Visa fullständig version : Hydraulisk styring
PikeBuer
2010-02-03, 20:58
Noen som har noe å annbefale med tanke på hydraulisk styring?
Båten er en Scantic 550ht med en 60hk men det kommer en 70-90hk på den til neste år, den styringen må kunne funke med autopilot.
Har ikke kjøpt pilot enda men har tittet på raymarine sine.
Team Helgøya
2010-02-03, 21:46
Mener det er en som heter Bosvik som skal være riktig så bra. Tror det er SeaStar på min
PikeBuer
2010-02-03, 22:50
Jeg har tittet på de seastar sine men skjønner ikke stort av hva jeg egentlig leter etter, bare det at jeg vil ha det pga autopilot.
Du har vel det på skuta di steinar?
Du bör vite vilken motor du skal ha på båten da det er forskjellige "Bullhorns" sylinderen ved motoren, til forskjellige motorer.
Vet du hvilken motor du skal ha så kan jeg hjelpe deg med å finne ut hvilken Seastar du skal ha.
Mvh
Kjelle
Team Helgøya
2010-02-04, 02:01
Ja har en slaskete G6002 tror jeg den heter. SeaStar er nok en ok styring, men mener Scuirus skrev ett eller annet om Bosvik og at det er bedre. En regel innenfor ALT som har det minste med 12v å gjøre: Det Scurius sier STEMMER.
DU kan også høre litt med diverse forhandlere hva de anbefaler, men du vil også finne ut litt om hydraulisk ved å lese hydraulisk styring (http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/viewtopic.php?f=5&t=742) og AP ved å lese her (http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/viewtopic.php?f=17&t=208)
Ja har en slaskete G6002 tror jeg den heter. SeaStar er nok en ok styring, men mener Scuirus skrev ett eller annet om Bosvik og at det er bedre.
Seastar er OK og klarer seg til alle våre båterm Bosvik er bedre, men også större (krever mer plass rundt bullhornen) og ganske mye dyrere.
På båten Rogern kjöpte av meg sitter det en Bosvik hydraulisk styring.
Jeg var på den tiden sponset av blant annet Johnson motorer, Bosvik og Ocqueteau.
Aldri noe problem med Bosvik, men har heller aldri hatt noe problem med mine fire Seastar styringer, så det er nok mer ett spörsmål om ökonomi.
Men er din styring slaskete så bör du nok lyfte den på nytt eller bytte olje.
Om du står bak motor og tar tak i denne og vrider den til styrbord eller babord side så skal den oppleves fast oten fjärende motstand.
Fjärer den så har du luft i systemet.
Det kan väre problematisk å få bort luft, og iallefall om du har en autopilotpumpe som kanskje er litt dumt plassert.
Numret på din styring kjenner jeg ikke igjen, er ganske sikker på at du har:
HC5345 motorsylinder
HH5271 rattpumpe
/Kjell
Flodström
2010-02-04, 02:44
Den här budget-styrningen är specifiserad upp till 150 hk, räcker mer än väl. Ca 500 USD om den köps i USA
Här kan du se lite mer info om Teleflex Baystar-styrningar:
http://ww2.seastarsteering.com/BAYSTAR/baystar.htm
Frågan är vilket motorfabrikat du skall satsa på? Tippar Suzuki. Då passar just den här styrningen:
Fred Warners eBay försäljning (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Teleflex-Baystar-Marine-Hydraulic-Steering-Kit-HK4200A_W0QQitemZ390114482549QQcmdZViewItemQQptZBo at_Parts_Accessories_Gear?hash=item5ad4a29975)
Jag har köpt av honom många gånger, senast nu till min nya Beason. Helt grei och kunnig säljare.
Till Baystar-styrningen så kopplar du din autopilot som på alla andra hydraulstyrningar, d.v.s. mellan styrcylindern (bak på motorn) och rattpumpen. De två slangarna från rattpumpen kopplas till autopilotens hydraulpump och sen vidare till styrcylindern. Antagligen måste du oxå ha en tredje slang för transport av olja från pilotpumpen tillbaka till rattpumpen. Men det finns det kits för som du beställer samtidigt med hydraulstyrningen. Fred W. vet vad du behöver för kit till autopilot.
http://www.thehulltruth.com/fishing-miscellaneous-items/264873-seastar-cylinder-helm.html
Där har du vad du behöver, men det gäller att vara snabb, säkert såld om en dag eller två.
slangar köper du hemma, beställer dessa på mått så du får rätt längd, T skjöten på rätt plats(för autopiloten).
