Visa fullständig version : GPS och plotterprogram för PC
Är det någon av er som kör med sådant?
Vill ha lite tips och förslag på vad som finnes, fördelar, nackdelar kanske även pris. Vad behövs för att köra PC som gps?
Räcker det med en usb mus eller?
Tackar.
Kjelle
kapten bölja
2010-01-24, 10:00
Hej Kjelle.
Kolla på http://www.marinplus.se
Dom har både hård- och mjukvara för navigation med PC.
Ok, du kan köra med en GPS-mottagare(via USB eller blåtand) och en laptop, men:
1. Laptoppar för inomhus bruk är känsliga för vatten, du behöver en marin eller industriPC, som tål lite stänk.
2. Mus eller pekplatta är inget vidare praktiskt i en båt. Använd en pekskärm (vattentät) och göm PCn på ett säkert ställe.
3. Ha papperssjökort och kompass som backup, alla PC kraschar för eller senare.
Jag körde för några år sen med PC, inga problem med fukt eller liknande men det beror ju på hur båten ser ut. Körde med gratis programmet Seaclear, har det fortfarande i datorn med typ hela sveriges sjökort i men dom är rätt gamla tyvärr.
Använde en Garmin hand gps som antenn och nån sorts mus med boll man rullade på och två knappar på.
Saknade framförallt möjlighet att snabbt markera position, kanske finns andra mycket bättre program.
Tycker min Lowrance 110c är bättre.
Team Char
2010-01-24, 12:52
Har en laptop i min båt sen 5år och har inte haft problem med fukt. Jag kör både Fugawi och Garmin mapsource och har kopplat ihop min gamla Garmin 128 med datorn och det funkar bra lägger oftast in WP i 128an och sen för jag över dom till kartprogramet.
Det behövs ingen värsting pc för att kunna köra kartprogram i den jag har en gammal Dell med windows 98
Fördelen är priset och storleken på skärmen
Nackdelen är att det är svårt att ha i en öppen båt då den passar bäst i en ht eller cabin båt
Är det någon av er som kör med sådant?
Vill ha lite tips och förslag på vad som finnes, fördelar, nackdelar kanske även pris. Vad behövs för att köra PC som gps?
Räcker det med en usb mus eller?
Tackar.
Kjelle
Har oxå haft PC lång tid med få problem en gammal Dell med WXP samt USB puck har använt Ozi Explorer och kan inte säga annat att det har fungerat riktigt bra speciellt för pengarna dvs praktiskt taget noll.
Du bör definitivt ha ett bra 12volts aggregat samt hyfsat batteri som buffert.
Annars inga problem dock som någon sa de bör naturligtvis skyddas.
Viss nackdel är det genom att det är svårt att snabbt sätta händelsemärken på skärmen det går men är bökigare och knapptryckningar i gungande båt hur kul är det!
Annars har jag Fknapparna inställda i Ozi Explorer för snabb in och utzoomning i kortet funkar riktigt bra.
Dock har jag fått tag i en 10 tums Lowrance och det står och väger inte helt övertygad om att jag vill släppa PCn ändå den stora skärmen är inte helt fel faktiskt lägger in en bild på min nuvarande styrplats som visar PCn i pulpeten.
Till detta har jag en 7tums Lowrance med lod och Navionics kort oxå men tycker inte den ger samma överblick dock kan man sätta snabba iconer där om inte annat och endast köra PCn för översikt i stor skala
Har bara använt Dell och kan rekommendera riktigt bra lappar tycker jag
Tack för alla svar.
MM laptops är inga problem, har några stycken men tänker använda min Acer Aspire 10,4".
Tänker i första hand ha laptopen som en reserv, barnen kan då också titta på film när vi är ute.
Har ju min LCX-112c och Globalmap 8200C båda kopplat med var sin puck, men får jag el bekymmer så är båda dessa svarta, laptopen har iallafall batteritid på 6 timmar.
Vart köper man de olika mjukvarorna ni har tipsat om?
Kjelle
Team Char
2010-01-24, 17:42
Fugawi finns att få i hos http://www.soltek.se/kartor/fugawi.htm
Kartor har dom också
Men skicka ett PM ;)
Pm skickat åt alla landets hörn :-)
Vart köper ni Puckar nånstans? inte Hockeyshopen.se iallafall....
Pm skickat åt alla landets hörn :-)
Vart köper ni Puckar nånstans? inte Hockeyshopen.se iallafall....
Ebay exv. men finns på många ställen.
Där hittar man även de puckar som jag använder som backup till plotters sök på GPS PS2 (kallas även mini DIN kontakt)
Annan fördel med PC är mobilt bredband om man ligger ute några dagar går då alltid att få upp en AIS sida från nätet men de senaste versionerna av Ozi är AIS kompatibla dock har jag inte testat det själv kräver inköp av mer elektroniskt skit, känns som det räcker nu....
Team Char
2010-01-24, 18:57
Finns även att köpa på Teknikmagasinet och eventuelt på clas olsson
Jag har använt laptop i gamla båten ihop med en garmin 72.
Fördel man kan surfa om man vill stor skärm 17".
Nackdel ljuskänslig jävla skillnad om man använder plotter.
Fast det finns skärmar som tål både vatten och annan skit deras nackdel är priset.
Vet att dom sålde ut laptopar och skärmar på förra båtmässan i stockholm synd man inte var där då.
Jag har använt laptop i gamla båten ihop med en garmin 72.
Fördel man kan surfa om man vill stor skärm 17".
Nackdel ljuskänslig jävla skillnad om man använder plotter.
Fast det finns skärmar som tål både vatten och annan skit deras nackdel är priset.
Vet att dom sålde ut laptopar och skärmar på förra båtmässan i stockholm synd man inte var där då.
Där har du en nackdel ja skärmen är normalt inte lika ljusstark dock bättre om den är nyare riktigt gamla är kass
Har jag min Dell i ruffen brukar det dock fungera utan problem men som sagt man måste skugga den, har man helöppen båt är det plotter som gäller för mycket bök annars
Här ser man hur bra det kan fungera röda pilen direkt på en bra djupkurva :rolleyes:
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.