handdator

Visa fullständig version : lod till djuprigg?

Finnishstallion
2010-01-09, 15:28
Vet ni något bra ställe att få tag på billiga lod till djupriggen i 4,5- 5 kilos klassen kring kristianstadstrakten eller möjligtvis runt gislaved.
Eller någon hemsida där fraktkostnaden inte rinner iväg?
Vad skulle frakten kunna landa på?

Ett lod på 5 kg borde väl räcka rätt långt för fiske utanför simris som jag förstått det?

Flodström
2010-01-09, 16:03
Skall du köra i Östersjön efter lax så bör du ha tyngre lod.
Ett lod på "bara" 5 kg, och med ett fiskedjup på mellan 80-150 fot, och med en optimal trollingfart på 2,8-3,5 kn så får du ett ganska stort eftersläp om du inte kör med bara löja vill säga (1,5 kn).

Det är ju uppväxare du skall lura att hugga och dem går mycket djupare än de som vandrar norrut för lek. Fiskedjupet varierar men under våren-sommaren fiskas det på mellan 80 och ner till ca 150 fots djup efter uppväxare.

Av den anledningen bör du satsa på lod som klarar att hålla beten och wiren i en rel. lodrät linje. 6,5-7,5 kg är det du skall rikta in dig på (om du har Östersjön som 1:a prioritet). Funkar dessutom klockrent i både Vättern och Vänern.

Har en del Sharklod i blå Shaphire på lager (15 lb) och skall till Sverige i feb-mars (Karlstad och Laxå/Örebro) om det kan vara ett alternativ?

Annars kan du kolla länken här under:
rigglod på Blocket Länk här (http://www.blocket.se/skaraborg/Till_Trollingfisket___Blylod__18919291.htm?ca=11&w=3&last=1)

Tamtam
2010-01-09, 18:32
Här vill jag bara tillägga använd aldrig onödigt tunga lod detta sliter bara i onödan på din utrustning vad som sen kan anses onödigt tungt beror på omständigheterna naturligtvis, ska du gå djupt med hyfsad fart krävs en del.

magic
2010-01-09, 19:02
Du klarar dig alldeles utmärkt med Bosse Sjöbergs 5-kilos lod.

(Det är inte allmänt vedertaget att optimal trollingfart är 2.8-3.5 knop i Simris och det är mig veterligen inte stor procent av laxen som fångas nere på 150 fot på våren/sommaren. Och du behöver definitivt inte 7.5 kilos lod i Vänern. :rolleyes:)

Kjelle
2010-01-09, 20:24
Jag kör med Bosses lod (Flödstöms länk), helt OK lod till en liten peng.
Har fyra stycken 5kg lod till det ytligare fisket, och fyra stycken 7kg lod till sommarfisket.

Vid uppväxarfisket på Öland så kör vi från 50 fot och ner till 120-130 fot, det blir MYCKET blowback vid 2,8-3 knops fart nere på 130 fot :-)

Till vandrarfisket räcker det i massor med 5kg lod, och som Tamtam skriver, ju tyngre lod, ju mera slitage på dina prylar.

/Kjelle

Flodström
2010-01-09, 21:45
Här vill jag bara tillägga använd aldrig onödigt tunga lod detta sliter bara i onödan på din utrustning vad som sen kan anses onödigt tungt beror på omständigheterna naturligtvis, ska du gå djupt med hyfsad fart krävs en del.

6-7 kg sliter inte speciellt mycket på grejorna och det är ju sjönt att ha lod som oxå klarar 100-130 fots fiskedjup......

(Det är inte allmänt vedertaget att optimal trollingfart är 2.8-3.5 knop i Simris och det är mig veterligen inte stor procent av laxen som fångas nere på 150 fot på våren/sommaren. Och du behöver definitivt inte 7.5 kilos lod i Vänern. :rolleyes:)

Självklart klarar man sig med både 5, 4 och 3 kg´s lod. Det hela är en fråga om optimala grejer, eller hur? Inte kul att trolla med 4-5 kg´s lod med tre spön på wiren i 2,5 kn fart och försöka hålla djupet på 130 fot!!?? Lodet försvinner ju från ekolodet med för stor vinkel på wiren. Har sett otaliga exempler på just det. dessutom ökar risken för trubbel/trassel med grejorna.
Med 6,5-7 kg minskar problemen avsevärt. Under TMB så körde vi med 20 lb loden. Funkade fantastiskt bra och inga problem med riggarna (Cannon Mag20). Vi fick fisk på nästan 150 fot.
För ytfiske kör vi med paravaner eller planerbord.

