handdator

Visa fullständig version : Tänker ditt team byta båt under säsongen 2010?

Kjelle
2010-01-30, 00:08
Låste 2009 tråden och öppnar en 2010 istället.

Tänker ni byta båt? Eller om ni inte har någon båt, tänker ni investera i en?
Till vilket fabrikat?
Fylla på med övrig info

Flodström
2010-01-30, 02:41
Blir en Beason 22 Cabin nu i februari. Ser verkligen fram mot det.
Blir en 3/4-fabrikat + lite mer.
Motorn blir en Honda BF 150. Hade väl tänkt en BF225 men USD gick aldrig ner till 5,50 NOK så då blev det en BF 150 från Marin&Fritid. :cool:

lasse
2010-01-30, 14:11
Jag måste ju ha en ny båt då min gamla blev stulen.
Har nu suttit och tittat på båtar så man snart spyr på det.
Men ej kommit fram till vad man ska ha än så länge.

Flodström
2010-01-30, 15:56
Vill du ha tips?
Vilken budget?
Huvudsakliga type fiske?
Vilka hemmavatten?
Brukar vara greit att få lite feedback för att komma ur beslutsvåndan, hehehe ;)

lasse
2010-01-30, 16:25
Vill du ha tips?
Vilken budget?
Huvudsakliga type fiske?
Vilka hemmavatten?
Brukar vara greit att få lite feedback för att komma ur beslutsvåndan, hehehe ;)
Jag både spinnfiskar och trollar har ju en liten båt iofs till spinnfisket en utter 495.
Hemmavatten är ju östersjön/oxelösund.
Budget vetifan
Har fått erbjudande av kjelle att köpa hans båt så sitter och funderar på det.

offshore
2010-01-30, 21:22
Jag skulle rekommendera att välja mellan Beason. Silver och Rocad !!!

Kjelle
2010-01-30, 23:13
Jag har precis beställd en ny båt, leverans oktober/november nångång.
Beason 28FC, förlängd med motorbrakett för mina Suzukis.
Var i behov av mera sovplats då båten är familjbåt under sommaren.
Här sover vi utan problem två vuxna och tre barn.

Kommer bli riggning hela vintern :-)

Kommer se ut som denna, men akterspegeln kommer där badbryggan slutar på denna, sen kommer en motorbrakett som ser ut som badbryggan på den i bilden.
http://www.kluck.se/lib/pict0045.jpg
http://www.kluck.se/lib/img_2549.jpg

Så akterdäcket blir metern längre än på 25fc.

Nu skall det köras ända hårdare.

/Kjelle

offshore
2010-01-30, 23:20
Grattis till beställningen av en GRYM båt och bra båtmärke!!

Team Helgøya
2010-01-30, 23:48
Blir spennende å se ferdig resultat, 950.000 NOK kommer 28FC'n HP vurderer på inkl motorer, men det blir knall båt da. Blir maskin det du har bestilt også. BEASON :D
Her i gården blir det lite skifte, men kanskje en ny motor til høsten.

Jonas .L
2010-02-01, 23:44
Ska jag byta båt blir det till en Beason 630 WA med tak och minst 150 hk på akterspegeln.

Team Cloud 9
2010-02-01, 23:57
Grattis Kjelle
var kostar båten????
Dom är so find!!!!!!

Kjelle
2010-02-02, 00:38
Grattis Kjelle
var kostar båten????
Dom är so find!!!!!!

Tackar :-) :-)

Den modellen jag skall ha kostar ca 470 000 färdig men utan motorer och trollingelektronik.

Man lever bara en gång :-)

Det tog mig lång tid att sälja in den som "familjbåt" åt frugan....

/Kjelle

Flodström
2010-02-02, 00:52
Det tog mig lång tid att sälja in den som "familjbåt" åt frugan.... /Kjelle

Samma här i familjen.... gamlebåtan var ju så "fin" og "koselig". Vad gör man då det inte fans ett akterdäck, övertalning, övertalning m.m Vet inte om nya båten gått hem än här :p
Måste nog ses "live" :shock:

Team Cloud 9
2010-02-02, 00:56
Man lever bara en gång :-)
/Kjelle

Det är so:D men men det är mycke pengar ändå;) presies nä min fru är för tilfälle utan job:mad:

Mayday
2010-02-02, 01:18
Henge mæ på og Gratulerer--Fy Fankern for ei Trollingskute
du får deg,,Grattis.Grattis:p:p og familiebåt:-)

Kjelle
2010-02-02, 02:01
Henge mæ på og Gratulerer--Fy Fankern for ei Trollingskute
du får deg,,Grattis.Grattis:p:p og familiebåt:-)

Takk takk, det er sånn jeg ser det, den perfekte kombinasjonen familie og fiskebåt. Og helt perfekt at man bor ved Östersjöen og slipper å kjöre den 80 mil på henger for å fiske i simris.

