika systematiskt och snyggt som Yellowfin Yachts boat wiring.

http://nplots.com/Documents/YF%2034%20b.JPG
http://nplots.com/Documents/YF%2034%20d.JPG
http://nplots.com/Documents/YF%2034%20e.JPG

http://www.thehulltruth.com/attachments/miami-boat-show/65776-yellowfin-2009-29-3-.jpg
http://www.thehulltruth.com/attachments/miami-boat-show/65777-yellowfin-2009-29-4-.jpg
http://www.thehulltruth.com/attachments/miami-boat-show/65790-yellowfin-2009-29-16-.jpg
http://www.thehulltruth.com/attachments/miami-boat-show/65791-yellowfin-2009-29-17-.jpg
http://www.thehulltruth.com/attachments/miami-boat-show/65792-yellowfin-2009-29-18-.jpg

http://www.hyfymarineaudio.com/Gallery/Gallery%20Boats/36Yellowfin14.jpg

http://images04.olx.com/ui/3/61/12/f_59635912-49a65902.jpeg

Flodström
2009-12-31, 01:45
Om du vill kan jag försöka leta upp artikeln och skanna in och skicka.

Har du ork och tid, hemskt gärna. Vi kan höras via PM? :D

Kjelle, fina bilder, säger allt hur man organiserar båt-el i den högre skolan. Ser för mig något liknande i min båt. Skall göra ett eget schema på båtens eldragning med utgångspunkt i de tips jag får här. Tackar så långt.

Tamtam
2009-12-31, 10:56
Själv föredrar jag rör och slang i första hand för kablarna ej hårdbuntning ihop går något varmt kan det bli en bra brasa.
Som sagt PMa har schema från Tapsa en bra grund att bygga på.
Själv har jag en Septor som fördelare mellan batterierna och kan inte oreserverat rekommendera från början hade vi lite problem då jag har två motorer men efter lite omdragning funkar den nu bra tydligen.
Annars finns Blue seas relä men det har jag inte testat ska du bara ha en motor med kraftig generator kan nog Septor vara utmärkt om något dyr då

Tamtam
2009-12-31, 11:01
Glömde jag nämna att det är en jävla massa jobb oftast i fruktansvärt obekväma akrobatiska ställningar!
Dock också roligt om man står i varmt garage vintertid :rolleyes:

magic
2009-12-31, 17:53
Glömde jag nämna att det är en jävla massa jobb oftast i fruktansvärt obekväma akrobatiska ställningar!
Dock också roligt om man står i varmt garage vintertid :rolleyes:Kan du ge exempel på några bekväma akrobatiska ställningar? :rolleyes:

Kjelle
2009-12-31, 17:57
Dock också roligt om man står i varmt garage vintertid :rolleyes:

Hojta till om du behöver mjukas upp lite Tamtam, vi kör båda Yoga, Pilates och QiGong på mitt gym :-)

Har även tre massörer som återställer skadorna efter Yogan hehehhe

Flodström
2009-12-31, 18:27
Annars finns Blue seas relä men det har jag inte testat

Det blir Blue Sea System för räleer, plintar, brytare, etc.... Hade det i förra båten och det var jäkligt bra grejer.

Dra ledningar i rör låter iof smart. Mycket lättare att lösa om det skulle visa sig att man behöver ändra på nått.

Ang. akrobatiska ställningar, :lol: :lol: :lol:

Team Helsingborg
2010-01-02, 12:40
Finns en del tips att få om båt-el på

http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad

Flodström
2010-01-09, 03:05
Har nu tecknat upp ett elsystem som jag börjar bli nöjd med. Det kommer att bli ett upplägg med en sekundär krets (batterierna, frånskilljare/relä, länspump och värmare). Och vidare till två sekundärkretsar som egentligen bara är att jag har delat upp alla förbrukare i två huvudgrupper med var sin huvudsäkring. Med den strategien blir inte allt svart i båten om en säkring skulle lösa ut (fel, kortis i någon förbrukare). Båda grupperna har var sitt extra strömuttag.

