handdator

Visa fullständig version : Havsöringtråden

Kjelle
2009-12-31, 03:54
Dags att starta en Havsöringstråd.
Jag vet att det är en hel del av medlemmarna här som båda spinn. och flugfiskar havsöring.
Kommer själv att testa en del här på Öland under vinter/vår.
Investerade igår i ett nytt flugspö för just detta fisket.
Mitt gamla spö är säkert 20 år och väger bly hehe.

hur går det för resten av er, nån som provat nåt?
Västkust, Ostkust, Spinn eller fluga, skriv gärna lite här.

/Kjelle

Lidberg
2009-12-31, 11:46
Vi som bor här på västkusten får vänta ytterliggare 3 månader innan det roligaste fisket i sverige startar. Nämligen havsöring på fluga.
Även jag har införskaffat ytterliggare ett nytt spö i vinter. Ytterliggare ett Loomis GLX till samlingen:) Nu väntar man bara på 1:a April.
Förra våren hade jag som vanligt när det gäller havsöringen ett kalasfiske de första veckorna. Blev nytt pb på fluga. 2,1 kg. Så till våren laddar man för att passera 3 kilos gränsen. Undra hur många timmar man behöver lägga innan en sådan dunkar på?
Jag har nu stora förhoppningar om öringfisket runt de om råden jag brukar fiska. Fiskar mest i Ljungkile-Uddevalla trakten och där kommer ju allt nätfiske bli förbjudet nu. Tillhör ju ett av de fredade marina reservaten.

lasse
2009-12-31, 12:29
Ska bara till och fixa ny styrning på lillbåten sen så kan man fiska lite havsöring.

Flodström
2009-12-31, 16:35
Dags att starta en Havsöringstråd.
Jag vet att det är en hel del av medlemmarna här som båda spinn. och flugfiskar havsöring.
Kommer själv att testa en del här på Öland under vinter/vår.
Investerade igår i ett nytt flugspö för just detta fisket.
Mitt gamla spö är säkert 20 år och väger bly hehe.

hur går det för resten av er, nån som provat nåt?
Västkust, Ostkust, Spinn eller fluga, skriv gärna lite här.

/Kjelle

Välkommen i flug-gänget Kjelle, hehehe :D (du skall få en genomkörare då vi möts, hehehe).

Jag har fiskat med fluga en hel del runt ostkusten och Gotland (bästa stället), Österlen, syd-ost på skånekusten är väll bland de finaste och intressantaste områden man kan välja för kust-öringen. Men Gotland är ett strå vassare. Fantastisk natur och möjligheter att byta plats beroende på vindriktningar.

Bästa resultaten jag har haft är med flugor av typen "Zonkers" bundet på kvalitetskrok (typ streamers) i storlekar som 4, 2, och 1/0 (3-5 cm krok)
Bästa färger på kaninskinnet har varit brunt, mellerat (lite som "Brown Mallard"-fjäder) med flash och kropp med dubbat flashabou-ull/vadd. Rött
och lite vitt hackle. Någon typ med ljusgrå vinge och rött(vitt hackle har oxå varit kanon.
Guldskallenymfen har oxå gått, men bara då det har varit lite varmare i strandzonen på våren. På vintern funkar större flugor bäst av den typen jag har beskrivit här.

Skitt fiske ;)

Kjelle
2009-12-31, 16:57
Tackar Flodström :-)

Har fiskat med fluga sen 15 års ålder, men är självlärd men massor av teknikfel.
har till 99% fiskat fluga i små harr och öringsälvar i Noruega Del Skatt, och då ställs inte samma krav på bland annat kastlängd.
Spöt jag köpte nu är ett Sameo Classic, ett kit som heter Just add water "Havsöring" komplett med en del flugor med mera.

Har som sagt inte fiskat HÖ med fluga tidigare, så klassen #8-#9 är ny for mig, känner mig tryggare med min 7-delade Hardy Smuggler de luxe i klass #5.
Har sen tidigare ett Hörgård Driva 560, ett tio fots #8-#9 spö med rulle o lina, men linan är nog tio år hehe och spöt tjugo år, tungt som bly och styvt som ett skenben.
Har tyvärr inga streamers kvar, sålde iväg 60 000 flugor några år tebax och sparade knappt på några alls. Bara några få laxflugor samt en del Torill Kolbu imitationer.

Välkommen i flug-gänget Kjelle, hehehe :D (du skall få en genomkörare då vi möts, hehehe).

