handdator

Visa fullständig version : Simrad AP12/14H (R), felsökning, tips, mm....

Flodström
2010-01-30, 02:30
Har du en AP12H eller 12R? (R= wire-styrning) eller 14H, läs det här:

Generellt:
Piloten bör fungera ner till i alla fall -10°C
Vanliga fel som kan uppstå är fel på roderlägesgivaren eller hydraulpumpen (på de modeller som heter "H")

Felbeskrivelser:
roderlägesgivaren SLF12:
Roderlägesgivaren stutar fungera p.g.a. korrosion i själva givaren (det stora tjocka röret). Det gör att själva signalen ut (en linjär likspänning, på mellan 1-4V ca) lägger av helt, eller slutar att vara linjär.
Hydraulpumpen SRP12:
Fel som uppstår på själva pumpen skall vara att den kloggar igen invändigt på nått vis. Den börjar gå trögt med förhöjt strömförbruk till följd.
Det som visat sig är att de flesta felfall som är registrerade är bland de som trollar om vintern. Om det är kylan som knäcker pumpen eller den längre säsongen pumpen måste arbeta vet jag inte bestämt.
Kompassen SHS12
Ett annat fel kan uppstå i själva flux-gate kompassen (den är inte en Rate-gyro). Något av felen är lite knepigare att detektera. Jag har kollat några av de kompasserna och där har jag funnit två typer av fel:
Ett är att kompassen blir låst på en och samma bäring. OK i så fall för då fungerar inte piloten överhuvudtaget.
Ett annat fall, då var kompassen "seg" d.v.s. bäringen eller kompassriktningen hade blivit trög så ny kompassvisning tog upp emot en minut att stabilisera. I sådana fall går båten lite hur som hällst och blir inte stabil i sin bäring.

Innan du sätter i gång och klandra än den ena eller andra modulen i pilot-systemet, kolla upp alla kabelförbindningar/korrosion och avbrott i ledningar.
Efter att du gjort det:

Så här kan du kolla vad som ev. är fel på din pilot:

På själva kretskortet av styrcomputeren, under locket där alla kablar är koplade till plintarna sitter det en grön lysdiod, LED till höger som blinkar en kod vid felfall (sitter till höger om plintarna) Skruva av locket (3 skruv, sitter lite hårt) Kör båten och studera den LED´n så fort du får felfall:
Kod:
2 blink = roderlägesgivaren felaktig, eller ingen signal
4 blink = för hög ström (SRP 12, pumpen?)
5 blink = kontrollenhet har inte kontakt (fjärren: SHC14)
6 blink = ingen kompassangivelse mottagen, fel på kompassen
7 blink = oxå kompassfel, annan typ
8 blink = roderläges-begränsning (max utslag) inte kalibrerat.

Vad händer då det blir fel på piloten:
Om roderlägesgivaren har gått, eller pumpen drar för mycket ström eller kompassen visar fel så yttrar det sig i att piloten låses på nått vis. kontrollerna slutar att fungera. och man blir tvungen till att bryta strömmen till piloten.

Har du oxå AP´s "14" enhet/fjärr är det enklare att se funktionen på de olika givarna (AP14-displayen ger ett utslag på givarens läge). Där kan man se om roderlägesgivaren fungerar.
På fjärren kan man oxå enkelt kolla upp kompassen og se hur den fungerar. Den skall ändra kompassriktning med båten utan tidsfördröjning/delay.

Åtgärder för olika fel:
Roderlägesgivaren har tagit kvällen, plocka bort staven i roderlägesgivaren och kolla om det är rost/vatten eller vad? Torka rent och fetta in den med ett fett som tål minst -15°C. Använd INTE kontaktspray, innehåller lösningsmedel.

Alternativa givare om nyköp skall till,: Teleflex Smartstick AR4502 STD (Generic), output 0,5-4,5V linjär.
kolla här:
http://www.scandinavian-trolling.com...read.php?t=834

Om fel på pumpen: bara att byta. Ny ca 5-6000 kr, men det finns en del alternativa pumpar som t.ex Raymarine type 1 eller Simrar RPU-80 (100) som kvalitetsmässigt är mycket bättre än originalet. Kan ibland fås till bra pris på eBay