Ett problem har varit att tänka ut var de olika förbrukarna skall placeras. Det avgör kabellängden/arean och spänningsfallet som inte bör vara lägre än 0,5V.
(har ju inte båten hemma än, suck!)

Nu återstår jobbet med att beställa allt som behövs och jag tror det blir grejer från BEP-Marine :rolleyes:

Flodström
2010-01-09, 17:37
Glömde säga att efter de båda huvudsäkringarna går kretsarna till var sin matningspanel (med säkring, brytare och indikator-LED). Blir ca 12 grupper på varje panel, alltså 24 grupper tillsammans. Hoppas det räcker :rolleyes:

Tamtam
2010-01-09, 18:18
Köper du huvudströmbrytare med remote control akta så du inte kommer åt knappen bara när motorn är i gång mindre bra för likriktarbryggan sägs det.....:D lycka till

Kjelle
2010-01-09, 20:16
Nu återstår jobbet med att beställa allt som behövs och jag tror det blir grejer från BEP-Marine :rolleyes:

Hoja till om du hittar nån plats som säljer BEP billigt.
Denna three battery, twin engine battery cluster skall jag ha:
http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=10274

Flodström
2010-01-09, 22:01
Beställer antagligen från dom, har sänt en fråga till dom
Från samma supplier: kan det här vara nått?
här har du din grej (http://www.boatersland.com/bep717100a.html)

Flodström
2010-01-09, 22:07
Köper du huvudströmbrytare med remote control akta så du inte kommer åt knappen bara när motorn är i gång mindre bra för likriktarbryggan sägs det.....:D lycka till

Kör med manuell. Kan inte bryta till motorn (Hondas eget upplägg)
Blir en manuell 200A (1000 top) som kopplar in eller ut förbrukningsbatteriet eller så kan man parallelkoppla båda batterierna i nödtillfälle.
Länspumpar, larm, (Batt A), värmare, klockradio,(Batt B) ligger tidigare i primärkretsen och kan inte brytas med huvudbrytaren av säkerhetskäl. ;)

Kjelle
2010-01-09, 23:06
Beställer antagligen från dom, har sänt en fråga till dom
Från samma supplier: kan det här vara nått?
här har du din grej (http://www.boatersland.com/bep717100a.html)

Det är den ja, ska kolla hemsidan lite senare.

Tackar.

Kjelle

Flodström
2010-01-10, 01:07
OK.
Skall jag beställa den till dig? Kanske det blir ett bättre pris då jag skall ha en hel del från dom. Får svar i början på veckan.
Send PM om du har frågor etc...

Kjelle
2010-01-12, 00:22
Hur långt har de kommit i byggandet av din båt?
OM toppen av skrovet inte är på plats än så få de att plasta in några rör till kablar.
På min båt är detta standard, två stycken fyra tums plaströr plastad fast i underdelen på båten. jag skulle vilja ha två stycken 3,5" på varje sida nere i båten, då drar du motorkablar i ena röret på styrbord sida, hydraulikslangar i det andra.
Sen på babord sida drar du alla kablar som bör separeras från motorkablar pga störningar, i det sista röret drar du vattenslangar från sötvattenstanken till spolhandtag bak i båten, smidigt när fiskeskräp skall spolas bort.
Kostnad rör, max 200kr. Dessa plastas bara på några få punkter bara för att limma fast de.

Vilken storlek och modell båt är det du har på G?

/Kjelle

Kjelle
2010-01-12, 00:23
OK.
Skall jag beställa den till dig? Kanske det blir ett bättre pris då jag skall ha en hel del från dom. Får svar i början på veckan.
Send PM om du har frågor etc...

