Visa fullständig version : Hjälp mig i elektronicfrågan
Team Fiasko
2010-02-17, 18:01
Sålde min Lowrance HDS10 idag och ska skaffa nytt.... Jag ska ha Garmin men jag funderar på om jag ska ha två st 7tummare eller en 12 tummare...
Vad hade ni valt ?
Prismässigt ingen större skillnad....
Med bara ett instrument så hade jag valt Garmins 15", annars två stycken 7".
Fördelen med två instrument och båda har gps modul är att oavsett om ett lägger av så har du fortfarande gps fungerande på den andra enheten.
Skall du bara köra kartor och ekolod eller även massa motordata med mera från nätverk?
Satt senast igår och kollade in Garmins produkter, har ett tag varit sugen på att prova nåt nytt i elektronikväg.
Har tyvärr inte så mycket förtroende för Lowrance längre.
kjelle
Team Fiasko
2010-02-17, 18:59
Med bara ett instrument så hade jag valt Garmins 15", annars två stycken 7".
Fördelen med två instrument och båda har gps modul är att oavsett om ett lägger av så har du fortfarande gps fungerande på den andra enheten.
Skall du bara köra kartor och ekolod eller även massa motordata med mera från nätverk?
Satt senast igår och kollade in Garmins produkter, har ett tag varit sugen på att prova nåt nytt i elektronikväg.
Har tyvärr inte så mycket förtroende för Lowrance längre.
kjelle
Förtroendet för Lowrnace är 0 för min del tyvärr...
Ja jag har kollat 15" också....
Det finns två sjutummare en som heter 720 med bara plotter och sen en kombinerad som heter 720s. Ingen större prisskillnad så frågan är om man inte ska köpa två 720s om man någon gång vill sälja....
Ja det blir lite nätverk med eftersom jag har deras autopilot och tänker skaffa grejer för motordata också....
15" är ju ganska dyr så jag hade satsat på 12" har ju en själv.
Dock om man vill ha 2 så kanske det duger med en mindre på sidan om 12" typ en 5" kanske.
Team Fiasko
2010-02-17, 19:53
15" är ju ganska dyr så jag hade satsat på 12" har ju en själv.
Dock om man vill ha 2 så kanske det duger med en mindre på sidan om 12" typ en 5" kanske.
Nja 2 tolvor blir det inte för jag tycker jag får inte plats med det... och sen blir det svinit dyrt... Blir ju dålig symetri med två olika storlekar... Jag har en Garmin 276c som reserv i båten idag... och en handburen
Lutar nog mest åt två 7or och fälla in dem lite snyggt....
Har du grynniga vatten/skärgård att köra i/passera så skulle jag satsa på största möjliga skärm till GPSen fanns pengar skulle jag välja en extra mindre skärm för inzommning i kortet med ekolod på samma.
Blir en dyr historia som dessutom kräver TVÅ identiska kortkassetter men det är svårslaget tro mej mvh och lycka till
Team Fiasko
2010-02-17, 20:21
mmmm Bra tanke men jag har ju 276an att kolla på i zomat läge
Men köp då 12" den kan du dela skärmen på och välja vilken som ska vara stor eller liten.
Jag brukar använda översikt som stor och inzoom som liten då jag gärna vill se vilka områden som kommer längre fram.
Team Fiasko
2010-02-17, 20:58
Men köp då 12" den kan du dela skärmen på och välja vilken som ska vara stor eller liten.
Jag brukar använda översikt som stor och inzoom som liten då jag gärna vill se vilka områden som kommer längre fram.
Ja jag får suga på det lite... men du kanske har rätt
Nej det har han inte... köp TVÅ skilda maskiner om du har pengarna dör den ena har du alltid den andra men det blir dyrt.....
Ja jag får suga på det lite... men du kanske har rätt
Klart jag har:D
7x7 blir inte 14 tum det blir 2 små plottrar
12 tum är 12 tum en jälka skillnad.
Dra 5 tum på sniskan så ser du skillnaden.
Nej det har han inte... köp TVÅ skilda maskiner om du har pengarna dör den ena har du alltid den andra men det blir dyrt.....
Han har ju den lilla som backup det räcker.
Team Fiasko
2010-02-17, 21:11
lite så jah har tänkt... sen att kunna fälla in dom snyggt ät värt en del tycker jag
Team Fiasko
2010-02-17, 22:31
Ska till peking i slutet mars... Kan man köpa garmin där ?
har svårt att tro annat.