Fel på kompassen, kontakta en Simrad-återförsäljare där du bor.
eller skicka ett PM till mig :wink:

risaanders@hotmail.com
2010-04-23, 19:29
Hallå!
Underbart inlägg.
Har en simrad som krånglar pratat med supporten på simrad som sade att pumpen är dålig.
Sagt och gjort plockade ned pumpen kollade kolen såg bra ut.
Körde pumpen direkt mot 12V fungerade perfekt.
Har mätt på roderläges givaren Rött + svart - vit mäter volt ca:1,7inneläge-4,5V stång helt ute.
Köpte en ny var ungefär samma.
Såg att du har ett tips på kompassen "köpa, laga "
Ursprungs felet är att pumpen rycker sig fram ex: Jag vill svänga babord 20Grader piloten svänger babord ca:10 grader hackar sig fram resterande 10 grader om jag har tur"långtid".
Då jag inte kunde kalibrera ändlägena tog jag för givet att rodgivaren var kass men efter ca:5ggr godkäner den kallibreringen men det blir inte bra????
Får lite olika blink i boxen bla:1 blink 2 blink 7 blink 8 blink lite rock en roll

Mvh
Anders Åberg
Torsö
0501-22122
0708-302121

Flodström
2010-04-23, 23:50
Välkommen till forummet Anders.

Ser att du har AP12H. det är svårare att hitta felkällan då den piloten är utan display. Du kan inte se om kompassen ställer in sig direkt eller om den är/har blivit trög. Då både pumpen och rodergivaren verkar vara felfria så misstänker jag kompassen, eller möjligen computern (fast det är dock ovanligt).

På AP14H så kan du se graderna på kompassen. Man ser direkt om den funkar. Den skall visa ändrad kompassriktning direkt utan delay.

Har du möjlighet att låna en AP14 fjärr så blir det lättare och hitta felet. Fråga lite runt om det är någon som har den.

Du hade gärna fått låna min för test men jag sitter ju i Norge och då kan det uppstå tullproblem om jag skickar till dig........ :(

Kan i o.f.s. oxå vara ett störningsproblem. Kom felet plötsligt eller har det alltid varit så (efter installation?)? har du nyligen monterat WHF, Radar eller andra elektroniska instrument som strålar ut radarvågor? Ellar andra saker/byggt om etc.... ?

Kjelle
2010-04-24, 00:00
Anders kollade du om den lilla kopparbiten som inne i motorn jordad mot motorns ändgavel, om denna är ärgad och ger dålig kontakt?
Har varit med om det tidigare och haft samma problem, denna kopparbiten sitter på kretskortet tillsammans med övrig elektronik.
Var också noga med den stora plastbiten så denna hamnar rätt, annars får du samma jordfel igen.

Hojta till om detta inte löser dina problem så kan jag skicka upp en fjärrkontroll till AP14H, där ser du om rodergivare och kompassen är OK.

Har två fjärrkontroller på min båt och klarar mig någon vecka utan den ena.

Kjelle

Flodström
2010-04-24, 19:46
Anders kollade du om den lilla kopparbiten som inne i motorn jordad mot motorns ändgavel, om denna är ärgad och ger dålig kontakt?
Har varit med om det tidigare och haft samma problem, denna kopparbiten sitter på kretskortet tillsammans med övrig elektronik.Kjelle

He? Är det elektronik i motorn? Trodde motorn bara innehöll två kol :o
Det här måste du förklara Kjelle :rolleyes:

Tamtam
2010-04-24, 21:40
Hallå!
Underbart inlägg.
Har en simrad som krånglar pratat med supporten på simrad som sade att pumpen är dålig.
Sagt och gjort plockade ned pumpen kollade kolen såg bra ut.
Körde pumpen direkt mot 12V fungerade perfekt.
Har mätt på roderläges givaren Rött + svart - vit mäter volt ca:1,7inneläge-4,5V stång helt ute.
Köpte en ny var ungefär samma.
Såg att du har ett tips på kompassen "köpa, laga "
Ursprungs felet är att pumpen rycker sig fram ex: Jag vill svänga babord 20Grader piloten svänger babord ca:10 grader hackar sig fram resterande 10 grader om jag har tur"långtid".
Då jag inte kunde kalibrera ändlägena tog jag för givet att rodgivaren var kass men efter ca:5ggr godkäner den kallibreringen men det blir inte bra????
Får lite olika blink i boxen bla:1 blink 2 blink 7 blink 8 blink lite rock en roll

Mvh
Anders Åberg
Torsö
0501-22122
0708-302121

Du har inte av någon anledning fått magnetisk metall för nära kompassen?
Kolla detta noga nåt verktyg eller annat som blivit liggande på fel ställe utan att du tänker på det, gillas ej av systemet!

risaanders@hotmail.com
2010-04-25, 10:06
Tackar för era svar o erbjudande.
Det kan vara kompassen"våren -09" då den lossnade vid lite högsjö o hemlängtan.
Men skruvade fast den.kalibrerade o tuta körde igen. Det kändes att något inte var helt rätt men allt funkade"långsammare" enligt magkänslan.
Parkerade i höstas tog premiär turen 14/4 -10.helt kass.

