handdator

Visa fullständig version : Trolling flugor

Team Char
2010-01-05, 00:06
Det finns ju en massa olika märken på trolling flugor vad är egentligen skillnaden på dom? Dom ser ju ganska lika ut.
Är det bara att köpa vilka som helst eller ska man akta sig för några?
Färger vad ska man gå på?

Flodström
2010-01-05, 00:42
För det mesta kör jag med samma typer av flugor som i älvfisket (på lax). Lite modifiering av dem kanske typ lite mer "fläskiga" mer volym i dem än de jag använder i älven.

De flugor som säljs på världsbasis ser för det mesta ut som rent julgranspynt eller på sin höjd, som små bläckfiskyngel. Har inte så stor tro på dem här i scandinavia.

Ang. flugans gång så funkar det bäst om man binder dem själv. Kaninhår i kombinationen med flashabou ger mycke liv åt flugorna. En action disk kan oxå hjälpa då det är trögt. Men som vanligt bör dem fiskas bak en flasher.

Tamtam
2010-01-05, 07:26
Beror till stor del på hur du ska använda dem och till vilken fisk och storlek på fisk tror jag.
Har fått bra med Vätternlax på rena flugor i och strax under ytan, då tror jag tuber av vanlig flugfiske typ passar bäst, inte amerikanska pyntflugor, har de en chans att syna grejorna noga bör det nog se någorlunda äkta ut.
Ska du använda lockblänken och gå djupare kan nog saken vara annorlunda eller så sätter du en liten Apex bakom lockblänket.
De amerikanska flugorna är ganska likartade spelar nog ingen större roll vilka du köper, bara hålla koll på vilka som är glow eller inte.
Ska du få fart på dem är tafslängden och tafsens grovlek viktig iaf på dodger.

BigFish
2010-01-05, 21:01
Så här ser några av mina egentillverkade flugor ut. vill du testa någon sådan så skickar jag gärna så du får testa!

Team Char
2010-01-05, 21:05
Det är ju alltid intressant att prova något nytt

BigFish
2010-01-05, 21:08
De flugor som säljs på världsbasis ser för det mesta ut som rent julgranspynt eller på sin höjd, som små bläckfiskyngel. Har inte så stor tro på dem här i scandinavia.

Hm, funkar på Vänern.....
Den här flugan var ensam bland nio löjor...

Kjelle
2010-01-05, 21:30

Funkar i Östersjön med, två bilder från uppväxarfisket på Öland.449

450

Flodström
2010-01-05, 22:40
Hm, funkar på Vänern.....
Den här flugan var ensam bland nio löjor...

Funkar i Östersjön med

Självklart ingen regel utan undantag, hehe.
Nu menar jag generellt. Klart en del funkar i bland, precis som i älvfisket då den som fiskade med nått liknande var den enda som fick lax :confused:

Eg. så handlar det om två filosofier: flugor vilka skall narurimmitera eller "shocka" för att få laxen/öringen till att bita. Dem flugor ni visar till här hör till det sista.... :rolleyes:
Och det man kan lära sig om det är att vara försiktig att kategorisera..... :cool:

BigFish
2010-01-05, 23:05
[QUOTE=Flodström;3820]
Eg. så handlar det om två filosofier: flugor vilka skall narurimmitera eller "shocka" för att få laxen/öringen till att bita. Dem flugor ni visar till här hör till det sista.... :rolleyes:
[QUOTE]

Kollat hur en sån här fluga ser ut i vattnet?!:confused:

Dom jag testat får strömlinje form och med silvrigt skimmer blir dom helt klart en bra fisk immitation. Med det viktigaste tror jag är att ge dom en "skadad" gång i vattnet med hjälp av lockblänket.

Kjelle
2010-01-05, 23:22
De blir riktigt heftiga i vattnet, påminner mycket om skadad småfisk som far iväg lite åt alla håll (kört bakom flasher).
All borste/julgranspynt look försvinner så fort de kommer i kontakt med vatten.

Du skall få se Flodström, har alltid några hundra i båten :-)

PikeLess
2010-01-06, 00:01
A-TOM-MIK och Big Weenie Brand är min två favoritmärken, de håller hög kvalitet och ger en och annan fisk här och där! :rolleyes:

Kjelle
2010-01-06, 00:14
Jag rekommenderar DreamWeavers flugor, dessa kör du gärna med en 8" SpinDoctor flasher.
Glow flugor och glow flashers har gett mig trevliga resultat på fisket efter vandrarna.
Längtar tills sommarfisket på Öland :-)

DreamWeaver är en av de större sponsorerna på forumet så kolla deras hemsida och stödja gärna Shane med crew. www.dreamweaverlures.com

449

450

Flodström
2010-01-06, 01:55
Kollat hur en sån här fluga ser ut i vattnet?!:confused:

Dom jag testat får strömlinje form och med silvrigt skimmer blir dom helt klart en bra fisk immitation. Med det viktigaste tror jag är att ge dom en "skadad" gång i vattnet med hjälp av lockblänket.

