Visa fullständig version : Isfiske tråden
Hatar att göra detta då jag verkligen ogillar pimpelfiske, men vill se rapporter från fiske så isfiske känns som enda sättet att få in lite rapporter .-)
Vad fiskar ni, vart fiskar ni?
Bilder? jag tack :-)
Kjelle
lilleric
2010-02-15, 17:18
Håller med om att inte pimpel är de roligaste men man får ju lite frisk luft när man e ute iaf;) Sämst fiske denna gång men fick några fina abborrar för ett par dagar sen på en kopparfärgad mormyska med maggot. Hade fint väder förutom att det var lite kallt.
Pimpel inte roligt!!!
På fina bra vatten ligger det steget efter trolling, grejorna kostar några hundra och du är fullutrustad en fin vinterdag på isen absolut rätt enligt min åsikt.
Den här vintern har lite för mycket av vinter över sej bara tyvärr
Pimpel inte roligt!!!
På fina bra vatten ligger det steget efter trolling, grejorna kostar några hundra och du är fullutrustad en fin vinterdag på isen absolut rätt enligt min åsikt.
Den här vintern har lite för mycket av vinter över sej bara tyvärr
Det ser faktiskt ut att vara roligt (såg just nu bilden på snöskootern).....
Som Norrman har man givetvis provat på pimpelfiske vid flera tillfällen, funkar inte för mig.
Körde istället rallybil på isen :-)
lilleric
2010-02-15, 18:06
Klart det är helt rätt att pimpla när man inte har något annat val:) Vore säkert 99ggr roligare om man satt på en bra sjö oxå. Fiskesakerna är ju oxå extremt prisvärda som du säger, men bli dyrt om man ska ha en vettig skoter;)
lilleric
2010-02-15, 18:13
Det ser faktiskt ut att vara roligt (såg just nu bilden på snöskootern).....
Som Norrman har man givetvis provat på pimpelfiske vid flera tillfällen, funkar inte för mig.
Körde istället rallybil på isen :-)
Förut vart de 99% skoterkörning å resten fiske men nu när jag har den där rishögen bli det tvärt om:( Är nog det roligaste ja vet å köra skoter så det pumpar adrenalin:D Tyvärr är det så jävla dyrt både i inköp av skoter och bensin, den förra körde ja upp 40l på typ 2h:o
Rallybil på is låter jävligt roligt!
Klart det är helt rätt att pimpla när man inte har något annat val:) Vore säkert 99ggr roligare om man satt på en bra sjö oxå. Fiskesakerna är ju oxå extremt prisvärda som du säger, men bli dyrt om man ska ha en vettig skoter;)
Haha ja skoter ingår väl inte i basutrustningen direkt snarare pulsa i djupsnö i 08 området iaf.
8hg abborre på 2m djup riktigt kul och gott i grytan! mvh
Haha lilleric något för dej den har 177hk!!!!!
http://www.blocket.se/vasterbotten/Arctic_Cat_Z1_Turbo_25927732.htm?ca=11&w=3
lilleric
2010-02-15, 18:32
Nja föredrar japanskt, dvs yamaha:)
Denna skulle ja vilja ha!: http://www.youtube.com/watch?v=bw1msQQXfBU&feature=related
Haha lilleric något för dej den har 177hk!!!!!
http://www.blocket.se/vasterbotten/Arctic_Cat_Z1_Turbo_25927732.htm?ca=11&w=3
Nja föredrar japanskt, dvs yamaha:)
Denna skulle ja vilja ha!: http://www.youtube.com/watch?v=bw1msQQXfBU&feature=related
Nu e jag redo att pimpla direkt.........
Haha Yamaha rules everywhere!
http://www.youtube.com/watch?v=A9RE6O6GhHU&feature=related
lilleric
2010-02-15, 19:47
Nu e jag redo att pimpla direkt.........
Haha:D
Kolla denna, får gåshud av ljudet! http://www.youtube.com/watch?v=C0MpXA4_HQk
Lite skillnad mellan turbo och inte! http://www.youtube.com/watch?v=bPaV0QfhLoc
Massa turbo men, nå går vi tillbaka till isfiske i tråden.