Skall kolla era tips o förslag.

MVH
Anders Åberg
TORSÖ

Flodström
2010-04-25, 16:31
Den har ju en del sköra trådar och annat invändigt som kan skadas vid hårda slag t.ex. i ett fall. Det blir i.s.f. med hjälp av en AP14-display du kan se det på.

Annars så vet jag inte något annat som skulle kunna krångla. Kompasser är nog inte lätt att hitta till den piloten. Om det finns på lager så är dom nog dyra? Men som sagt, du får kolla upp funktionen på din egen först.

Vet inte om Scuirus har skruvat i någon tidigare, men jag har haft möjlighet att kolla i två som var felaktiga utan att hitta vad som var fel i dom. Den ena var låst i en kompassriktning, den andra var trög och ändrade sig motvilligt, dock inte till riktig kompassriktning (liknar på din i o.f.s.).

risaanders@hotmail.com
2010-04-25, 22:31
Vid kalibrering av enheten börjar man med rodergivaren men det blir larm ett par gånger sen så ok.Men enheten kör inte för att kolla ändlägena.
Är kompassen med och stör kalibreringen. Fast man kör runt 360 grader med båten för att kolla kompassen senare i kalbrerings fasen.
En fundering bara i felsök syfte när jag inte hand enheten Typ ap14

MVH
Anders Åberg

TORSÖ

Kjelle
2010-04-25, 23:17
som sagt, hojta till så skickar jag upp en fjärrkontroll.

Blir mycket enklare att felsöka då.

Kjelle

Flodström
2010-04-25, 23:41
Vid kalibrering av enheten börjar man med rodergivaren men det blir larm ett par gånger sen så ok.Men enheten kör inte för att kolla ändlägena.
Är kompassen med och stör kalibreringen. Fast man kör runt 360 grader med båten för att kolla kompassen senare i kalbrerings fasen.
En fundering bara i felsök syfte när jag inte hand enheten Typ ap14
MVH
Anders Åberg TORSÖ

I manualen står att kalibreringen skall utföras så fort allt är installerat alltså oxå kompassen vad jag förstår....
Det står vidare (om kalibrering inte funkar): för tunna matar-ledningar till computern, eller SLF12 inte rätt kopplad, eller att pumpen har luft i systemet och sist, att knapparna inte blivit tryckt in efter beskrivningen och att kalibreringsprogrammet då måste köras på nytt?

Men det kan som sagt vara andra fel, typ kompassen etc...

risaanders@hotmail.com
2010-04-26, 12:19
Tacka för svaren även dom sämre.
Stort tack till kjelle som kunde låna ut sin handkontroll till helt okänd kille från Torsö stort tack.
Har tagit beslut i samråd med simrad att skicka grejorna för service.
Hör av mej vad dom har kommit fram till.

Flodström
2010-04-26, 17:55
Hmmm, blir ju lite dyrare då. men då får du proffshjälp och dom har ju oxå res. delar til piloten antar jag :D

Intressant, som sagt, att höra vad dom kommer fram till........... :rolleyes:

Föreställer mig att det trotts allt blir billigare än att köpa en ny pilot..

Flodström
2010-11-02, 21:44
SRP-12 Simrad AP12/14H hydraulpump:
Renoverings-kit heter "APPK22-Service Kit". Kolla här:
(kanske det går att få från någon marina i England som säljer Simrad till ett vettigare pris än här?)

Flodström
2010-11-04, 23:24
Hittade ett relativt intressant dukument från Simrad. En reservdelsförtäckning över en del piloter med beställningsnummer på produkterna/delarna.

Här kan man bl.a hitta delar/med nr till AP12/14H (+R) Någon kan kanske ha nytta av listan :rolleyes:

Kjelle
2010-11-05, 00:02
Mycket bra Ramon, tack för att du tar dig tid att posta dessa fynd :-)

Flodström
2010-11-05, 23:45
He he, "no problem" Kjelle. Har ju kollat upp så myckat jag kan om AP12/14 p.g.a. att jag själv köpte en beg pilot. på ebay och att det är många kamrater som kör med just den piloten. En pilot som till trots för sitt låga pris (som beg.) dock är en fantastisk hjälp till den som trollar ensam. En modern pilot kostar som regel det tredubbla (bortsett från Ray´s S1000 då) :rolleyes:

