Visa fullständig version : Ugly Stik, men villka?
Hallå
Har sucktat länge nu efter ha egna grejer och nu e det dax att handla upp sig lite.
Hade tängt att dra iväg och köpa upp mig på några spön för vandringsfisket. Kommer troligen att bli Ugly Stik, men villka, finns rätt många att välja mellan? Tänkte köra 4st på djupprigarna och 6 på planerboards.
Hade funderingar på att köra med Gold Tiger 7fot på planerboards men vad ska man ha på riggarna?
1a inlägget:-D
Jonas .L
2010-01-08, 12:29
Välkommen... Jag kör med Ugly stick Big fish 8 fot 15-30 lb till riggar och mast, är hel nöjd. Funkar inte Gold tiger till riggarna?
Tiger Gold 7´spöna är underbara, och funkar även de på riggen.
Känner till några team som kör dessa på riggen, men det går inte att spänna upp dessa spöna lika hårt som riggspön. Själv föredrar jag att använda inlinespön till riggarna.
Varför inte leta upp några begagnade inlinespön till riggarna?
Annars så finnes det ju riggspön i Tiger Gold serien, men då ringspön.
Återkom gärna med vad det bled och lite feedback på hur nöjd du blev.
/Kjelle
Hej!
Är själv inne på att köpa nya paket till riggfisket, har kollat runt lite och är inne på 6,5' till riggfisket, tycker ni det är för kort, ska jag ta 7' istället. Tänkte köra med Amb 7000 LC Syncro som rullar och Gold Tiger spöna! Vad har ni för erfarenheter om spölängd, fiskar mest i V-sjöarna.
Jani
Team Char
2010-01-08, 17:39
Jag fiskar med ugly stick gold tiger 8fot både på riggar och pulkor med 7000ilca syncro rullar och det är dom bästa spön och rullar jag provat under alla år i den prisklassen.
Jag fiskar med ugly stick gold tiger 8fot både på riggar och pulkor med 7000ilca syncro rullar och det är dom bästa spön och rullar jag provat under alla år i den prisklassen.
Kommer nog bli så, fast jag kommer nog köra SG47LCA på pulkorna.
Hej Team Char!
Du kör alltså med 8', tror du 7' blir för korta på djupriggen då?, Jag skule gärna vilja hålla nere längden på riggspöna då vi fiskar från två olika båtar, vil inte hantera så långa spön. ÄR MYCKET IMPONERAD AV AMB ILCA 7000 Rrularna, de verkar riktigt gedigna med bra knarr, har kört mycket med 6500 suncro tidigare men dessa har saknat linräknare och varit lite för små för trolling i mitt tycke.
MVH
Jani
Team Char
2010-01-09, 11:23
7fotarna är nog styvare och är nog inte lämpliga som rigg spön men dom funkar nog utmärkt till paravan spön
Ok, 7' är styvare, det trodde jag inte .
Är 6,5' ännu styvare då? Tycker 8' är lite långt .
Kanske skulle välja dem ändå, är det fler som har erfarenhet av dessa spön?
/Jani
Flodström
2010-01-09, 15:43
Hej Team Char!
Du kör alltså med 8', tror du 7' blir för korta på djupriggen då?, Jag skule gärna vilja hålla nere längden på riggspöna då vi fiskar från två olika båtar, vil inte hantera så långa spön. ÄR MYCKET IMPONERAD AV AMB ILCA 7000 Rrularna, de verkar riktigt gedigna med bra knarr, har kört mycket med 6500 suncro tidigare men dessa har saknat linräknare och varit lite för små för trolling i mitt tycke.
MVH
Jani
En av mina kamrater kör bara 7´spöna till allt fiske (rigg och planer). Jag upplever dem inte som styva. Har själv kört fisk på dem i Vänern och det är sjyssta spön. Om de håller för Östersjölax vill jag ha osagt, men de håller långt... med Amb. 7000lca syncro
BWD2200 "Tiger" heter dom (#SAP1156151). Gul klinga och finnarna kallar dem för "senappia" hehe!
Tror de som heter "Gold Tiger" är styvare, men har ingen referans? Dem har svarta klingor.
"BWD" står för "Big Water Downrigger", alltså spön för rigg/planerbordfiske
BWC-serien är för spinnfiske (kastspön) ;)
Hej Flodström!
Tack så mycket för informationen. Tror nog det blir 7' runt om, .
Nu till en annan fråga, vilken lina tycker ni är bäst, här liten kluven, har kört mycket med Berkley Trilene Big Game som har funkat bra men har provat Cajun på sisitone och är mycket imponerad. Vad kör du med Flodström.
/Jani
Flodström
2010-01-09, 16:50
Det varierar men den röda tråden är: billigast möjlig egentligen. Det har med att göra att då kan man byta oftare på rullarna än då man använder en dyrare variant.
Ibland använder jag flätlina (PowerPro) men då har jag monolina innerst och ytterst (ca 10-20 m). Byter den yttersta delen oftare än då hela rullen har mono.
