Visa fullständig version : Förtroende för Lowrance 0 ?????
Lägger upp ny för att inte bli offtopic i föregående fråga.
Vad har hänt med era Lowrance grejor eftersom ni skriver på det viset?
Själv tycker jag de är hyfsat bra men säkert inte i klass med Ray och Furuno exv.
Låt mej veta mvh
Har haft säkert 15 stycken olika Lowrance, och har tills den senaste tiden varit nöjd.
Köpte två stycken nya enheter i samband med att jag importerade min Dodge från USA, när prylarna kom hem och monterades så klarade inte Globalmappen (8200C) att läsa kartor, ringde Lowrance tech senter i Tulsa Oklahoma och fick svar efter 110 minuter i kö...
Snabb felsökning per telefon och slutsatsen var den att båda kortläsarna var "stone frickin dead".
Skickade tebax denna till USA för rep, detta tog sina 10-12 veckor och under tiden hadde jag hunnit använda min andra nya enhet Lowrance LCX112C i kanske tio timmar.
Nuvel Globalmappen anlände hemma, åkte ut på bad och fisketur dagen efter niiice med två skärmar som funkar, elller inte.
Stoppade båten, stängde av elektroniken och badade ett lite tag så när vi färdigbadade skulle åka hem igen så var LCXén svart oavsett inställningar så ville inte bakgrunnsbelysningen fungera.
Nytt tel samtal till Tulsa, jag vill minnas att det gick snabbt denna gången, bara ca 1,5 tim...
ny felsökning online med alla sorter hard och mjuk reset, inget funkade.
Killen i telefonen sade att mitt backlight var "Stone freckin dead".
Kom ihåg att detta var dagen efter att globalmapen kom hem....
Nya veckors väntande och äntligen kom Lcxén hem igen.
Båda globalmappen och lcxén blev bytt ut mot nya och har sen dess fungerat, men sådana saker skall inte finnas......
två sprillans nya enheter ena dead on arrival och den andra klarade tio timmar.....
Thats my story.
Kjelle
Team Fiasko
2010-02-17, 20:02
Jag har precis som Kjelle också haft en antal lowrance produkter genom åren och bara haft lite småproblem. Egentligen så är det kanske inte produkten i sig som jag har problem med utan servicen på sportmanship som grossist. Köpte en HDS10 och en VHF lvr 880 tror jag den heter i Juni. Fick omedelbart fukt i HDSen och ringde dom. Då fanns det ingen möjlighet att laga den just då eller byta ut den pga att dom var slut på lager. Så jag skickade den till hösten i originalkartong med löftet om att få tillbaka en ny inom en vecka för tävling var på G. Ingen plotter kom och när den väl kom två veckor senare så va den packade i en vanlig brun godskartong och enheten va utbytt men mot en begagnad som såg ut som faaan.
Så jag ringde igen och ojojoj det hade blivit fel... Så jag skulle få en ny lovade dom innan LMP cupen (första helgen devember). DEN KOM I SLUTET AV JANUARI. Dessutom så har jag lyckats slarva bort min lilla plupp som man hänger luren till VHFen på och ville köpa en ny MEN ! den finns inte som reservdel utan svaret blev att kanske vi får in någon gång.... Bör tillägga att pluppen faktiskt låg med när plottern kom. Jag har dessutom blivit lovad kompensation men inget har hänt... Därför lämnar jag Lowrance....
Team Helgøya
2010-02-17, 20:03
Det er vel det store drawbacket med å kjøpe Lowrance fra statene. Det er halvpris, men fungerer ikke produktet tar det evigheter før en får noe hjelp som kjelle skriver over, og det tar "noe" tid før det er hjemme. Kjøper en derimot sitt utstyr i Scandinavia vil en få hjelp av importør mye mye raskere. Noe som må forventes da en betaler i dyre dommer for dette utstyret. Jeg har bank i bordet bare hatt problem med 2 instrument av ca 8 kjøpte. 6 av de 8 var kjøpt i Norge, så da løste deg seg etter ca en og en halv mnd... Tror dem har fått bedre skikk på servicen nå, men kjøper man et Lowrance produkt er min erfaring at en "sjanser" litt. Kjøper man Ray eller Furuno er det aldri eller utrolig skjeldent problemer. Disse er dog noe dyrere en Lowrance, men det er noe som heter at kvalitet koster. Ray og Furuno er primært produsert for proffmarkedet, altså yrkesfiskere, charterfirma osv, mens Lowrance er fritidsmarkeds produktet til Navico, Simrad er proffmarked produktet der.