Vore mycket tacksamt, kolla pris :-)

Flodström
2010-01-12, 01:14
Vilken storlek och modell båt är det du har på G?
/Kjelle

Det är en Beason 22 Cabin.
Ang. rör så sa Peter på Beason att det var inte nödvändigt för det var så bra kabelgator oavsett. Är lite fundersam på just den punkten men jag lägger/plastar nog rör själv så slipper man klamra kabel och slangar hela vägen mellan akter, kabin och fören

Vore mycket tacksamt, kolla pris :-)

Pris $ 233.95. Kan beställa (om det blir därifrån) då jag har fått svar från Boatersland på min offertfråga. ;)

Kjelle
2010-01-12, 14:44
Det är en Beason 22 Cabin.
Ang. rör så sa Peter på Beason att det var inte nödvändigt för det var så bra kabelgator oavsett. Är lite fundersam på just den punkten men jag lägger/plastar nog rör själv så slipper man klamra kabel och slangar hela vägen mellan akter, kabin och fören

Det är himla smidigt med rörlätt att dra kablar med istället för att hålla på i en ojamn plastad kabelgata med glasfiberskarvar och skrovkanter.

/Kjelle

Pris $ 233.95. Kan beställa (om det blir därifrån) då jag har fått svar från Boatersland på min offertfråga. ;)

Hör av dig innan du beställer så fattar jag ett beslut då beroende på hur stressad bankkontot är just då.

Flodström
2010-01-12, 18:08
Hör av dig innan du beställer så fattar jag ett beslut då beroende på hur stressad bankkontot är just då.

Självklart Kjelle :D
Blir alla gånger inte den här veckan men säket nästa vecka. Vår bergvärmepump har stoppat och det har highest priority i dessa tropical, global warming-days :confused:

Tamtam
2010-01-12, 19:09
Ett tips vad gäller 16mm VP rör är att du kan hänga upp dessa i/under akterstammen sedan bunta runt dessa då håller man kablarna lite separerade men hårdbuntade iaf här bör man dock noga hålla koll på vilka som "förorenar" dvs ger ut kraftfält/magnetfält om man har känslig utrustning där.
Har så själv tycker det är utmärkt och spar dej massor av kabelklammer borrhål osv, dessutom tänk på att det ska fungera klanderfritt men det ska inte på utställning! mvh lycka till tycker det är ganska kul själv

Flodström
2010-01-13, 00:51
Ja TAMTAM det kommer att bli nått liknande. I förra båtan, TG-7200 så var det lagt in en hel del av den typen + lite andra rör för varmluftslangar m.m.
Men jag måste få hem nya båten innan jag kan börja med det här ;)

Flodström
2010-01-13, 17:21
Här är första utkastet till båt-elen. (block-schema) :o

Någon som kanske kan kommentera om ni hittar nått som inte stämmer? :rolleyes:

Tamtam
2010-01-14, 21:04
Haha och så frågar du OSS om råd........:rolleyes:
Blir nog utmärkt! mvh

Flodström
2010-01-15, 00:49
Det bygger ju på den information ni har gett mig så bara sug åt dig äran TAMTAM, Tapsas info du skickade var kanon hehe :D

Tamtam
2010-01-15, 18:23
Nja eventuell ära får nog gå till upphovsmannen tror han är elektriker faktiskt i yrket dock har han uppenbarligen HELT lagt ned trollingen...... mycket märkligt när man är så inbiten som han verkade båten är såld...

Flodström
2010-01-22, 01:30
Har nu beställt alla el-komponenter som ingår. t.o.m. en däcksdusch för akterdäcket, ett komplett kit.

Det saknade jag på förra båten. Speciellt då man hade övernattat i båten. Bra oxå då man fiskar vitfisk här i fjorden för det skitar ner båten nått förjäkligt.

Postar ett komplett schema senare då alla kabelareor är uträknade.

Tamtam
2010-01-22, 21:16
Har nu beställt alla el-komponenter som ingår. t.o.m. en däcksdusch för akterdäcket, ett komplett kit.

Det saknade jag på förra båten. Speciellt då man hade övernattat i båten. Bra oxå då man fiskar vitfisk här i fjorden för det skitar ner båten nått förjäkligt.