Anl. till att jag använder flätlina är minskatt vattenmotstånd vid trolling på 200-250 fots djup :shock: inget du behöver fästa dig vid, :D
Det jag använder mest är samma som du, Berkley´s Big Game (0,35-0,45 mm ca). Men om du tycker att den nya linan funkar bra så är väll den ok. En fråga om pris/oväntade linbrott/slitstyrka m.m.
Linan har inte så mycket att säga men det jag kan tipsa om är att det har kommit en del kritik för anv. av flätlinor till laxtrolling. Det som har varit mest påpekat är ovanliga/oväntade linbrott p.g.a. dålig nötningstålighet i spötoppen/ringen (5-10 tim under en dag, inte lyckat)
Dessutom så sitter en flätlina dåligt i typ scotty-nyper.
Hittar du användbara 7 fotare kör på dem längre spön är bara ett bök, ska oxå byta ut mina 8,5 inline planer spön till Daiwa 7fot ringspön i vår tror jag
Hej Flodström!
Nu till en annan fråga, vilken lina tycker ni är bäst, här liten kluven, har kört mycket med Berkley Trilene Big Game som har funkat bra men har provat Cajun på sisitone och är mycket imponerad.
/Jani
Jag har gjort som du, gått över från Berkley Big game och kör nu Cajun Red Lightning, mycket nöjd med linan.
Jag har en bolkspole med Cajun lina till salu i säljdelen av forumet ifall du behöver lina.
Flodström
2010-01-09, 21:54
Hittar du användbara 7 fotare kör på dem längre spön är bara ett bök, ska oxå byta ut mina 8,5 inline planer spön till Daiwa 7fot ringspön i vår tror jag
Tycker Daiwa har förträffliga spön. Har själv några ur Heartland-serien, 12-25 lb (billiga) ringspön som jag tycker har en jäkla härlig aktion. Men dom är nog 8,5 fot (kommer inte i håg eksakt längd). Du får gärna tipsa oss vad du byter till för modell :-P
När ni var lite inne på linor så fick jag ett kanon pris på Big Game (magnumspole) Men frågan villken färg på linan? Spelar det någon roll vad man väljer?
Efter som jag e en spinnfiskare så använder jag olika flätlinor till olika typer av fiske.
Flodström
2010-01-10, 01:03
En smaksak. Men om man önskar att se linan, var den befinner sig så kan en gul vara optimal. Då kan man lättare se var en fisk befinner sig under drillning. Men för själva fisket....... vette fasen. Personligen tycker jag att linor som är lite mer anonyma är att föredra, estetiskt (typ havsgrön, blå, mörkröd eller transparant/klar):rolleyes:
Jonas .L
2010-01-10, 14:41
Använder Rapala Tough 0.41 oliv färgad och ganska stum. Helnöjd..
Så nu har man bestämt sig, det får bli 4 st 7' "Sinappi" och 4 st 7000 lca rular.
Återkommer när jag fått dem om synpunkter.
/Jani
Lyckades du få tag i Sinappia (de gula spöna)?
Pris?
Jepp, lyckades få tag i dem, är man finskättling så ska man fiska med sinappi spön! Vet inte exakt vad de går till, beställde dem bara! Får väll veta imorrn när jag får bekräftelsen! Postar då jag vet!
/Jani
OK, kan vara intressant att köpa på mig några av dessa.
Hadde ett gäng förra året men de var längre, ville gärna ha 7´så jag krängde iväg mina.
/Kjelle
Tjena Kjelle!
Nu fick man veta vad spöna kostade. Ord. 600:- st men om du ska ha några så prata med Kristian på Sundbybergs sportfiske. De är riktigt bra att göra med o han är själv trollingfantast. Nås på : 08-289623
/Jani
Flodström
2010-01-11, 20:43
Sundbynergs Sportfiske är en gammal och känd butik. Har t.o.m. varit inne i den butiken för kanske 20 år sedan............ :-D
Skaffar du neoprene-rullskydd till Ambissarna så kan du förvara spön med påmonterade rullar i skidfodral, mycket praktiskt då man använder sig av 7-fotingar ;)
Sundbynergs Sportfiske är en gammal och känd butik. Har t.o.m. varit inne i den butiken för kanske 20 år sedan............ :-D
Skaffar du neoprene-rullskydd till Ambissarna så kan du förvara spön med påmonterade rullar i skidfodral, mycket praktiskt då man använder sig av 7-fotingar ;)
Stämmer bra det, en gammal butik som varit med ett bra tag, brukar alltid köpa mina prylar där om jag inte tar hem ifrån USA dvs.
En bra tanke med neoprene skydd, men jag kommer förvara dem i mitt uppvärmda förråd i spöställ!
/Jani
Tjena Kjelle!
Nu fick man veta vad spöna kostade. Ord. 600:- st men om du ska ha några så prata med Kristian på Sundbybergs sportfiske. De är riktigt bra att göra med o han är själv trollingfantast. Nås på : 08-289623
/Jani
Lite kul, var själv inne och pratade med Kristian i dag och kände lite på både Tiger (sinappi) och Gold Tiger 8 fotare.