Precis. Lockblänket är viktigt i det här sammanhanget, om man inte fiskar med "mina" flugor med action-disk framför. Då behövs inte flashern och i varjefall omöjlig att ha på en spöparavan.... ;-)

De blir riktigt heftiga i vattnet, påminner mycket om skadad småfisk som far iväg lite åt alla håll (kört bakom flasher).
All borste/julgranspynt look försvinner så fort de kommer i kontakt med vatten.

Du skall få se Flodström, har alltid några hundra i båten :-)

Hehehe, ja jag hoppas ju få se dem snart :eek:

Flodström
2010-01-06, 02:16
Ang. att använda flugor i trollingen är ganska lite utveklat hær i skandinavien. T.ex. då vi var på TMB/Bornholm i våras såg jag inte en enda trollingbåt med riggade flugor och då såg jag säkert 100-150 båtar av de 242 som deltog.

Sättet att få flugorna till att gå så som man önskar är lite utveklat eller för det mesta okänt av de flesta trollare.
Hur många känner till flugfiskemetoden "Rifling Hitch"?
"The riffling hitch provides a surface struggling-and-waking action that simulates an injured baitfish trying to right itself. With this crippled action, fish are attracted to an easily caught meal".
En gammal metod som kan utnytjas i trollingen. Men inte med originalriggningen, men själva ideen.
Det funkar bättre med metalltuber (av böjlig aluminium) där man trimmar/böjer till al-tuben så den får en sakta roterande gång. Flugan kan möjligen kombineras med en action disk (har inte hunnit testa kombinationen än). Det betyder att om man apterar en sådan fluga på ett planerbordspö eller med spöparavan i kombination av ett lämpligt sänke (20-50 g) så kan det hela presenteras som en sakta roterande men livligt skadad småfisk i ytfisket efter de riktigt stora (och nästan som ett löjfiske).

Flodström
2010-01-06, 17:39
Atlantisk lax och delvis östersjölax har som basföda: fisk, räkdjur och bläckfisk.
I östersjöområdet så har laxen sin basföda från fisk och i enstaka fall (eller i en del av uppväxtfasen) räkdjur som basföda.

Här ser ni en del av de flugor jag själv binder och använder i älvfisket (de på rapporten om Salmon´s food) i förhållande till de mer klassiska laxflugorna som inte lämpar sig lika bra. Mina kreationer föreställer fisk, räkdjur och bläckfisk.

BigFish
2010-01-06, 17:48
Ang. att använda flugor i trollingen är ganska lite utveklat hær i skandinavien. T.ex. då vi var på TMB/Bornholm i våras såg jag inte en enda trollingbåt med riggade flugor och då såg jag säkert 100-150 båtar av de 242 som deltog.

Deltog i ett par STM tävlingar under 90-talet med drygt hundra båtar varje gång. Såg inte en enda riggad löja då heller....

ove arnfinn
2010-01-06, 18:28
Er det noen Trolling fluer som er egna for ørreten ?

Flodström
2010-01-07, 01:01
Er det noen Trolling fluer som er egna for ørreten ?

Egentligen så er svaret enkelt: alle fluer som efterligner ørretens naturlege byttedyr ss reker, børstemakk og forskjellige arter av fiskyngel (sill, brisling, Tobis/sandål, stingsild m.v.)

Vedr fluevalg: det hele avgjøres hvor og når du fisker (store fluer om vinteren/våren, børstemakk vår/tidl.sommer, småtterier/reker om sommer/hausten)

Det er en kjempegevinst dersom du kan binde fluene selv. Da kan en virkelig gjøre det store til nesten ingen penger alls. :rolleyes:

Noen av dei fluene jeg postet bilde på kan også brukes for sjøørreten.
Her neden ser du mine egne trollingfluer for vinteren/tidl. vårfiske etter lax (og også sjøørret) med mobilen som størrelsesreferanse :grin:

Flodström
2010-01-07, 01:06
Deltog i ett par STM tävlingar under 90-talet med drygt hundra båtar varje gång. Såg inte en enda riggad löja då heller....

Hehehe, sant så sant :???:
Å andra sidan så är det inte säkert att saker och ting sitter uppe till allmänt beskådande. Speciellt inte under tävlingsdagar.....Det har jag oxå lärt mig............. :rolleyes:

ove arnfinn
2010-01-07, 10:04
Egentligen så er svaret enkelt: alle fluer som efterligner ørretens naturlege byttedyr ss reker, børstemakk og forskjellige arter av fiskyngel (sill, brisling, Tobis/sandål, stingsild m.v.)