Postar ett komplett schema senare då alla kabelareor är uträknade.

Köpte du varmvattens beredare och avsaltnings anläggning oxå annars vete fan om jag är SÅ avundsjuk på din morgondusch i båten i en norsk fjord! :D

Kjelle
2010-01-22, 21:25
Köpte du varmvattens beredare och avsaltnings anläggning oxå annars vete fan om jag är SÅ avundsjuk på din morgondusch i båten i en norsk fjord! :D

Jag kör med samma system, jabsco spolpump i båten, denna är kopplat till båtens sötvattensystem.
60 liters tank räcker flera dagar.

Drycksvatten har jag med mig i en kanna, litar inte på att dessa sötvattenstankarna och slangarna är fria från legionella bakterier.

Ett alternativ är ju att köra genom klor i systemet, men då dricker jag iallefall inte vattnet på ett år efteråt hehe.

Tamtam
2010-01-22, 21:53
Haha själv föredrar jag att lukta lite skit efter några dagar men en högtrycks spolpump för aktern börjar sakta smyga upp på listan faktiskt.... :D

Flodström
2010-01-23, 03:07
Just det, sötvattenstank var det tänkt på mellan 25-50 l ca. Vet inte vad som finns att välja mellan men får undersöka det då pumpen blivit installerad.

Tamtam
2010-01-23, 16:51
Med alla add ons som tillkommer blir grejorna supertunga.
Själv försöker jag hålla ned vikten så mycket som möjligt men båten blir ständigt bara tyngre oich tyngre...... min femtonhundra kärra börjar snart få problem och era kan inte vara mindre, en klar nackdel på rampen.
Här saknar jag faktiskt de mindre grejorna man hade förr då min alltid ligger på trailer, blir inte så många snabba improviserade turer längre

Fiskarn0383
2010-01-23, 19:03
Det var därför jag gick ner till en 530. Den rullar lätt bakom bilen och är enkel att sjösätta och ta upp själv. Att huvuddelen av fisket dessutom sker i mindre insjöar hjälpte till. Nu kan man sticka ut när man känner för det men om man ska ut på större vatten får man välja sina dagar. Men om det blåser för mycket är det ju knappt roligt att fiska vad man än har för båt. Hade jag haft fyrtaktare och autopilot också så hade jag inte tvekat att åka upp själv på Vättern. Det står högst på önskelistan nu men frågan är när man får råd nu när sambon börjat studera och den summan man kunnat lägga på onödigheter varje månad minskat till en tredjedel.

Flodström
2010-01-23, 20:09
Med alla add ons som tillkommer blir grejorna supertunga.
Själv försöker jag hålla ned vikten så mycket som möjligt men båten blir ständigt bara tyngre oich tyngre......

Är du säker på att det är båten som blir tyngre och inte du själv då, hahaha :D
Skojade bara.... ;)

Du har ju rätt i det med vikten. Därför beställdes båten ren och då kan man välja vad som skall vara med och hur tungt det får vara.

Självklart trailar man inte båten land och rike runt med fulla tankar!!?? Nä, det får bli med tomma tankar tills man är på plats. Att sjösätta går ju bra med fulla tankar, värra ett ta opp men då är vattnet slut och tanken tom igen :confused:

Kjelle
2010-01-23, 20:17
Självklart trailar man inte båten land och rike runt med fulla tankar!!?? Nä, det får bli med tomma tankar tills man är på plats. Att sjösätta går ju bra med fulla tankar, värra ett ta opp men då är vattnet slut och tanken tom igen :confused:

Mm håller med dig där, det fick mig också att tänka på en post du gjorde på FS, om att till exempel välja en 150 liters alu tank till bränslet istället för en 200l rostfri.

Håller med dig i materialvalet, men inte i att gå ner på storleken.

Det är minimalt med viktskillnad på en 200L tank kontra en 150 liters tank, om det är så att du skall liga ute flera dagar i rad så kanske du ändå tar med dig reservkannor? En sak är att inte alltid ha 200 liter bränsle i båten, men jag vill inte ta bort möjligheten att kunna fylla upp den med minimalt 200 liter.

