handdator

Visa fullständig version : Paravan TX-22 Special

friflyg
2010-02-19, 09:55
Hej är det någon som har erfarenhet av TX 22, när det gäller utomskärs trolling?
För blyade flutters i först hand, men den verkar ju även klara av stora Kuusamo enligt reklamen.
Eller är det Great white ett bättre alternativ?
/Håkan

artic trolling
2010-02-19, 10:07
Denne har jeg aldri hørt om. Hvilket merke er dette og hvem har den for salg?

magic
2010-02-19, 10:25
Hej är det någon som har erfarenhet av TX 22, när det gäller utomskärs trolling?
För blyade flutters i först hand, men den verkar ju även klara av stora Kuusamo enligt reklamen.
Eller är det Great white ett bättre alternativ?
/HåkanHar kört TX-22 under några år nu, bland annat på Bornholm. Jag har testat flera andra (dock inte GW), men inte hittat någon bättre. Vi har använt Kuusamo sporadiskt och blyat upp till 80g, funkar bra. Känns som maxfart ligger nånstans strax under 3 knop.

För den som undrar: Länk (http://www.fishusa.com/Church-Tackle-TX-22-Special-Planer-Board_p.html)

Kjelle
2010-02-19, 11:13
Denna var ny för mig.

Är den båttre än offshore OR 12?

Köpte några begagnade OR under vintern.
Har kört, eller kör GW kopior, dessa drar iaf vansinnigt bra.
Såg att någon här på forumet blyade ner dessa GW kopiorna, gjorde det samma och nu kan jag även köra lättare dipsy divers med denna paravanen.

Kjelle

jeekay
2010-02-19, 11:38
Har inte kört så mycket med TX22, kan bara säga att den drar väldigt bra även med djupparavaner. Kör numera med GW kopior med dubbla köl och större frigolit, drar ruskigt bra även i lite sjö. Originalet har ju ca 4x4 cm stor frigolit, vi kör med 5x5 och dubblar kölvikten.

/Jani

magic
2010-02-19, 11:41
Denna var ny för mig.

Såg att någon här på forumet blyade ner dessa GW kopiorna, gjorde det samma och nu kan jag även köra lättare dipsy divers med denna paravanen.

KjelleVi har kört dem parallellt med flera andra planerboards och upplevt att de har dragit bättre och varit mer pålitliga än alla andra vi provat, inkl. OR-12. Jag har dock inte provat GW eller GW-kopia. Ska testa Lars hemmagjorda till våren och se om de kan matcha...

Tamtam
2010-02-19, 12:22
Denne har jeg aldri hørt om. Hvilket merke er dette og hvem har den for salg?

Märket är Church de är bra precis som Magic skriver men om de är bäst vet jag inte

Tamtam
2010-02-19, 12:33
Denna var ny för mig.

Kjelle

Church och or-12 är ganska lika skillnaden ligger i tre saker church har något längre dragarm ut från själva kroppen (om jag minns rätt) plus att linan ibak ligger direkt i kroppen och lösgöres med en spak ganska bra faktiskt detta betyder att den får en kraftigare anfallsvinkel mot vattnet vilket visar sej i sättet den går på åtminstone med lättare beten den drar så hårt och långt upp på sidan av båt att den till slut tappar orken och hasar till över vattnet lite innåt för att sedan börja dra igen, ser rätt läckert ut kan tänka mej detta ger lite ryck till betet därbakom.
Hänger du på mer vikt börjar de gå jämnare ungefär som or-12 då de aldrig når lika högt upp längs sidan.
Utlösaren är oxå olika och funkar bra men knappast bättre än små röda offshore.
Jag vill inte att de släpper under drillning utan så snabbt tillbaka till båten som möjligt.
Dock har jag nog aldrig tagit fisk över tio på sådana, dras den ned ordentligt blir det problem om den sitter hårt på linan.

Kjelle
2010-02-19, 13:20
Två av mina OR12 är moddade med ställbara utlösare som skall klara av flätlinor.
Vi får se hur det fungerar när våren kommer .-)

OM den kommer :-(

626

627

friflyg
2010-02-19, 13:55
Denna var ny för mig.

Kjelle

Är dina GW kopior också upphottade med större frigolit , eller skulle det fungera att även blya ner orginalet?
/Håkan

Kjelle
2010-02-19, 14:11
Är dina GW kopior också upphottade med större frigolit , eller skulle det fungera att även blya ner orginalet?
/Håkan

De är inte upphottade med större frigolit och funkar utmärkt.
Limmade på bly från en däckverkstad, 80g per styck.

Tamtam
2010-02-19, 16:35
Två av mina OR12 är moddade med ställbara utlösare som skall klara av flätlinor.
Vi får se hur det fungerar när våren kommer .-)

OM den kommer :-(

626

627

Varför flätlina? mvh