Visa fullständig version : vhf
TEAM FEAR NO FISH
2010-01-12, 20:05
hej någon som vet av nån bra billig vhf radio 2m?????
Du hittar dem troligen på Blocket så här är det och läs noga.
Många uppgraderar sina VHF till DSC och apparater utan finessen går troligen billigt, finns mängder av dem ute på båtar.
Skillnaden är att en VHF med DSC går att koppla till plotterns NMEA utgång, vid nödläge och en rätt utfört inkoppling kommer en DSC utrustad VHF sända positionen kontinuerligt utan att du behöver göra någonting annat än aktivera den från början via den röda knappen för nödläge.
Apparater UTAN finessen betingar inte mycket värde efter detta även om de fungerar utmärkt bara en fråga om du behöver detta eller inte, om inte kan du nog göra fynd på bra apparat.
ICOM är ett kvalitetsmärke likaväl som Raymarine finns flera bra.
Ingen DSC pruta stenhårt och lycka till
TEAM FEAR NO FISH
2010-01-12, 21:00
tack för svaret. men håller på kolla på en lowrance med dsc från staterna för 1100 hemma i brevlådan. det må ju vara rätt kurs?
Jag köpte från wiking marine.http://www.wikingmarine.se rekomenderas alla gånger gubben om man får lov att säga så hehe är hur shysst som helst :) satt i en timma och bara snackade elektronik när jag hämtade min vhf
man kan fynda och hitta bra grejer till riktigt bra priser... man får hålla koll på vad som kan komma in...
tack för svaret. men håller på kolla på en lowrance med dsc från staterna för 1100 hemma i brevlådan. det må ju vara rätt kurs?
Ja då har du hittat en bra billig MED DSC får jag säga, men tipset står för den som mest vill lyssna på radio tjattret i båtarna, då finns nog chans till fynd som sagt Icom är bra lycka till med importen och hoppas du räknat rätt.
Flodström
2010-01-14, 01:46
Köper du från staterna så får du inte dem 3 vanligaste fiskekanalerna(fritidsbåtkanalerna. Bara CE/EU-modeller som är utrustade med det. Kostar ca 1000-1500 kr ekstra men då kan du köpa din LVR-880-E i Sverige.
Du får oxå med funktionen "track your buddy" d.v.s. du kan få upp til 4 eller 5 av dina vänners position på plottern (förutsatt de oxå har Lowrance LVR-880-E)
LVR-880 har även FM-radio :smile:
Flodström
2010-01-14, 02:17
Skulla aldrig köpt en VHF utan DSC.
FannyFarm
2010-01-14, 09:48
Skulla aldrig köpt en VHF utan DSC.
Nej men det beror också på vart man håller till.
Vi som bökar runt i norrlandsinland tror jag inte har så där jätte nytta av det, vi når väl inte någon av dom bevakade stationerna tyvärr.
Men hur funkar det om det finns fler båtar i närheten med DSC? Dyker larmet och kordinaterna upp på deras vhf? jag har fått för mig att så är fallet men vet inte.
Är det så så finns det ju i alla fall viss mening med det även här, då det trots allt brukar va båtar i närheten.
TEAM FEAR NO FISH
2010-01-14, 13:40
dsc lär väl byggas ut som allt annat. så tänker jag varje fall. så jag har bestämt det blir en Lowrance LVR-850 VHF
Flodström
2010-01-14, 16:16
För att kunna använda DSC-funktionen måste man ha VHF-certifikat/behörighet. Utan detta så får man inte något MMSI-nummer vilket är en förutsättning för att kunna använda DSC-funktionen. Så är det i varje fall i Norge och skulle tro det oxå är gällande internationellt.
FannyFarm
2010-01-14, 16:59
Jo det är ju genom MMSI:nr dom som sitter och sköter passningen får fram vilken sorts båt det är.
Jag vet att det varit på tal om att sjöräddningen ska etablera en station i storsjön jämtland, men innan/om det är gjort så når vi inte någon annan än lokala båtar, vilket i.o.f.s är kul, men gör DSC-funktionen någon nytta då?
Själv har jag den programmerad och klar, men det är inget jag tror ska hjälpa mig här uppe i obygden, fast man kan ju ha fel (hoppas).....
Vi som bökar runt i norrlandsinland tror jag inte har så där jätte nytta av det, vi når väl inte någon av dom bevakade stationerna tyvärr.
Men hur funkar det om det finns fler båtar i närheten med DSC? Dyker larmet och kordinaterna upp på deras vhf? jag har fått för mig att så är fallet men vet inte.
Är det så så finns det ju i alla fall viss mening med det även här, då det trots allt brukar va båtar i närheten.
Så vitt jag har förstått det så borde du kunna höra nödanrop men endast sjöräddning kommer att kunna se din aktuella position.
Här är jag inte säker men displayen i din VHF kommer nog INTE visa den.
