handdator

Visa fullständig version : En ytparavan för de största betena.

Team Cloud 9
2010-01-20, 21:24
Hemabyggt :D

bara 72 St:grin::p;)

MvH Lars

magic
2010-01-21, 09:45
Imponerande! :cool::cool:

Hade du någon ritning att jobba efter? Storlek på paravanen? Har du testat dem? Vilken fart klarar de?

Tamtam
2010-01-21, 21:15
Magic seriöst har du för avsikt att lägga ned masten vid vårfiske? (gå över till spöparavaner endast)
Finns mycket som tyder på detta som jag lagt märke till.
Dock inte säker själv mycket är nog en fråga om hur man kör de större oxå definitivt de ger en spridning och evt djupgående som de små inte kan svårt är det låt mej veta vad du tycker mvh

Team Cloud 9
2010-01-21, 21:40
Imponerande! :cool::cool:

Hade du någon ritning att jobba efter? Storlek på paravanen? Har du testat dem? Vilken fart klarar de?

Yes Sir det har ja,men skar du översätter det?????:p
http://img514.imageshack.us/i/finnenplanera42sv7.png/

Tar bord min mast:D dom är bara bra,dom klara fron under 1 knop till??????
kör dom med upp till 120g bly ingen far:p

MvH Lars

Flodström
2010-01-22, 01:39
Ser väll greit ut men hur funkar dom bland en massa vågor och vind? Men då kanske du kör med planermasten?

magic
2010-01-22, 16:43
Magic seriöst har du för avsikt att lägga ned masten vid vårfiske? (gå över till spöparavaner endast)
Finns mycket som tyder på detta som jag lagt märke till.
Dock inte säker själv mycket är nog en fråga om hur man kör de större oxå definitivt de ger en spridning och evt djupgående som de små inte kan svårt är det låt mej veta vad du tycker mvhFramförallt på Bornholm (där pulkor är förbjudna) som jag inte vill vara begränsad av paravanerna map dragkraft, fart och våghöjd, men jag kör av och till utan pulkor även vid Singö & Landsort.

Team Cloud 9
2010-01-22, 17:57
Ser väll greit ut men hur funkar dom bland en massa vågor och vind? Men då kanske du kör med planermasten?

Hejsan

nej det gör jag inte,masten är held bord:D

Dom funkar utmärkt på vind och vågor,man kan dom köra mycke längre som dom med mast!!!!
Hade dom på rund 1,5-2m vågor och upp till 8-9m/s i Simris och bara bra:D

MvH Lars

Tamtam
2010-01-22, 21:10
Framförallt på Bornholm (där pulkor är förbjudna) som jag inte vill vara begränsad av paravanerna map dragkraft, fart och våghöjd, men jag kör av och till utan pulkor även vid Singö & Landsort.

Lite smyg offtopic detta kanske....
Jag kör ofta endast spöparavaner oxå även där och kan inte förneka att de är som sagt dödligt effektiva, har allvarligt övervägt att slopa de stora helt på senare tid.
Finns ett antal figurer (och har alltid funnits) runt Landsort som fiskar oerhört bra med dessa år efter år bevisligen.
Man kan ju fråga sej varför.....jämfört med de stora.
Teoretiskt borde de stora vara överlägsna helt klart men praktiken verkar inte riktigt stämma.
Trots allt är det mycket roligare att ha fisken ren på linan men vid hugg river man spöparavanerna på nolltid inte utan visst värde heller.
Vilka småpulkor kör du i nuläget?
Själv använder jag Church och tycker de är bra man har även använt off-shore med bra resultat.
Fördelen med Church i första hand är den snabba borttagningen. mvh

Flodström
2010-01-22, 21:18
Hejsan

nej det gör jag inte,masten är held bord:D

Dom funkar utmärkt på vind och vågor,man kan dom köra mycke längre som dom med mast!!!!
Hade dom på rund 1,5-2m vågor och upp till 8-9m/s i Simris och bara bra:D

MvH Lars

Hej Cloud. Låter topp det där.
I vilket typ av vitt plastmaterial har du tillverkat paravanerna av (och 8 mm av vad jag förstått) ?

Tamtam
2010-01-22, 21:41
I vilket typ av vitt plastmaterial har du tillverkat paravanerna av (och 8 mm av vad jag förstått) ?

Ja använder han inte någon form av cellinnesluten plast lär de sjunka som nästintill gråstenar den saken är klar iaf

Team Cloud 9
2010-01-22, 21:48

Hejsan

Plast heta Forex(googel) och de stor platta är8mm och den lille 10mm
sen är de fjäder som jag handler i Tyskland är inte lätt at skaffa här!!!

Magic kan du var snäll och översäter byggplan om jag skriva en PM til dig???

MvH Lars

magic
2010-01-22, 23:12
Hejsan

Plast heta Forex(googel) och de stor platta är8mm och den lille 10mm
sen är de fjäder som jag handler i Tyskland är inte lätt at skaffa här!!!

Magic kan du var snäll och översäter byggplan om jag skriva en PM til dig???

