handdator

Visa fullständig version : VHF, med AIS något att ha eller?

Kjelle
2010-01-31, 23:48
http://www.boemarine.com/Products/GX2100B/Default.aspx

Kolla länken, ny produkt från Standard Horizon Vhf med dual channel AIS.
Vad tror ni
Något att ha?

Mayday
2010-02-01, 02:14
har en Standard Horizon GX1500e med Dsc og mmsi nr--krystallklar
og god VHF etter min mening,--,at en nå også kan få med AIS må jo være
heil knall for de som driver i områder med komersiell traffikk--spennende og høre hva El-guruene her inne mener om dette produktet:D

Team Helgøya
2010-02-01, 02:22
Er jo en sikkerhet med AIS, for dere som driver i badekaret Østersjøen med småbrisne russerkapteiner. For oss som troller på havet Mjøsa og står i fare for skitafulle opplendinger ser jeg ikke helt vitsen.
Jeg ville også vært litt skeptisk til å kjøpe VHF fra US, da jeg mener Scuirus nevnte noe på trollingforumet om at disse ikke er lovlige i Europa pga ingen CE merking, så en må i såfall kjøpe den versjonen som er Europeisk og CE merket. En vil også finne ut at det er er andre frekvenser på kanalene i US kontra europa. Kanal 72 kan være 54 osv osv... L1-L2-L3 vil også bli et lite problem, men den finnes sikkert i en CE godkjent versjon også, så GO for it :)

Kjelle
2010-02-01, 02:35
L1 også videre, disse fritids kanalene mangler.
Sikkert ikke CE godkjent, men det er ikke jeg heller :-)
De andre kanalene heter det samme, det er jo internasjonale krav på dette, men så kan noen land som for eksempel vi i nord ha egne fritidskanaler.

Vi trollingfiskere er jo ikke på disse kanalene så det spiller ingen rolle.

Har idag en IC 403 tror jeg den heter, USa import, fungerer også kjempebra.

Får se hva jeg sender med båten når jeg selger den.

Kjelle

Flodström
2010-02-01, 15:46
Går den att köpa i t.ex Uk så finns de kanalerna med vad jag har förstått (CE-modell)
Hur får man AIS-informationen upp på plottern? Via NMEA-0183-utgången på VHFén? På vilken som hällst plotter?

Tamtam
2010-02-01, 18:20
Hmmmm...
Nånting säger mej att din plotter MÅSTE ha möjlighet att visa AIS information, det funkar nog INTE med vilken som helst, om Lowrance bör du nog åtminstone ha en HDS eller motsvarande från annat fabrikat om det ska vara användbart.
Inte helt säker här men skulle förvåna annars......
Finns någon som vet bättre sjung ut :D

Kjelle
2010-02-01, 18:42
Jag tror du har rätt Tamtam, men för min del räcker det att se skeppen på vhf displayen samt riktning och fart på dessa.

Kjelle

lasse
2010-02-01, 19:26
Hmmmm...
Nånting säger mej att din plotter MÅSTE ha möjlighet att visa AIS information, det funkar nog INTE med vilken som helst, om Lowrance bör du nog åtminstone ha en HDS eller motsvarande från annat fabrikat om det ska vara användbart.
Inte helt säker här men skulle förvåna annars......
Finns någon som vet bättre sjung ut :D
Stämmer plottern måste vara förbredd för ais annars fungerar det inte.

Tamtam
2010-02-01, 20:02
Jag tror du har rätt Tamtam, men för min del räcker det att se skeppen på vhf displayen samt riktning och fart på dessa.

Kjelle

Nja tror du lurar dej själv här faktiskt den displayen tror jag är jobbig att läsa och få överblick av.
Min tro är att om AIS verkligen ska komma till sin rätt så ska informationen visas på din plotterdisplay i full skala och färg i relation till egen båt.
Dock med reservation jag kan ha helt fel här men iaf......

Flodström
2010-02-01, 20:10
Tror oxå du har rätt här TAMTAM och Lasse. Måste finnas en sådan funktion i plotterns mjukvara för AIS-overlay. Men AIS data kommer dock från VHFen så man slipper den speciella AIS-mottagaren (för 4-5 lök) som nämdes tidigare på forummet.

Så har jag uppfattat det i alla fall, eller är det helt fel? :rolleyes:

lasse
2010-02-01, 20:24
Nja tror du lurar dej själv här faktiskt den displayen tror jag är jobbig att läsa och få överblick av.
Min tro är att om AIS verkligen ska komma till sin rätt så ska informationen visas på din plotterdisplay i full skala och färg i relation till egen båt.
Dock med reservation jag kan ha helt fel här men iaf......
Tror också det blir för smått och plöttrigt det ska kopplas till en plotter/dator för det ska bli riktigt användbar.

Tror oxå du har rätt här TAMTAM och Lasse. Måste finnas en sådan funktion i plotterns mjukvara för AIS-overlay. Men AIS data kommer dock från VHFen så man slipper den speciella AIS-mottagaren (för 4-5 lök) som nämdes tidigare på forummet.

Så har jag uppfattat det i alla fall, eller är det helt fel? :rolleyes:
Ja men använder dom både a och b eller gör vi bara det i sverige/europa.