Jag är fortfarande lite osäker på vad jag ska beställa men det lutar åt Gold Tiger 7 fotare till pulkorna och 8 till riggarna. Såg att bara Gold hade krok hållare de var lite märkligt.
Lite kul, var själv inne och pratade med Kristian i dag och kände lite på både Tiger (sinappi) och Gold Tiger 8 fotare.
Jag är fortfarande lite osäker på vad jag ska beställa men det lutar åt Gold Tiger 7 fotare till pulkorna och 8 till riggarna. Såg att bara Gold hade krok hållare de var lite märkligt.
Världen är bra liten ibland :)
Kikdae även en del på Gold Tiger men vill ha Sinappi spöna, ska enligt många vara lite mjukare. VI FÅR VÄLL SE, KANSKE SLUTAR MED ATT MAN SÄLJER DEM EFTER ET PASS :)
/JANI
När ni var lite inne på linor så fick jag ett kanon pris på Big Game (magnumspole) Men frågan villken färg på linan? Spelar det någon roll vad man väljer?
Efter som jag e en spinnfiskare så använder jag olika flätlinor till olika typer av fiske.Det är helt avgörande för ditt fiske vilken färg du väljer - tyvärr är det ingen som vet vilken färg som är bäst... :rolleyes:
En liten (men bara liten) varning för Big Game magnumspole grön 0.38 (typ 10000 m). Förra spolen jag köpte för två år sen var det dålig lina på. Efter 6 månader kunde jag dra av linan med händerna (och det berodde inte på min imponerande muskelmassa). Jag har kört med likadan lina i 8-9 år och det har aldrig hänt tidigare och inte heller efteråt (satte på likadan lina igen... :-?). Jag vet inte om det var engångsföreteelse, otur eller gammal lina, men usel var den.
Generellt föredrar jag vita linor, vi har kört en hel del med Rapalas vita (0.41?), men jag har inte hittat den i butik på sistone. Nån som vet var man kan få tag på den?
Flodström
2010-01-12, 17:56
En bra tanke med neoprene skydd, men jag kommer förvara dem i mitt uppvärmda förråd i spöställ! /Jani
Lite svårt att släpa med sig förådet då du trailar båten land och rike runt :confused: :???: :eek:
Jag menade förståss till och från olika geografiska områden, eller fiskar du bara i ett lokalt vatten? :grin: :grin: :grin:
Flodström
2010-01-12, 17:58
Stämmer bra det, en gammal butik som varit med ett bra tag/Jani
Står loket kvar på torget? :grin:
Står loket kvar på torget? :grin:
Nix har blivit polska konservburkar :D:D
Lite svårt att släpa med sig förådet då du trailar båten land och rike runt :confused: :???: :eek:
Jag menade förståss till och från olika geografiska områden, eller fiskar du bara i ett lokalt vatten? :grin: :grin: :grin:
Riggade och klara i förrådet när det är dags för fiske åker hela skiten ner i båten plockar aldrig isär ett spö bara tanken på att rigga ALLT i hamn innan man sticker ut varje gång får mej att rysa.... allt ska vara riggat och klart
Riggade och klara i förrådet när det är dags för fiske åker hela skiten ner i båten plockar aldrig isär ett spö bara tanken på att rigga ALLT i hamn innan man sticker ut varje gång får mej att rysa.... allt ska vara riggat och klart
Håller med TamTam, så grymt skönt när allt är färdigriggat och bara att sätta i, har bara 5 minuter till hamnen så 10 minuter ut till fisket, går inte att gnälladå!
Brukar försöka ha allt färdigt i förrådet.
Fiskar mest lokala vatten och behöver sällan åka långt då, brujar slänga in allt i bilen o blåsa på.
Men tanken var god.
Loket finns inte kvar, det har nog gått till polen som TamTam säger, eller så har Connex återtagit det i bruk under lågkonjukturen.
/Jani
Flodström
2010-01-12, 23:38
Jag menade naturligtvis FÄRDIGRIGGADE i skidfodralet, hehe :rolleyes:
Någon som kör med den här? http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=7480&page=1 Värkar smidig, någon jag vart sugen på.
Flodström
2010-01-13, 00:47
Enig, såg jäkla sjysst ut den där. Ny grej för önskelistan (stön!) :rolleyes:
Budgetvariant som jag setts användas är snowboardfodral.:idea:
Jonas .L
2010-01-13, 21:59
Någon som kör med den här? http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=7480&page=1 Värkar smidig, någon jag vart sugen på.
Jag har en sån, smidigt som f..n :) Tar 12 spön med rullar utan problem.
PikeBuer
2010-01-14, 14:17
Mener jeg har sett bilde av en fra biltema, husker ikke hvor men.
Sikkert rimligere på biltema men nok ikke samme kvalitet.
Fiskarn0383
2010-01-14, 21:51
I Biltemas spöbag kan du få i max 4 riggade trollingspön. En Ambassadeur 7000 eller sg47
är tyvärr lite för stora för att det ska gå i fler. Har en sån och provade i somras.