MvH LarsKlar, wenn es nicht zu umfangsreich ist kan ich immer etwas zusammenstellen.

magic
2010-01-22, 23:17
Lite smyg offtopic detta kanske....
Jag kör ofta endast spöparavaner oxå även där och kan inte förneka att de är som sagt dödligt effektiva, har allvarligt övervägt att slopa de stora helt på senare tid.
Finns ett antal figurer (och har alltid funnits) runt Landsort som fiskar oerhört bra med dessa år efter år bevisligen.
Man kan ju fråga sej varför.....jämfört med de stora.
Teoretiskt borde de stora vara överlägsna helt klart men praktiken verkar inte riktigt stämma.
Trots allt är det mycket roligare att ha fisken ren på linan men vid hugg river man spöparavanerna på nolltid inte utan visst värde heller.
Vilka småpulkor kör du i nuläget?
Själv använder jag Church och tycker de är bra man har även använt off-shore med bra resultat.
Fördelen med Church i första hand är den snabba borttagningen. mvhDet är väl genomgående i alla trådar att det spårar ur lite då och då. Skulle nog funka med en enda stor chatt-sida istället, då skulle vi inte behöva komma på nya ämnen att diskutera utan kunde återupprepa våra favoriter med jämna mellanrum. ;)

Jag kör Church TX-22or. Ska testa gummisnoddarna till våren som någon skrev om, verkar lite för bra för att vara sant.

Team Cloud 9
2010-01-23, 00:11
Hejsan

Det största fördelen som jag tror är at dom lösar inte utt efter hugg,och man kan tar bord dom med bara en hand,ingen syslar med beteslos eller non!!!

MvH Lars

P.s mache das morgen mal fertig fuer dich Magic,ist auch nicht so viel!!!! Tack för det

Tamtam
2010-01-23, 16:41
Det är väl genomgående i alla trådar att det spårar ur lite då och då. Skulle nog funka med en enda stor chatt-sida istället, då skulle vi inte behöva komma på nya ämnen att diskutera utan kunde återupprepa våra favoriter med jämna mellanrum. ;)

Jag kör Church TX-22or. Ska testa gummisnoddarna till våren som någon skrev om, verkar lite för bra för att vara sant.

Mera smyg offtopic.....
Tack för svaret, gummisnoddar på Church??
Menar du över utlösarkäften så testa 0,46 lina och utlösaren hårt nedskruvad mina har aldrig släppt greppet hittills.
Noterade ditt tyska svar, fast jag sov på alla tyska lektionerna i plugget är det ganska lätt att översätta i skallen faktiskt, kanske borde titta mera på tyska framöver verkar som de är på väg framåt inom trolling. mvh

magic
2010-01-23, 16:50
Nja, man sätter en gummisnodd så att när paravanen löser ut vid hugg så stannar den kvar (i utlöst läge) på linan och glider inte ned till betet.

Tamtam
2010-01-23, 17:04
Ok fattar har du den kollen på en Church utlösare att du kan få den att lösa i rätt ögonblick utan en massa blindsläpp i grövre sjö?
Själv drar jag mina i botten och hoppas få in dem så fort som möjligt till båten kanske läge att lära sej något här?
Naturligtvis använder jag ett lekande och plastkula en spölängd framför betet så inte laxen får en örfil när den glider ned (om den löser då) mvh

magic
2010-01-24, 17:36
Ok fattar har du den kollen på en Church utlösare att du kan få den att lösa i rätt ögonblick utan en massa blindsläpp i grövre sjö?
Själv drar jag mina i botten och hoppas få in dem så fort som möjligt till båten kanske läge att lära sej något här?
Naturligtvis använder jag ett lekande och plastkula en spölängd framför betet så inte laxen får en örfil när den glider ned (om den löser då) mvhJa, det är åtminstone målsättningen att de ska lösa ut vid hugg och när jag vill plocka upp ett bete, men inte alltid jag lyckas få till det. De vill ju gärna skära under vattnet och "byta sida" om man vevar in utan att ha löst ut dem.

Tamtam
2010-01-24, 17:57
Ja, det är åtminstone målsättningen att de ska lösa ut vid hugg och när jag vill plocka upp ett bete, men inte alltid jag lyckas få till det. De vill ju gärna skära under vattnet och "byta sida" om man vevar in utan att ha löst ut dem.

Ok det har du rätt i, men om du inte känner till det håll ned spötoppen mot ytan hela tiden vid invevning detta brukar kraftigt förbättra hemtagning utan fisk på, fisk på är en annan historia!
De är bra men här ligger nackdelen mvh

Team Cloud 9
2010-01-24, 18:04
Ok det har du rätt i, men om du inte känner till det håll ned spötoppen mot ytan hela tiden vid invevning detta brukar kraftigt förbättra hemtagning utan fisk på, fisk på är en annan historia!
De är bra men här ligger nackdelen mvh

Hejsan

det är rätt spötoppen skar var ned mot ytan hela tiden,och det spelar ingen roll om det är bara bete som skar in eller med fiskt på!!!
Sen skar man tar bord Planer och har sen fisk på fri lina!!!