Jag har fiskat med fluga en hel del runt ostkusten och Gotland (bästa stället), Österlen, syd-ost på skånekusten är väll bland de finaste och intressantaste områden man kan välja för kust-öringen. Men Gotland är ett strå vassare. Fantastisk natur och möjligheter att byta plats beroende på vindriktningar.

Bästa resultaten jag har haft är med flugor av typen "Zonkers" bundet på kvalitetskrok (typ streamers) i storlekar som 4, 2, och 1/0 (3-5 cm krok)
Bästa färger på kaninskinnet har varit brunt, mellerat (lite som "Brown Mallard"-fjäder) med flash och kropp med dubbat flashabou-ull/vadd. Rött
och lite vitt hackle. Någon typ med ljusgrå vinge och rött(vitt hackle har oxå varit kanon.
Guldskallenymfen har oxå gått, men bara då det har varit lite varmare i strandzonen på våren. På vintern funkar större flugor bäst av den typen jag har beskrivit här.

Skitt fiske ;)

Flodström
2009-12-31, 17:47
Just kustfiske efter öring med fluga ställer rätt höga krav på grejorna man använder. Spöt, måste vara ett som man trivs med och som man kastar längst med. Just kastlängden kan vara avgörande då man vadar utefter en långdrund strand med djupkanten kanske 40 m längre ut (där öringen lurar).

Spön för kustfiske (nämner inga fabrikat mer än det jag själv använder) skall vara ganska långa. Dem skall ha en progressiv aktion så dem inte kollapsar av långa kastförsök, hehe.
Mitt favoritspö var först en Loop Blackline, 11 fot #7-8 men då kvaliteten inte var den bästa på just den billiga serien så köpte jag ett T&T blanks och byggde mig ett s.k. Saltwater-spö, 11 fot # 7. det använder jag till allt hävsöringfiske i havet + lätt laxfiske i älv.

Den bästa lina jag har köpt för den här typ av fiske är en intermediate-Clear (från Loop, men andra fabrikat funkar lika bra) Den kastar extremt långt och sjunker långsamt. Till den har jag en 28-30 m skjutlina/runningline som är en flat hollow-mono flytande skjutlina. Att använda flytande skjutlina är viktigt i det här fisket, då slipper man trassla med lina runt/under fötterna eller under stenar, tång och annat skit på botten där man vadar, Fiske från drivande båt ställer inte lika höga krav på utrustningen som vid landfiske.

Ang. fisketekniken så har jag använt samma som här på Vestlandet i Norge, d.v.s. snabb hemtagning då vanligt nymf-indragande funkar dåligt med den här typen av fluger (funkar dock med guldskallenymfen/+andra nymfer).
Jag kastar ut. Låter flugan sjunka 5-10 sek sen tar jag hem linan med bägge händerna med spöt under armen. Då blir det motsvarande fart på flugan (Zonkern etc) som med drag och haspelfiske. Funkar klockrent och huggen är stundtals häftiga . ;)

Kjelle
2009-12-31, 17:55
Nice, Mycket intressant.
Hemtagningstekniken har jag hört om tidigare men då i samband med vårfisket.
Nu verkar det som iaf lokala fiskare kör med märla imitationer och lugnare hemtagning av flugan.
Hoppas nu på lite värmare väder så jag kan prova lite. -7 här på Öland nu.

Hur funkar skjutlina/runningline, hur kopplas dessa samman?
Har alltid användt standard WF flytande hel lina, men nåt intermediate hel lina vid nymffiske.

Flodström
2009-12-31, 18:15
Du köper en s.k. kastklump eller "shooting head" lina (clear-Intermediate) på mellan 8-10 m beroende på vilken teknik du har och hur många gram som är optimalt för just ditt spö. Dem finns färdiggjorda med ögla i tjockänden. Till den kopplar du en s.k. skjutlina av den typen jag nämnde. Sättet at göra det på är att förse skjutlinan med en ögla så att linorna kan kopplas samman.
kolla här:
Loops running line (http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/366/2/)

Finns inte ögla på skjutlinan får man själv göra en antingen genom splicing, knyta eller limma.

Under det praktiska fisket så bör man inte ta in skarven i toppöglan, man göra nytt kast alldeles då skarvan nått spötoppen. Då slipper man problem i ringarna + att man oxå har full belastning på spöt genast man kastar/rollar upp linan.