:-)
Har testat isfiske på Gullmarsfjorden dom två senaste helgerna och det har varit skitkul! Rekomenderar det verkligen.
http://4.bp.blogspot.com/_1TZXlfV7bsc/S273Hkl1cdI/AAAAAAAAAXc/q7Z2pSfFQDU/s320/DSC00449.JPGHär är tacklet vi använde, agnade med sill och räka. Fick visserligen bara småfisk men sköj ändå!
Var nere och kollade upp båten idag - öppnade båthusdörrarna och gick 20m ut - bilade upp ett hål och hävde ner abborra-rens.
Kommer mäska ett par dar och sedan skall laken upp (ja, och sen ner igen)...
Ganska gott om dom i hamnbassängen faktiskt...
lilleric
2010-02-15, 21:23
Har testat isfiske på Gullmarsfjorden dom två senaste helgerna och det har varit skitkul! Rekomenderar det verkligen.
Kul:) Måste va lite mer spännande å fiska där, när man inte vet vad som sitter på kroken jämfört med här jag fiskar som det bara finns abborre å mört som nappar.
Kul:) Måste va lite mer spännande å fiska där, när man inte vet vad som sitter på kroken jämfört med här jag fiskar som det bara finns abborre å mört som nappar.
Målet är en vitfenad ocean haj, men det är inte fel med Vitling heller!;)
Massa turbo men, nå går vi tillbaka till isfiske i tråden.
:-)
Ja massa, lovar!:rolleyes:
Fiskarn0383
2010-02-19, 22:47
Jag och sambon var båda fiskenödiga idag så det blev en pimpeltur. En abborre mindre än min tumme blev resultatet. När vi kom hem gjorde vi upp en eld utanför lägenheten och grillade korv. Vi satt båda och längtade efter en högsommarkväll med göstrolling. Om bara snön kunde sluta vräka ner någon gång.
Hatar att göra detta då jag verkligen ogillar pimpelfiske, men vill se rapporter från fiske så isfiske känns som enda sättet att få in lite rapporter .-)
Vad fiskar ni, vart fiskar ni?
Bilder? jag tack :-)
Kjelle
Blev så glad, när jag såg en isfiske tråd, men så läser man administratörens och de svar som kommit på hans inlägg...
Inte vet man om man törs lägga ut något här, med tanke på allas ogillande...
mvh Kin@, visserligen rookie här, men...
.
Blev så glad, när jag såg en isfiske tråd, men så läser man administratörens och de svar som kommit på hans inlägg...
.
Klart du kan.
Välkommen föresten.
Pimpel är inte riktigt min favoritsyssla men tycker angling och ismete kan vara rätt kul om man är lite aktiv med att flytta prylarna och testa olika fiskedjup men nu är det för mycket snö, vatten och jävulskap på isarna så nu skiter jag i det ett tag, ska bara leta reda på sladden till kameran så kommer jag tillbax med lite angelbilder.
.
Hej Kina!
Välkommen till forumet :-)
Givetvis skall du posta pimpelrapporter och bilder, Det är därför tråden finnes.
Nackdelen med att skriva saker på en dator är att den som läser det man skriver inte vet om saker har skrivits med ett glimt i ögat ;)
Visserligen skulle jag inte själv åka ut o pimpla, men ser gärna rapporter och bilder.
Har i det stora o hela mycket svårt för allt som har med vinter att göra(utan glimt i ögat), skulle gärna bott i ett varmt område från sept till mars/april.
Nu skall jag ut o skotta 1500-1800 kvm fastighetstak :-)
Hoppas det är några nya rapporter här när jag kommer in igen.
Fiskarn0383
2010-02-20, 15:42
Jag och min angel kompis vann angeltävlingen som hålls i socknen idag så du har inget att frukta. Vi vann på två gäddor. Vår tävlingsgranne som är världsmästare på allt kom trea på en gädda då endast tre lag fick fisk. Ca 3 kilo mot 3 hg. Gött
Fiskarn0383
2010-02-20, 15:52
Pimpel är inte riktigt min favoritsyssla men tycker angling och ismete kan vara rätt kul om man är lite aktiv med att flytta prylarna och testa olika fiskedjup men nu är det för mycket snö, vatten och jävulskap på isarna så nu skiter jag i det ett tag, ska bara leta reda på sladden till kameran så kommer jag tillbax med lite angelbilder.