/Kjelle

Team Helgøya
2010-02-02, 02:13
Det med å selge inn hos fruen er viktig. Heldigvis var det min xkjære som så sikkerheten i en Beason og små unger ute på sjøen, som gjorde at det ble BÅT her. Til tider er en misunnelig på dere som kan bo nede ved Østersjøen og slipper de 80 milene på henger ja... Men men... En kan ikke få alt her i livet :)

jeekay
2010-02-04, 23:57
Hej! Är själv inne på båtköpar tankar men har inte riktigt bestämt mig.
Är sugen på att ta hem en Wellcraft i från USA samtidigt som jag gärna vill köpa "svenskt". Förstår bara inte dessa hutlösa påslag som importörerna lägger? Vad kan göra att en 90 hk 4-takt Suzuki kostar nästan 50000 mer i Sverige? Har fått ett tips av en bekant om en möjlig båt till salu, är sjukt sugen minst sagt. En Barcon 22 wai var det, ska enligt kompisen vara en riktigt fin båt! Måste själv se den live innan jag säger för mycket. Är det någon som har erfarenhet av dessa båtar?

/Jani

Kjelle
2010-02-05, 00:01
Hej!

Har själv ingen koll på dessa båtar, men vet att Jocke, Team Formsvacka här på forumet håller på att rigga sig en.
Lite riggningsbilder finnes i Jockes blogg: http://teamformsvacka.blogspot.com/

jeekay
2010-02-05, 08:54
Tack Kjelle!
Den såg ju riktigt trevlig ut. Jocke... Har du gjort T-Toppen själv? eller har du beställt den från Uddevalla? Den såg riktigt fin ut. Vad blir det för motor etc på den lilla fiskeflotten?

/Jani

trango
2010-02-05, 18:29
Kul att läsa om alla seriösa projekt som är på gång inför säsongen! Bara grattulera er som köpt Beason. Jag är mycket svag för deras no-nosense stil. Jag kommer själv att byta båt under efter vårens öringsfiske, behöver något som funkar både till fiske och till familjen. I dagsläget står det mellan en Beason 630 WA, Rocad 606 WAC eller en Trophy 2002. Helst skulle jag vilja ha en Beason men prislappen för en färdig (med motor) blir säkert över 350 tkr trots halvfabrikat - någon som känner till någon begagnad som kommer att bli till salu?

Jag gillar även Trophy 2002 som verkar ha ett mycket gott rykte och en riktigt fin planlösning. Det känns rätt attraktivt att importera en några år gammal skuta från USA - någon som har erfarenhet av ett sånt projekt?

/Fredde

joj
2010-02-05, 19:01
Har själv stora planer på en Trophy 2002, har kontaktat dom ägarna jag hittat och det verkar vara en båt med väldigt många nöjda ägare, har dock en känsla av att man ska akta sej lite för dom tidiga årsmodellerna från början av -90 talet. Det ryktet som finns om dåligt byggda båtar har nog mest smittats från Bayliners ganska dåligt byggda badbåtari slutet av -80 talet.
Från 2001 tillverkas dom på nytt ställe och verkar ha en enormt bra byggmetod med bl.a ett par strykningar Vinylester närmast gelcoaten för att få ett tätt skrov, sen gjuts balkar och skrov ihop på ett mycket bra och smart sätt med.

Skulle vara godis med en Mercury 175 Optimax och en Yamaha 9.9 High Trust som kraftkällor

Kjelle
2010-02-05, 19:30
Jag tror också att dessa båtarna är bra, de används mycket till trolling på de stora insjöarna och är populära där uppe i norr.
Söderut är det ingen som ens vill se vare sig Bayliner eller Trophy, Kolla omtal av dessa båtarna på The Hull truth, men som sagt jag tror inte det är något fel på dessa.
Fördelen om du hittar en söderut är ju att priset kan vara riktigt bra.

