handdator

Visa fullständig version : Trimflapps på båten, vilka?

Flodström
2010-01-10, 15:46
Hej

Funderar på att investera i trimflapps. Förra båten hade det inte och det var obehagligt att marsha i 25-30 kn då stakt sidvind fick den att luta sig mot vinden. Kunde bli en fördel med trimflapps så man slapp den vinkeln på båten?

Är det någon här på forummet som provat Volvos nye QL-trimflapps på båten?
Verkar lovande. Fick info från Peter på Beason och dom installerar dom på alla sina nya båtar (efter kundes önskemål förståss).

http://vppneuapps.volvo.com/ww/QL/ql.asp

Kjelle
2010-01-10, 16:25
Trimplan vill räta upp båten och fungerar även bra om båten till exempel är fel lastad(sned), eller som hjälp att trycka ner bogen om du kör i motsjö.

Trimplan finnes på min top 5 lista över viktig utrustning på min båt.

Båten får även en jämnare trollingfårt i med och motsjö om du kör ner trimplanen så långt de går.

Jag har Bennett trimplan på min båt, kanske några andra kör med Volvos här?

/Kjelle

Robin
2010-01-11, 02:45
Tjenare.

Har en kompis som har sådana på sin Beason 630 och är dretnöjd.

magic
2010-01-11, 12:54
Jag hade Lenco 9x12 på Silvern och har nu svårt att tänka mig att skaffa en båt utan trimplan.

Du kommer att få en om möjligt ännu bättre båt om du monterar trimplan (och ytterligare några knappar att trycka på :cool:)

Rekommenderas! :-)

Flodström
2010-01-11, 22:12
Tack för svar. Hmmm ingen som hunnit att testa Volvos QL? Peter på Beason var nästan lyrisk över dem, men det var han.

Magic, har du inte studerat dem så mitt tips är att kolla upp dem. Sänker bensinförbrukningen i förhållande till vanliga matallplatteflapps. Lättare, väger nästan ingen ting och har inte någon olja: ingen hydraulik. Är digitala och med bra display på regleringspanelen. Finns oxå med automatisk reglering = inga knapptryck, hehehe :D

Jag blev sugen på dem och skall undersöka vilka priser som gäller..... :rolleyes:

offshore
2010-01-12, 00:43
Har QL trimplan på min båt,har haft det en säsong
och är ganska nöjd med dom,inget som sticker ut på aktern och riktigt bra manöverpanel
Tror det är MYCKET viktigt att de monteras så det inte blir det MINSTA brytning i dom.

Flodström
2010-01-31, 01:30
Offshore, vilken båt har du dina QL på? och vilken storlek på flapsen (minsta?)
Du verkar inte helt nöjd om man läser "mellen raderna" :rolleyes:

Team Helgøya
2010-01-31, 01:47
Tror det er Lenco på min og megafornøyd med de, men du som er sånn halvveis Lowrance fantast Flodstrøm må jo velge bennet siden du får opp info på skjermen med de.
Båt med og uten flaps er som ei dame med og uten pupper... Begge deler fungerer, men du verden hvor mye mer behagelig det er MED....

Og edit... som med puppene skal det være 2 stk "knapper" å kunne trykke på

Kjelle
2010-01-31, 02:08
Hehe håller med Helgöya i alt han sier i denne posten :-) Bennet er som sagt världsledande inom trim tabs. Lenco er også store "Over there".

Jeg har NMEA 2000 på mine trim tabs og har dem på ekkolodd og gps, heltöfft og praktisk.

Kjelle

Flodström
2010-01-31, 17:57
Båt med og uten flaps er som ei dame med og uten pupper... Begge deler fungerer, men du verden hvor mye mer behagelig det er MED....

Og edit... som med puppene skal det være 2 stk "knapper" å kunne trykke på

Hmmm enig med det om p..../pattar, nej knappar var det jag menade :oops:

QL är en helt ny typ av trimtabs som är mycket bättre än de med vanliga platter. En digital historia: equipped with 4 push buttons, hela 4 pu..., knappar att trycka på förutom allt det andra positiva:
http://www.great-water.com/pages/QL/QL_Trim_Sys.htm

http://vppneuapps.volvo.com/ww/QL/ql.asp

67n
2010-03-04, 00:07
Ser du spør om "Volvos nye QL-trimflapps". Er det en ny model nå, eller den samme model som jeg prøvde i 08? Prøvekjørte en Yamarin med QL-flaps på Bornholm i 08, og de overbeviste meg. De er svært populære hos danskene, og jeg har bare hørt bra fra de jeg kjenner som har dem. De er perfekte for brede twinmontager, eller der et vanlig trimplan kommer i veien for trolling motor på siden. På en Beason er det problem med at mange tradisjonelle trimplan har for lange sylindere, men det er god plass til Ql-flapppsene. Også en fordel for oss som har liner i vannet at de ikke stikker ut bak båten.

joj
2010-03-04, 09:01
Trimplan är väl en grej som borde sitta som standard på alla planande båtar och framförallt vi som kör i lite vågig sjö ibland har ju enorm nytta av dom.

Kör Bennet på min och dom funkar klockrent och något jag inte kan tänka mej att vara utan.

QL:s interceptorer verkar intressanta men jag har inte provat dom.

Flodström
2010-03-04, 18:51
Mycket intressant informationack, tack 67n. Ja, så jäkla nya är dom väll inte numera men själva systemet är dock ganska olikt de traditionella flappsen.
Vet faktiskt inte om man kan få upp data på plottern från dom. Å andra sidan så har ju kontrollpanelen till QL-flappsen fått mycket god kritik just för sin tydliga och lättlästa display. Men jag vet inte, har aldrig sett dom "live" så att säga :rolleyes:

67n
2010-03-05, 00:08
Sitter QL-tabs på båten (Yamarin 5840) vi bruker på Bornholm, så jeg har brukt dem en god del. Sammelignet med Lenco som sitter på Silveren jeg kjøpte høsten 09 er de minst like bra. Display på kontrollpanel er så bra at en trenger ikke å få data opp til plotter/lodd.

Flodström
2010-03-05, 01:33
OK 67n. Låter bra det. Skall bli spännande att prova dom då båten blivit sjösatt någon gång under sommarn. :p