Visa fullständig version : Dipsy Diver
Team Char
2010-02-23, 16:34
Har lite funderingar hur man fiskar egentligen med Dipsy.
Hur lång tafs är det brukligt att ha mellan Dipsyn och betet typ en sked?
Det finns ju olika storlekar på dom och jag har tänkt fiska med storlek 0
Behöver man ha ett speciellt spö för dom?
Och hur riggar man upp spöna. långt bak eller på taket?
Spelar färgen nån roll på Dipsyn eller går det bra med viken som helst
Hur lång tafs är det brukligt att ha mellan Dipsyn och betet typ en sked?Max en spölängd, annars blir det stökigt att håva fisk. ;) Ca 1-1.20m är lagom.
Behöver man ha ett speciellt spö för dom? Det blir mer tryck på en dipsy än på bara en sked. Dessutom vill du kunna lösa ut dipsyn även om det inte är hugg. Dessutom bra om du kan få bort linan från båten/övriga släpet. Alltså bra med långa spön med ryggrad. Mjuka riggspön funkar dåligt.
Och hur riggar man upp spöna. långt bak eller på taket?Jag brukar sätta dem vinklade ut/upp från båten ungefär midskepps, så att linan går ned i vattnet mellan riggspön och ytspön.
Spelar färgen nån roll på Dipsyn eller går det bra med viken som helstDet enda som funkar är rosa dipsy med Hello Kitty klistermärken på. :rolleyes:
Hur lång tafs är det brukligt att ha mellan Dipsyn och betet typ en sked?
Behöver man ha ett speciellt spö för dom?
Och hur riggar man upp spöna. långt bak eller på taket?
Spelar färgen nån roll på Dipsyn eller går det bra med viken som helst
Hej lennart storlek 0 kör du bäst från planer board, horisontell spridning är inget vidare på dessa däremot funkar djupgåendet.
Kör du från planer board går det bra med vanliga planer spön om än med ryggrad, använd röda små offshore dessa klarar trycket utan problem (iaf med 0,46 lina) använd så lång tafs som möjligt mellan dipsy och bete.
Jag brukar alltid använda mattsvarta för jag vill inte de ska synas i onödan men detta finns inga belägg för att det är bättre alls.....
Tänker du köra direkt från båt använd största modellen med flät samt grova spön det är som att släppa ut en hink....lycka till
Jag kör ofta dipsy och brukar kör med ca 2 meter tafs, spöna jag använder är Ron Thomsson Armegeddon DD 9 fot långa och funkar bra.
Har tidigare kört dipsy spöna fråna spöhållarna på riggarna men ska nu köra med Big Jon hållare och monterar dom ca 1 halvmeter framför riggarna så slipper man att dipsylinan riskerar att haka i riggspöna vid svängar.
Jag kör ofta dipsy och brukar kör med ca 2 meter tafs, spöna jag använder är Ron Thomsson Armegeddon DD 9 fot långa och funkar bra.
Har tidigare kört dipsy spöna fråna spöhållarna på riggarna men ska nu köra med Big Jon hållare och monterar dom ca 1 halvmeter framför riggarna så slipper man att dipsylinan riskerar att haka i riggspöna vid svängar.
Johan ett tips sätt ca 3cm halkskyddstejp längst upp på insidan av rören på den platsen som handtagen ligger emot när Dipsyn är ute.
Detta greppar bra och förhindrar evt. förlust..... vid hugg eller bara urtagning av spö bara först dra framåt sedan uppåt lycka till
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.