Visa fullständig version : mast vs targabåge
lilleric
2010-01-14, 16:12
Hello!
Funderar lite på att skaffa targabåge i stället för mast. Fördelen med targa är att det blir lättare att rycka åt sig spöna om jag är ute och fiskar själv. Eftersom min båt är rätt så liten (silver beaver 4,5m) och då blir ganska känslig för vind så borde den kanske bli stabilare om pulkorna dras från en mast i fören? Hittade lite godis på http://www.jiicee.com/vene_se.html
Har ingen erfarenhet själv så kom med förslag ni som är pro:)
Mvh Eric
Targabågen kan du ha oavsett om du har mast eller "spröt". Spröten kan sättas fast på targabågen. Fördelen med spröt är att du har närmare till invevningen av pulkorna och ev. trassel , men på en styrpulpet spelar det inte lika stor roll som på en kabinbåt eller HT.
Har du funderat på att köra utan pulkor och istället använda spö-plannerboards?
lilleric
2010-01-14, 17:30
Tycker targa verka jäkla lättsamt när jag är ute själv, men om båten blir mindre känslig mot vind med mast väljer jag det istället. Har kört med spö-plannerboards men tycket det förstör drillningen. Tappade 2 drag för den öppnade beteslåset när den gled ner oxå:P, iofs satte jag dit 3lekande senare men tycker ändå inte det är optimalt:(
Flodström
2010-01-14, 17:32
Enig med Magic.
Planerrullar på targan så slipper du stå fram i fören och veva. Kan vara förenat med risker då vädret slått om til vind, vågor och ev regn. Bekvämare och framför allt säkrare att stå under targan och veva.
Nackdel: lättare att planerlinan hakar fast i nått av riggspöna i svängar eller annan typ av kursändring (vind, autopilot etc). Kan bli dyrt. Men ser eg. ingen nackdel till att ha spröt på targan.
Ett argument för mast i fören är höjden, lättare få ut klipset med betet.
Men det är inga problem med spröt på targan, bara dra ner planerlinan i ytan så far dem ut.
Enda fördelen med mast är väll att planerlinan inte kommer åt riggspöna lika lätt (p.g.a höjden).
lilleric
2010-01-14, 18:07
Tycker det låter som targabåge verkar bättre då:) kanske är en fördel att köra inline spön på riggarna isf så inte planerboard linan fastnar i någon spöring? Har ni något tips om prisvärda linhjul oxå? ymsfiske.com såg jag har komplett par med påspolad lina för 2495:-
Flodström
2010-01-14, 18:40
Tror Big Jon planerrullar kostar nått liknande, ca 1200 kr/st.
Tror inte du gillar targan om du oxå spinnfiskar från båten, kanske om du gör den lätt borttagbar då men ett jävla bök att hantera isf.
Själv skulle jag nog satsa på bra spöhållare typ Lorents längs relingen på bägge sidor på en sådan båt.
Vad gäller planer masten fixa elektrisk så kan du stå där du vill kostar väl som svetsjobbet på en targa kanske.
Bara sätta linintagarna i rätt läge och pulkan kommer till handen funkar skitbra.
Utrustade en kompis bios mast med motorer då han avskydde att stå i fören och veva när sjön blev grov, nu styr han allt från pulpeten.
Men du vet naturligtvis bäst själv vad som passar lycka till med beslutet
lilleric
2010-01-14, 19:35
Låter riktigt bra de med. Bra med många olika ideer:) Ska inte utrusta båten än på ett tag så har tid att tänka igenom. Visste inte helt vilket sorts fiske ja ville när jag köpte båten men nu när jag provat vet jag att det är trolling;) I framtiden bli det nog en cabinbåt om allt går som planerat.
Var och hur ska du använda grejorna?
Detta är inte utan betydelse för hur du riggar båten.
Insjö eller havet/vårtrolling? mvh
lilleric
2010-01-14, 20:05
Blir endast insjöar efter öring, röding, kanske lax i betarsjön. Blir nog inte någon av v-sjöarna, vill få lite mer erfarenhet innan jag åker till något större vatten.
Ok förstår finns en del olika alternativ här.
Mast ja vete fan själv skulle jag nog mest köra på linan pulkor här och några Lorents på sidan sköter detta utmärkt sen kan man nog oxå tänka sej två kortare spröt en på varje sida framför spöhållarna med en spole på varje om du absolut vill köra pulkor detta kommer du långt med även i "större" vatten.
Beror på vad du vill göra men vad du gör underskatta inte på linan pulkor de är dödligt effektiva nog minst lika bra som "storpulkor" många gånger jag har bägge två ombord och använder det som jag för ögonblicket anser bäst även i "stora" vatten.
Lycka till med båten!
lilleric
2010-01-14, 20:45
Tack! Tål att tänka på:) Kommer nya bilder sen när den är utrustad;)
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.