Flodström
2010-01-14, 23:56
I Biltemas spöbag kan du få i max 4 riggade trollingspön. En Ambassadeur 7000 eller sg47
är tyvärr lite för stora för att det ska gå i fler. Har en sån och provade i somras.
Se där, då sprack den ide´n
Verkar bli den här som man bör satsa på
Fiskarn0383
2010-01-15, 22:32
Se där, då sprack den ide´n
Verkar bli den här som man bör satsa på
Japp tyvärr. Men ring och hör vad Bo Sjöberg i Karlsborg tar för en. Har för mig att de reade ut en trollingbag billigt i höstas somras. Kanske inte samma modell dock men den svalde en hel utrustning.
http://www.blocket.se/skaraborg/Till_Trollingfisket___Blylod__18919291.htm?ca=17&w=3
Flodström
2010-01-16, 01:31
Ah-ha, han med blyet, hehe. Skall höra med honom. Tack för infon.
Fiskarn0383
2010-01-16, 01:36
Lycka till.
F-N
Glömde mig.
SKITFISKE
Flodström
2010-01-16, 01:41
:mrgreen:
Nu har man fått hem sina grejor. Vilka underbara spön o vilka rullar. Ambassadeurerna är helt underbara, kommer nog aldrig gå ifrån Syncro funktion mera. Ska förhoppningsvis få testköra dessa hårt i vinter, vår sommar. Spöna var lika sköna som väntat. Kan varmt rekommendera "Sinappi" spön till de som fiskar mestadels i våra insjöar. Till havet kanske de är lite klena men smaken är som baken. Kommer mer rapporter när jag testat grejorna. Lite svårt nu nu när det ska bli -20, hoppas inte Vättern lägger sig. Blir så långt tills våren kommer då!
/Jani
Ja 7000 lc syncro är fina har 10 sådan och ska köpa 2 till.
Ang trollingbag så finns denna (http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=541) den rymmer 6 spön med syncro monterade.
Team Cjap
2011-01-04, 17:15
Er der nogle der kender denne. kan den bruges til riggen og planer.
http://www.trollingcentrum.dk/shop/rovex-hurricane-7-1023p.html
Team Cjap
2011-01-05, 05:37
Er der nogle der kender denne. kan den bruges til riggen og planer.
http://www.trollingcentrum.dk/shop/rovex-hurricane-7-1023p.html
De skal bruges i østersøen ( simrishamn)
Flodström
2011-01-05, 20:58
För mig så verkar det vara rena spinnspön, inte trollingspön?
Tror inte dom passar till ditt fiske om jag skall vara ärlig. :confused:
Flodström
2011-01-05, 21:03
Nu har man fått hem sina grejor. Vilka underbara spön o vilka rullar. Ambassadeurerna är helt underbara, kommer nog aldrig gå ifrån Syncro funktion mera. Ska förhoppningsvis få testköra dessa hårt i vinter, vår sommar. Spöna var lika sköna som väntat. Kan varmt rekommendera "Sinappi" spön till de som fiskar mestadels i våra insjöar. Till havet kanske de är lite klena men smaken är som baken. Kommer mer rapporter när jag testat grejorna. Lite svårt nu nu när det ska bli -20, hoppas inte Vättern lägger sig. Blir så långt tills våren kommer då!
/Jani
Hehehe, ja "Syncro" funktionen är guld värd då man kör dom på riggfisket. Bara att veva bakåt och släppa ner. Sen ett par varv framåt. Inget skruvande på bromsen etc.... :rolleyes:
Fungerar oxå jäkla bra då man skall håva fisk, bara att veva bakåt om fisken plötsligt ruskar till och vänder. Då slipper man bl.a. linbrott. :D
Flodström
2011-01-05, 21:09
För mig så verkar det vara rena spinnspön, inte trollingspön?
Tror inte dom passar till ditt fiske om jag skall vara ärlig. :confused:
De skal bruges i østersøen ( simrishamn)
Kolla här, perfekta för östersjön, oxå för paravanfiske etc...
Orsa FiskeCenter (http://www.ofc.nu/ugly-stik-tiger-240cm-ml1230lb-p-483-c-194.aspx)
Har kjørt med Penn Powerstick 7 fotere i 10 år nå. Jeg kjøpte disse for å bruke når jeg fisker alene. Synes det er lettere å håve med korte stenger, men de er ikke optimale å kjøre fisk på. Har også fisket med disse i Østersjøen som universal stang for dr, planer og smådipsy, men de blir korte å pumpe stor fisk på. Jeg ser at 7 fotere er trendy om dagen, men dersom jeg har med matros til å håve, vil jeg helst ha lengre stenger.