Vid uppväxarfisket på Öland så kör vi från 50 fot och ner till 120-130 fot, det blir MYCKET blowback vid 2,8-3 knops fart nere på 130 fot :-)

Till vandrarfisket räcker det i massor med 5kg lod, och som Tamtam skriver, ju tyngre lod, ju mera slitage på dina prylar.

/Kjelle

Kör du med 5 kg får du mycket "blowback"/eftersläp i 3 kn och med loden på 130 fot (fiskedjup? 80-110 fot?). Allt før mycket enl. min mening.

För vandrare räcker paraven/planerbordfiske mer än väl.

Jari
2010-01-09, 21:55
Jag körde en del med lodet som ser ut som en fisk, lätt, lite strömlinjeformat, svart...
Om det var bra vet jag inte, men fisk fick vi =)

Kjelle
2010-01-09, 23:05
Kör du med 5 kg får du mycket "blowback"/eftersläp i 3 kn och med loden på 130 fot (fiskedjup? 80-110 fot?). Allt før mycket enl. min mening.

För vandrare räcker paraven/planerbordfiske mer än väl.

Det framgick kanske inte så bra, Med "sommarfiske" menade jag uppväxarfisket ner till 130 fot, och då kör jag med sjukilos loden.

Flodström
2010-01-10, 20:37

Hej Magic.
Du skall få köpa två Shark-lod av mig billigt, på 15 eller 20 lb så skall du få se hur mycket mer effektiva dem loden är jämfört med dina 5-kg´s lod. Bara skicka mig ett PM :D (skall till Sverige feb eller mars)

Tamtam
2010-01-10, 22:25
Blowback anser jag inte vara så farligt finns procentsatser för detta går du riktigt djupt är oftast riggarna enda alternativet kanske någon Dipsy vid sidan om själv tror jag lättare lod ger bättre rörelse till betet bakom då det ger större rörelse fram-bakåt vid hastighets förändring dock har jag ingen som helst fakta för detta bara en känsla dock ska inte wirarna ha stor ballong form bakåt då bör man öka på.

Finnishstallion
2010-01-10, 22:49
Nu ska ni inte kivas grabbar. :D

Då gäller det med andra ord att beställa loden då. Borde ju gå att få en riktig trollingbutik i södra sve också. Finns ju inget utbud vad jag vet iaf.

Blir nog ändå att beställa 5 kgs då mina riggar inte pallar för mer. Men det kanske skulle funka även med lite tyngre då armen på dem inte är av teleskopmodell och det är väl dem som brukar ge upp först. Sätta på en sådan där gummisnodd som dämpare med.

BigFish
2010-01-10, 23:57
Har en del Sharklod i blå Shaphire på lager (15 lb) och skall till Sverige i feb-mars (Karlstad och Laxå/Örebro) om det kan vara ett alternativ?

Pris för 2st?

magic
2010-01-11, 12:09
Hej Magic.
Du skall få köpa två Shark-lod av mig billigt, på 15 eller 20 lb så skall du få se hur mycket mer effektiva dem loden är jämfört med dina 5-kg´s lod. Bara skicka mig ett PM :D (skall till Sverige feb eller mars)Jag fick några Shark-lod skickade till mig som jag testade 2004 (dvs innan de började säljas i Sverige). Jag blev inte imponerad utan upplevde snarare att de ofta skrämde fisken. :confused:

Innan Mr Sharkman börjar mailbomba med diverse konspirationsteorier så vill jag framhålla att detta är min egen åsikt och det är helt ok att tycka/tro annorlunda, men eftersom jag fiskar dåligt (sämre :rolleyes:) om jag inte tror på prylarna jag använder så skippar jag Sharkloden. :cool:

magic
2010-01-11, 12:13
Nu ska ni inte kivas grabbar. :D

Då gäller det med andra ord att beställa loden då. Borde ju gå att få en riktig trollingbutik i södra sve också. Finns ju inget utbud vad jag vet iaf.

Blir nog ändå att beställa 5 kgs då mina riggar inte pallar för mer. Men det kanske skulle funka även med lite tyngre då armen på dem inte är av teleskopmodell och det är väl dem som brukar ge upp först. Sätta på en sådan där gummisnodd som dämpare med.Hos Hasse i Karlshamn finns grejer och även hos Janne i Simris. Ligger väl inte alltför långt ifrån Kristianstad?

Gummistroppar är bra, om inte annat för att få lite tystare gång på riggarna.

