handdator

Visa fullständig version : Levande bete vs Gulp!

Jari
2009-02-23, 23:10
Jag har alltid kört plåt, metall och plast efter båten och har förstått att det finns en hel värld till därute.
Har någon en länk till en FAQ om löjskallar och gulp, eller vill någon köra en skola här i ämnet?
Hur gör ni?
Vilka skallar, vilken betesfisk osv...

Team Fiasko
2009-02-23, 23:33
kör uteslutande med plåt och plast, tycker det är ett jävla kladd med löja och gulp...

Toxic
2009-02-23, 23:49
jag kör både plast och löja i insjöarna. Plåten stoppar jag i Östersjön.
Det finns en viss charm med att sakta glida fram och "kladda" med löjorna. :D

Kjelle
2009-02-24, 09:23
Kolla filmen i den här tråden:

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=75

Några US trollare som kör med Storm gummibete istället för löja.
Verkar iallafall fånga fisk.

/Kjelle

Team Fiasko
2009-02-24, 10:24
Jo det händer att vi kör med löja men jag kan inte hävda att det är så mycket bättre... vet att vissa tycker det är det ända som funkar vissa dagar men ja.... nä hellre plast...

Jari
2009-02-24, 12:11
Mört eller löja, hur väljer man skallar? Varför den och den färgen/märket?
Är det som med allt annat, trial & error?

Toxic
2009-02-25, 01:05
Mört eller löja, hur väljer man skallar? Varför den och den färgen/märket?
Är det som med allt annat, trial & error?

Löja är att föredra. provade med mört en gång men mört huvudena var för feta för anchovy special skallarna. Det finns större skallar dock dom skulle kunna funka.

Jag gillar crome skallar, dom självlysande ger också bra resultat. även helt genomskinliga.

Lidberg
2009-03-03, 12:16
Jag själv gillar salsa skallarna. Lätta att få till bra gång på och inga broblem att köra med dem i lite högre fart. Med andra ord bra att blanda med plast och plåt.
/Lidberg

Flodström
2009-03-10, 21:13
Jari, en kamrat till mig i Norge har testat Gulp upp mot naturligt agn. Resultatet var nedslående....för naturligt agn. Han fick bara
hugg på Gulp-löjan. Han körde bägge typerna samtidigt och det visade sig att Gulplöjan fiskade skiten av den naturliga betesfisken som i det här fallet var skarpsill/brisling. Senare så testade han flera gånger för att se hur Gulplöjan funkade över tid och om den fiskade sämre allt eftersom den blev äldre (om den blev "förbrukad" över tid). Resultatet av den testen blev än mer intressant, till Gulps fördel. Han kunde inte märka nån skillnad över tid eller av att Gulplöjan blev förbrukad, den fiskade lika effektivt hela tiden.
Den här testen kördes dock på havsöring. Har liten tro på att det skulle bli nått annat resultat på lax. Tycker öringen är mer kräsen än lax. I alla fall så gäller det i älvfisket.
Så för mig låter det som att hanteringen av naturligt agn är historia. Bara att köpa på sig några påsar med Gulp och köra..... :D

Jari
2009-03-10, 22:58
Ahhh, egentligen kanske det inte är så bra nyheter ändå, men hanteringen av levande bete är alltid lite... hmmm... problematisk.
Körde han dem i skallar också?

Flodström
2009-03-11, 02:43
Körde han dem i skallar också?
Jepp! ;)

Jari
2009-03-11, 07:19
Behöver man fyra - fem sorter och alla färger eller hur ska man tänka, som när man väljer drag i övrigt?

Kjelle
2009-03-11, 15:05
Givetvis, fast bara fyra fem?

Jag skulle nog välja ut två tre modeller och färger för att testa löjfisket innan jag tog ett arbetarlån och gjorde en storinvestering.

/Kjelle

Flodström
2009-03-12, 01:17
Behöver man fyra - fem sorter och alla färger eller hur ska man tänka, som när man väljer drag i övrigt?