De beste "laksepumpene" jeg har testet er de gamle Bios 9 fot planer inline, men som med lange dipsystenger, vanskelig å håve alene. Til Østersjø fisket har jeg brukt Ugly Stick BWD 3200 8' 15-40# (yms), siste 3 år. Litt stivere enn de Flodstrøm nevner fra Orsa, og jeg synes de er et bra alternativ for en som fisker en del alene. Bruker mine 7 fotere fortsatt på Mjøsa og andre innsjøer, men de blir et nummer for lette til den +20 vi alle drømmer om! Vedlagt bilde av en 12kgs i Simris tatt på 5" tomic, Ugly stick og gammel Penn (virker hver gang)
Flodström
2011-01-06, 22:06
Tycker oxå att 7-fotare blir i kortaste laget, men det är praktiskt på en trång trollingskuta i varje fall. 8-8,5 for tycker jag är en bra all round-längd på spön för trolling efter lax och större havsöring ock i klassen 12-30 lb
Klassen 15-40 lb tycker jag personligen blir i styvaste laget, dock inte för flundran i de Norska fjordarna :-D :-D :-D
Tja! Vi jag tycker gold tigern är för mjuk. Vi kör med ugly stick Big fish 7 fotare rakt över både på ytan och djup-rigg upp fyller mina krav både på östersjön, Vänern och Vättern.
Tja! Vi jag tycker gold tigern är för mjuk. Vi kör med ugly stick Big fish 7 fotare rakt över både på ytan och djup-rigg upp fyller mina krav både på östersjön, Vänern och Vättern.
Ugly Stick BWD 220080 er 8' og klasset 12-30#, BWD 320070 er 7' og klasset 10-25#, og jeg synes også at dom er for mjuke for laksetrolling ( 7 fotern er bedre ). BWD 320080 er 15-40#, og jeg synes de har den rette ryggen for en 8 foter til laksetrolling.
Til Flodstrøm, 15-40lbs er kanskje litt overdrivelse her når jeg sammenligner ryggen på uglystickene med en 8' 30# vertikal stang. Med min erfaring ville jeg ikke bruke dom til kveite, og min pb på kveite er 8kg!
Flodström
2011-01-06, 23:08
:grin: :grin: :grin:
Team Cjap
2011-01-07, 04:32
Jeg takker for alle svar super med sådanne et forum.
har fået lov at låne et par af Rovex Hurricane 7 næste gang jeg skal på vandet. som forhåblig bliver snart.
så kan jeg prøve dem inden jeg køber nogle.
hvis jeg gør.
Vil ikke smide penge ud til noget jeg ikke kan bruge.
Tak for hjælpen.
Flott om en kan prøve stengene før en kjøper. Jeg har kjelleren full av feilkjøp som jeg trodde var geniale
Flodström
2011-01-08, 00:04
Flott om en kan prøve stengene før en kjøper. Jeg har kjelleren full av feilkjøp som jeg trodde var geniale
Dags at rydde litt da :lol: :lol:
Bare at legge feilkjøpet ut på salg her i forummet ;)
Har kjørt med Penn Powerstick 7 fotere i 10 år nå. Jeg kjøpte disse for å bruke når jeg fisker alene. Synes det er lettere å håve med korte stenger, men de er ikke optimale å kjøre fisk på. Har også fisket med disse i Østersjøen som universal stang for dr, planer og smådipsy, men de blir korte å pumpe stor fisk på. Jeg ser at 7 fotere er trendy om dagen, men dersom jeg har med matros til å håve, vil jeg helst ha lengre stenger.
De beste "laksepumpene" jeg har testet er de gamle Bios 9 fot planer inline, men som med lange dipsystenger, vanskelig å håve alene. Til Østersjø fisket har jeg brukt Ugly Stick BWD 3200 8' 15-40# (yms), siste 3 år. Litt stivere enn de Flodstrøm nevner fra Orsa, og jeg synes de er et bra alternativ for en som fisker en del alene. Bruker mine 7 fotere fortsatt på Mjøsa og andre innsjøer, men de blir et nummer for lette til den +20 vi alle drømmer om! Vedlagt bilde av en 12kgs i Simris tatt på 5" tomic, Ugly stick og gammel Penn (virker hver gang)
Nja Flodström ser väl ut som en riktigt riktigt fet Driva lax får man väl lov att säga ändå (vedlagt bild!)
Einar beste hilsen! mvh
Helvete Einar jag har inget i mina album av Östersjölax som ens kommer i närheten!, du är säker på att det inte är en (på svensk) brax!!!???:D:D
Haha men har sett nåt liknande i Vättern!
Flodström
2011-01-08, 22:00
Nja Flodström ser väl ut som en riktigt riktigt fet Driva lax får man väl lov att säga ändå (vedlagt bild!)
Einar beste hilsen! mvh
Den klassiska Mörrumslaxen ser sån ut (kolla i maj i mörrumsån då fiske på nystiget har börjat). Lax från norrlandsälvarna är inte riktigt lika kort och trind som dom från Mörrumsån.
En ytterligare märkbar skillnad är att Mörrumslaxens yngel vandrar ut redan efter bara ett år i ån som smolt (ca 50% av ynglen i alla fall, resten efter 2 år). Mörrumslaxen lägger oxå mycket stora feta ägg bl.a. Norrlandssmolten vandrar ut som 3-4 åriga.
