handdator

Visa fullständig version : Roderlägesgivare till Simrads AP12/14, tips

Flodström
2010-01-25, 21:35
hej!

Har gjort ett schema med inkopplingsanvisning för Teleflex "Smartstick" linjär roderlägesgivare för Simradpiloten AP12/14.

Ni som använder den piloten vet att roderlägesgivaren lägger av i bland och det är/blir dyrt att byta. Ibland kan givaren ryka efter bara 2 år i saltvatten.

Teleflex har konstruerat en givare som är utan rörliga delar och det hela styrs av en liten magnet som monteras på styrcylindern. Magneten påverkar en fast monterad stav som skickar ut en linjär spänning i förhållande till magnetens possition (0,5V-4,5V output) Modellen heter AR4502 "Generic" eller STD (Standard). Liknande givare finns oxå för andra piloter av fabrikat Simrad och Raymarine (2 typer)

Fördelen med den här givaren är att den inte är mekanisk. Den är hermetiskt tillsluten och har inga rörliga delar. Den är oxå saltvattensbeständig. Håller antagligen längre tid än övriga delar av piloten

AR4502 skall drivas med +5V spänning och här ligger svårigheten: man måste montera en liten spänningsregulator i styr-computeren. Men det är inte nån större kostnad, ca 40-50 kr (om man bygger den själv).

Här nedan ser ni ett schema + inkopplingsanvisning för AR4502.
Oxå en bild på givaren med monteringsdetaljer för Seastar styrcylindrar men den kan anpassas till andre styrcylindrar.
bild på givaren i denna tråd (http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?p=4645#post4645)

Kjelle
2010-01-25, 21:42
Mycket nice, lite information om vart man köper det som behövs till konverteringen vora ett plus. Eller om du evt gör en sådan på beställnign om någon behöver en.

Min rodesgivare funkar än så länge, men jag är medveten om problemen med dessa så jag plockar ut sensorpinnen och fyller upp givaren ed kontaktfett varje säsong.

Team Helsingborg
2010-01-25, 22:43
Jag fick tipset från Raymarine att använda en reglagekabel till att styra roderlägesgivaren. Fäster ena änden av reglagekabeln vid motorn och ändra änden med roderlägesgivaren. Detta går utmärkt med både linjär och roterande roderlägesgivare (billigare). Roderlägesgivaren monteras sedan någonstans i båten där det är torrt...

Flodström
2010-01-25, 23:26
Jovist går det att göra och funkar helatiden tills kabeln rostat i hop.
Men det blir inte lika dyrt som att byta själva givaren, :D

Kjell, jag skall göra 5V-kort till min givare. Kan iof göra fler 5V-kort men då kostar de inte 40-50 kr, tar oxå betalt för jobbet, hehe :cool:

Flodström
2010-09-22, 01:09
Har nu designat det där 5-voltskortet. Inga lödningar, bara att skruva på plats i huvudenheten, under locket till den. Ansluta AR4502 till en 3.polig skruvplint och sen kalibrera roderlägena som vanligt.
Jag tar ca 300 kr för en enhet + frakt.

Flodström
2010-10-03, 21:02
Testade ut Teleflex "Smart-Stick", AR4502 i dag. Funkade perfekt, helt problemfritt (testen var dock inte i fält p.g.a. att jag planlägger sälja piloten).

Kretskortet (PCB-power) är fysiskt designet för att passa bak den ordinära kopplingsplinten i SCP-12, eg. bakom själva pump-plinten. Det är ett uttag nederst på PCB-power för att inte komma i konflikt med SCP-12´s högra fästskruv.

Monteringen av AR4502 med PCB-power och kablar är inte svårare än monteringen av den originala roderlägesgivaren (SLF-12).

Monteringen görs på följande vis:
En enkel ledning dras till batt 0V (-) plinten och monteras tillsammans med inkommande batt. 0V. De 3 ledningarna, Red, White och Black monteras i SLF-12´s plint. AR4502´s kabel monteras på PCB-power kortet i den skruvplint som ni kan se på bilderna. Kretskortet placeras bak de ordinära plintarna som ni oxå kan se på bild.

Med AR4502 får man en mekanisk befriad enhet som mäter roderutslagen magnetiskt. Den är inte föremål för mek. slitasge eller korrosion som den originala är/har varit.

Testade hela piloten (dock inte med hydraulpumpen inkopplad, en annan motor fick tjänstgöra som substitut)

På bilderna (som blev riktigt dåliga, ber om ursäkt för det) kan ni se piloten aktiv, svänga styrbord (grön LED för åskådliggjörandet) eller babord (röd LED för åskådliggjörandet)

Ni kan oxå studera roderutslagen (fullt styr-och babord + mittposition) på SHC-14 displayen.

PCB-power är tillgänglig om ca 1 vecka. Innkjöpsställe (i USA) för Teleflex Smart-Stick AR4502 generic kan fås på begäran (PM:a), eller kolla upp eBay.

Men tänk på att de modellerna som är till för Raymarine eller Simrad INTE fungerar till AP12/14, det måste vara 4502-Generic (utspänning linjär, 0,5V-4,5V) Priset på 4502 ligger på runt 225 USD (har inte kollat upp det nyligen, kan ha ändrats).

Lite bilder:

Kjelle
2010-10-03, 21:13
Riktigt riktigt nice Ramon!

Vart kommer priset att hamna på PBC power?
Kjelle

Kjelle
2010-10-03, 21:14
Missade att priset stod i ost längre upp.

Cheers, o se det som en gratis BUMP :-)

Flodström
2010-10-03, 22:14
Hehehe, just det 300 riksdaler + frakt.
Kollade upp priserna på AR4502. 236 USD på eBay. Kanske billigare från min leverantör?

Skickas givaren via JetCarrier (kostar inget att bli kund/medlem) till ex.v. Sverige kostar den i frakt: 4 USD till Linden i New Jersey och sen 179 kr med jetCarrier (flyg) till brevlådan din i Sverige (kr 165 till Norge eller Danmark). JetCarrier förtullar alla varor själva (speditör) och du betalar INTE moms på frakten, bara på varans värde (236 x ,25 = 59 USD i moms) ;)