Annars gör som Flodström föreslog, köp från Fred Warner, han är en toppen säljare du kan lita på.
/Kjelle
Flodström
2010-02-04, 14:17
PikeBuer, här ser du en bild på hur autopilotens pump kopplas till din styrning.
Det är tre slangar som är kopplade till själva hydraulpumpen. Du ser på bilden vart de går på rattpumpen. Men du kan ha tillkopplingen av pumpslangarna på vilken platts som hällst mellan styrcylindern och rattpumpen (med två T-kopplingar).
Baystar-slangarna (röd och grön-markerade) använder du mellan autopilotpumpen och styrcylindern i bak för de slangarna har bara kopplingar på ena enden. Du kopplar de till pumpen, drar slangarna till motorn och kapar de med en "røyrkutter" till rätt längd.
Sen måste du köpa ett "Autopilot Fitting Kit #5501 för att kunna fästa slangarna + returslangen till pumpen (kit 5501 innehåller bl.a. T-kopplingar, 25 fot retur-slang etc...).
Det sista som skall ske är att du sen köper två nya slangar som skall kopplas til pumpen vidare till själva rattpumpen så att du totalt får tre (3) slangar dit.
Dem säljs färdig-adapterte med "fittings" och i längder på fot. Du väljer den längd du behöver och sen är det bara att skruva de på plats.
Om/hvis du köper av Fred W. så ordnar han allt för dig så att du får alla behövliga delar hem på en gång. Men då måste du veta hur långa slangarna skall vara mellan hydraulpumpen och rattpumpen. Mät upp länden från tänkt plats för pumpen (så långt akterut som möjligt) och mät sträckan från den platsen exakt (där slangarna skall placeras/ligga) och upp till rattpumpen. Lägg till en fot till den längden.
Summa summarum: du måste skaffa dig en komplett hydraulstyrning HK4200A (hvis du satser på Baystar) + ett Kit # 5501 + 2 extra hydraulslangar (och autopiloten förståss :D )
Vem sa att det är enkelt???? :confused:
Baystar titta på erlandssons brygga i SWEDEN köpte en själv nyligen med rätt cylinder gav 4990 svenske pesetas tror inte du hittar den billigare i USA när allt är betalt.... lycke te :rolleyes:
Flodström
2010-02-04, 17:10
Det blir ca 5.050 NOK inklusive nors tull/moms (MVA)
Vad frakten går på vet jag inte. Men sen behövs ju övrig extrautrustning/slangar. Finns det oxå på Erlandssons?
ALLT du behöver för komplett installation ligger i kartongen även hydraul oljan bara tuta och styra thrust me :D
Ska du installera pilot kan jag tänka mej vissa grejor tillkommer möjligen men kan väl inte vara värre än att kapa original slangarna för installation av pumpen då
Slangar som ingår är 2x6 meter långa
PikeBuer
2010-02-04, 21:27
Oj her kom det mye info på en gang, masser av god lesing og mange tips.
Ja Flodstrøm det blir nok en 80hk suzuki men ikke i år da økonomien ikke tilsier at jeg har råd til det nå.
Da er det vel også ganske dumt å handle styring hvis det ikke passer til alle motorer, motoren som henger bakpå nå er en Mariner 60hk 1986 og en 9,9 suzuki men til neste år skal de bort og en stor motor i steden for.
Hvis jeg har skjønt alle her så passer ikke styringen opp mot hverandre og ender med å handle masser av ekstra når jeg skal ha på den store til neste år?
PikeBuer
2010-02-04, 21:28
Bare så det er sagt jeg en total NOOB når det gjelder dette.
Flodström
2010-02-04, 21:41
Bare så det er sagt jeg en total NOOB når det gjelder dette.