Kolla boattrader.com sök på trophy och skriv in 33315 i Zip delen, välj 100 miles i 33315 området så hittar du alla dessa som finnes 16 mil runt Ft, Lauderdale FL.

Brune Kring på BTK Exports/Boatfindersusa.com (http://www.boatfindersusa.com/) hjälper er att ta hem båten, han bor i USA 9-10 månader om året och kör ett eget exportfirma. Han och hans son kollar upp båtarna för er och ser till så att allt är OK, sen hämtar de båtarna och fraktar dessa till Brunswick där de shippas ut från. Han sköter alla tullpapper och grejer så det är bara att hämta båten tullad och klar i Göteborg.
Han tar även hem motorer, inom och utombordare, vattenskotrar, bilar hojar, you name it and he will get it .-)

Lycka till.

Kjelle

Kjelle
2010-02-05, 19:35
Skulle vara godis med en Mercury 175 Optimax och en Yamaha 9.9 High Trust som kraftkällor

Ouch, Mercury i alla former och färger är bannade från mina båtar, har haft fem stycken totalt, fyra av dessa var nya, två av de nya fick lämnas tebax så jag fick nya motorer i byte. Båtarna stod oftera på verkstad än i vattnet.
Flera av mina polare som köpte nya motorer rundt 2002-2005 fick lämna in dessa då det var massa fabrikationsfel.

Tycker Mercury verkar vara en marin utgåva av Harley Davidsson.....

Suki, Honda eller Yamaha är mina val i skriven ordning.

trango
2010-02-05, 20:12
Har själv stora planer på en Trophy 2002, har kontaktat dom ägarna jag hittat och det verkar vara en båt med väldigt många nöjda ägare, har dock en känsla av att man ska akta sej lite för dom tidiga årsmodellerna från början av -90 talet. Det ryktet som finns om dåligt byggda båtar har nog mest smittats från Bayliners ganska dåligt byggda badbåtari slutet av -80 talet.
Från 2001 tillverkas dom på nytt ställe och verkar ha en enormt bra byggmetod med bl.a ett par strykningar Vinylester närmast gelcoaten för att få ett tätt skrov, sen gjuts balkar och skrov ihop på ett mycket bra och smart sätt med.

Japp - det är riktigt svårt att hitta trophy ägare som inte är nöjda med sina båtar. Årsmodell 1993 har dåligt rykte, från 95 verkar båtarna vara bra. Som du säger, ytterligare ett lyft kom faktiskt redan 2000 (och inte 2001) då produktionen skiljdes från Bayliner. Gillar verkligen layoten - verkar riktigt fin!

Jag tror också att dessa båtarna är bra, de används mycket till trolling på de stora insjöarna och är populära där uppe i norr.
Söderut är det ingen som ens vill se vare sig Bayliner eller Trophy, Kolla omtal av dessa båtarna på The Hull truth, men som sagt jag tror inte det är något fel på dessa.
Fördelen om du hittar en söderut är ju att priset kan vara riktigt bra.

Kolla boattrader.com sök på trophy och skriv in 33315 i Zip delen, välj 100 miles i 33315 området så hittar du alla dessa som finnes 16 mil runt Ft, Lauderdale FL.

Brune Kring på BTK Exports/Boatfindersusa.com (http://www.boatfindersusa.com/) hjälper er att ta hem båten, han bor i USA 9-10 månader om året och kör ett eget exportfirma. Han och hans son kollar upp båtarna för er och ser till så att allt är OK, sen hämtar de båtarna och fraktar dessa till Brunswick där de shippas ut från. Han sköter alla tullpapper och grejer så det är bara att hämta båten tullad och klar i Göteborg.
Han tar även hem motorer, inom och utombordare, vattenskotrar, bilar hojar, you name it and he will get it .-)

Lycka till.

Kjelle

Stort tack för tipset! För närvarande ligger jag lite lågt, vill helst få min nuvarande pulka såld innan jag beställer något - rätt som det är kanske det dyker upp någon begagnad 630WA till rätt kurs. Visst finns det en del matnyttigt att läsa på The Hulls Truth - det är bara svårt att värdera informationen. Liksom på många andra forum verkar mycket handla om "Bling-Bling" och baseras eller mindre ogrundade uttalanden. Såvitt jag har kunnat se verkar trophy 2002 skrivas ned av de som inte har någon förstahands erfarenhet medan de som faktiskt äger en trophy verkar vara mycket nöjda. Jag tror att det är en bra båt som man kan få till rätt pris!

