handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp/köpråd i batterival

Kjelle
2010-02-20, 01:38
Alltid lite shopping på G :-)

Jag skulle vilja ha lite tips på vilka båtbatterier, ampere timmar med mera.

Skall ha tre batterier, ett startbatteri till varje motor och sen ett "house battery" till förbruknings el.

Vad kör ni för batterier, vad bör jag tänka på vid köp av batterier?

BILTEMA??

Kjelle

lilleric
2010-02-20, 02:13
Kanske inte är världens bästa test å inte båtbatterier men borde få någon hum om vad som är kasst å hyffsat: http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

Han jag brukar serva bilen hos brukar köpa global från mekonomen som han säger är bra. Om ja inte minns fel så sa han något om att (tror det var) banner som höll typ 1-2år sen va dom kass så dom avrådde han från att köpa. Dehär är dock bilbatterier.

Tamtam
2010-02-20, 21:08
Batterier är vitala saker i sammanhanget ej läge att snåla men man kanske ej heller behöver gå till överdrift använder själv vanligt förekommande i båthandeln (läs ej Optima som säkert är skitbra men något åt den DYRA sidan) dessa har fungerat bra inga klagomål

Robin
2010-02-21, 09:40
Är defenitivt ingen expert inom området.

Men jag kan taa om vad jag har i min båt.
Använder mig av två st gelbatterier på 70Ah st och laddar dom med en fast monterad waeco mobitronic 15A intelligent laddare.

Valde gelbatterier för underhållet och att dom är säkrare ur vältsynpunkt.

Dock är de inga startbatterier men eftersom jag har parallelkopplat dom så klarar dom urladdningen som blir vid start bra ändå.

Här är en länk till hur dom ser ut.
Vet inte riktigt vilket märke det är på dom...

Här är en länk till min blogg där det finns en bild på dom.
Dock ska elistallationen ses över under sommaren. (inte riktigt som jag vill ha den.

http://475r.blogspot.com/2009/11/nya-batterier.html

Team Fiasko
2010-02-21, 10:28
Jag kör gelbatterier... 2st 105 amp och ett start 80 amp.. Funkar skitbra... Jag kör också med mastervolt som håller koll på mina batterier åt mig....

BlueMagic
2010-02-21, 19:40
Hej Kjelle.
Kolla dissa :
http://www.optima-batterien.eu/sv/optima-applications/baatar.html
JÄTTE grymma..
Jag har 2 stk blå o inga problem sommer o vinter.
Dom funger fran +50 C til -50 C.

Kjelle
2010-02-21, 21:01
Tack för alla tips, vill gärna ha flera tips.

Jan, hur många ah har dina batterier?

BlueMagic
2010-02-22, 13:42
Det er 75 Ah o model BT DC 5,5.

Flodström
2010-02-23, 16:51
Kjelle, du som skall ha så mycket strömslukande elektronik bör inte ha mindre än 105Ah på husbatteriet. Om du väljer samma på startbatterierna (samma typ, Ah och serie/prod.-nr i föld) så blir alla batterier laddade optimalt. Olika batterier (fabrikat, olika Ah etc...) kan ha olika polspänning där något kan bli under och något kan bli överladdad. Tre st på 105 Ah av bättre kvalitet hade jag valt. Jag har valt 2 lika batterier (100 Ah) till min båt.
Just optima är ett rent startbatteri och ägnar sig inte som husbatteri (är inte ett djupurladdningsbatteri).

Ett annat tips, använd så mycket LED-lampor som möjligt för att hålla ner strömförbrukningen den mörka delan av dygnet. Välj LED, s.k. "warm-white" (färg:2700-3200°K) Finns massor av LED lamptyper för kabin och däcksbelysning. Oxå för arbetsbelysning (super-LED/high power LED)
Då minskar strömförbrukningen med ca 9/10-delar i förhållande till vanliga glödtråds-lamper ;)