Visa fullständig version : Bra billiga krokar
lilleric
2010-01-06, 03:44
Håller på att göra lite egna wobblers och funderar på vilka krokar jag skall ha till dem. Wobblerna ser ut ungefär som bomber 15a så jag antar storlek 4 blir bra eller är det bättre att gå upp 1 storlek och sätta på bara en krok med lekande på i mittenöglan? Finns ju massor av olika märken, har ingen aning vad som är bra och prisvärt så kom med tips:)
Team Char
2010-01-06, 11:12
Bästa krokarna är Gamakatsu round bend
Men VMC 5580 eller 4650 funkar
Jag skulle nog köra med en krok och lekan eller med två krokar en på mitten och en längst bak
När man kör med lekan så har fisken det mycket svårare att bryta sig loss
lilleric
2010-01-06, 13:04
Hittade inte just de modeller du nämnde på nån svensk sida:confused: men vad tror du om 100packet VMC Vandium Trekrok 8540BN som finns på olssonsfiske? De har har måtten 22mm lång och 16mm bred, kostar 3,49kr/st
Team Char
2010-01-06, 13:24
Jag skulle nog ändå gå på Gamakatsu krokarna http://www.olssonsfiske.se/gamakatsu-tr13b-100stnr-4-p-12852-c-475.aspx
Varför snåla in på kroken när man gör ett fint bete.
lilleric
2010-01-06, 13:29
Jo det är sant, betalar ju hellre några kronor extra än att tappa dröm fisken:wink: Tack för tipset iaf!:D
Gamakatsu eller vmc helt klart... kan säga att owner är bandlyst på min båt, då kroken bara gått rakt av ett par tillfällen... fy f*n alltså
Team Char
2010-01-06, 15:50
Gamakatsu eller vmc helt klart... kan säga att owner är bandlyst på min båt, då kroken bara gått rakt av ett par tillfällen... fy f*n alltså
vilka owner är det som har gått av har det hänt med flera olika modeller?
Kan de vara st-31 eller st-36...? en strl. 2 har de vart iallafall vid ett tillfälle
jag vet att jag är inte den ända som har fått owner krok som bara gått av... super härdade sten hårda krokar är nog inte bra alla gånger :P
sen motiverar inte priset heller till att längre köra med owner
Jag kör mest Owner och har aldrig haft några problem men nu blir man lite fundersam.
Jag skulle definitvt satsa på EN bra krok med lekande!
Kör fortfarande med Musta needle point treble och Cone Cut treble, helt klart bästa härdningen och bästa stålkvalité på deras krokar.
Vänta innan du beställer, så skall jag kolla vad som finnes kvar av dessa i storlek fyra.
Vad gäller storlek 2 så tror jag nog jag har kanske 10 000 styck :-) hehe
lilleric
2010-01-06, 20:53
Kör fortfarande med Musta needle point treble och Cone Cut treble, helt klart bästa härdningen och bästa stålkvalité på deras krokar.
Vänta innan du beställer, så skall jag kolla vad som finnes kvar av dessa i storlek fyra.
Vad gäller storlek 2 så tror jag nog jag har kanske 10 000 styck :-) hehe
Låter nice. Har ingen erfarenhet själv men kanske går bra med storlek 2 i stället för 4? I så fall tar jag gärna några av varje;)
Team Char
2010-01-06, 20:54
Kan de vara st-31 eller st-36...? en strl. 2 har de vart iallafall vid ett tillfälle
jag vet att jag är inte den ända som har fått owner krok som bara gått av... super härdade sten hårda krokar är nog inte bra alla gånger :P
sen motiverar inte priset heller till att längre köra med owner
Har fiskat mycket med owners st36 nedle point har då inte varit med om att dom större krokarna har gått sönder därimot dom små 6or jag kör på löjtacklen har gått sönder men oftast beror det på att den fasnar i håven
Har börjat köra med Gamakatsu mer och mer då den kroken är lite tunare och lättare
Tipset kan vara att köra dem enkelkrokigt (dvs en en enkel trekrok) från mittögla med ringar och lekande storlek på krok 1 eller 1/0 gärna så krok och bakända på betet sammanfaller dock ska du vara noggrann här så inte tacklingen påverkar wobblerns rörelser negativt inte bra men genom att använda wobblerns mittpunkt istället för bakre ände antar jag det påverkar mindre testa men var MYCKET noga med att wobblern har lätta snabba rörelser i vattnet, det ger fisk tro mej ring Rapala och fråga!