/F

Pe 3
2010-02-08, 23:10
Första inlägget !!!! Och det på grund av min Silver Hawk DC med en Evinrude 90 E-Tec hängandes på aktern 09 båda två. Råddas för att få den färdig så fort det går...

Kjelle
2010-02-09, 12:39
Nice Petri, Grattis med ny skuta och välkommen till forumet!
Lägg gärna ut några bilder på den i forumdelen båtbilder, eller i ditt album.
Alltid roligt med båtbilder, och särskild riggningsbilder.
Nyttigt för alla andra som skall rigga med.

Kjelle

Team Fiasko
2010-02-09, 23:10
Ska jag byta båt blir det till en Beason 630 WA med tak och minst 150 hk på akterspegeln.

Synd man inte får ha dubbelmontage på den båten

Pe 3
2010-02-10, 08:56
Kommer bilder när allt är färdigt har inte så mycket kvar. Måste bara få tag på ett garage med någon plusgrad i så jag kan sika det som ska:D

Fiskarn0383
2010-02-12, 23:43
Jag kommer behålla min skuta ett tag. Är nöjd med den men kommer nog uppdatera lite om ekonomin tillåter. Har ju tyvärr en sambo som börjat studera och pendlar dit så. Men hydraul styrning, autopilot och en nyare motor vore inte fel. Tyvärr vore inte en nyare bil det heller så vi får se. Men trollas ska det. Både i insjö och hav.

rival-andy
2010-02-28, 16:21
Jag går i båtbytartankar efter att ha spenderat en lång stund i Skölds monter på båtmässan. Min Rival 560 är jag fantastiskt nöjd med. Men efter 8 år med båten så är den färdigutvecklad och färdigskruvat som jag vill ha det. Vad då göra? Byta till något snabbare och med lite mer plats kanske:rolleyes:
Jag tycker det är jäkligt kul att skruva.

Får jag vettigt betalt för nuvarande ögonstenen och hittar en Suzuki 140 till rätt pengar så kan det stå en Rocad 606 SD hemma så småningom. Arbete pågår för fullt för att få ihop affären med familjen kvar i huset.

Har ni någon ni känner som vill ha en riktigt fin 560 så hör av er.

rival-andy
2010-05-07, 22:32
Rivalen är såld och en Rocad 606 SD levereras i augusti. Kul, kul!

Kjelle
2010-08-06, 01:58
Är det flera här som har, skall eller funderar på att byta båt?

Lidberg
2010-08-06, 02:45
Skulle isåfall vara som rival-andy. En Rocad 606 SD. Har ju 606 SP:n nu. Men vore inte fel att få lite mer plats bakom pulpitten. Men min Rocad får nog gå i min ägo några år till. har ju bara kört ca 500 timmar med den.

Fischer
2010-08-09, 21:51
Letar förfullt efter en ersättare till min gamle krigare men står i valet och kvalet... Q.silver PH 580 lockar men men

joj
2010-09-13, 09:53
Ska göra lilla sista finliret på Flippern nu och sen blir det nog annons, har tänkt mej att testa hur det är att ha en lite större båt som ligger i sjön större delen av året, vad det blir vet jag inte än, beror på vad jag hittar som känns lämpligt men gärna runt 7 meter i längd.

trango
2010-09-13, 11:14
Ska göra lilla sista finliret på Flippern nu och sen blir det nog annons, har tänkt mej att testa hur det är att ha en lite större båt som ligger i sjön större delen av året, vad det blir vet jag inte än, beror på vad jag hittar som känns lämpligt men gärna runt 7 meter i längd.

Kul! Finns mycket roligt att välja på om man inte har tänkt traila båten i alla fall? Blir det rent av IB?

/F

joj
2010-09-13, 12:17
Kan bli inombordare om båten känns rätt med det, den låga tyngdpunkten gör att det känns lockande med det men annars blir det mesta enklare med en utombordare, tyvärr så drar pengarna iväg om man skulle satsa på en Beason 22 och det finns inga begagnade till salu heller.

Fortfarande nöjd med din Trophy Fredrik? Här får du en film på hur dom ska köras...

http://www.youtube.com/watch?v=VtWK6PdpfLI&feature=related

Fischer
2010-09-13, 12:33
Ny båt är best. :D kommer om ca 3 veckor om allt går som de skall :D

vad de blev exact återkommer jag med ;)

trango
2010-09-13, 15:56
Kan bli inombordare om båten känns rätt med det, den låga tyngdpunkten gör att det känns lockande med det men annars blir det mesta enklare med en utombordare, tyvärr så drar pengarna iväg om man skulle satsa på en Beason 22 och det finns inga begagnade till salu heller.

