Visa fullständig version : Ny Beason?
Team Helgøya
2010-01-27, 18:38
Neste uke, den 4.2 går turen til Skattkärr for å se på mulighetene for å få bygd en ny Beason. En kompis som skal ha ny båt, men det blir spennende å se om det blir mulig å få bygd en 28 fots Family Cruicer eller 28 Cabin.
Interessant blir det i allefall, for en 28 Cabin må være en RÅ båt både sjømessig og konfortabel i alt slags vær.
Noen som har greie på det med CE merking, for den må antagelig CE merkes skal den lovlig kunne settes på sjøen i Norge.
Motorutrustning som vurderes er 2X250 Yamaha 1X20HK Yamaha. Blir spennende å høre om Peter & Co bygger noe slikt
Flodström
2010-01-27, 19:14
Reglerna för CE-märkningen säger att det är producentens/fabrikantens ansvar, inte köparens.
Peter CE-godkänner båten av vad jag har förstått, i alla fall nämndes det då jag beställde båt av honom.
Kan checka upp det med honom igen.......... :rolleyes:
Joda båtene er CE godkjente, alle båter som selges nye i EU og Norge må väre CE merket.
Mvh
Kjelle
Flodström
2010-01-27, 19:27
en 28 Cabin må være en RÅ båt både sjømessig og konfortabel i alt slags vær.
Noen som har greie på det med CE merking, for den må antagelig CE merkes skal den lovlig kunne settes på sjøen i Norge.
Motorutrustning som vurderes er 2X250 Yamaha 1X20HK Yamaha. Blir spennende å høre om Peter & Co bygger noe slikt
Såg en FC i Åmål en gång. Rå som tusan. En drömbåt på ett vis, både som trollingbåt och kombinerad familjebåt. Hadde inte budget och trekkbil begrenset meg hade det blivit en sån båt för de stora vattnen, inte minst här där jag bor.
Peter byggar allt av önskningar. Värre är det med tiden hans. Han har säkert en del beställningar och de är bara två som bygger tror jag. Kan bli långa lev.tider framöver?
Team Helgøya
2010-01-27, 20:12
Leveringstiden går nok bra for Dansken, han skal jo være i Afghanistan i hele 2010, med en liten ferie i sommer... Så det blir null fiske på han. Jeg skjønner ikke hvorfor han vil ha cabin da den er så tung, hadde jeg skulle byttet båt skulle jeg hatt en nøyaktig kopi av min egen men 3 fot lenger ;)
Men CE registreres de av Beason er det jo null problem
Team Fiasko
2010-01-27, 20:38
När det Gäller CE-märkning så är det så att det räcker inte att det sitter en lapp i den. Det MÅSTE finnas ett papper som heter "försäkran om överensstämelse" som skall vara signerat av någon person. Annars gäller inte märkningen. Denna försäkran kan vem som helst göra med då är det också personen i fråga som alltid har ansvaret för båtens säkerhet.
Kan tom vara så att det sitter en lapp i båten med CE på och ett papper med försäkran om överensstämelse. Men kanske personen som skrivit på bara försäkrar en vis del av processen. Då är det inte heller OK.... Akta er för myglare. Men Beason lär nog veta vad dom gör... bara allmän varning från min sida.
Team Fiasko
2010-01-27, 20:40
Joda båtene er CE godkjente, alle båter som selges nye i EU og Norge må väre CE merket.
Mvh
Kjelle
Inte om skrovet är gjort av varv och resten hemma skruvat.... då är den inte helr CE godkännd
Det stämmer, då går båten som hemmabygge o du som byggherre har ansvaret.
Team Fiasko
2010-01-27, 21:40
Det stämmer, då går båten som hemmabygge o du som byggherre har ansvaret.
Ja om du har skrivit pappret försäkran om överensstämelse, inte annars.... då ansvarar fabriken/varvet för sin del och resten är omärkt....
Flodström
2010-01-28, 01:33
Det är helt riktigt det du säger här Team Fiasko.
Till min TG-7200 från Finland så var just det dokumentet med, med försäkran om överensstämmelse enl CE-reglementet.
Team Helgøya
2010-01-28, 01:42
Vi får høre hva Peter sier til uka. Om det blir større Beason eller noe annet er jo ikke 100% bestemt enda, litt Taliban avhengig og
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.