Jag fortsätter med AP12 tips här efter vart som jag kommer över dom/finner ut av saker och ting. ;)

Den som önskar veta mer kan ju PM:a mig om ni inte önskar posta inlägg här i tråden. :D

Team Busters
2011-04-02, 02:22
Tjena.
Skall montera min AP12R men hittar ingen info, i manualen ang, hur stor säkring som ska användas till piloten ?
Hittar denna info, i manualen:

Supply Voltage 12v DC (10.8v-16v)
Average Power Consumption 0.7 Amps typically

Hur pass känslig är flux,kompassen för magnetfält ? Funderar om det går att montera kompassen inne/under i styrpulpeten. Uppe på pulpeten kommer ekolod, gps och en kompass vara monterade, inne i pulpeten sitter ju även styrenheten för ap12r:en. Misstänker att det kanske blir lite för mycket el i närheten, hjälper det att montera flux,kompassen i någon form av skyddskåpa i aluminium ? Har ju dubbla pulpeter i båten, men på den andra tänkte jag montera VHF:en. Vet att andra har monterat flux,kompassen uppe på vindrutsbågen, men vill helst inte ha den där.

Mvh Team Busters.

TeamScuirus
2011-04-02, 12:06
Du bør montere kompasset minimum 50cm, helst 70cm vekk i fra størmførende ledninger og magnetisk matriale.

Aluminium skjermer ikke magnetiske felt bare elektriske. Du trenger mymetall, men glem dette, sørg for distanse i stedet.

Kompasset bør monteres så nærme senterlinjen av båten som mulig og helst i høyde med vannlinja.

Selv om gjennomsnittlig strømtrekk bare er 0.7A trekker piloten store strømpulser hver gang motoren i piloten starter eller bytter retning. Jeg vill ha satset på en 7.5 eller 10A sikring.

Tamtam
2011-04-02, 12:36
Tjena.
Skall montera min AP12R men hittar ingen info, i manualen ang, hur stor säkring som ska användas till piloten ?
Hittar denna info, i manualen:

Supply Voltage 12v DC (10.8v-16v)
Average Power Consumption 0.7 Amps typically

Hur pass känslig är flux,kompassen för magnetfält ? Funderar om det går att montera kompassen inne/under i styrpulpeten. Uppe på pulpeten kommer ekolod, gps och en kompass vara monterade, inne i pulpeten sitter ju även styrenheten för ap12r:en. Misstänker att det kanske blir lite för mycket el i närheten, hjälper det att montera flux,kompassen i någon form av skyddskåpa i aluminium ? Har ju dubbla pulpeter i båten, men på den andra tänkte jag montera VHF:en. Vet att andra har monterat flux,kompassen uppe på vindrutsbågen, men vill helst inte ha den där.

Mvh Team Busters.

Du bör montera kompassen ca 2/3 delar framåt i båten längdmässigt räknat från aktern, dessutom bör du montera så lågt som möjligt nära köl (annars reagerar den onödigt kraftigt på sidorullning), tror det spelar mindre roll om den är centrerad i båten däremot.
Och som sagt så långt bort som möjligt från strömförande kablar (iaf av lite grovlek) samt all magnetisk metall av något slag, högtalare är rena döden exv.
Vad gäller säkring, nog som Scuirus skriver, annars bara kontrollera med Simrads tekniska avdelning, de är till för att svara på frågor när det brister mvh

Team Busters
2011-04-02, 19:46
Tack för bra svar grabbar :p
Som jag misstänkte då ang, placering kompass.
Jag tar o placerar kompassen längst fram i förvaringslådan framför styrpulpeten, tillverkar en liten passande skyddslåda o placerar den på durken. Så nära kölen man kan komma dessutom, samt ungefär 2/3 framåt i båten, som rekomenderat.
Förvara endast beteslådor i utrymmet så den ska nog klara sig bra där.

Mvh Team Busters.

Tamtam
2011-04-02, 20:27
Tack för bra svar grabbar :p
Som jag misstänkte då ang, placering kompass.
Jag tar o placerar kompassen längst fram i förvaringslådan framför styrpulpeten, tillverkar en liten passande skyddslåda o placerar den på durken. Så nära kölen man kan komma dessutom, samt ungefär 2/3 framåt i båten, som rekomenderat.
Förvara endast beteslådor i utrymmet så den ska nog klara sig bra där.

Mvh Team Busters.