Jonas Västerås
2010-01-11, 12:26
Jag fick några Shark-lod skickade till mig som jag testade 2004 (dvs innan de började säljas i Sverige). Jag blev inte imponerad utan upplevde snarare att de ofta skrämde fisken. :confused:

Innan Mr Sharkman börjar mailbomba med diverse konspirationsteorier så vill jag framhålla att detta är min egen åsikt och det är helt ok att tycka/tro annorlunda, men eftersom jag fiskar dåligt (sämre :rolleyes:) om jag inte tror på prylarna jag använder så skippar jag Sharkloden. :cool:

Jag kommer ihåg när du annonserade ut dom på Fiskesnack. Jag var lite småsugen på att köpa dom. Ni som köper "nakna blylod" brukar ni lackera dom? Jag gör det då det knappast kan vara så hälsosamt att ta i rent bly. Snusare måste ligga illa till som tar i blyt och sen lägger in en prilla.

Flodström
2010-01-11, 14:48
Jag fick några Shark-lod skickade till mig som jag testade 2004 (dvs innan de började säljas i Sverige). Jag blev inte imponerad utan upplevde snarare att de ofta skrämde fisken. :confused:

Du har helt rätt i vad du säger Magic. Man skall ju tro på grejorna man fiskar med. Jag hade gjort exakt som du i det här fallet. Du är ju inte den enda som menar det här. Har hört mycket, både negativt och positivt om Sharkloden numera.

Jag själv vidarbefordrar bara information från andra fiskande ang. Sharks förträfflighet eller värdelöshet :rolleyes:

Det kan ju oxå vara skillnad på målade resp. chromade Shark, vad vet jag?
Då vi deltog i TMB-2009 med Shark så anv. vi oss av de målade, inte chromade, om det nu var det som var till vår fördel, eller var det vikten, 20 lb, vem vet? :D :cool:

Flodström
2010-01-11, 15:07

Klart du har rätt i vad du säger men inget utesluter det andra.
Det hela är vanligtvis en fråga om årstid, vattentemp, ljusförhållande, strömmar osv. Varje tillfälle har sina egna förutsättningar, hehehe ;)

De kända trollarna Abelsson/Björn Blomqvist har gett ut en liten guide: "Rigga rätt för vinterlaxen i Simris"

Djuploden som används väger runt 7 kilo styck.
Ganska tunga lod som drar ned betena rejält i havsströmmarna. Fiskefarten ligger från 1,7 knop till 2,3
knop...................
..................Sänk därefter ned djuplodet till 120 fots djup. Betena kommer att fiska på 120 fot (flasher + Grizzly), 110 fot (bara Apex) och 90 fot (flasher + Den Stive) djup.

magic
2010-01-11, 15:43
Inte alls omöjligt att målade Sharkarna skrämmer mindre. Om de nu skrämmer överhuvudtaget... :rolleyes:

120 fot är ett bra fiskedjup men jag har tagit mindre än 2% av mina Simrisfiskar på 130 fot eller djupare (och en tredjedel över 80 fot).

Tamtam
2010-01-11, 17:20
Jag kommer ihåg när du annonserade ut dom på Fiskesnack. Jag var lite småsugen på att köpa dom. Ni som köper "nakna blylod" brukar ni lackera dom? Jag gör det då det knappast kan vara så hälsosamt att ta i rent bly. Snusare måste ligga illa till som tar i blyt och sen lägger in en prilla.

Lackar mina Jonas av skälet du beskriver allt blir annars skitigt kring dem hammarlack funkar bra att kapsla blyet med.
Tror inte på att överdriva loden därnere det är betena de ska hugga på men kanske de kan dra in fisk då, möjligt dock vill jag då ha dem på något större avstånd från dragen eller vad det nu är

Flodström
2010-01-11, 21:43
Tror inte på att överdriva loden därnere det är betena de ska hugga på men kanske de kan dra in fisk då, möjligt dock vill jag då ha dem på något större avstånd från dragen eller vad det nu är

I reklamen för Sharkloden så sägs det att de med ojämn yta skall locka till sig fisk mha ljud. Och i viss mån mha reflexer.

Shark har oxå lod som är ljudlösa, svarta och "osynliga" och är konstruerade för de dagar man kör speciella lockblänken beten etc... Finns ett Sharklod för varje smak sas. Har tyvärr inte hunnit testa alla typer och nu har jag skippat den businessen. Team Extreme har bättre pejling på det här, dom använder i alla fall Sharkloden i tävlingssammanhang.