Lowrance har kommet med masse nye funksjoner i sine instrumenter de siste årene, broadband sounder, BB radar samt structurescan. At det er litt problemer, les barnesykdommer med helt nye produkter finner en igjen de fleste plasser, dog med unntak av hos Ray og Furuno. Virker som de tester produktene sine før de sender de ut på markedet.
Hadde jeg vært ren Østersjøtroller hadde jeg kjørt rent Furuno oppsett i båten, men siden de ikke har plottere i min prisklasse, eller med kart over Mjøsa må en ta til takke med en 10.4" fra Lowrance som til nå har fungert riktig så bra, selv om jeg syns brukergrensesnittet på deres produkter er så som så.
Det er vel det store drawbacket med å kjøpe Lowrance fra statene. Det er halvpris, men fungerer ikke produktet tar det evigheter før en får noe hjelp som kjelle skriver over, og det tar "noe" tid før det er hjemme. Kjøper en derimot sitt utstyr i Scandinavia vil en få hjelp av importør mye mye raskere.
Dette stemmer faktisk ikke, Weston Jackson som är Lowrance tech i Tulsa (pratet med han så mange ganger så vi rakk å bli kompiser) sade att fra og med 2009 så skal all reparasjon av Lowrance Eutopa produkter utföres i USA, han sa at vi nok må regne med tre til fire måneders reparasjonstid, og anbefalte meg å selv sende tilbake utstyret til USA for reparasjon for da går det på deres reparasjonstids garanti.
Det var nok derfor Fiaskos enhet kom tilbake i en brun kartong, jeg har to stykker sånne som jeg fikk tilbake mine erstattningsenheter i.
Så vi her hjemme får regne med å betale det doble og få dobbelt så lang ventetid på reparasjon.....
Siste gangen jag pratet med Weston var noen gang i August 2008, og ting kan ha blitt forandret siden den gang.
Haha vet du hans tech#?
Min favorit om jag minns rätt var Tech#22 men det var länge sedan.
Tycker det är rätt bra grejor trots allt känner inte igen några problem av det ni beskriver förutom en gammal beställning då jag fick TVÅ enheter som bägge var döda smällde säkringarna så fort man tryckte på start knapparna, skickade tillbaka för nytt och fick dem inom tre veckor.
Men vem vet.... framöver
Team Helsingborg
2010-02-17, 21:54
Har precis beställt ett HDS 8 här i Sverige..... just för tryggheten och för att slippa behöva skicka till USA vid ev bekymmer.... Får väl hoppas grejorna håller helt enkelt.
Haha vet du hans tech#?
Min favorit om jag minns rätt var Tech#22 '
Nej, vet inte ens om jag någon gång fick veta det, men jag tror hans extension på telefonen var #189.
Han fixade faktiskt o skickade tebax utbytes enheten till mig innan min retur var på plats i USA, så en riktigt schysst kille .-)
Men å andra sidan så hadde han ju mitt visa nummer :-) hehe.
Blir det bekymmer skickas troligen din burk till USA eller rätt ner i sopkorgen och ersätts med ny från hyllan av svensk importör som sedan begär ersättnings maskin från USA/eller tillverkningsland Kina.
Tryggare men dyrare mvh
Team Helgøya
2010-02-17, 22:04
Det stemmer Kjelle, men det innebærer at importør har utsty på lager. Jeg skal ikke vurdere å handle meg lowrance før det blir orden der...
Man ska nog skilja på fabrikats prestanda och evtuell dålig kundservice från dem som säljer de grejorna lokalt betyder egentligen bara att tillverkaren valt en dålig lokal representant.
Håller med dig Tamtam, i mitt fall är det bara telefontiden jag tycker är vansinnig.
I övrigt så har jag fått bättre mottagande som kund.
Men produkterna bör ju hålla ett tag när de är nya.
TeamScuirus
2010-02-27, 01:38
Lowrance produseres i Mexico. Det har vært en del problemer med kvaliteten på LCX og Globalmap de siste årene. Lowrance har gjort store framskritt med kvaliteten når det gjelder HDS. HDS er jo første nye modell etter at Lowrance ble slått sammen med Simrad til Navico, Simrad har jo en lang histore med kvalitetsprodukter. De har historsik vært på samme nivå som Furuno. I følge en av de største internettforhandlerene i USA med flere tusen solgte HDS er det mindre reklamasjon på HDS enn på de fleste andre merker.
Team Fiasko
2010-02-27, 12:23
Det är sportmanship som är problemet inte den lokala handlarn
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.