Vedr fluevalg: det hele avgjøres hvor og når du fisker (store fluer om vinteren/våren, børstemakk vår/tidl.sommer, småtterier/reker om sommer/hausten)

Det er en kjempegevinst dersom du kan binde fluene selv. Da kan en virkelig gjøre det store til nesten ingen penger alls. :rolleyes:

Noen av dei fluene jeg postet bilde på kan også brukes for sjøørreten.
Her neden ser du mine egne trollingfluer for vinteren/tidl. vårfiske etter lax (og også sjøørret) med mobilen som størrelsesreferanse :grin:

Må takke Flodström for at du har gitt meg et lite spark i baken,for nå har jeg funnet fram bindestikka;)
Brukte mye tubefluer under fiske tidligere etter ørreten,med svert gode resultatter da ikke ørreten var på hugget etter wobblerene eller agnfisken.

Tamtam
2010-01-07, 19:35
Funkar i Östersjön med, två bilder från uppväxarfisket på Öland.449

450

Nå Kjelle nu vill vi ha fakta på bordet här!
Att det var flugor fabrikat DW vet vi redan men på vilket djup tog du dem, kvalificerad gissning 90-110 fot var det glow flugor/vilken färg antar grön/chartreause?
Hade du skedar i närheten och fick du något intryck av att de faktiskt föredrog flasher/flug kombinationen mot skedarna?
Har en plan för våren på vandrare... helt enkelt fiska längre in i mörkret på kvällen speciellt om det tagits fisk i området då med en eller två Opti dodgers och glowflugor på riggarna och i övrigt glowskedar i närheten vem vet vad som går hem, tror på att synas men inte FÖR bra kommer de nära i bra ljus är de svåra att lura, bara titta på sälen rör aldrig grejorna en fisk är iofs mycket dummare men kanske inte så dum som tror ibland, tror allt mer på att de aldrig får focusera FÖR bra utan ska hugga instinktivt långt ner i mörkret är detta inget större problem men närmare ytan är annorlunda detta är bara vad jag tror inget annat mvh

Flodström
2010-01-07, 19:58
Intressant strategi TAMTAM.
Det som är en väl etablerad och dokumenterad strategi i älvfisket är att om kvällen/natten fiska ytligare. Under den del av dygnet fiskas flugorna efter den s.k. siluett-strategien, d.v.s. man fiskar med flugor som har en markerad siluett mot den ljusare ytan/himlen (flugan sett underifrån). Man fiskar ytligt (mellan 0-20 cm under ytan). Bara ta Sunray Shadow som exempel. Blev utveklad i Lærdal just för ett sådant fiske och har sen blivit en av de mest populära och mest fångstgivande laxflugor här i norden. Bindbeskrivning:
http://www.youtube.com/watch?v=fdCMrciaqSg

Funderar på om man inte skulle testa det i trollingen under samma förhållanden du är inne på här, i skymningen och med en siluettfluga a´la Sunray Shadow (bunden på Al. eller mässingstub) på kvällen/natten med spöparavaner (eller planers)

Tror det kunde vara dödligt för vandrare den tiden på dygnet :eek:

Kjelle
2010-01-07, 21:21
Nå Kjelle nu vill vi ha fakta på bordet här!
Att det var flugor fabrikat DW vet vi redan men på vilket djup tog du dem, kvalificerad gissning 90-110 fot var det glow flugor/vilken färg antar grön/chartreause?
Hade du skedar i närheten och fick du något intryck av att de faktiskt föredrog flasher/flug kombinationen mot skedarna?
Har en plan för våren på vandrare... helt enkelt fiska längre in i mörkret på kvällen speciellt om det tagits fisk i området då med en eller två Opti dodgers och glowflugor på riggarna och i övrigt glowskedar i närheten vem vet vad som går hem, tror på att synas men inte FÖR bra kommer de nära i bra ljus är de svåra att lura, bara titta på sälen rör aldrig grejorna en fisk är iofs mycket dummare men kanske inte så dum som tror ibland, tror allt mer på att de aldrig får focusera FÖR bra utan ska hugga instinktivt långt ner i mörkret är detta inget större problem men närmare ytan är annorlunda detta är bara vad jag tror inget annat mvh

Jag körde också med skeddrag, kör alltid mycket blandat tills jag kan se ett mönster på nåt som funkar.
Körde 14 skeddrag/apex men fick fisk på flugorna, gick eftervart över till att köra åtta flugor på riggarna samt flugor på två stycken Dipsy divers.

