Visa fullständig version : Kommer USA såld HDS att fungera i Europa?
Team Fiasko
2010-02-05, 19:57
bömpi bömpar upp denna Peter
va ? ni vet välatt från årsskiftet funkar inte import av hdsen i sverige
Vad är det som gör att de inte fungerar från 2010?
Team Fiasko
2010-02-11, 10:49
Vad är det som gör att de inte fungerar från 2010?
Dom har delat upp jorden i 4 delar så du får ingen gps kontakt
Dom har delat upp jorden i 4 delar så du får ingen gps kontakt
Lite ot.
Såg en på fiskesnack som hade kontaktat lowrance och det skulle inte vara några problem alls.
Var baskartan som bara fungerade där men vad ska du med den till i sverige.
Länk till inlägget http://www.fiskesnack.com/forum/showpost.php?p=517634&postcount=34
Det samma har jag läst på alla elektronikforum i USA, frågor ställdes till Lowrance repair tech Tulsa Oklahoma, ena frågan var om kundan var tvungen att köpa konkurentens produkter i och med att kunden seglade jorden runt och behövde elektronik som läser även Europeiska kartor.
Svaret han fick var att alla Navionics kartbrickor fungerar.
Verkar vara lite svada rykteskampanj för att slicka Europeiska återförsäljare där solen aldrig skiner.
Kjelle
Från vad jag kan hitta av information på Lowrance USAs hemsida så är den stora skillnaden mellan USA och Europa versionen att USA modellen har HD insight USA karta som bakgrunnskarta, medan hela resten av världen har en världskarta som standard bakgrunnskarta.
Denna användar i alla fall inte jag överhuvudtaget, så just den biten kvittar.
ehhh såg nu att du skrev samma sak Lasse. :-)
Så fungerar den äldre LCX serien oxå.
Finns HD modeller (inbyggd hårddisk) packade med USA kort men de fungerar även med svenska Navionics kort.
Vet det har en nämligen
Jodå, klart det funkar.
Det var jag som postade på FS (länkat ovan) och det gjorde jag för att jag blir smått förbannad när tyckare och desinformatörer skriver sitt trams.
Smått pinsamt att fråga Lowrance men vad gör man inte för att överbevisa dumheter;).
PikeBuer
2010-02-12, 12:57
Har en 3500c som kartplotter i dag med kartbrikke, vil dette kartet funke i en HDS?
Team Fiasko
2010-02-13, 13:28
Jag har hört det från en handlare här i Sverige, så jag misstänkte nog att det inte va helt sant..........
Flodström
2010-02-13, 17:13
Har en 3500c som kartplotter i dag med kartbrikke, vil dette kartet funke i en HDS?
Klart den vill fungere, den gjør det ju nå.... :D (Navionics eller hur?)
Det som tidligere har vert et problem var at dei nyeste Platinum och 3D ikke fungerte p.g.a. at Lowrance lå litt på etterskudd på softwaren. Men, ikke nå. ;)
Flodström
2010-02-13, 17:20
Jag har hört det från en handlare här i Sverige, så jag misstänkte nog att det inte va helt sant..........
Det där skitsnacket har man hört om redan så tidigt som på slutet av 80-talet. Var lite nervös då kompisen köpte hem mitt första stora lod direkt från Marina i USA året 1990 (en LMS-350A). Med spänning slog jag igång maskinen här hemma med tillkopplad GPS anten. :cool:
Inte fasen var de någe problem. Svenska, meter och knop etc.... :D Sparade 3/4 av kostnaden på det köpet den gången.
men lite osäker var man ju på den tiden för man viste inte så mycket om lod och plottertilverkare som man vet i dag :eek:
Nja här vill jag posta en kraftig varning till alla blivande "importörer"!
Förvissa er MED SÄKERHET innan vad det är ni köper för att undvika onödiga kostnader och trassel i efterhand!
Räkna INTE med att säljare i USA vet säkert, detta finns inga garantier för alls.
Som sagt gör er HEMLÄXA och handla med kunnande då blir det i de flesta fall inga problem........
Avstå om ni inte klarat ut allt till belåten säkerhet, mitt råd
Återigen gör din hemläxa denna fråga besvaras av evt. produkt specifikation.
Dvs kortet du har är nästan garanterat ett Navionics Gold detta står på kortet/minnet bara kolla upp noggrant HDS-Navionics Gold skitenkelt men kontrollera noga finns skillnader i generation av både plotter och digitala sjökort.
Flodström
2010-02-13, 20:48
Du har helt rätt här TAMTAM, man skall vara säker. Lika säker som att det inte går att ställa in metriskt och svenskt språk på importerad Humminbird, och det som vi vet går att göra på Lowrance och Eagle. Därför skrev jag det citerade här nedan.