Har ju tyvärr varit så ett par veckor nu men idag var den årliga angeltävlingen så nu kunde man inte vara hemma. Och den obliigatoriska promillen fick man med sig. Nu ska man bará förklara den för sambon också.
Fiskarn0383
2010-02-20, 16:08
Vilket gick åt helvete och hon förklarade att jag var för full för att följa med och hämta pizza.
Haha kolla denna bilden en hälleflundra på 16.9 kilo tagen på pimpel!!
Kallar jag isfiske, måste vara ett helvete att få ner i skryllan och man kan undra hur borrhålet/borren såg ut :D
Borrer mange hull på rad TamTam. Her er Andy med torsk på 14,4kg på isen oppe i trøndelag. Gir pimpel fiske større mening enn dra 100 borrer som man kan se i gjennom.
http://i575.photobucket.com/albums/ss195/viking67_photo/Andy144.jpg
Haha ni norrbaggar har det för bra egentligen!! mvh :mrgreen:
Fiskarn0383
2010-03-06, 23:32
Håller med tamtam. Var själv ute en sväng idag och resultatet blev en 3 hg snipa på ismete. Ibland skulle man vilja bo i norge istället. Men bara ibland....
Haha kolla denna bilden en hälleflundra på 16.9 kilo tagen på pimpel!!
Kallar jag isfiske, måste vara ett helvete att få ner i skryllan och man kan undra hur borrhålet/borren såg ut :D
Fan det var ju Cato, länge sen jag såg eller pratade med den fiskegalningen :-)
Det finnes knappt den art han inte fiskat.
Jag fick en halvskum fångst på Gullmarn idag!!!!!
Nice, smakar även bättre än firre :-)
Haha hur i h-vete har den fastnat för att komma med hela vägen upp!!?? mvh
Nu får du skapa ny tråd hummerpimpel!!
Haha hur i h-vete har den fastnat för att komma med hela vägen upp!!?? mvh
Nu får du skapa ny tråd hummerpimpel!!
Den satt klockrent i munnen. Härjade friskt innan jag fick upp den i 150mm hålet. Hade ingen susning om vad det var innan den kom upp!
Jäkla tur att jag inte körde ner handen för att dra upp den....
Fler bilder finns på bloggen.
Flodström
2010-03-16, 20:43
Tycker Henriks fångst tar priset,........en hummer hahaha otroligt att det går ann :o :shock: :shock:
Här hemma blir det aldrig någon is, havet är för varmt. Och utan båt suck!
Hade varit kul med lite isfiske, saknar det under vintern, i alla fall just nu då man är båtlös :(
Tycker Henriks fångst tar priset,........en hummer hahaha otroligt att det går ann :o :shock: :shock:
Här hemma blir det aldrig någon is, havet är för varmt. Och utan båt suck!
Hade varit kul med lite isfiske, saknar det under vintern, i alla fall just nu då man är båtlös :(
Ja, och nu heter man Hummerfeskar´n på jobbet....
Flodström
2010-03-18, 01:37
Tjena Hummerfeskar´n, va den god :p
Tjena Hummerfeskar´n, va den god :p
Tjenare, vet inte om den var god. Glömde säga att dom kallar mig galna Hummerfeskarn.....
Den hade fullt med rom och snäll som jag är.....
Idag fick jag ett gäng abborrar och dom simmar inte mer!!!
Tok en sving utom isen på tur hjem fra jobb i dag. Ble rømmesurret abbor til middag i dag. Stekte med rogna også, mat for mons!
Flodström
2010-03-18, 22:57
Idag fick jag ett gäng abborrar och dom simmar inte mer!!!
Fy faan va länge sedan jag käkade stekt abborre. Fiskade alltid i Mälaren på den tiden jag bodde i Sthlm. Flådd och stekt, kanongott. I bland flådd och lagt i panna tillsammans med massor av dill, persilja, grädde, citron, svartpeppar salt............. Opps, kanske jag halkade inn på en annan tråd nu :???:
Tror jag måste ut och fiska torsk i helgen............hmmm, de e inte fy skam det häller :p
Flodström "römmesurret" translation please vet att römme är gräddfil men hur fan surrar man den!? (stuvar???)