Min nuvarande båt har alutank, inga problem. Den tar 522 liter, då räcker det ett tag hehe.

Dock inga problem i rampen vare sig ner eller upp med full tank, bara onödigt tungt.

/Kjelle

Flodström
2010-01-24, 02:11
Du har rätt i det Kjelle. Det blev en 200 lit tank i min båt, men bestämde mig inte förens jag hade E-lappen i handen. Då blev det rostfritt, hehe

I TG-7200 jag hade tidigare var det installerat en 170 lit Alu-tank. därav ideen om Alu-tank.

En Wellcraft med 225 HK Honda i Grimstad, syd-Norge har en 700 lit tank :eek:
blir dyrt då man glider upp till piren och säger "full tank" utan att komma i håg storleken, hahaha :?

Kjelle
2010-02-03, 13:02
Flodström, vilket program använder du för att rita upp elsystemet?
Det ser ju nice o proffsigt ut :-)

Jag behöver ju göra ett likadant, fast för två motorer och tre batterier.

/Kjelle

Flodström
2010-02-04, 03:00
Flodström, vilket program använder du för att rita upp elsystemet?
Det ser ju nice o proffsigt ut :-) Jag behöver ju göra ett likadant, fast för två motorer och tre batterier. /Kjelle

Jag använde mitt MCCAD, PCB-licensprogram för 50.000kr. Inget du behöver för att rita ett liknande. Finns många enkla gratisprogram för el-schemaritning på nätet och speciellt för PC-användare ;) Jeg kör Apple :oops:

Jag kan hjälpa dig med saker du funderar på. 2 motorer och 3 batterier är inte någe mer komplicerat, inte själva båt-elen. Men motorerna, med laddning, start etc... :-o
Jag skall oxå rita om mitt till ett riktigt kopplings-schema. Som det är nu så har jag bara skissat ett översikts/block-schema för att kunna beställa rätt komponenter och kabellängder (ca 850 fot totalt :confused: ).
Skickar dig naturligtvis schemat då det är klart (vet bara inte när) :D

Kjelle
2010-02-04, 03:12
njae,, 50K är lite mycket pengar för bara ritningen :-)
Motorerna med laddning, start o den biten är inget problem, använder ju bara Suzukis kabelpaket och ansluter dessa till BEP marines 2 engines three batteries clustern och tar ut all "hus el" från batteri nr 3.

oavsett vilken motor som är igång så laddar denna alltid sitt eget motorbatteri plus hus els batteriet.

Sen behöver jag brytarpanel med massa brytare på, BEP är ju "top of the line", men även det dyraste i marinväg.

Får leta runt lite.

Det jag kommer behöva hjälp med är att beräkna kabeltvärsnitt, spänningsfall samt säkringar på all utrustning som inte kommer med egna säkringer från fabrik(där man kan se vilken amp dessa har).

Kjelle

Flodström
2010-02-04, 14:35
Jag köper BEP direkt från grossist i USA. Skicka PM är en bra uppfinning ;)
Annars finns Blue Sea System som är rimligare i pris men inte lika hållbart skulle jag tro.

Ang kabelareor så har jag gjort en tabell (kan skickas över) där kabelareor (i AWG/mm2) i förhållande till längd och strömstyrk som skall gå i kabeln.
Men alla kabeldim. finns inte så man får rationallisera lite. Tabellen har tagit utgångspunkt i max 0,5 V spänningsfall i kabeln till strömförbrukaren vid spec strömstyrka som gäller för den specifiserade säkringen i slingan.
(har valt intervallen: 5, 8, 10, 12, 15, 20, 25 och 30 A)

Du behöver massor med ring-kabelskor/crimp-kontakter till att koppla samman alla kablar + plintar. Jag har köppt allt mitt från USA (eBay, inte för att det är billigt men där finns allt man behöver).