Där kan man vär i stort sett köpa allt som finnes av elektronik.
Flodström
2010-02-18, 14:52
lite så jah har tänkt... sen att kunna fälla in dom snyggt ät värt en del tycker jag
En liten varning här. garmin är INTE känd för bra ekolod. Mycket sämre än andra ekolod. Har själv sett och knappat på Garmins ekolod och inte bara jag har upptäckt vilken frustration det är.
Köp hällre en erkänd bra kartplotter (Ok med Garmin) och ett erkänt bra lod (t.ex Furuno) så får du bäst valuta för pengarna, även om dom inte går att fälla in på dashbordet sida vid sida (dessutom ingen större fördel vad gäller visabilliteten för övriga besättningsmedlemmar/eller charter kunder)
Vad var det för fel på Lowrance? Du kunde ju ha satsat på två HDS-8? Eller kompletterat HDS-10 med en Garmin kartplotter?
(Lowrance av alla märken, har ju fått pris för enklast hantering av inställningsmöjligheterna/ mest logisk uppbyggnad) :rolleyes:
Team Fiasko
2010-02-18, 21:27
En liten varning här. garmin är INTE känd för bra ekolod. Mycket sämre än andra ekolod. Har själv sett och knappat på Garmins ekolod och inte bara jag har upptäckt vilken frustration det är.
Köp hällre en erkänd bra kartplotter (Ok med Garmin) och ett erkänt bra lod (t.ex Furuno) så får du bäst valuta för pengarna, även om dom inte går att fälla in på dashbordet sida vid sida (dessutom ingen större fördel vad gäller visabilliteten för övriga besättningsmedlemmar/eller charter kunder)
Vad var det för fel på Lowrance? Du kunde ju ha satsat på två HDS-8? Eller kompletterat HDS-10 med en Garmin kartplotter?
(Lowrance av alla märken, har ju fått pris för enklast hantering av inställningsmöjligheterna/ mest logisk uppbyggnad) :rolleyes:
ja varför jag inte köper lowrance igen förstår du om du läser en annan tråd här på forumet. Furuno köper jag inte då det säkert är bra men mitt hjärta säger stopp. Tycker inte det är något större fel på garmins ekolod men det håller kanske inte lowranceklass.... Har bestämt mig för att kolla efter 5015 eller två 4012 i Kina
Tror inte man behöver övervärdera ekolodets betydelse vid trolling direkt.
Visst ska det vara kvalitets grejor med bra bild och separation osv bla bla för min del anser jag GPS med riktigt bra kort och rejäl skärm vara klart mer intressant att spendera pengar på.
Vid annat fiske kan det vara annorlunda typ fjord/bottenfiske på stora djup då förstår jag om man lägger större vikt vid ekolodet
Team Fiasko
2010-02-18, 22:08
Tror inte man behöver övervärdera ekolodets betydelse vid trolling direkt.
Visst ska det vara kvalitets grejor med bra bild och separation osv bla bla för min del anser jag GPS med riktigt bra kort och rejäl skärm vara klart mer intressant att spendera pengar på.
Vid annat fiske kan det vara annorlunda typ fjord/bottenfiske på stora djup då förstår jag om man lägger större vikt vid ekolodet
Håller helt med... ekolodet måste finnas men om jag får tumma lite på kvaliten vad gäller det så fine....
TeamScuirus
2010-02-27, 01:30
Importerte varer er dyre i Kina og Garmin er produsert i Taiwan så jeg er redd reultatet blir omtrent som teamnavnet ditt.
Team Fiasko
2010-02-27, 15:07
Nu har jag fått pris på Garmins nya 7012 och 7015.... bra jävla sugen på en 15tummare.....
Två stycken 15" då eller?
Team Fiasko
2010-02-27, 21:34
nä blir det 15 eller 12 så får det räcka med en....
rival-andy
2010-02-28, 15:57
Jag har en Raymarine C120 på min stora (nåja) båt och med delad skärm så räcker en 12a gott. Finns egentligen inget behov av en större skärm. Jag hade idag inte valt en 10a och delat. Det blir lite smått tycker jag när man ligger och kör i ruffigt väder och behöver full kontroll på både ekolod och karta/radar.
Två 7or hade jag heller inte valt, min limit är 8or vid två skärmar. Orsaken till det är väl när jag vid de få tillfällen vill kunna splitta ekolodsbilden i två, då är 7" på gränsen. Visst det funkar, men nu ska vi djupanalysera ilandsproblem så därför - bort med 7or.