(Kunde ju lika gärna ha importerat ett Humminbird på den tiden. Det hade varit chock. :confused: )
men lite osäker var man ju på den tiden för man viste inte så mycket om lod och plottertilverkare som man vet i dag :eek:
Team Cjap
2010-02-15, 05:43
Køber du den i England får du ingen problemer.
har selv købt den her http://www.mesltd.co.uk/lowrance-hds10-combo-plotter-sounder-without-p-11796.html
super service der.
MHV.
http://teamcjap.blogspot.com/
TeamScuirus
2010-04-27, 21:26
Har fått bekreftet fra norsk Lowrance Importør at USA solgte HDS produsert etter mars 2010 vil bli omfattet av endringen når det gjelder språk og måleenheter når de brukes i Europa.
Scurius förklara närmare betyder detta att språkvalet som finns på LCX serien och en del äldre försvinner eller blir tillagt så allt funkar som vanligt dvs importerade (själv) grejor har de språk man är van vid eller kun engelska?
Bra att veta, för eller senare dyker en HDS upp på styrplatsen men dock inte till grispriser! mvh!
TeamScuirus
2010-04-27, 21:59
USA kjøpte HDS (egentlig ikke CE merkede modeller) produsert etter mars 2010 vil bare ha engelsk språk, meter og Farenheit hvis de brukes i Europa. Dette styres av posisjonskordinater fra GPSen.
Kjøp i fra England, gunstige priser, enklere garantireperasjoner enn USA og instrumenet er samme CE merkede modell som selges i Norge og Sverige.
USA kjøpte HDS (egentlig ikke CE merkede modeller) produsert etter mars 2010 vil bare ha engelsk språk, meter og Farenheit hvis de brukes i Europa. Dette styres av posisjonskordinater fra GPSen.
Kjøp i fra England, gunstige priser, enklere garantireperasjoner enn USA og instrumenet er samme CE merkede modell som selges i Norge og Sverige.
Dette kan du komme unna om du bruker enheten som ett rent ekkolodd.
Dette gjelder også med kombiinstrumenter, men bare om du kjörer den som ett rent ekkolodd.
TeamScuirus
2011-03-08, 23:03
Da må en sørge for å koble ut GPS funksjonen, hvis den får GPS lock en gang i Scandinavia er det gjort.
Humminbird er mye verre enn Lowrance, fant dette her tidligere i kveld:
Humminbird GPS not for cruisers?
I just got an email from Humminbird support with a reply to a question. This text was in it:
Quote:
If you purchase a product in the US we do not convert this product for you in our factory nor at the local distributor. Products with GPS functions do not allow for time zones to be set outside of the US time zones. This will affect your ability to acquire satellites.
In other words, it seems that what they are saying is that if you are equipping your boat with a GPS for navigation, and you plan to sail abroad, then do NOT get a Humminbird. That seems to be implied from the reply. Do I read it correctly?
BTW, the same would apply for anyone who has the habit of bringing the GPS on vacation or other international travel, such as myself.
Da må en sørge for å koble ut GPS funksjonen, hvis den får GPS lock en gang i Scandinavia er det gjort.
Dette stemmer bare delvis, du kan koble ut gps funksjonen og få tilbake meter, og svenskt/Norskt språk selv om den har fått geo lock her.
Jeg har gjort det på min HDS-10, fungerer uten problemer nå med Svenskt språk og meter skala.
TeamScuirus
2011-03-08, 23:30
Så du har en HDS som er omfattet av Geofencing?
Jeg har jo i lengre tid hatt fot på ekkoloddet(samme som på mine sneller og på mine rigger), men jeg synes den flashende teksten er irriterende.
TeamScuirus
2011-03-08, 23:34
Antar at du var klar over Geofencingen da du kjøpte boksene.
Greit at de går tilbake til normalt når gpsen er koblet ut, i følge infoen Lowrance USA ga i fjor ville endringen som skjedde ved geofencing være irreversibel.
Jeg var nok ikke klar over geo fencingen når jeg kjöpte de, det hadde jo värt rykter i minst ett års tid, men ikke noe konkret.
Jeg var akkurat ute og dobbelsjekket, og det er fortsatt Svenskt språk og meter, så det ser ut til å fungere.
TeamScuirus
2011-03-08, 23:46
Når kjøpte du HDSene?
silverminken
2011-03-09, 06:14
Det låter intressant. Då vill man ju veta hur detta ingrepp går till?
Mvh Thomas
TeamScuirus
2011-03-09, 11:43
August ifjor
Jeg fikk info av norsk importør i april eller begynnelsen av mai og det ble postet på NTF forum.
Postet en bekreftelse fra en ansatt i Lowrance USA også i mai
http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/viewtopic.php?p=19144#p19144
Men den offisielle informasjonen fra Lowrance ble først sendt ut til US forhandlere i august. Mitt nick på THT er abbor, så det er jeg som stiller spørsmålet.
http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-q-boe-marine/302171-international-use-us-hds-versions.html
Hej Tomas!
Återkommer med mera info om några dagar när det lugnar ner sig lite på jobbet här.
Mvh
Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.