Som jag nämnde tidigare så äter öringen hällst stora bytesdjur under vintern, tidig vår och man har störst changs att öringen väljer ditt bete i stället för ett litet kryp ;) :D

Kjelle
2010-01-04, 09:17
Läste en av dina inlägg om dubbeldrag och tail looping på ett annat forum, mycket intressant. Vettefan hur många gånger detta har hänt mig, inte få iallfall lol.

Är du fluginstruktör, eller bara passionerad flugfiskare?

Måste säga att jag saknar Rena elv emellanåt, fiskade hela min uppväxt tillsammans med kända Norska flugfiskare som OT Ljöstad och Staffan Lindström.
Hade man bara tiondelen av deras kunskap om flugfiske vore men långt kommen :-)

Tänker ta några instruktionstimmar med Pelle Klippinge under våren, smidigt då han bor och guidar bara 5 km från där jag bor (Emån, och Påskallavik).

Kjelle
2010-01-12, 14:29
Flodström missade du ovan post?

Det blev hur som helst inget havsöringfiske under jul och nyår, vid minus 8 grader och vind stannar jag antingen inomhus, eller i en uppvärmd båt(tack Webasto:-)

Det blev nytt flugspö så jag ser framemot att testa detta i sjön.
Kändes iaf underbart vid testkastning på parkeringen i minus 6 grader.

/Kjelle

Flodström
2010-01-14, 16:47
Läste en av dina inlägg om dubbeldrag och tail looping på ett annat forum, mycket intressant. Vettefan hur många gånger detta har hänt mig, inte få iallfall lol.

Är du fluginstruktör, eller bara passionerad flugfiskare?

Måste säga att jag saknar Rena elv emellanåt, fiskade hela min uppväxt tillsammans med kända Norska flugfiskare som OT Ljöstad och Staffan Lindström.
Hade man bara tiondelen av deras kunskap om flugfiske vore men långt kommen :-)

Tänker ta några instruktionstimmar med Pelle Klippinge under våren, smidigt då han bor och guidar bara 5 km från där jag bor (Emån, och Påskallavik).

Sorry, jag missade det här inlägget från dig Kjelle :confused:

Ja jag har varit kastinstruktör/kursledare i många herrans år nu (sen 1985 ca) Har drivit laxfiskeskola, kastkurser, avancerade kastkurser och fiskekurser :D

Så bare säg till vad du vill jag skall ta hand om, hehehe ;)

Pelle Klippinga ja, hygglig fyr (mött honom i Em) Har fiäst en hel del av vad han har skrivit (om Em bl.a.)

Laxxe
2010-12-09, 15:13
En Gotlandsrapport
Var ett gäng på gotland i helgen på jakt efter havsöring, väderprognosen var ganska bister friska vindar o låg temp. fredagen inledde vi med en guide från Fishyourdream, vi landade en under minimåttet o en 2,5 kg, temp i vattnet 0-2 gr i luften -3. dagen avslutades med en riktig gotländsk snöstorm. Lördagen gav en på 0,8 kg, vädret kuling och 4-6 minus. Söndagen gav 7 öringar 3 st runt 2-2,5 kg temp runt nollan. alla fiskar tog på fluga.

Flodström
2010-12-09, 15:56
Kul Lasse att ni fick kontakt med Gotlandsöringen :D

Jag har ju själv fiskat på Gotland och vet hur fint det är där. Bästa tiden där är dock från mars och april, då är oxå vädret lite lugnare än vad det är den här tiden på året ock backarna är blåmålade av blåsippor ;)

Om du skall dit fler ggr så kan jag tipsa dig om en suveren guide som bor i Visby (till större delen laxflugfiskare) . Bara skicka mig ett PM om det skulle vara aktuellt med lokal guidning (han har t o m doktorerat på Gotlandsöringen så det är inte någon vem som hällst :D ) :lol:

Den fluga som jag har haft bäst utdelning på under fiske där har varit en rel. stor "zonker" (ca 5 cm lång) bunden med brun vinge-silverkropp (pearl) och rött hackle.

Laxxe
2010-12-09, 17:43
Tack för tipsen, vår guide var Jocke som jobbar åt Per Jobs, flugorna som funkade för mig var Pattegrisen och Umöborsten en rostbrun imitation av ett mellan ting tångräka- jättemärla. Ett ovanligt fynd var en borstmask som simmade runt, troligtvis uppväckt av den grova dyningen. Jag återkommer inför nästa tur
mvh
Lasse

Flodström
2010-12-09, 19:07
Your welcome :D