Har man möjlighet att köpa större än 12 så är det klart bonus bara platsen finns och det inte skymmer för mycket. Då kan man få plats med motorinterface, vilket inte funkar på en 12:a. Det blir två för små rutor för lod och interface.
Jag har även en Lowrance HDS5 på min gäddracer och den funkar kanon i mindre vatten. Men vid fiske på djupt vatten blir det så smått och pluttrigt på ekolodsbilden - därav större skärm på storbåten.
Skärmen för radar/GPS kan inte bli för stor men från 7-8" kan man ha skaplig upplösning och ändå kunna få med lite framtid på bilden. Radaroverlay är suveränt!
Jag hade tidigare en Garmin 2006C på storbåten kombinerat med ett Lowrance X91. Ekolodet var rena skiten. Plottern var jag dock väldigt nöjd med om än något liten skärm. Mycket vill ha mer så därför bytte jag för två år sedan.
I sammanhanget kan jag nämna att jag har flera kompisar som har två 5or och inte kan begripa varför jag bytte:D
Nåväl, prylar är kul:p
Team Fiasko
2010-02-28, 16:25
Nä nu är jag lite inne på att hitta två 4008
rival-andy
2010-02-28, 17:18
Nä nu är jag lite inne på att hitta två 4008
Inget dumt val. Ger en lägre profil än en 4012=bättre sikt framåt.
Inget dumt val. Ger en lägre profil än en 4012=bättre sikt framåt.
Det är en bra poäng, jag hade inte viljat ha större än min 10 tum för då hade sikten blivit klart störd, hade två st 7 tum innan men en 10 tum känns klart bättre just nu. Två stycken 8 tum blir nog en bra kompromiss.
Team Fiasko
2010-02-28, 19:49
Fast platsen finns i min båt. instrumentbrädan är rejäl... men är tveksam ändå... kan inte bestämma mig för en stor eller två små... får ju ett antal 4008 för 72000 kr som 7015 kostar med givare och ekolodsmodul
får ju ett antal 4008 för 72000 kr som 7015 kostar med givare och ekolodsmodul
Holy crap :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
Gött om avgifter på den då.
Team Fiasko
2010-02-28, 20:29
Holy crap :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
Gött om avgifter på den då.
i sverige alltså.....och brutto
Team Fiasko
2010-03-02, 20:35
Idag har jag beställt en 12" från garmin.... Men jag beställde ingen ekolodsmodul då jag får ett separat ekolod för typ samma pengar... Vet att jag sagt att jag inte ska ha lowrance men tycker ändå deras lod är fina och funderar därför på en hds5x. Då kan jag köra motordata och plotter på den stora och eko på den lilla... När jag hade hds10 så hade jag ekolodsbilden väldigt ihop dragen ändå.. Och höjden på bild spelar ju ingen roll. Därför tror jag att jag klarar mig med 5".... Eller vad säger ni ?
Flodström
2010-03-02, 21:47
Beror på vilket fiske du primärt skall driva. För trolling, inga problem alls som jag ser det. Finns så många alternativa inställningsmöjligheter på Lowrance så du kan se på allt du önskar: från typ bottenlevande fisk och betesfisk till plankton i språngskiktet och termokliner, inklusive loden ;)
Jag hade valt det med 83/200 kHz för wide screen 120° strålkon (kanon vid trolling) :rolleyes:
För djupvattensfiske hade jag valt större lod, alternativt Furuno FCV585
Team Fiasko
2010-03-02, 22:26
Beror på vilket fiske du primärt skall driva. För trolling, inga problem alls som jag ser det. Finns så många alternativa inställningsmöjligheter på Lowrance så du kan se på allt du önskar: från typ bottenlevande fisk och betesfisk till plankton i språngskiktet och termokliner, inklusive loden ;)
Jag hade valt det med 83/200 kHz för wide screen 120° strålkon (kanon vid trolling) :rolleyes:
För djupvattensfiske hade jag valt större lod, alternativt Furuno FCV585
Till98% trolling. ingen jätteprisskillnad att gå på en 7" så det kanske det blir
Flodström
2010-03-02, 22:43
Till98% trolling. ingen jätteprisskillnad att gå på en 7" så det kanske det blir
Väljer du en 7" skärm så får du dubbelt så stor skärmyta som på en 5" och det betyder mycket för detaljrikedommen/upplösningen och betydligt lättare att avläsa om man inte sitter rätt framför skärmen.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.