Har oxå litt abbor på gång mvh
67N rogna stekt är det gott?
Slängde några fina abbor rognsäckar häromdan kanske ett riktigt misstag?? mvh
Och ja torsk är inihelvete gott stekt med lite vitt för att inte säga bästa matfisken men era fjordar är fulla av läckerheter med fenor! (och kanske klor!!)
Den her er vel på tur over i "recepter og matlagning", men jeg tar den her. Rømmesurret Hans, er en vanlig måte å tilbrede ørret/røye i Norge. Men også bra med abbor. Man vender hele fisker el fileer i hvetemel, steker dom brune i ei panne og slår rømme/greddfil over til slutt og lar fisken "surre" i noen minutter. Ha gjerne i opphakket gressløk/dill. Dette gir en god saus til fisken. Kaster ikke rognsekkene på denne tiden av året, steker dom sammen med fisken. Morsan gjorde rognburgere på 60-talet. Det var rogn (abbor, lake og gjedde)tatt ut av rognsekkene og rørt sammen med potetmel, fløte/gredde og opphakket løk. For å holde isfisketråden; Er den noen som fisker etter lax/øring på v-sjøene når det er is? Her fisker vi en del etter ørret med balanse, eller med krøkle/nors som agn.
Takk for ett dretbra svar mvh! :D
Där jag bor i Sverige är inte örret så vanlig (längre) men önskar den vore det.
De fina sjöarna i Dalsland nordväst Vänern borde vara idealiska för laxfisk pimpel under vintern om man har ett bra ekolod, helt sikkert och det har jag dock är det mer än 40 mils köring från Stockholm men en vinter framöver så..... tänk en hyfsad Vänerlax på pimpel kallar jag sport och jag är övertygad om att det inte är en omöjlighet men de lär inte hugga i abbor takt direkt mvh :rolleyes:
Er det lovlig å bruke snøscooter under isfiske på Vänern?
Sikkert men nog farligt det är stora vatten och fryser nog aldrig över helt
Flodström
2010-03-20, 01:25
Tror nog Henrik-BigFish har testat dom sjöarna nordväst Vänern (och ev. Silensjöarna?)
Men tror nog det bara blivit abborre, hehehe :confused:
TAMTAM, Ang "surret i rømme", Dill, salt och peppar och lite mjölk eller grädde på slutet gör såsen lite mer flytande (minskar risken för att rømmen inte torkar in) :D
Silensjöarna precis där finns allt som Vänern erbjuder även Vänerlax och dessa är greppbara i storlek för några år sedan talade jag med en gubbe som tillhandahåller sjökort över västra silen, frågade händer det aldrig att ni får lax på pimpel??
Jo sa han flera gånger har det hänt!
Ok sa jag om jag köper ett kort av dej kan du markera var ni fått alla hugg du känner till och sedan i nummerordning markera var jag borde börja om jag letar laxhugg i V silen?
Har kortet med platser och nummer ordning.
Är man några gubbar som söker över sjön på dessa platser med riggade ekolod kommer man omedelbart att upptäcka småfiskstim och evt. lax med hjälp av lodet, helt säker på att det fungerar dyker laxen upp så hugger det men man måste vara några stycken.
Dessvärre 40+ mil bort för mej så det har inte blivit av dessutom måste några ekolod riggas jag har två färdiga......
Tregt på isen i dag. 2 mann og fisket konsentrert i 3 timer, kun 3 små abbor og en sik! Gud jeg savner båtfiske! Må ta en liten tur ned til Bornholm i påsken
När det blåser för mycke på vänern är västra silen ett bra alternativ finns ganska grov fisk där !
Bra på isen idag 15 fina matborrar!
Haha pimpel är kul när det funkar gillar oxå utrustningsnivån ett komplett spö med allt kostar mindre än en flutter......
När det blåser för mycke på vänern är västra silen ett bra alternativ finns ganska grov fisk där !
Borde vara möjligt att pimpla lax där ger mej fan på det, ska provas någon gång......
Tror nog Henrik-BigFish har testat dom sjöarna nordväst Vänern (och ev. Silensjöarna?)
Men tror nog det bara blivit abborre, hehehe :confused:
Tror inte att jag hört om någon som lyckats med ett riktat isfiske efter lax här. Däremot känner jag en kille som fick en 6kilos lax vid abborrepimpling på Åmålsviken för några år sedan!