Får se vad el-budgeten slutar på men det är en stor investering, jag lovar. (med brytare, paneler, kopplingsplintar, belysning, nav-belysn. etc.....

Blir minst lika kostsamt som hydraulstyrningen :confused:
BEP till min stoppar på ca 9000 NOK. sen tillkommer kablarna + belysning + plintar m.m. :confused: :confused: :shock:
Vem sa att det blir billigt med 3/4 färdig båt :oops:

Tamtam
2010-02-04, 15:46
Är du säker på att det är båten som blir tyngre och inte du själv då, hahaha :D
Skojade bara.... ;)

Du har ju rätt i det med vikten. Därför beställdes båten ren och då kan man välja vad som skall vara med och hur tungt det får vara.

Gör ju inte så mycket om man själv blir tyngre då, man står ju vid winschtornet när grejorna ska upp.....och tar i för knug och fosterland!:D

Tamtam
2010-02-04, 15:54
njae,, 50K är lite mycket pengar för bara ritningen :-)
Motorerna med laddning, start o den biten är inget problem, använder ju bara Suzukis kabelpaket och ansluter dessa till BEP marines 2 engines three batteries clustern och tar ut all "hus el" från batteri nr 3.

oavsett vilken motor som är igång så laddar denna alltid sitt eget motorbatteri plus hus els batteriet.

Sen behöver jag brytarpanel med massa brytare på, BEP är ju "top of the line", men även det dyraste i marinväg.

Får leta runt lite.

Det jag kommer behöva hjälp med är att beräkna kabeltvärsnitt, spänningsfall samt säkringar på all utrustning som inte kommer med egna säkringer från fabrik(där man kan se vilken amp dessa har).

Kjelle

Ingen hjärnkirurgi, ta till ordentliga kabelareor bara inga sytrådar om det inte är signalkablar då endast, säkringstorlek får du från tillverkare av utrustning, den central som matar huvuddel vid pulpet ta till ordentligt och avsäkra matarkablarna med ca 25 amp i huvudcentral i aktern för att undvika evt kabelbrand på vägen fram brukar fungera utmärkt, iaf för mej.

Flodström
2010-02-04, 17:24
Jag har 67mm2 fram till förarplatsen sen fördelas det med 50 mm2 till de båda fördelningspanelerna. BEP har elektroniska säkringar i panelerna. Men mellan 67mm2 och panelerna har jag två 50mm2 med 80A säkringar. Tror att spänningsfallet blir ca 1-200 mV
Tipps på kabin och kajutabelysning: använd LED ljus så tömms inte husbatteriet så fort då man ligger ute med övernattning (med ljus brinnande i lång tid). Finns oxå många fina LED-ljus. Jeg kör bara med LED på hela båten, även som däcksbelysning.

Dock, till arbetsbelysning på akterdäcket skall jag ha 2 st 55W halogen på taket. Och till fjärrljuset i fören blir det en spotlight på 55W halogen. :rolleyes:

Kjelle
2010-02-12, 12:59
Finns många enkla gratisprogram för el-schemaritning på nätet och speciellt för PC-användare ;)

Letar och letar, har googlat på alla tänkbara kombinationer av orden, program, pc program, el ritningsprogram, program för ritning av el +++++++
Men hittar bara köp progs.

Förslag vore tacksamt.

Kjelle

Kjelle
2010-02-12, 13:03
Ingen hjärnkirurgi, ta till ordentliga kabelareor bara inga sytrådar om det inte är signalkablar då endast, säkringstorlek får du från tillverkare av utrustning, den central som matar huvuddel vid pulpet ta till ordentligt och avsäkra matarkablarna med ca 25 amp i huvudcentral i aktern för att undvika evt kabelbrand på vägen fram brukar fungera utmärkt, iaf för mej.

Ok, tack kollar på detta.