Nja, du bör alltid i första hand gå på vad din manual säger vad gäller kompassen, jag gav bara vanliga generella regler för placeringen, de två piloter jag haft säger detta gemensamt, dock bör du kolla specifikt för just din.
Dessutom, betesboxar alldeles intill.... kontrollera noga att allt innehåll då är omagnetiskt och helst inte gjort av järn på något vis.
Själv upptäckte jag att min fluxgate monterad exakt så som manualen beskrev påverkades av så lite som ståltåhättan i de grova jobbarkängorna man hade på sej om man hade fötterna alldeles över den, mvh

Team Busters
2011-04-02, 20:57
Ja det är klart, då kanske den även kan påverkas av ev magnetisk metall som kan finnas bland betena, såklart.
Skulle väl vara att man tar upp ett hål i durken o monterar den där under en inspektionslucka möjligtvis. Tyvärr så ligger ju kabeln till lanternan i fören rakt under denna möjliga placering, så kanske inget vidare det heller? Tyvärr så är durken återmonterad så inte lättaste att dra om denna kabel på annat ställe.
I värsta fall så får den väl sitta uppe på rutbågen, vet att Tok har sin där på X-en och det funkar bra, men skulle gärna ha en lite mer skyddad placering.
Får väl ta med en grogg ut i garaget o klura lite :rolleyes:

Mvh Team Busters.

Team Busters
2011-04-02, 21:00
Glömde, placering av flux,kompassen enl, manual ungefär som ni skrivit.

Mvh team Busters.

Tamtam
2011-04-02, 21:23
Ja det är klart, då kanske den även kan påverkas av ev magnetisk metall som kan finnas bland betena, såklart.
Skulle väl vara att man tar upp ett hål i durken o monterar den där under en inspektionslucka möjligtvis. Tyvärr så ligger ju kabeln till lanternan i fören rakt under denna möjliga placering, så kanske inget vidare det heller? Tyvärr så är durken återmonterad så inte lättaste att dra om denna kabel på annat ställe.
I värsta fall så får den väl sitta uppe på rutbågen, vet att Tok har sin där på X-en och det funkar bra, men skulle gärna ha en lite mer skyddad placering.
Får väl ta med en grogg ut i garaget o klura lite :rolleyes:

Mvh Team Busters.

Haha grogg i garaget och båten inomhus för jobb är för fan orättvist!!
mvh bästa hälsningar och lycka till, en evt kabel till lanterna är nog försumbar i sammanhanget men iaf ska man göra det grundligt...:D

Flodström
2011-04-02, 23:07
För AP12H specifiserar Simrad strömförbrukningen till max 15A och i computeren sitter en 15A säkring. Den piloten är spec. för en medelförbrukning på 3A och 12R till 0,7A så det Scuirus föreslår funkar helt säkert OK. (7,5A) men ta med några i reserv och någon på 10A.
Placeringen av kompassen väljs så som manualen säger, säkrast så ;)

Flodström
2011-04-02, 23:14
I värsta fall så får den väl sitta uppe på rutbågen, vet att Tok har sin där på X-en och det funkar bra, men skulle gärna ha en lite mer skyddad placering. Mvh Team Busters.

Inte en så bra lösning då det finns rörliga delar inuti kompassen som med tiden kan ta stryk av förstorade vågrörelser där uppe. Bättre att hitta en lugnare plats nere i båten och som TAMTAM var inne på, nära kölsvinet. Minsta rörelseutslag har man dock bakåt mot motorn så eg. borde det varit en bra platts, om inte batteri, kablar etc hadde legat där. Kanske mellan/och under stolarna?

Team Busters
2011-04-03, 00:49
Tackar Flodström.
Provar med dessa säkringar, men tänkte slänga iväg ett mejl till Simrad o fråga ändå, märkligt att inte stl, på säkring står i manualen?

Som du skriver så kan det kanske funka under stolarna, ingen el under förarstolen i varjefall, under babords stol har jag under durken dragit fram matningen direkt från batteriet till vhf:en (6mm2 kablar) Men under stativfoten styrbord kanske blir bra, upp med ett lagomt hål i durken där så får den plats bra, osså lite silikon o täta mellan stativ/durk så sitter den bra skyddad. Kanske placeringen inte är korrekt enl, manualen men så nära det är praktiskt möjligt i varje fall.
Blir lite klurigt ibland med båtar av mindre storlek. Men som sagt, får ju plats i garaget för bekvämt meckande :D

Mvh Team Busters.

Fiskarn0383
2011-04-03, 02:06
Slänger in en fråga här när det ändå disskuteras.

Ska installera en smartpilot. Vad tror ni om placeringen av fluxgate kompassen med krysset nedan. Bilden borde ge nobelpriset jag vet. Men här borde folk förstå att det är en båt och att de lodräta sträckade linjerna är dolda väggar i stuvfacken under de främre sofforna. Det vågräta sträckade är hardtoptaket. Försök rita en båt med tumplattan på laptopen så förstår ni. Obs det är ej helt skalenligt.