Flodström
2011-01-08, 22:13
Helvete Einar jag har inget i mina album av Östersjölax som ens kommer i närheten!, du är säker på att det inte är en (på svensk) brax!!!???:D:D
Haha men har sett nåt liknande i Vättern!
Hehehe.......
Laxen i Vättern och Vänern (Gullspångs) är i princip samma kompakta laxtyp som från Mörrumsån :D
Du kan oxå räkna in den tidigare Drivalaxen i samma bås
Kommer du ihåg denna från i våras TamTam? Inte riktigt så fet men jävlar så fin!
Notera den lille mannen i grön/svart jacka i bakgrunden vid rampen. :mrgreen:
Er den laksen med høyest kondisjonsfaktor jeg har fått i Østersjøen. Minner om bilder av Mörrumsånlax i Napp og Nytt på 70 talet. Så noen Drivalakser med denne kulefasongen før det gikk til h.... der. Den var den mest ekstreme som jeg har sett av de norske laksestammene
Kommer du ihåg denna från i våras TamTam? Inte riktigt så fet men jävlar så fin!
Jodå Johan, det där minns vi! (även bakgrunden)
Och han hade mage att ta en till i samma storlek, riktigt fina fiskar och riktigt bra gjort måste man säga, vilken snittvikt på två fiskar........mvh
rival-andy
2011-01-09, 22:15
Det är Juha, en fiskepolare till mig. Jäklar va nöjd han var efter många timmar på sjön den veckan. Mycket duktig fiskare med löjfiske som specialitet. Har många 10+ på sitt samvete både på Vänern, Vättern och Ö-sjön. 17,4 och 18,5 vägde dom två de fick den veckan har jag för mig (tror inte att de tog nån mer lax den veckan, men det var väl bra nog ändå...).
Den klassiska Mörrumslaxen ser sån ut (kolla i maj i mörrumsån då fiske på nystiget har börjat). Lax från norrlandsälvarna är inte riktigt lika kort och trind som dom från Mörrumsån.
En ytterligare märkbar skillnad är att Mörrumslaxens yngel vandrar ut redan efter bara ett år i ån som smolt (ca 50% av ynglen i alla fall, resten efter 2 år). Mörrumslaxen lägger oxå mycket stora feta ägg bl.a. Norrlandssmolten vandrar ut som 3-4 åriga.
Nja Flodström, här måste jag nog smälla dej lite på fingrarna iaf!
Enligt LFI så är Luleälvs laxen den största underarten i Östersjön följd av Mörrum.
Notera då största kanske inte den fetaste mvh
Apropå fet klubba, Vätterns rekordlax, tagen från land.......
Ska byta ut hälften av mina spön, vad har ni för bra och prisvärt alternativ att tipsa om?
Blir bara Östersjötrolling jag ska ha dom till.
Ugly Stick Gold Tiger 8' 15-40 är ruskigt fina! Speciellt nu när de gjort om handtagen till gummi/kork!
Jani
Har lite funderingar på att även jag byta ut de spön ( en salig blandning av både längd o fabrikat) som jag har till sidoparavaner/planerboard. Kör med 7 tums Gold Tiger till riggarna och är skitnöjd med dessa men är det fördel att gå upp i längd till 8Tum när det handlar om sidospöna.
Hoppas att det inte gör något att jag bröt mig in i tråden Johan.
Tum???? Det var verkligen korta spön du använder :)
Janu
Ska byta ut hälften av mina spön, vad har ni för bra och prisvärt alternativ att tipsa om?
Har kört dom här en säsong http://www.olssonsfiske.se/rt-salmonizer--xp-7-1225lb-p-16487-c-147.aspx
Smidigt med 7-fotare, kan rekommendera dom till både djuprigg och planer, däremot är dom lite klena för dipsy.
/L
Hehe det gick lite fort där tum eller fot jag får väl skylla på att mina tummar är jävligt långa8-)
Team Char
2012-01-13, 19:12
Vill du ha ett lite styvare spö så prova dom här http://www.ofc.nu/ugly-stik-big-fish-p-399-c-194.aspx
Är det någon som har koll på dessahttp://www.shakespeare-fishing.se/catalogue/rods,778/trolling,992/shakespeare-ugly,7743.html
Ser ut att vara en ny modell?
Så de ser ut nu! De har bytt handtag och kryssbutten. Samma klinga dock!
Jani
rival-andy
2012-01-13, 22:06
Jag köpte 4 st GT 7-fotare förra året. Dom är grymt smidiga att hantera i båten och fungerar bra med sidoparavaner (jag kör med GW). På rigg tycker jag dom inte går att spänna ner så mycket vilket jag föredrar. Där är de gula S... något att föredra men de är väl mjuka för drillning. Nackdelen med GT i mitt tycke är att det är alldeles för klen hävstång för att drilla större fisk. Jag kommer nog satsa på Big Fish-modellen istället på 8:a fot istället, dom har dock smala handtag vilket inte är lika gott att hålla i. Mao inga mer 7-fotare för mig. Spöt i övrigt har jag inga anmärkningar på.