Det är väll att göra saker och ting svår för sig eller? Har aldrig sett en löja ändra färg och inte rovfisken heller. Håller man sig till "naturligt byte"-teorien så slipper man hamna i en situation med 29 färger av Gulp Löjan. :oops:

Gulp-betets fördel är ju lukten/smaken vad jag har förstått, inte så mycket själva formen/färgen. Gulp säljs oxå som "Cut Bait" d.v.s. då man av en anledning fiskar med strimlor av Gulp-produkten och här är det verkligen lukt/smak som lockar rovfisken til hugg (och självklart i kombination av en flashers rörelsepåverkan på agnskallen)

Jari
2009-03-12, 06:21
Tack Flodström!
Jag antar att du försökte hjälpa till nu, men du gav mig ett hundratal flashers och dodgers att ta hänsyn till också med denna post...
:(

;)
Ska bli kul att hitta en överlägsen kombination sen i vår någon gång...

Flodström
2009-03-13, 01:55
Precis, det är flashern det henger på, hehehe :o Rätt färg, storlek, form och gång på den i förhållande till agnskallen och kombinationen med betets sakta roterande rørelse är hemligheten tror i varje fall jag

Det är ju tillräckigt mycket jobb att hitta den rätta flashern. Man skall inte behöva fundera om det är fel färg på betet oxå, då blir det för mycket fel-jobb :lol: Färger och kombinationer av färger kan man leka med då det gäller konstgjorda beten. :roll:

Toxic
2009-03-23, 23:01
Tjena!

Håller på att kitta upp inför helgens tripp till Vättern. Åkte till Regalmarin i Vårby idag för att köpa på mig lite löjor men tyvärr var dom slut :cry: hade räknat sten hårt med att dom skulle ha på lager då jag köpt av dom många gånger förr.
Köpte iaf lite substitut i form av Baitrix:
[attachment=0:vo2m8fyh]löja.JPG[/attachment:vo2m8fyh]

Är det någon här som kan komma till undsättning och avvara några löjor?
Jag bor i Sthlm och kommer utgå från Hästholmen söndag morgon. Betalar gärna

Mvh
Tony

Zeeker
2009-03-24, 11:17
Om du tvingas fiska med ditt substitut så rapportera gärna hur det gick.
Har själv köpt sådana.
/Kim

Tjena!

Håller på att kitta upp inför helgens tripp till Vättern. Åkte till Regalmarin i Vårby idag för att köpa på mig lite löjor men tyvärr var dom slut :cry: hade räknat sten hårt med att dom skulle ha på lager då jag köpt av dom många gånger förr.
[attachment=0:2pc5gyva]löja.JPG[/attachment:2pc5gyva]

Mvh
Tony

Toxic
2009-03-24, 12:27
Har själv köpt sådana.
/Kim

Tjena!

[attachment=0:1j5zu86n]löja.JPG[/attachment:1j5zu86n]

Mvh
Tony
Jag kommer självklart köra med dom, men det vore ju bra att ha lite riktiga löjor så blir det lättare att utvärdera effektiviteten hos Baitrix.

Tommy
2009-05-04, 20:45
Hur har det gått för er med era löjjor blivit någon fisk på det ena eller det andra?

Lorents Marin
2009-05-05, 14:58
Den erferenheten vi har ,är att Gulp fiskar lika bra som löja,om inte tom bättre(då dom är mer hållbara).Vi kör dom uteslutande med löjskale och det fungerar utmärkt på öring,lax och gös .Man ska dock inte underskatta den äkta löjan ...

Toxic
2009-05-06, 17:00
Har själv köpt sådana.
/Kim

Det löste sig bra med löjorna senast när jag var till Vättern. Körde från morgon till lunch med löjor och lunch-kväll med plast, första dagens resultat blev fyra godkända öringar, två godkända laxar och en hel hög med returlaxar.

dag två slutade med 8 godkända fiskar, inga mega laxar toppen blev en lax på 4.5kg.

summa sumarum riktig löja fiskade helt klart bäst, fick 2 returlaxar på Batrix.
När vi gick över till Plast (mest Strike pro) och höjde farten fattade mestadels öringar tycke för våra beten.

Alessandro
2009-05-13, 16:13
Har bara provat gulplöja en gång på landsort, fast då funkade inte skedarna heller så 0-0 var resultatet.