Har haft reservankaret liggande i detta fack innan men nu får det ligga med det andra ankaret i en back i aktern. Borde ju bli så nära 2/3 i längsled och så nära vattenlinjen man kan komma i min båt. Skall gå igenom området med en magnet. Om några skruvar eller liknande är magnetiska skall de bytas mot A4 kvalitet.

Har ni bättre förslag min båt förslag?

Tamtam
2011-04-03, 09:33
Slänger in en fråga här när det ändå disskuteras.

Ska installera en smartpilot. Vad tror ni om placeringen av fluxgate kompassen med krysset nedan. Bilden borde ge nobelpriset jag vet. Men här borde folk förstå att det är en båt och att de lodräta sträckade linjerna är dolda väggar i stuvfacken under de främre sofforna. Det vågräta sträckade är hardtoptaket. Försök rita en båt med tumplattan på laptopen så förstår ni. Obs det är ej helt skalenligt.

Har haft reservankaret liggande i detta fack innan men nu får det ligga med det andra ankaret i en back i aktern. Borde ju bli så nära 2/3 i längsled och så nära vattenlinjen man kan komma i min båt. Skall gå igenom området med en magnet. Om några skruvar eller liknande är magnetiska skall de bytas mot A4 kvalitet.

Har ni bättre förslag min båt förslag?

Nja vet ej, men din manual för apparat ifråga har det rätta svaret, om du inte har den finns den säkert för nedladdning på nätet, följ den i första hand, annars borde 2/3 dels regeln fungera samt övriga råd här vad gäller magneter och metall lycka till

Tamtam
2011-04-03, 09:38
Tackar Flodström.
Provar med dessa säkringar, men tänkte slänga iväg ett mejl till Simrad o fråga ändå, märkligt att inte stl, på säkring står i manualen?

Som du skriver så kan det kanske funka under stolarna, ingen el under förarstolen i varjefall, under babords stol har jag under durken dragit fram matningen direkt från batteriet till vhf:en (6mm2 kablar) Men under stativfoten styrbord kanske blir bra, upp med ett lagomt hål i durken där så får den plats bra, osså lite silikon o täta mellan stativ/durk så sitter den bra skyddad. Kanske placeringen inte är korrekt enl, manualen men så nära det är praktiskt möjligt i varje fall.
Blir lite klurigt ibland med båtar av mindre storlek. Men som sagt, får ju plats i garaget för bekvämt meckande :D

Mvh Team Busters.

Nja 2/3 dels regeln har att göra med hur kompassen ska reagera, flyttar du den längre bak vilket aldrig är fel för att skydda den iofs, mindre stampningar i sjön där men vad jag vet är att den då inte fungerar riktigt på rätt sätt vad gäller kursändringar och liknande, detta iaf i teorin men som sagt manualen är bäst att följa vad gäller placeringen. mvh

Team Busters
2011-05-31, 17:46
Hejsan.

Har problem vid inkörning av min Simrad ap12r. Har följt instruktion ang kalibrering pilot, har provat att göra om flera ggr, och den ger 2st pip/blink varje gång = OK. Men, piloten funkar o styr men inte tillräckligt bra tycker jag. När jag trycker auto så börjar den att gira lite direkt o måste ta igen i nästa steg, blir slalomåka hur jag än ställer på gain knappen. Tycker att om jag ställer in min eller max gain så ingen större skillnad. Har provat att byta plats kompass flera ggr, samt inget el eller magnetiskt i närheten.
Någon som har tips?

Mvh Team Busters.

Tamtam
2011-05-31, 19:29
Du bör veta att om liten och lätt båt så får piloten riktigt svårt, som att styra ett höstlöv drivande över ytan för mindre lätta båtar ligger i princip uppepå sjön och påverkas både fort och lätt när det blåser.
Har du sådan och går ner i fart i lite vind och vågor blir det problem jämfört med större och tyngre båtar, låg båt med rejäl tyngd i kölen är idealet för en pilot, har du möjlighet att öka farten är aldrig detta fel, testa den med mer gaspådrag, följer den då kursen påtagligt bättre har du svaret om den funkar eller inte, annars är kompassen alltid misstänkt vid dålig funktion även i högre fart, dessutom om piloten skall styra även en stormotor på linan nedsänkt i sjön men avslagen och endast trollingmotorn driver tar det längre tid för justeringarna då allt ska förflyttas på kort tid och det är en rejäl massa att vrida. mvh lycka till som sagt lätt båt och AP inte den bästa kombinationen direkt.