lilleric
2010-01-06, 21:42
Tipset kan vara att köra dem enkelkrokigt (dvs en en enkel trekrok) från mittögla med ringar och lekande storlek på krok 1 eller 1/0 gärna så krok och bakända på betet sammanfaller dock ska du vara noggrann här så inte tacklingen påverkar wobblerns rörelser negativt inte bra men genom att använda wobblerns mittpunkt istället för bakre ände antar jag det påverkar mindre testa men var MYCKET noga med att wobblern har lätta snabba rörelser i vattnet, det ger fisk tro mej ring Rapala och fråga!
452
Något sådär eller ska kroken ännu längre bak? Ska ut å provkasta bara det blir mildare väder nån jäkla gång :x
Team Char
2010-01-06, 22:18
Så här brukar jag köra med bomber
http://picasaweb.google.com/CharTrollingTeam/GDS#5423723527199939954
Krokarna är storlek 2
lilleric
2010-01-06, 22:23
Såg giftigt ut:cool: Blir till att prova lite olika;)
Så här brukar jag köra med bomber
http://picasaweb.google.com/CharTrollingTeam/GDS#5423723527199939954
Krokarna är storlek 2
Va har du för storlek när du kör med 2 krokar lennart?
Själv har jag 50 styck owner storlek 2 ligger och väntar på att komma på plats på våra bomber 15a. Vart lite orolig att jag tagit till för grova grejer... Gillar inte arangemanget med en krok med lekande då vi kör mycke gös om sommrarna...
Team Char
2010-01-07, 00:06
Va har du för storlek när du kör med 2 krokar lennart?
Själv har jag 50 styck owner storlek 2 ligger och väntar på att komma på plats på våra bomber 15a. Vart lite orolig att jag tagit till för grova grejer... Gillar inte arangemanget med en krok med lekande då vi kör mycke gös om sommrarna...
Jag brukar köra VMC eller Gakamatsu storlek 2 dom är lite mindre än Owners 2or men med Owner så borde det bara vara att höja farten lite till. Har ifs alldrig provat köra bomber 15a på gös. Brukar bli Jesse 12cm och Westins jätte 23cm till gösen men polaren brukar köra nån kopia på bomber som han får bra på
Flodström
2010-01-07, 00:47
Har kört med Owner i många herrans år. Har inte haft ett enda krokbrott. Kör bara med ST-36 BC "super needle point" i laxälvarna (i Norge och i Sverige) , i trollingen efter sej, bleka och flundra (Hardangerfjorden) och trolling efter lax, havsöring och öring (V-sjöarna + Östersjön). Outstanding hooks om du frågar meg..... :rolleyes:
Jag kör mest Owner och har aldrig haft några problem men nu blir man lite fundersam.
Jag skulle definitvt satsa på EN bra krok med lekande!
Tycker du kan ta det lugnt. Jag själv köper krokarna från USA. Betalar ca 25 kr asken (6-8 st) + lite frakt och tull, blir ca 33 kr asken, eller ca 4,12-5,50 kr/krok. ;)
Enig med dig här: en bra krok + en halvlång lekande
Absolut man kör med de som känns bäst :) och jag driver ingen kampanj att mot dem :D och tidigare körde jag nästintill bara med owner till allt fiske, och visst har de landats en del fisk på dem med...
men eftersom de är sten hårda krokar som är super härdade så går de i regel oftast av hellre än att "töja" ut sig... enligt mitt tycke och erfarenhet iallafall ... de tål att tänkas på :P
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.