Själv ska jag pimpla/ismeta öring i svärföräldrarnas stuga i Beitostölen/ Norge. Brukar kunna hänga sig på något där....
Tror inte att jag hört om någon som lyckats med ett riktat isfiske efter lax här. Däremot känner jag en kille som fick en 6kilos lax vid abborrepimpling på Åmålsviken för några år sedan!
Själv ska jag pimpla/ismeta öring i svärföräldrarnas stuga i Beitostölen/ Norge. Brukar kunna hänga sig på något där....
Nja har du ett rätt riggat ekolod med dej är saken i annat läge tro mej!
Grabbarna i grums ismetar lax öring ,när isen spricker går upp metar dom i kanterna stimmen med betes fisk går gärna där !
Har du provat?
Grabbarna i grums ismetar lax öring ,när isen spricker går upp metar dom i kanterna stimmen med betes fisk går gärna där !
Förklara utförligare om du har tid, isen spricker upp de fiskar i kanterna låter rent livsfarligt!?
Förstår inte citatet! Jag är inte skeptisk, vet bara ingen som testat...
Får dom någon Lax?
Är det i Grumsfjorden?
Har du provat?
Nix som vanligt bor man på fel ställe men om möjlighet fanns skulle jag prova direkt seriöst, ekolod och gps fungerar lika bra på isen som i båten och är mycket användbara hjälpmedel, har krigat med gös(jäveln) här på hemmaplan och ser dem hur lätt som helst men att få dem att bita.......
Lax är kallvattensfisk och borde vara mer eller mindre fullt aktiv under isen till skillnad mot gös som jag ibland undrar om den inte är rädd för sin egen skugga.
Varför jag skrev V Silen är helt enkelt för att ytan är stor men åtminstone möjligen greppbar till skillnad mot Vänern
Det är några stycken i grums som springer & metar med löja nors efter is brytaren Thor med varierat resultat men det funkar !
Det är på dom vanliga ställena men inte utgång från grums för långt att gå!!!
Får dom någon Lax?
Är det i Grumsfjorden?
Det är dom vanliga ställena men utgång från annat ställe, för långt att gå annars:cool:
Får dom någon Lax?
Är det i Grumsfjorden?
Förklara utförligare om du har tid, isen spricker upp de fiskar i kanterna låter rent livsfarligt!?
Isbrytaren Thor går där dom metar med löja med varierat resultat men det funkar !:cool:
Isbrytaren Thor går där dom metar med löja med varierat resultat men det funkar !:cool:
Also known as suicide trolling LOOL.
Så jag som är skeptisk till att 80cm kärnis räcker.....
Haha Kjelle pimpel/abborrfiske på bra vatten är ett svårslaget nöje faktiskt och gör den förbannade vintern till ännu en säsong av fiske!
Känner en specimen mete figur, om våren brukar han bottenmeta abborre i vikar norr om Ölandsbron inte helt säker på var, men listan på stor abborre är imponerande mycket från kilot och upp till dryga två enligt egen uppgift, de är troligen där även under vintern.....
Jag har inte varit nått för isfiske men i år har jag gett det ett litet försök då jag och frugan har flyttat ut till hennes föräldrahem och det ligger ett litet tjärn ca: 80m från huset. Det blir ju ett enkelt och snabbt nöje att pimpla lite efter abborre då. Kan ta nån timme i stöten när det är gött väder.
De här två senaste dagarna har varit ganska så fantastiska faktiskt då jag i går fick nytt pb på abborre med en fin bit på 1133gr och en "liiite" mindre på 1112gr.
Nöjd som fasen med den dagen gav jag och min morfar oss ut på tjärnet även i dag å till min stora förvåning lyckades jag med bedriften att tangera mitt pb även denna dagen.
Så nu lyder det 1337gr på abborre. Inte så himla illa för en Rookie... ;-)
Ska nog ut en sväng till i morgon tror jag bestämt.
