Visa fullständig version : Tafsmaterial
Vad använder ni för tafsmaterial?
Jag kör lite blandat mono och fluorocarbon, tycker dock inte jag ser någon skillnad i antal hugg mellan mono och fluoro.
Vad kör ni för lindiameter på tafsen`?
Hallo ! Vi använder nästan uteslutande flourcarbon 0.44, vid lax öring gös trolling, man får en bra gång på beten pluss att dom klarar av dom gröna som är mycket vanliga i våra insjöar !!!!!
Använder mono till tafs men använder bara sådan i sjöarna inte havet.
0,46 hela vägen vid Östersjötrolling.
I sjö sätts ett kullagerlekande en spölängd framför betet därefter passande tafs beroende på bete och förväntad storlek på fisk.
Kan dock gå upp till 0,60 i tafs om djupparavan av olika slag används framför betet. (i Östersjön)
Detta pga att jag fått 0,46 mellan paravan/bete avsliten som sytråd vid två tillfällen.
Tror fisken skiter i om det är mono eller fluoro faktiskt.
Jag går faktisk upp ännu en grovlek på tafsen vid dipsy eller stor flasher fiske på grund av det enorma motståndet dessa ger i vattnet.
Har 0.70 båda Mono och Seaguar fluoro som jag växlar mellan.
Kjelle
PikeBuer
2010-02-11, 19:30
Jeg bruker kun 50lbs wire fortom jeg men det er nok ikke dette du er ute etter:)
Alt annet er igrunn ubrukelig til gjeddetrolling, vet det er noen som bruker fluorcarbon til tafs matrial til gjedde og gjös.
Ta en kniv å prøv å kutt en tafs av fluorcarbon og den går rett av det gjør ikke wire:)
Bruker dere multi line på rullene eller mono?
Fluorcarbon 0,45 på fortommer både til agnskaller og wobblere,,synes det fungerer greit og tåler litt mere gjedde tenner:-)--på snellene har det så langt kun blitt brukt mono sene- Sufix XL-strong 0.40 og Platil Souveræn 0,40-tenkte og prøve Big-Game på noen sneller i år--hører at flere av gammle kara sverger til denne..
Antar att vi pratar om tafs mellan ex. flasher och bete? Vandringslax kör jag 0.80 mono. Det räcker att dra av linan en gång. :rolleyes:
Med "rent" bete har jag ingen tafs - men knyter om ofta.
PikeBuer
2010-02-11, 21:51
Kjørte med 0,38 BG før men gikk fort vekk fra denne, nå kjører jeg kun med 0,45 Lawson.
Knall sene men nok offtopic
Team Char
2010-02-11, 21:52
På löjtacklen kör jag 0.40 florocarbon Vanich och till apex 0.45 mono
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.