MvH Lars

Team Cloud 9
2010-02-02, 11:42
Hejsan

Magic var so snäll och har byggplan öferstätart för mej!!!

Tach skar du har Magnus:p

Forex Foamplattor i 8 och 10mm
Aluminium för armen 15x3mm
Maskinskruvar för klämman M3 25mm samt en mutter och två brickor alla i M3.

För klämpadsen, "VVS-gummi" (?) 15x15mm med dubbelhäftande tejp.

Fjädrarna kan köpas här
http://www.federnshop.com/
och de bör vara,
VD-180D-02
Tråddiameter: 1,1 mm
Ytterdiameter: 6,5 mm
(fri) Innerdiameter: 3,8 mm
Varv: 5,5
Obelastad fjäderlängd: 13,7 mm
Belastad fjäderlängd: 9,07 mm
Fjäderkonstant: 14,792 N / mm
Maximal kraft: 68,487 N

För lingenomföring 6mm aluminiumrör (hylsor) som är 30mm resp. 15 mm breda och limmas med kontaktlim.

"Takläggarbly" (heter det så?) ca 70-75g.
Alt 1: Tjocklek 1,25 mm, 2 stycken bly i varje PB. Gör en slits som är 16 mm djup.

Alt 2: Tjocklek 2 mm och 1 bly som stoppas in i en 20 mm djup slits.

Förslut med EES FLEX MF-X Woody eftersom silikon inte håller tätt!

Skruvarna säkras i foamplattan med 4VA (vad är det?det är rostfri!!) 2,9x16mm
Aluarmen säkras med 4VA 3.0x20mm

Kjelle
2010-02-02, 13:11
Skruvarna säkras i foamplattan med 4VA (vad är det?det är rostfri!!) 2,9x16mm
Aluarmen säkras med 4VA 3.0x20mm

Här tror jag täxten skall vara " Skruvarna som fästs i foam plattan(eller skruvarna som fäster foam plattan) skall vara A4 2,9mmX16mm.
Skruvarna som fäster aluarmen skall vara A4 3,0mmX20mm.

A4 är ju beteckningen på rostfritt syrafast stål.

Team Cloud 9
2010-02-02, 13:22
Här tror jag täxten skall vara " Skruvarna som fästs i foam plattan(eller skruvarna som fäster foam plattan) skall vara A4 2,9mmX16mm.

Hej

Japp so är det Kjelle:p

Flodström
2010-02-03, 00:01

Det är riktigt det du säjer här Kjelle. A4 kan jämställas med syrafast-316

Ang den skruven där, 2.9 x 16 så tror jag det är en sådan här skruv, dock osäker på om det skall vara försänkt eller "osthuvud" :
2.9 x 16 mm A4 länk här (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9155&art=2572720)

De andra är väll maskinskruv M3 x 20 mm

Team Cloud 9
2010-02-03, 00:58
Hejsan

jag vet bara i Tyskland heta dom 4VA och dom klara syra och saltvatten,och sen fins 2VA dom klara bara södvatten!!!
Dom 2,9x16 och 3,0x20 har jag köpt på Tools,och dom skar vara med försänkt huvud och maskinskruv hos http://www.skruvcentralen.se/ med osthuvud, men jag tror dom har dom andre oxå

MvH Lars

Kjelle
2010-02-03, 01:04
Hejsan

jag vet bara i Tyskland heta dom 4VA och dom klara syra och saltvatten,och sen fins 2VA dom klara bara södvatten!!!
Dom 2,9x16 och 3,0x20 har jag köpt på Tools,och dom maskinskruv hos http://www.skruvcentralen.se/ men jag tror dom har dom andre oxå

MvH Lars

2VA är det samma som vi kallar A2, dom är såkallade rostfria men rostar ändå lol. Enklaste sättet att kolla om dina skruvar är A2 eller A4 är att testa med en magnet. A2 är magnetiska, A4 är INTE magnestiska.

Kom bara ihåg att rostfritt eller inte, OM du använder verktyg som rostar, till exempel fasta nycklar, stålborstar, vinkelslipskivor som tidigare har använts på SK. svartstål, så kommer detta att "Smitta över" på det rostfria så även detta rostar. Detta gäller även småsaker som skallarna på dessa skruvarna, en sliten vanlig skruvmejsel gör skruvspåret rostigt på no time.

Så använd alltid nya vinkelslip skivor om du kör i rostfritt, alltid särskild stålborste för rostfritt.
Då får ni glänsande fina icke rostande båtdelar :-)

Kjelle

Team Cloud 9
2010-02-03, 01:17
" OM du använder verktyg som rostar

Kjelle

Hehe det har dem sagt på Tool´s och jag har köpt ny verktyg:D

Lars

Kjelle
2010-02-05, 00:50
Flyttade några inlägg från denna tråden till säljdelen där ni hittar Cloud 9 sin säljannons: http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=848

I moved some of the off topic posts to Cloud 9´s sale thread here: http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=848

Stay on topic.

/Kjelle