Gör ju inte så mycket om man själv blir tyngre då, man står ju vid winschtornet när grejorna ska upp.....och tar i för knug och fosterland!:D

Ehhh? man trycker jo bara på knappen :D:p:D:p:D:p:D

vill jag träna så gör jag det på gymmet, och när jag skall dö så skall det inte vara i någon båtramp :-)
Ett par år tebax läste jag om en snubbe som fick hjärtinfarkt medan han winchade upp sin båt.......

Det finnes billiga helt OK winchar för några få lappar.

/Kjelle

Tamtam
2010-02-12, 20:31
Ok, tack kollar på detta.

Ehhh? man trycker jo bara på knappen :D:p:D:p:D:p:D

vill jag träna så gör jag det på gymmet, och när jag skall dö så skall det inte vara i någon båtramp :-)
Ett par år tebax läste jag om en snubbe som fick hjärtinfarkt medan han winchade upp sin båt.......

Det finnes billiga helt OK winchar för några få lappar.

/Kjelle

Haha brukar ta fem vevtag sedan kommenderas styrman till winschen!
Hjärtattacken sparas till 25 kilos hugget!
Elsystem till båt är ganska enkelt enda problemet ligger i evt. flera motorer då och deras evt. fördelning mot batterier resten är inga problem.
Vill du ha Tapsas schema bara PMa kolla oxå (eller ring) Skyllermarks de är duktiga på båtel.
Om du ännu inte sålt USA båten kolla upp hur de två Suzukina var kopplade till batteribanken.
Resten är elementärt bara vara noga med att kabelareorna är tillräckliga och överdimension är aldrig fel sparar säkringar och spänningsfall lycka till

Dalton
2010-02-12, 22:34
håller med Tam Tam Skyllermarks vet vad det handlar om!!!

Flodström
2010-02-12, 23:30
Letar och letar, har googlat på alla tänkbara kombinationer av orden, program, pc program, el ritningsprogram, program för ritning av el +++++++
Men hittar bara köp progs.

Förslag vore tacksamt.

Kjelle

Sök på: "schematics program free", men oxå användbart, "PCB program free", jag kan tyvärr inte välja vilkat av alla program för det får du själv avgöra vilka som passar dig bäst för det är bara att prova sig fram ;)

Flodström
2010-02-13, 00:14
Här är en liten guid ang. val av kabelareor, med utgångspunkt i längd på kabel och strömstyrkan genom den (säkringens storlek) för att inte spänningsfallet skall bli mer än max 0,5V
Jag har valt att arbeta med AWG d.v.s. det amerikanska ref. systemet för kabelareor. Enklare oxå då jag hade bestämt mig för att beställa allt från USA. :D

Fiskarn0383
2010-02-13, 00:21
Tabell för omvandling till mm2

http://sv.wikipedia.org/wiki/AWG

Dalton
2010-02-13, 00:31
Här är ett företag som också vet vad el i båten gäller
http://www.comstedt.se dom har redan färdiga eldiagram

Team Helsingborg
2010-02-23, 11:35
Tidningen Praktiskt Båtägande har en artikel om hur man bygger upp/renoverar ett elsystem i båt från grunden i deras senaste nummer. Läsvärt.

Flodström
2010-02-25, 01:28
Här är ett företag som också vet vad el i båten gäller
http://www.comstedt.se dom har redan färdiga eldiagram

Bra tips Roger. Kollade i deras katalog. Dom har i princip allt det som jag köpte från USA. Comstedt´s produkter är nog bland det bästa man kan skaffa till båt menar jag (finns blandat av "budget-nivåer") :rolleyes:

Team Char
2010-04-11, 20:13
Bra tips Roger. Kollade i deras katalog. Dom har i princip allt det som jag köpte från USA. Comstedt´s produkter är nog bland det bästa man kan skaffa till båt menar jag (finns blandat av "budget-nivåer") :rolleyes:

Finns det nån här i Sverige som säljer deras produkter? Tänkte köpa mig en ny säkringspanel BEP CMP panel då jag fått nån konstig krypström i den befintliga.