Tamtam
2011-05-31, 19:40
Den modellen är kabelstyrd om jag minns rätt, får du ingen acceptabel rätsida på den och inte har en roderreferens inkopplad, testa med en sådan (om du inte redan har samt att den har möjlighet för densamma), kabeln glappar lite och gör det svårare för piloten, notera noga jag skriver bara i generella termer känner inte till den i detalj på något vis men de flesta piloter är rätt lika, skulle tro en roderreferens kan förbättra men som sagt är inte på något vis säker så kolla upp det någorlunda innan du spenderar pengar på grejen igen.... mvh

Zorro
2011-05-31, 20:37
Har du stilt "speed" riktig. Du gjør det ved å trykke set et par ganger, hvis jeg kommer i håg rett. I tillegg kan du still på "sea" så den blir roligere i høye bølger. På flatt vann kan du stille den ned slik at den reagerer snabbere på kurs avvik.
Min AP 14R går snorrett i alle vindretninger i med og motsjø. Det samme gjør min "team mate" sin båt med samme pilot.

Team Busters
2011-05-31, 21:21
Nja, jag tror min båt ska styras riktigt bra av denna pilot. Både team Lundberg o Svahn och Team ToK har denna i sina lätta busterbåtar. Lundbergs har också en Buster L o verkar riktigt nöjda. Denna pilot har ingen yttre roderreferens, denna är inbyggd i elektroniken (kabelstyrning)
Ringde o pratade med Johan (ToK) nu ikväll. Jag hade själv misstankar på kompassen men när jag beskrivit problemet för Johan så berättade han att de hade exakt samma problem när de installerade sin pilot i X:en. De provade först en annan kompass men ingen skillnad. Det slutade med att hela styrenheten (styrväxeln) fick bytas ut, all elektronik sitter i denna. Enligt min teori så är det gain funktionen som knasar, upplevs så i varje fall.
Köpte den av Redcar electronics-Marine i UK i vintras, så det blir väl att ringa dem i morgon o se var det slutar, googlade firman innan jag handlade, bara bra betyg vad jag såg, så hoppas det går bra?
Får väl montera en vanlig styrväxel så länge, så det går att fiska i varje fall.

Blåste upp rejält idag efter jag testat piloten, tippar på 15 s/m. fick testa båten i skapliga vågor. Båten känns riktigt bra efter ombyggnaden, lite mer tyngd i den o det känns faktiskt. Märkte inte av några oroligheter eller obehagliga överaskningar.

Ps. INTE min kåk i bakgrunden !!!

Mvh Team Busters.

Team Busters
2011-05-31, 21:29
Zorro.

Jag har kontrollen till Ap12 så den har inte dessa funktioner, finns nog bara på Ap14. Finns inget mer att justera. Blir att ringa försäljaren, trist var riktigt sugen att köra trolling med piloten. Men har man tur går det kanske snabbt att få det fixat.

Mvh Team Busters.

Olzone
2011-05-31, 22:56
Riktigt snygg lösning där på bild 2 Team Busters, gillar hur du löst förvaring av loden, spöhållarna och förvaring i "lådan". samlar inspiration till att göra om min båt lite..
Sparar din bild för lite benchmarking ;-)

TeamScuirus
2011-06-01, 00:08
Har du stilt "speed" riktig. Du gjør det ved å trykke set et par ganger, hvis jeg kommer i håg rett.

Speed har ingen betydning hvis piloten får hastighet fra GPS, brukes bare når hastigheten ikke er tilgjengelig.

Team Busters
2011-06-01, 00:09
Tackar Olzone.

Kommer fler o mer detaljerade bilder sedan, lägger väl in på tråden om Busterbygge.

Mvh Team Busters.

Tamtam
2011-06-01, 20:53
Nja, jag tror min båt ska styras riktigt bra av denna pilot. Både team Lundberg o Svahn och Team ToK har denna i sina lätta busterbåtar. Lundbergs har också en Buster L o verkar riktigt nöjda. Denna pilot har ingen yttre roderreferens, denna är inbyggd i elektroniken (kabelstyrning)
Ringde o pratade med Johan (ToK) nu ikväll. Jag hade själv misstankar på kompassen men när jag beskrivit problemet för Johan så berättade han att de hade exakt samma problem när de installerade sin pilot i X:en. De provade först en annan kompass men ingen skillnad. Det slutade med att hela styrenheten (styrväxeln) fick bytas ut, all elektronik sitter i denna. Enligt min teori så är det gain funktionen som knasar, upplevs så i varje fall.
Köpte den av Redcar electronics-Marine i UK i vintras, så det blir väl att ringa dem i morgon o se var det slutar, googlade firman innan jag handlade, bara bra betyg vad jag såg, så hoppas det går bra?
Får väl montera en vanlig styrväxel så länge, så det går att fiska i varje fall.