/ Andreas
Klarte og legge igjen en rigg og to Ugly Stik på bunn av Vänern nå i høst og bestillte to nye via nettbutikk,,og de var tydligvis utsolgte på den gamle typen så jeg fikk tilsendt den nye typen med kork+gummi håndtak-De nye er blitt 6 cm lengre både i 7 ft og 8 ft og har fått en ekstra stangring,,ellers samme vektklasse og knallgode stenger etter min mening,,har ikke fiska så mange turer i østersjøen så jeg burde vel ikke utale meg men synes de funker godt både til dipsy og sideparavaner,,så kjøp Ugly Stik :-)
7 ft -2,10m og 8 stangringer
7,2 ft-2,16m og 9 stangringer
8 ft-2,40 m og 9 stangringer
8,2 ft-2,46m og ? stangringer
Det blir inga 7 fots spön, minst 8 fot, gärna 8,6. Svår djungel att leta och fundera i...
Jag köpte 4 st GT 7-fotare förra året. Dom är grymt smidiga att hantera i båten och fungerar bra med sidoparavaner (jag kör med GW). På rigg tycker jag dom inte går att spänna ner så mycket vilket jag föredrar. Där är de gula S... något att föredra men de är väl mjuka för drillning. Nackdelen med GT i mitt tycke är att det är alldeles för klen hävstång för att drilla större fisk. Jag kommer nog satsa på Big Fish-modellen istället på 8:a fot istället, dom har dock smala handtag vilket inte är lika gott att hålla i. Mao inga mer 7-fotare för mig. Spöt i övrigt har jag inga anmärkningar på.
/ Andreas
Nu kanske jag är ute och vimsar men ju längre spö du har ju mer hävstång får ju fisken till sin fördel... Eller hur menar du?:confused:
Flodström
2012-01-14, 01:11
Nu kanske jag är ute och vimsar men ju längre spö du har ju mer hävstång får ju fisken till sin fördel... Eller hur menar du?:confused:
Tror nog att "klen hävstång" betyder att spöna inte har tillräcklig "ryggrad" d.v.s. de böjer sig för lätt ända ner i handtaget. Progressiva spön har oftast lite mer att ge på ryggrad än de paraboliska (helaktions) spöna.
Ett 8 fot, eller något lite längre med ordentlig ryggrad (typ semiparaboliskt/1/2-progressivt) gör drillningen mycket enklare och det är oxå mycket enklare att styra fisken (t.ex. in mot håven) då den blivit trött (stor fisk alltså) :D
Tror nog att "klen hävstång" betyder att spöna inte har tillräcklig "ryggrad" d.v.s. de böjer sig för lätt ända ner i handtaget. Progressiva spön har oftast lite mer att ge på ryggrad än de paraboliska (helaktions) spöna.
Ett 8 fot, eller något lite längre med ordentlig ryggrad (typ semiparaboliskt/1/2-progressivt) gör drillningen mycket enklare och det är oxå mycket enklare att styra fisken (t.ex. in mot håven) då den blivit trött (stor fisk alltså) :D
Misstänkte att det inte var som jag skrev men det rörde ihop sig lite när hävstång kom på tal! Är ju inte så bevandrat i olika spön än... Så tack för förklaringen!
http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=28&artnr=3333&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
Lånte et par av disse 8,6 ft i fjor og artige stenger og kjøre fisk på,men dyre i innkjøp ,fant ikke noen svensk link så la ved en norsk nettbutikk,,Forøvrig en kompis av Ramon Flodstrøm som driver butikken ;-)
rival-andy
2012-01-14, 11:19
Jag förstår vad du menar. Det jag egentligen ville ha sagt var att jag får för lite hävstång att nyttja. Jag vill alltså inte hålla på att göra omtag efter omtag som blir följden med kortare spön. Fisken är inte så stark så jag inte orkar hålla emot med längre spön:D även om det hade varit trevligt att ha det bekymret.
Spöna har ryggrad nog men som Flodström skrev så är drillningen mycket enklare och det är oxå mycket enklare att styra fisken då den blivit trött med ett längre spö.
Javisst, ska man bara drilla fisk över 15 kg så är det klart att grova spön med kraftig ryggrad är det bästa. Men hur kul blir det på normal laxarna 6-10 kg?
Nä håller inte med en del här. Hellre ett mjukare spö med roligare fight än grova påkar.
Mera UL fiske:)
/L
rival-andy
2012-01-14, 21:35
Javisst, ska man bara drilla fisk över 15 kg så är det klart att grova spön med kraftig ryggrad är det bästa. Men hur kul blir det på normal laxarna 6-10 kg?
Nä håller inte med en del här. Hellre ett mjukare spö med roligare fight än grova påkar.
Mera UL fiske:)
/L
Som jag skrev tidigare så HAR spöna ryggrad nog:roll: och är inte ute efter kraftigare spön. Bara längre för JAG tycker drillningen blir goare då.
Det blir inga 7 fots spön, minst 8 fot, gärna 8,6. Svår djungel att leta och fundera i...