Det er difor du har oss her på forummet :D
Flodström
2010-02-04, 22:07
Ser att det är samma cylinder till Mariner 1989 som till Suzuki 2010
men till Suzukin må du ha en festebrakett ett eller annet: Suzuki 70 hk (antar 80 hk är en oppskremt 70 hesters?) Requires Spacer kit part # HO5090
Betyr for din del PikeBuer, løp og kjøp, ingen vids i å vente hehehe :D
Når du får råd med Suzukin så flytter du bare over styresylinderet til den nye motoren inklusive montering av Spacer kit part # HO5090 på den nye motoren.
Seastar og den rimeligere Baystar er meget enkle å montere i tillegg til att det du behøver det finns at komplettere med (fra Teleflex-leverandør). Det finns også monterings-manualer for allt, kan lastes ner fra Teleflex sin hjemmeside. ;)
PikeBuer
2010-02-04, 22:49
Kanon flodstrøm, da drøyer det nok ikke så lenge før jeg skal handle ny styring.
Kanon flodstrøm, da drøyer det nok ikke så lenge før jeg skal handle ny styring.
Kolla med Erlandssons om den finns på kampanj fortfarande, det jag gav var INTE ett reguljärt pris i katalog.
Kolla detta och finns den fortfarande gör som Flodström säger alternativt köp den för tänkta framtida motor och låt den vänta, det gör min Baystar nu (på våren)
Ringde Erlandssons i Solna och kollade, lessen kampanjen var slut men den kan komma som mässpris framöver våren sa dem.
Fanns ett annat problem oxå de skickar INTE med post vilket betyder att du måste lösa frakt själv eller handla i SWEDEN........
Va nog inget vidare tips direkt om du inte kan få hjälp då.
Kolla blocket finns en annons där oxå med hyfsat pris mvh
Flodström
2010-02-05, 15:30
OK. TAMTAM.
Shipping/frakt med USPS från USA kostar ca 109 USD, ca 640 NOK, inget att säga om det.
(och det var mitt paket från Fred W. som var tyngre än vad ditt blir. :D
489 + 80 + 79 + 109 = tot vad du betalar av USD (757 USD/ ca kr 4.400) och då är allt med inklusive frakt + delarna for autopiloten. Tillkommer endast 25% MVA
Då har du en peikepinn på hva det koster totalt, slik at du kan sammenligne med priser her hjemme. ;)
Har vanskeligheter med å tru du finner noe motsvarende her til den prisen?
PikeBuer
2010-02-05, 20:52
Det var da ikke dyrt, jeg bruker jetcarrier når jeg bestiller fra statene.
Sender deg en PM Flodstrøm når jeg skal handle så jeg ikke handler noe feil, men Fred W vet nok hva jeg skal ha.
Tamtam, er ikke noe problem å bestille til sverige. Fatter bor i Kungsbacka:)
Hvis det ikke skiller mange kroner mellom statene og søta bror.
Mycket sällan det lönar sej som svensk att handla i USA iaf när allt slutligen lagts ihop har jag märkt iaf inte annat än på mycket speciella grejor.
När jag köpte min styrning blev den klart billigare än import av samma sak.
Kan nog vara annorlunda från Norge då kanske vet ej men härifrån är det sällan någon större affär men visst händer det man må vara uppmärksam.
PikeBuer
2010-02-06, 20:40
Siden jeg bestiller til fatter når jeg bestiller fra sverige, han bor jo faktiskt i sverige så slipper jeg å tolle det inn. Vel det skal vel egentlig det men den norske stat får nok penger syns jeg.
PikeBuer
2010-02-06, 20:41
Har vurdet england men finner ikke noe sted som helst hvor jeg kan kjøpe det, skal kjøpe ny ekkolodd og kartplotter også. Tenke england er et bra sted å handle fra slipper jo toll.
ingen affär.......
http://cgi.ebay.co.uk/TELEFLEX-BAYSTAR-PLUS-BOAT-HYDRAULIC-STEERING-SYSTEM_W0QQitemZ110471481077QQcmdZViewItemQQptZUK_ CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM?has h=item19b89d06f5
Kompisen köpte en Baystar på mässan i Gbg igår för 4990kr. Hjertmans monter...
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.