Bilder finns på min blogg.
http://www.475r.blogspot.com
Fiskarn0383
2010-03-25, 23:43
grattis Robin
Jag har inte varit nått för isfiske men i år har jag gett det ett litet försök då jag och frugan har flyttat ut till hennes föräldrahem och det ligger ett litet tjärn ca: 80m från huset. Det blir ju ett enkelt och snabbt nöje att pimpla lite efter abborre då. Kan ta nån timme i stöten när det är gött väder.
De här två senaste dagarna har varit ganska så fantastiska faktiskt då jag i går fick nytt pb på abborre med en fin bit på 1133gr och en "liiite" mindre på 1112gr.
Nöjd som fasen med den dagen gav jag och min morfar oss ut på tjärnet även i dag å till min stora förvåning lyckades jag med bedriften att tangera mitt pb även denna dagen.
http://www.475r.blogspot.comHej har tittat på bilderna NICE grattis , bra (fiskat) hmmm,pimplat hehe ! norman
Tackar tackar Fiskarn och Norman. :-)
http://www.475r.blogspot.com
Riktigt bra och du har ditt vatten 80m hemifrån samt mängder med liknande antagligen på kort köravstånd! gratulerar mvh
Flodström
2010-03-26, 18:59
Kan inte vara så mörkt vatten i den tjärnen eller hur, borrarna ser ju ganska ljusa ut (skitfina borrar, grattis). Mitt pb på borre ligger på 0,9 kg och den fick jag på stora värtan en gång för mååååånga år sedan :D
Tips
Tänk på att inte fiska upp för många av de stora abborrarna, dom håller beståndet i schack så det inte blir tusenbröder i jölen. En och annan kanske man kan ta bort men spara så många du kan. Släpp hällst tillbaka dom som inte är personbästa. Har tjärnen förbindelse med något större vatten spelar det i.o.f. ingen roll vad ni tar upp, men om inte, så har det stor betydelse. ;)
Kan inte vara så mörkt vatten i den tjärnen eller hur, borrarna ser ju ganska ljusa ut (skitfina borrar, grattis). Mitt pb på borre ligger på 0,9 kg och den fick jag på stora värtan en gång för mååååånga år sedan :D
Tips
Tänk på att inte fiska upp för många av de stora abborrarna, dom håller beståndet i schack så det inte blir tusenbröder i jölen. En och annan kanske man kan ta bort men spara så många du kan. Släpp hällst tillbaka dom som inte är personbästa. Har tjärnen förbindelse med något större vatten spelar det i.o.f. ingen roll vad ni tar upp, men om inte, så har det stor betydelse. ;)
Helt rätt har sett det själv, dessutom 2-5hgtos är de absolut bästa matmässigt större än så smakar sämre även om de ger bättre fileer i pannan.
Testa limeaioli till fileer stekta med ett stänk av citronpeppar samt nykokt potatis nja det blir inte bättre än så vad gäller svensk insjöfisk enligt min åsikt! mvh och lycka till på isen!
Flodström
2010-03-26, 21:48
Helt rätt har sett det själv, dessutom 2-5hgtos är de absolut bästa matmässigt större än så smakar sämre även om de ger bättre fileer i pannan.
Testa limeaioli till fileer stekta med ett stänk av citronpeppar samt nykokt potatis nja det blir inte bättre än så vad gäller svensk insjöfisk enligt min åsikt! mvh och lycka till på isen!
Jo det blir bättre om du lägger till gräddfil eller grädde, hehe :lol: :lol: :lol:
Tackar tackar.
Jo det finns endel fina vatten på ganska så nära håll.
Å "tjärnet" är inte så himla mörkt det är som vänern ungefär.
Det är ganska så lite fiskat i å jag ska inte ta upp några mängder med stor fisk. Jag har fiskat där några år nu å aldrig varit med om nått liknande. Har mest fått gäddsnipor förut.
Ska jag ha mycket abborre så åker jag ut på vänern.:D
Tackar tackar.
Jo det finns endel fina vatten på ganska så nära håll.
Å "tjärnet" är inte så himla mörkt det är som vänern ungefär.
Det är ganska så lite fiskat i å jag ska inte ta upp några mängder med stor fisk. Jag har fiskat där några år nu å aldrig varit med om nått liknande. Har mest fått gäddsnipor förut.
Ska jag ha mycket abborre så åker jag ut på vänern.:D
Klubbrekord på BORREN hmmm bra pimplat!:D
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.