Vänta tills vi lagt vår vecka på bornholm så får du säkert testat att drilla någon lax på mina ugly tiger spön. Jag gillar tiger bättre än tiger gold. Men det är ju en smaksak. Jag gillar även 7fotarna bättre än 8fotarna.
Håll med Andy, jag har drillat en 11 kg på ett 9,6 fot spö i en bekants båt, tyvärr kommer jag inte alls ihåg märket och spöt var inte alls jättekraftigt utan snarare lite mjukt men otroligt skönt att drilla på, märkligt att jag kommer ihåg att det var 9,6 fot men inte minns märket...
Vänta tills vi lagt vår vecka på bornholm så får du säkert testat att drilla någon lax på mina ugly tiger spön. Jag gillar tiger bättre än tiger gold. Men det är ju en smaksak. Jag gillar även 7fotarna bättre än 8fotarna.
Synd att det inte bet på nån riktig fisk på dina spön när du var här nere, men en 60 cm fick jag ju drilla på ett av dina :???: Vilken modell var det du hade med ner?
Synd att det inte bet på nån riktig fisk på dina spön när du var här nere, men en 60 cm fick jag ju drilla på ett av dina :???: Vilken modell var det du hade med ner?
Jag hade 8fotare med mig då.
teamblega
2012-01-15, 01:22
Jeg bruker bare 7" gold tiger i båten min når det trolles etter laks eller öring.
Er kjempe fornøyd. Kommer til å kjøpe flere av disse.
Aslak
Fiskarn0383
2012-01-15, 02:45
Även jag är väldigt sugen på att byta till 7 fotare då de är lite smidigare i en liten båt än nuvarande Hard core II 8.6 fots spön som jag är ganska nöjd med. Och efter en blekinge tur vill jag även ha rostfria spöringar. För det hade inte dessa. Tyvärr.
Trollar mest gös ibland gädda som det är nu men vill kunna komma ut på havet när ekonomin tillåter.
Vilket skulle ni välja?
Har kjørt 8' i Østersjøen de siste åra, og er fornøyd med dom. Testet 7' på +10 lax i båten til Kim denne uka, og dom er virkelig bra. Pumper ikke mye mere pr pump med 8' enn med 7'. Mener fortsatt at den ultimate stanga for østersjø trolling er 9' planer som Daiwa/Bios hadde for noen år sia. Men da må en ha makker til å håve. Jeg sliter med håving med lange stenger når jeg er fisker alene.
kjuliussen
2012-01-21, 02:19
mine spön er Patriot som er bygd hos shakespeare som lager uglystick, men hvilket av uglystick spö dom er lika vet jeg ikke..
PikeBuer
2012-01-21, 12:49
Hvordan går det med Uglystik i 7" og dipsydiver?
PikeBuer
2012-01-21, 12:52
Hmmmm altid trod at uglystick ble skrevet med CK og ikke bare K.
Hurjeda mej man lærer noe nytt hver dag.
Hvordan går det med Uglystik i 7" og dipsydiver?
Ok med små divere, men for lite rygg til de jeg bruker i Østersjøen. Liker også litt lengde på DD-stenger, slik at jeg kan løfte dipsyen opp av vannet før når fisken nærmer seg båten
mine spön er Patriot som er bygd hos shakespeare som lager uglystick, men hvilket av uglystick spö dom er lika vet jeg ikke..
Patriot finns i flera olika varianter. Det är samma fabrik som gör dem som tillverkar Shakespear så det är inte Shakespear som bygger dem. Patriot är OPM´s märke.
Finns Patriot Corestick Mustard är den så kallade "Sinappi", Corestick är de vanliga Gold Tiger, dock skiljer vissa detaljer på dem som rullfäste och vissa lindningar. Linförarringar ska vara samma.
Jani
PikeBuer
2012-01-21, 17:39
Æsj da blir det å handle nye stenger til det også da jo.
Nesten mere handling enn fiske virker det som noen ganger gitt.
Værdien av en god hobby er proposjonal med investerings kostnadene! Her har trolling uante muligheter. Men et par 9' brukbare DD koster ikke vanvittig mye. Ofte å finne noen som duger for en 2-3hundre kr. Hør om noen her på forumet har et par for salg. Patriot stengene til Kim er samme som US BWD 3200 10-25lbs
Flodström
2012-01-22, 00:57
Mina favoritspön är inte under 12 fot, mer åt 14-15 fot, fy fan va härligt å köra storfisk på, hehehe, men dom går tyvärr inte att använda i båt :confused:
Spön för dipsy diver, dd-fisket är nått helt annat spö än de vanliga båt/trollingspöna :(
Styva "påkar" skall det vara (15-30/40 lb) annars knecker handtagen av :rolleyes:
9,5-10 fot är en standardlängd på just dd-typen av spön.
Planerspön och riggspön kan vara mycket mer "helaktion" än dd-spön som bör ha bra ryggrad. ;)
Hmmm, har en del "Tarpon" flugspön på 9 fot (helaktion). Kanske kunde vara nått för östersjölaxen, hehehe
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.