Fortfarande nöjd med din Trophy Fredrik? Här får du en film på hur dom ska köras...

http://www.youtube.com/watch?v=VtWK6PdpfLI&feature=related

Så kör jag varje dag. Men går det inte lite för fort för att laxen ska hinna ikapp?

Jag väldigt nöjd med min Trophy och jag kan rent ärligt säga att jag inte vet någon båt jag hellre skulle ha i den prisklassen. Visst, det finns detaljer som kan förbättras och poleras men det som räknas (dvs skrov och layout) är jag mycket nöjd med! En Trophy 23a vore kanske nåt?

/F

trango
2010-09-13, 15:57

Hoppas på många bilder!

/F

Kjelle
2010-09-13, 16:06

Spännande Marko :-)

Väntar också in ny båt, tror det är 4-6 veckor kvar i mitt fall.
Ser fram emot att börja rigga en ny båt igen.

Vill se massa bilder från alla er som byter båt och riggar upp nya båtar.

Kjelle

Fischer
2010-09-14, 00:02
ja de kommer de lovar ja :) håller på för fullt och ta hem rigg-delar så att de bara är att smäcka på allt när båten kommer :D

Kjelle
2010-09-14, 00:05
ja de kommer de lovar ja :) håller på för fullt och ta hem rigg-delar så att de bara är att smäcka på allt när båten kommer :D

Hehe samma här.

Får hem ett paket på onsdag, HDS-10, HDS-8 och Structure Scan :-)
I övrigt så har jag nog i stort sett allt som skall monteras.

Kjelle

trango
2010-09-14, 07:53
Hehe samma här.

Får hem ett paket på onsdag, HDS-10, HDS-8 och Structure Scan :-)
I övrigt så har jag nog i stort sett allt som skall monteras.

Kjelle

:D:D:D:D:D:D:D

Grymt!

Fischer
2010-10-14, 12:36
Igår kom äntligen båten till säljarn, nu väntar bara slutmonteringen... så jag kunde räkna med att ha båten i början/mitten av nästa vecka enligt säljarn :)

tråkig sista väntan nu och 1-2v försening till slut, till råga på allt... men de är la så - att den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge ;)

Kjelle
2010-10-14, 13:05
Väntar med nyfikenhet på att få veta vad du kommer köra för båt under kommande säsonger :-)

Fischer
2010-10-25, 00:30
äntligen kom båten tillslut :D va de blev - Olympic 580c med 90hp Honda 4-takt
mera bilder kommer :)

Kjelle
2010-10-25, 00:40
Nice, Grattis :-) lägg bilder på båten i denna avdelningen:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/forumdisplay.php?f=10
Och skriv gärna lite om hur du kommer rigga den(en presentation av din båt helt enkelt).

iron9
2010-10-25, 10:30
Bytte vår Ryds GTS 510 mot en Galia 660 med Suzuki 140 hk i slutet av september.
Har inte hunnit med något fiske ännu. Bromsproblem med Bålsta släpet. Bytte bromsbelägg på en stor släpvagnsfirma här i Laholm, men jag har varit där tre ggr nu och dom har inte fått ordning på grejorna. Antingen ligger bromsarna på eller så finns det ingen bromsverkan när dom justerar. Ska dit en 4:e gång imorgon.
Har passat på och bytt bägge batterierna mot ett större och satt in två parallell kopplade till förbrukarström.

Mvh
Johnny

Kjelle
2010-11-26, 08:43
Flera som skall byta båt såhär i slutet på säsongen?

mxoskar
2010-12-15, 17:59
Nja. Ja har lite båtbytar tankar. Men ja vet inte riktigt vad en skall ha.
Har kollat lite på USA:s marknad o hittat ett par stycket. Men de som ja funderar på är hur mycket de kommer att kosta för att få hem något sånt.
Är de någon som har tagit hem någon båt därifrån?
Om de är de, så undrar ja va de kostar att få hem den till Svergie och hur länge tar de ungefär?

Kjelle
2011-01-14, 12:46
Stänger denna nu och skapar en ny 2011 tråd istället.