Tamtam
2010-02-02, 18:22
Kjelle maskinen kan nog vara en bra investering iofs.
Misstolka inte, har man den så kan man alltid komplettera med passande plotter framöver om man känner för det, den utesluter behovet av dedikerad AIS mottagare SAMT antenn splittern antar jag blir nog färre burkar och utgifter beroende på vad den kostar då i slutändan så jag vill inte påstå att jag skulle gå annan väg om AIS vore högst på listan.
Troligen kommer fler likartade burkar snart och om ett halvår är det standard för halva priset...... :rolleyes:

Tamtam
2010-02-02, 18:28
När jag kollade närmare var priset i carten ganska bra faktiskt....... med inbyggd ready to go AIS, mycket bra faktiskt......

Tamtam
2010-02-02, 18:37
Finns tydligen konkurrenter redan....

http://www.icomuk.co.uk/categoryRender.asp?categoryID=3508&cCID=7384

Kjelle
2010-02-02, 19:04
Jo men dessa har bara mottagare, ingen AIS sändare.
Icom IC505 kostar tydeligen runt 4500kr, då blir den jag länkade till billigare om jag hämtar hem den från USA.

Kjelle

Tamtam
2010-02-02, 19:13
Ok troligen får du en med sändare oxå för samma pris inom inte alltför lång tid, annars är maskinen du länkade till klart intressant mvh
Om du har en shipping qoute PMa över den

Flodström
2010-02-02, 23:44
Så skall man bara ha en burk som kan visa AIS-data då? Lowrance HDS var nämnt, funkar den? Annars, vilka plottrar har möjligheten? Garmin antagligen...... står nog om det i en annan tråd :rolleyes:

lasse
2010-02-03, 14:24
Så skall man bara ha en burk som kan visa AIS-data då? Lowrance HDS var nämnt, funkar den? Annars, vilka plottrar har möjligheten? Garmin antagligen...... står nog om det i en annan tråd :rolleyes:
Verkar konstigt men bara NMEA2000 verkar fungera på lowrance:o
Jag ska kolla upp det mera.

Tamtam
2010-02-03, 15:52

Jag har sett en större Garmin uppkopplad med AIS redan för ett par år sedan däremot vet jag faktiskt inte om det fungerar ens på HDS Lowrance verkar INTE ha några tillsats burkar för detta......
Få se vad Lasse kommer upp med, själv har jag ännu inte hittat något i manualen till HDS...... (ännu)

lasse
2010-02-03, 16:22
Jag har sett en större Garmin uppkopplad med AIS redan för ett par år sedan däremot vet jag faktiskt inte om det fungerar ens på HDS Lowrance verkar INTE ha några tillsats burkar för detta......
Få se vad Lasse kommer upp med, själv har jag ännu inte hittat något i manualen till HDS...... (ännu)
Som jag sa i posten ovan så fungerar det med NMEA2000 hittade det på lowrance hemsida.
Men jag ringde lowrance och frågade och det fungerar med både NMEA2000 och NMEA0183 enligt deras tekniker.
Obs detta gäller hds modellerna.

Kjelle
2010-03-01, 13:35
Som jag sa i posten ovan så fungerar det med NMEA2000 hittade det på lowrance hemsida.
Men jag ringde lowrance och frågade och det fungerar med både NMEA2000 och NMEA0183 enligt deras tekniker.
Obs detta gäller hds modellerna.

Tråkigt att man inte kan får AIS på min LCX eller globalmap.
Jag vill inte lägga pengar på en ny HDS unit heller.

Team Cjap
2010-03-01, 16:32
Jeg har sat en Furuno RO 4800 VHF / DSC radio med integreret AIS og en trådløs fjernbetjening på min HDS-10 så jeg nu har rader og ais overlæg på samme samtid, super fedt at man kan se hvad det er for et skib radaren ser hvis de har en ais sender i deres skib.
Vhfen koster 2495 Dkr
Trådløs fjernbetjening 995 Dkr
Den trådløs fjernbetjening kan bruges 200 meter væk fra båden. og den kan bruges som samtaleanlæg.
Her er link hvor du kan købe den i Danmark til den pris.
PS.
Furuno RO 4800 er den samme som Lowrance kommer med nu i 2010 .

Team Cjap
2010-03-01, 16:43
link til http://www.vhfshoppen.dk/group.asp?group=158

Tamtam
2010-03-22, 20:15
Tråkigt att man inte kan får AIS på min LCX eller globalmap.
Jag vill inte lägga pengar på en ny HDS unit heller.

Har du laptop med mobilt bredband med dej kan du alltid lägga upp en AIS sida med snabb uppdatering kristallklart alla båtar som kräver AIS kommer du ha full koll på normalt uppdateras sidorna med 2 min mellanrum eller snabbare, det är inte lika bra medges men fungerar, vid oro (dimma) tages VHF kontakt, alla båtar UTAN AIS avslöjas endast av radar.......

TeamScuirus
2010-03-22, 20:49
Standard Horizon GX2100E er et bra valg for de som vil ha VHF med AIS, koster ca 300GBP i UK.

alis
2010-05-02, 20:35
du har helt rätt jag var igång med detta vid årsskiftet och letade grejer
har en lcx112c som inte fungerar att visa ais på kontaktade USA och ställde frågan om dom skulle uppdatera programvaran i plottern men fick negativt svar
köpte en Furono RO-4800 för extra säkerhet om man får tjocka på havet den visar egen position i förhållande till fartyg om man ansluter den till plottern via nmea bifogar länk till produkten
http://www.furuno.dk/fsa/produkter/catalog/erhvervsfiskeri-og-smaaskibsfart/radio-kommunikation/vhf-radios-2/radio-ocean-ro-4800/