handdator

Visa fullständig version : Problem Simrad ap12

trolling beckman
2010-01-29, 17:53
Någon som har problem med simrads ap12 vid kallt väder?
Min autopilot vill inte som jag vill.Styrenheten hakar upp sig.(alltså styrknapparna)och det går ej att stänga av den för manuell styrning, har fått kopplat en extra strömbrytare till den.Tror att även rodläges givaren krånglar vid kallt väder,men ej när det är + grader ute.Ska jag ta bort givaren och göra rent den och smörja upp den med någon kontakt sprej eller kontakt fett?

Flodström
2010-01-29, 19:33
Är det en AP12H eller 12R? (R= wire-styrning)

Om modell"H", hur verkar pumpen?

Piloten skall oavsett fungera ner till i alla fall -10°C Men det kan vara problem eller fel på hydraulpumpen om du kör mycket under vintern, klassiskt fel på AP12/14H

Tips:
På själva kretskortet av styrcomputeren, under locket där alla kablar är koplade till plintarna sitter det en grön lysdiod, LED till höger som blinkar en kod vid felfall (till höger om plintarna) Skruva av locket (sitter lite hårt) Kör båten och studera den LED´n så fort du får felfall:
2 blink = roderlägesgivaren felaktig
4 blink = för hög ström (SRP 12, pumpen?)
5 blink = kontrollenhet inte kontakt (SHC14)
6 blink = ingen kompassangivelse mottagen
7 blink = oxå kompassfel
8 blink = roderläges-begränsning (max utslag) inte kalibrerat.

Om roderlägesgivaren har gått sker det som du beskriver, allt låses på nått vis.
du kan oxå kolla här:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=834

Plocka bort staven i roderlägesgivaren och kolla om det är rost/vatten eller vad? Torka rent och fetta in den med ett fett som tål minst -15°C.

Då du inte har AP´s "14" enhet/fjärr är det svårt att se funktionen på den givaren (AP14-displayen ger ett utslag på givarens läge)

Hör av dig efter kontrollen. :D

trolling beckman
2010-01-29, 20:54
Jag kör trolling minst 4-5 gr i månaden på vintern. Fiskar även när det är svin kallt ner till 20 - bara det finns en öppen båtramp.Har hydraulstyrning. pumpen verkar okej.Kan vara möjligt att pumpen inte vill riktigt när det är kallt över 10- eftersom det fungerar vid mildare Väder. Ska kolla upp rodlägesgivarn och göra rent den.Tack för svaret.

Flodström
2010-01-29, 22:29
Som jag sa tidigare, ett klassiskt fel på AP12/14 är den dåliga SRP12-pumpen. Den ryker efter kort tid under bruk i kallt väder (kloggar igen) med för hög strömförbrukning som följd....Computern slår då av.
Men som du är inne på, kam oxå vara rod..... givaren
Du måste kolla kolla upp LED´n på computeren och räkna blinkningarna. :rolleyes:

Kjelle
2010-01-29, 23:56
Håller med Flodström.
Simrads AP modeller är ju världskända för dårliga pumpar och rodergivare som inte tål vatten, iaf inte salt eller bräckt vatten.

/Kjelle

TeamScuirus
2010-01-30, 17:12
Problemene med pumper og rorfølere på Simrad autopiloter gjelder AP12H og AP14H og ikke de andre modellene. AP12/14 er ikke en Simrad (Robertson) konstruksjon men en pilot som er utviklet og produsert av Navico et engelsk firma som Simrad kjøpte.

Nå brukes Navico som navn på hele konsernet som eier Lowrance, Eagle, Northstar og fritidsdelen av Simrad.

offshore
2010-01-30, 19:32
Jag hade en sån Simrad pilot i min tidigare båt och pumpen la av ett antal gånger
En gång så hade limmet på magneterna släppt i pump motorn,så jag fick limma dom igen.
men annars så var det kolen som behövde bytas,ett tips, jag lämna den till en firma som renoverar starmotorer m.m till bilar
och de fixa det för en liten peng,tror det är en krångel pilot den typen av simrad.
Efter har jag haft Raymarine 6002 som är en riktigt bra pilot, Men nu har jag Garmin GHP 10 i båten Kanon BRA pilot!!

Flodström
2010-01-31, 01:36
Det kan iof vara ett hot tips offshore.
Annars kanske man kan höra med navico om de renoverar SRP12-pumpen?
Men det bästa är nog att byta till en med kvalitet, det är ju ganska viktigt att det fungerar ute på havet, eller hur. :-?

PikeLess
2010-01-31, 16:39
Tänk på att om man kör på vintern så måste man ha en hydraulolja med ett högt viskositetindex, viskositeten bör ligga på 15 och viskositetindex över 250, ju högre dessto bättre.

Har man köpt sin hydraulolja hos sin lokala hydraulfirma så uppfyller den väldigt sällan dessa kraven. Så hydrauloljan bör man inte snåla in på..