Blåste upp rejält idag efter jag testat piloten, tippar på 15 s/m. fick testa båten i skapliga vågor. Båten känns riktigt bra efter ombyggnaden, lite mer tyngd i den o det känns faktiskt. Märkte inte av några oroligheter eller obehagliga överaskningar.

Ps. INTE min kåk i bakgrunden !!!

Mvh Team Busters.

Ok ingen roderreferens på den, hade inte den gamla Sportpiloten heller pga kabelöverföringen, man påstod att den inte behövde detta just pga kabelöverföringen, men iaf fanns uttag för roderreferens på baksidan av enheten under ratten
Många rapporterade klar förbättring vid anslutning av sådan.
Själv sålde jag min med båten utan att testat.
Ville bara nämna, kanske ej finns uttag på R typ av Simrad men om det trots allt finns kan vara värt att hålla i minnet iaf.
Lycka till med den, ordnar sej nog, den har gott rykte mvh

Team Busters
2011-06-01, 22:03
Nej, Tamtam vad jag vet finns inget sådant uttag på R modellen.

Ringde till Redcar marine UK idag ang, problemet med AP:n. De hänvisade mig till Simrad UK med telefon,nr o namn på en kille som var duktig tekniker. Honom fick man såklart inte tag på idag, men pratade med en annan kille som förklarade att det bara är att kontakta generalagenten i Sverige så sköter de garanti ärendet åt mig, World wide garanti som gäller ska inte vara några problem enligt Simrad UK. Ringde Sportmanship marin, naturligtvis hade de stängt tidigare pga, helg imon :-x Blir att ringa på fredag, så får man höra vad som händer?
Ja, inget ska ju vara lätt, naturligtvis :(
Man får hoppas på en snabb lösning.

Mvh Team Busters.

Tamtam
2011-06-01, 22:28
Haha ja förstår det, noterade Sandviken som ort, kan tänka mej du är sugen på en fullständigt fungerande båt när du sticker till Understen i Ålands hav men jag kan oxå ha helt fel iaf hoppas det löser sej på ett bra sätt! mvh bästa hälsningar

Team Busters
2011-06-02, 00:34
Jo, det var väl Understen som man är sugen på nu i Juni, gärna med självstyrande båt. Det visar sig hur det går?

Får väl försöka tänka på nå´t annat så länge :D

Mvh Team Busters.

Team Busters
2011-06-03, 16:50
Idag ringde jag till Sportmanship marin, förklarade problemet med Ap12:an.
Inga problem, detta ska lösas snabbast möjligt. De var knappt intresserade var grejorna var inköpta, huvudsaken det finns kvitto.:D
Simrad har tydligen haft lite problem på sluttampen vid tillverkningen av Ap12R
De ska ha bytt leverantör av vissa komponenter som ej hållt måttet, men tydligen inte så vanligt att de gått till försäljning ändå.
I detta fall så trodde han att felet är ett litet magnethjul med givare som känner av roderläget, denna sitter monterad inne i själva styrenheten.
Han ska prata med en annan tekniker om jag kanske kan byta ut detta mag,hjul själv på plats i båten? Får besked i början på nästa vecka. Helt OK för mig så länge garantin inte påverkas på nå´t vis av detta, men förmodligen enklaste o snabbaste lösningen, om det är möjligt. Är de minsta tveksamma så skickar jag dem prylarna istället, så fär de testa riktigt på plats.

Team loggan på plats i varje fall :mrgreen:

Mvh Team Busters.

Team Busters
2011-06-16, 00:29
Skickade ner styrenheten till Sportmanship förra veckan på onsdag em. kom tillbaka på posten idag, snabba ryck.
Monterade piloten idag på em o var ut o gjorde en snabbtest nu ikväll.
Snacka om skillnad hur piloten jobbar, klockrent. Var plattvatten så väntar på lite vågor så får vi se hur det går?
Får väl ge Simrad en stor stjärna i kanten, snacka o god service :p

Mvh Team Busters.

Kjelle
2011-06-16, 00:41
Bra jobbat Sportmanship.
Har hört från massa håll att deras serviceavdelning verkligen ligger i.
Vad skönt att piloten funkar som den skall.

Kör hårt.

Kjelle