Ljusa glow flugor i kombination med ljusa glow flashers funkade bra för mig, provade supersnygga, blåa, gröna röda och chrome flugor , men fick gå tillbaka till ljusa med glow för att få fisk.

Kolla på DW hemsida www.dreamweaverlures.com klicka på Action flies,
Färger jag har inhandlar till sommaren är:
icicle
Bloody Nose
Artic Ice
Blue Bubble glow
Sledge Hammer
Glow Bride ( min stora favorit)

De jag fiskar med får gott om fisk på till exempel Apex, så givetvis funkar andra saker, men tyvärr inte i min båt förra sommarn.

/Kjelle

Tamtam
2010-01-08, 20:16
Hej Kjelle och tack för ditt svar du angav inte djupet... viktigt
Själv tror jag små Apex bakom lockblänket dvs 3tum eller mindre speciellt under sommarfiske är dödligt dessa beten har av någon anledning en förmåga att dra hugg från lax och öring.
Ska oxå erkänna har liten erfarenhet själv sommarfiske utanför Stockholm är sparsamt av och till finns de där utan tvekan för ett antal år sedan var vi ute ett antal gånger och kom hem med fisk varje gång, bästa är en varm sommar med jämnt inte så blåsigt väder.
Ska kolla Ölandstrolling.com mvh

Kjelle
2010-01-08, 20:38
Missade djupet.

Djupet varierar en hel del, beroende på temperatur och vart språngskiktet ligger.
Vi fiskar i, precis ovan och precis under språngskiktet, fic som djupast fisk nere på 120 fot.
Mestadelen av fisken fisk jag runt 80-100 fot. Därav GLOW.
Finnes inte mycket ljus kvar när du kommer genom språngskiktet.

/Kjelle

Kjelle
2010-01-08, 21:33
Nu kommer snart Flodström och undrar om vi kör bara i ytan :-)

Flodström
2010-01-09, 01:14
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kallar du 100 for för "djupt" !!??

Fasen med så grunt fiske måste det ju bli en jäkla plogvåg bakom loden, men det kanske lockar till sig fisk, vem vet.................. :rolleyes: :D :D :D :D

Kjelle
2010-01-09, 01:16
Hehheehhe, pratar man om trollen(eller om Trollarn).

jeekay
2010-01-10, 19:48
Så här ser några av mina egentillverkade flugor ut. vill du testa någon sådan så skickar jag gärna så du får testa!

Hej BigFish!
Dina flugor ser riktigt fina ut, är själv en flugbindare men undrar lite om hur du byggt upp dina.
Är det tubflugor? Hur har du fått till huvudet på dem, är det epoxy, skulle vara lite coolt att göra dem i epoxy med sjyssta ögon.KKanske prova göra separata delar, huvude med flashkrans i olika färger och kombinera dem med olika "kropps" delar. Ja, nu fick man lite att stå i, måste prova. Hur har du gjort dina?

/Jani

BigFish
2010-01-10, 20:03
Hej BigFish!
Dina flugor ser riktigt fina ut, är själv en flugbindare men undrar lite om hur du byggt upp dina.
Är det tubflugor? Hur har du fått till huvudet på dem, är det epoxy, skulle vara lite coolt att göra dem i epoxy med sjyssta ögon.KKanske prova göra separata delar, huvude med flashkrans i olika färger och kombinera dem med olika "kropps" delar. Ja, nu fick man lite att stå i, måste prova. Hur har du gjort dina?

/Jani

Tack Jani!
Huvudena beställer jag från USA. Dom är som en tub av hårdplast...
Mylar tinseln fäster jag framåt och viker den sedan bakåt för att göra flugan fluffigare. Kroppen består av pärlor från Panduro.

Tamtam
2010-01-10, 20:49
Går du nära ytan blir naturtrogenhet viktigare men längre ner i djupet vete fan bara kolla Grizzly/Den Stive en plastklump med noll i gång av sej självt men fisk tar den iaf bakom lockblänke.......
Tycker flugor och bläckfisk skulle vara vassare trots allt

Flodström
2010-01-10, 21:32
Enig med dig TAMTAM. "Den stive" ser ju inte ut!!?? En totalt livlös plastklump, som du säger, men den fångar fisk/lax, mycket fisk dessutom!!??

Borde verkligen gå bra med lite mer livliga flug-kreationer menar jag i samma format/volym..... :rolleyes:

Tamtam
2010-01-10, 21:37
En mindre Apex med antingen en pyntfluga eller en glow bläckfisk trädd igenom tafsen ovanpå ryggen på Apexen måste testas senare på kvällen i vår, ger nog fin gång åt grejorna måste bara provas