Eller ska man handla från andra sidan. Vart där isåfall

Robin
2010-04-13, 14:29
Jag har köpt BEP grejjer till min båt nu i vår å jag beställde hem allt via Hjertmans.
De tog samma pris som det står i comstedt katalogen.

Petri
2010-07-19, 18:30
Flodström blev det bra med elen i båten? Ditt el schema passar nog som hansken till min båt, hittade du någon bra leverantör på Bep sakerna?
/Petri

Flodström
2010-07-20, 17:09
Hej Petri!

Har inte kommit så långt än att jag har kunnat montera elen. Det blir det sista jag gör i båten. Allt annat måste vara på plats så att jag är säker på att elen blir dragen till rätt punkt/plats............ :rolleyes:

Allt annat mekaniskt s.s. hydraulik, pumpar, ljuspunkter, tank och sötvattenstank, vindrutetorkare, riggar, m.m....... måste bli färdigmonterat.

Har dock kommit fram till att de båda el-panelerna kan monteras på var sida av ratt-pumpen framme på styrkonsollen. Passar perfekt där.

Postar bilder så fort arbetet kommer i gång på allvar :D

Harvest
2011-12-26, 14:45
Någon som har koll på var man hittar en näthandlare med stort sortiment av Bep grejor till rätt pengar.

Kjelle
2011-12-26, 14:54
Tjena Jonas, god fortsättning!

Stort utbud vettefasen, men ruggigt låga priser på de varor som finns i lager:
http://greatlakesskipper.com/
sökresultat sökning BEP (http://greatlakesskipper.com/products.php?action=search&keywords=bep&x=0&y=0)

Sen har dom massa annat till båtar, bland annat gott om förtennad kabel.
Jag gjorde stora delar av mina inköp hos GLSkipper

Harvest
2011-12-26, 17:40
God fortsättning själv, har varit inne o kollat på Greatlake men de har inte allt men som du säger så det dom har är riktigt prisvärt.

Team Char
2011-12-26, 18:03
http://www.jgtech.com/webshop.htm har ganska mycket BEP produkter. Håller på att kolla upp en annan butik också återkommer när jag fått svar från dom

Tamtam
2011-12-26, 20:57
God fortsättning själv, har varit inne o kollat på Greatlake men de har inte allt men som du säger så det dom har är riktigt prisvärt.

Visst är det prisvärt i USA.... dock ska det fraktas/normalt tullas/momsas här innan du har det i nyporna, du måste räkna på hela bilden och då är saken i annat läge trots dollarns ganska fördelaktiga läge för tillfället, ska du inte köpa några större mängder frågan om det är värt besväret enligt min åsikt verkligen mvh

Harvest
2011-12-27, 00:33
Då det inte finns några båttillbehörsaffärer i Jönköping med omnejd så har det inte någon större betydelse om det är en svensk, engelsk eller amerikansk näthandlare jag handlar ifrån då det ändå är postiljonen som kommer med grejorna.
Kablar, kopplingsplintar o arbetsbrytare är ju ganska lowtech så då tycker jag det har mindre betydelse var i världen man handlar.

Tamtam
2011-12-27, 00:47
Då det inte finns några båttillbehörsaffärer i Jönköping med omnejd så har det inte någon större betydelse om det är en svensk, engelsk eller amerikansk näthandlare jag handlar ifrån då det ändå är postiljonen som kommer med grejorna.
Kablar, kopplingsplintar o arbetsbrytare är ju ganska lowtech så då tycker jag det har mindre betydelse var i världen man handlar.

Ok förstår... vad jag ville komma till här är att räkna på helhetsbilden, kanske det lönar sej att handla bortom Atlanten men enligt min erfarenhet i dessa dagar nja kanske inte jämfört med inhemska säljare, med lite egen koll hittar du säkert lämpligaste både för dej och plånbok alternativ vad gäller grejorna, för min del skulle jag skita i både BEP och USA affärer men det är min åsikt iaf vad gäller (tillräckligt) bra grejor och pengar, som sagt bara en åsikt mvh