Som sagt insjö annan än V-sjöarna tveksamt om DSC är av värde, klart är dock om att man tar en resa till större vatten ger den viss säkerhet.
Om inte alla har track your buddy funktionen då och hur stor är den risken...
Köper du från staterna så får du inte dem 3 vanligaste fiskekanalerna(fritidsbåtkanalerna. Bara CE/EU-modeller som är utrustade med det. Kostar ca 1000-1500 kr ekstra men då kan du köpa din LVR-880-E i Sverige.
Du får oxå med funktionen "track your buddy" d.v.s. du kan få upp til 4 eller 5 av dina vänners position på plottern (förutsatt de oxå har Lowrance LVR-880-E)
LVR-880 har även FM-radio :smile:
I trollingen är det kanal 72 som gäller L1 och L2 behövs inte i SWEDEN iaf, finns på alla VHF oavsett var de kommer ifrån mvh
Flodström
2010-01-15, 21:50
Va med L3, och F1, F2, och F3 som inte häller är med? Används inte överhuvudtaget?
Jag säger inte att de inte behövs sådär men kanal 72 är den normalt använda mellan båtarna för pratet, alla har denna
Detta tror jag är ett riktigt bra pris på en högklassig VHf MED dsc och detta inom landet.
http://www.blocket.se/uppsala/Raymarine_54E_Proffs_VHF_Ny_obrutenforp_24843568.h tm?ca=11&w=3
F1-F2-F3 Andvänds av yrkes fiskarna på västkusten i allfal kan vara trevligt i bland ??
PikeLess
2010-01-16, 22:44
Detta tror jag är ett riktigt bra pris på en högklassig VHf MED dsc och detta inom landet.
http://www.blocket.se/uppsala/Raymarine_54E_Proffs_VHF_Ny_obrutenforp_24843568.h tm?ca=11&w=3
Köp inte denna, den är helt värdelös som VHF i en båt..tål inte ens lite väta utan att börja krångla. Har fått två apparater fixade av ÅF på grund av fukt, på sista exet börja sladden till micken lossna istället. Rekommenderas inte!
Satsa på en ICOM el Standard Horizon/Vertex ist, de har grejor som håller och används av yrkesfolk.
:cool:
Flodström
2010-01-17, 00:02
Tack PikeLess för den informationen. Kanske Lowrance LVR-880-E inte är så dum då. Lowrance gör vanligtvis inga skitgrejor och den VHF-en har ju funnits nått år på marknaden.
Pedda, då kan man tjyvlyssna på dom och fånga upp värdefull info om fångster etc... hehehe
Vad koster den i Sverige, någon som vet (billigaste pris) :rolleyes:
Köp inte denna, den är helt värdelös som VHF i en båt..tål inte ens lite väta utan att börja krångla. Har fått två apparater fixade av ÅF på grund av fukt, på sista exet börja sladden till micken lossna istället. Rekommenderas inte!
Satsa på en ICOM el Standard Horizon/Vertex ist, de har grejor som håller och används av yrkesfolk.
:cool:
???? är det inte en Raymarine??? märkligt om deras grejor inte skulle hålla!
Att den skulle vara SÅ dålig då blir jag förvånad har alltid fått ett gott intryck av deras grejor men ICOM är bra det stämmer har en själv va som fan, sätter du den mitt i sprayet/regnet eller......för det är väl så att yrkesfolk håller sina grejor i hytt som är uppvärmd.
Flodström
2010-01-17, 17:06
TAMTAM, står mycket skit om Raymarine på The Hull Truth. Framförallt om deras dåliga service och hur dom kringgår garrantier eller annat ansvar. Min egen S1000 autopilot som jag köpte i USA sålde jag av den anledningen.
Önskade att uppgradera softwaren men då Raymarine här i Norge (Belamarin) hörde att jag hade köpt den i USA så blev dom tysta. Svarade aldrig på mina mejl efter det!!??
Dom har en policy som inte är direkt kundvänlig.
Jävla skitföretag i mina ögon. :mad:
Om du använder Westel´s telefonsystem kan du lägga in både jaktradio och vhf i samma apparat. Du får inte samma höga effekt som en stationär vhf men får bästa täckningen för nödsamtal via telefonen på småsjöar i Jämtland och Västernorrland. Icomapparaterna som Westel säljer är godkända för VHF och har tillräckligt många kanaler för att dessutom rymma jaktkanalerna
TAMTAM, står mycket skit om Raymarine på The Hull Truth. Framförallt om deras dåliga service och hur dom kringgår garrantier eller annat ansvar. Min egen S1000 autopilot som jag köpte i USA sålde jag av den anledningen.
Önskade att uppgradera softwaren men då Raymarine här i Norge (Belamarin) hörde att jag hade köpt den i USA så blev dom tysta. Svarade aldrig på mina mejl efter det!!??
Dom har en policy som inte är direkt kundvänlig.
Jävla skitföretag i mina ögon. :mad:
Ok då skulle du se vad som skrivs om Lowrance!
Har alltid själv fått ganska gott intryck av Rays grejor dock har jag haft en Sportpilot som gav mej bekymmer, den svenska generalagenten fixade den kostnadsfritt TVÅ gånger långt efter garanttiden gått ut då jag skällde och då var jag ändå andre ägare av den.... så det kan nog variera.
Lite roligt du kringgick den norska Ray leverantören och när de då kringgår dej surnar du till.....
Dock har jag för mej att Ray har world wide warranty om jag inte minns fel då fabrikatet ofta används av långseglare märkligt att den norska leverantören struntade i dej faktiskt.
Monterar du Ray VHFen som man bör känner jag på mej att det är en utmärkt maskin FÖR pengarna har svårt att tro något annat faktiskt men visst kan jag ha fel, dock elektroniska grejor kräver visst skydd, framför allt bör de förvaras borttagna från båten när de inte används om man vill undvika kondensproblem osv.
Vad gäller snabb borttagning av elektronik har jag ett tips som jag lägger i teknikdelen, riktigt bra och användbara grejor är det speciellt för all bygelmonterad elektronik som man snabbt vill ta med sej har använt sådana i många år och skulle inte kunna tänka mej att vara utan dem dock har jag aldrig sett dem till försäljning här utan de måste köpas i USA mej veterligt mvh.
Flodström
2010-01-17, 21:43
Man kan inte använda ett fabrikat/märke där importören skyr en som pesten bara för att man inte köpt varorna i landet? Så fungerar inte världen i dag och det har dom Norska inte fått med sig!!?? Dom skulle bara veta hur många jag har varnat för att köpa Rays produkter från utlandet, ja t.o.m. här i landet.... Dom är inte värda att stödjas av oss som kunder........... :-?
Man kan inte använda ett fabrikat/märke där importören skyr en som pesten bara för att man inte köpt varorna i landet? Så fungerar inte världen i dag och det har dom Norska inte fått med sig!!?? Dom skulle bara veta hur många jag har varnat för att köpa Rays produkter från utlandet, ja t.o.m. här i landet.... Dom är inte värda att stödjas av oss som kunder........... :-?
Haha men du är ju ingen kund heller, hade du vänt dej till Ray i USA hade de hjälpt dej ganska säkert.
Så är det handlar du på annat håll så får du naturligtvis räkna med problem av den här typen tror inte du hittar någon skillnad oavsett vilket fabrikat du köper, tjänar man inga pengar varför skulle man vara behjälplig speciellt när de förstår att du var ute efter att lugga dem på deras påslag.
Dessutom man får aldrig nöja sej med ett nej på mejl ring i stället och be dem förklara sej mvh
PikeLess
2010-01-17, 22:22
Monterar du Ray VHFen som man bör känner jag på mej att det är en utmärkt maskin FÖR pengarna har svårt att tro något annat faktiskt men visst kan jag ha fel, dock elektroniska grejor kräver visst skydd, framför allt bör de förvaras borttagna från båten när de inte används om man vill undvika kondensproblem osv..
Inget fel på min montering, då inga andra av mina prylar ger upp av lite väta..grejor som varken tål fukt el väta har inte i en båt att göra, oavsett hur de monteras el vad de kostar.
Ett företag som är så nära konkurs som Raymarine är hade jag hållt mig så långt i från det bara går...
;-)
Flodström
2010-01-18, 12:30
Haha men du är ju ingen kund heller,
Nä det är sant, men jag vände mig till dom för att KÖPA tjenster och delar. och p.g.a. deras kund-policy så har dom nu i stället förlorat ca 3-5 kunder som jag har avrådit att köpa Rays produkter. :cool:
Inget fel på min montering, då inga andra av mina prylar ger upp av lite väta..grejor som varken tål fukt el väta har inte i en båt att göra, oavsett hur de monteras el vad de kostar.
Ett företag som är så nära konkurs som Raymarine är hade jag hållt mig så långt i från det bara går...
;-)
Nej det är förvisso sant kollade lite på annonsen då jag blev lite sugen själv den är klassad IPX7 och ska tåla nedsänkning i vatten till 1m djup, Lowrance VHF har samma klassning.
Har du en ICOM sittande på samma plats nu och inga bekymmer med fukt?
Konkurs vet jag inget om med de priser och flotta kataloger de har borde den vara långt borta (eller kanske nära just på grund av detta!)
TeamScuirus
2010-01-30, 17:21
Kan anbefale Standard Horizon GX1500E. Standard Horizon er varemerket som brukes på marinradio fra samme firma som produserer mer kjente Yaesu VHFer for bruk på land. Standard Horizon har samme høge kvalitet som Icom, men en mye lavere pris.
Standard Horizon har også IP kalsse IPx7.
Standard Horizon er sammen med Icom markedsledre på VHF i USA.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.