Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Allmänt > Trollingprat/Övrigt

Trollingprat/Övrigt Alla ämnen som inte passar in i någon kategori

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-22, 21:11   #1
borg
New member

Reg.datum: dec 2009
Real Name: Henrik borg
Team Namn: Team Kalvsvik
Talking natt trolling

Hej jag har provat på att köra lite göstrolling nu några nätter helt utan
resultat. Skulle tacksamt ta emot lite tips och funderingar om beten och djup etc etc. Fiskar i Åsnen mörkt vatten och 4 till 9 meters djup
mvh Borg
borg er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 21:36   #2
Tamtam
Off topic Lax pimplare

Tamtams avatar

Reg.datum: mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Standard

Min erfarenhet av allt fiske på natten vad gäller pelagisk fisk som gös och lax exv. är bortkastad tid när natten är mörk slutar de hugga helt enkelt troligen pga att deras fördel speciellt gösen i nattseende är borta mot bytena.
Ål däremot är nattaktiv men mera pga luktsinnet.
Gammal 2010-07-22, 21:39   #3
Tamtam
Off topic Lax pimplare

Tamtams avatar

Real Name: Hans Östlund
Standard

Dock bör du fiska på gösen när solen står i kant på horisonten och ett par timmar framöver sen brukar det dö bort.....
Gammal 2010-07-23, 01:52   #4
Flodström
Fjordtrollare

Flodströms avatar

Reg.datum: feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Standard

All pelagisk fisk dygnmigrerar d.v.s. dom vandrar vertikalt beroende på tid på dygnet.
T.ex siklöja, Nors etc vandrar upp mot ytan under nattimmarna för att äta av dagens produktion av zooplankton (djurplankton s.s olika typer av små kräftdjur). Zooplankton dygnmigrerar oxå just av samma anledning, att äta av dagens produktion av phytoplankton (växtplankton s.s. grönalger etc..)

det här ytnyttjar verkligen gösen.
Gösen är en extrem nattjägare (som ålen) under den mörkare delen av sommarnatten, mycket mer än t.ex gädda och abborre.
Under ljusa sommarnätter har jag sett otroliga gösar jaga i ytan som stora ubåtar.

Tips: skall du trolla efter gös under natten: trolla ytligt. över termoklinen, 1-3m, djupare än så behöver du inte gå. Kolla efter betesfisk och plankton och på vilka djup dom befinner sig på (om du har ett hyffsat lod funkar det).

I sjöar med klart vatten är det här en viktig strategi då gösen är ganska inaktiv om dagen. I grumliga sjöar kan den jaga lite när som hällst. Men under sommaren, mer aktivt om natten.

Prova trollingen från kl 23.00 till 04.00 så får du en bild av hur aktiviteterna är......

Nu är ju Åsnen en rel. grund sjö (3 m medeldjup?) men jag tror att samma förhållande råder där som i djupare sjöar. Testa övar de djupare områdena i sjön och upp mot grundkanter

Beten har jag dålig koll på men kör wobblers som "låter". ev. oxå lätta skedar. Kör du ytparavaner så blya bara lätt eller inte alls. kör i 1,5 kn ± 0,2 kn
Gammal 2010-07-23, 08:16   #5
fiskarn
New member

Reg.datum: jul 2010
Team Namn: tamcroatia1
Standard gös fiske

testa på dan,morron och förmidag brukar jag få bäst på de sjöarna jag fiskar,framförallt dag tid ............
fiskarn er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 10:35   #6
iron9
Trollare

Real Name: Johnny Ahlslied
Team Namn: Cikoria
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av borg Visa inlägg
Hej jag har provat på att köra lite göstrolling nu några nätter helt utan
resultat. Skulle tacksamt ta emot lite tips och funderingar om beten och djup etc etc. Fiskar i Åsnen mörkt vatten och 4 till 9 meters djup
mvh Borg
Jag fiskar gös i en 500 ha stor sjö i norra skåne med en 15 - 20% stort djupområde på mellan 8 - 11 m. Började trollingfiska där förra året och fick bara en enda liten gös.
Under vintern fick jag tag i Fiske Febers utmärkta DVD er i göstrolling och vertikalfiske och har ändrat mitt sätt att fiska. Bl a sålde jag trollingmotorn och monterade en 54 lbs frontmonterad elmotor så jag kunde börja vertikalfiska och få ned trollingfarten till 0,8 - 1,2 kn.
I år har jag fått över 45 gösar. Visst, det har varit många små rackare, men det är lika roligt varje gång. Men det har dock blivit ca 5 över 2 kg, 2 över tre och en på 4,2 kg.
Jag nattfiskar aldrig utan börjar trollingfiska 2 - 3 timmar på morgonen och fortsätter sedan med vertikalfiske. Om jag åker ut en kväll kör jag omvänd ordning.
Eftersom jag trollingfiskar på ett ganska litet område kör jag bara paravaner på hö sida (3 - 4 st), och gör därför bara högersvängar och vändningar med högre fart. Föredrar att köra båten uppe på och lite innanför djupbranten. Då kan jag placera paravanerna och betena exakt där jag vill.
Betena är bara Nils och Bomber 15 resp 16 cm. Alla beten som jag blyar använder jag paternostertackel till och blyar 20 - 80 g beroende på om jag vill att de ska gå nära botten eller i mellanvattnet. Om man alltid använder paternostertackel till blyade betena går dom aldrig i botten om jag kommer in på för grund vatten.
När jag vertikalfiskar hänger jag upp båtstolen på vattenskidbågen så jag precis når ned till fotkontrollen till elmotorn. Sedan fiskar jag med ett vertikalslpö på varje sida om båten. Har en hö och en vä Daiwa med twitching bar. Varför ska man vertikalfiska med ett spö när man kan fiska med två
Jag har fått ungefär 1/3 på trolling och resten på vinkelfiske.
Mvh
Johnny
iron9 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 2010-07-26, 14:36   #7
Flodström
Fjordtrollare

Flodströms avatar

Real Name: Ramon Flodström
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Standard

Henrik, posta gärna dina erfarenheter med nattrollingen här om du nu överhuvudtaget testar det mer ingående
Gammal 2010-07-27, 12:41   #8
Jari
Laxtrollare

Real Name: Jari
Team Namn: Muumin Trolling Team
Standard

Vi ska också ut och jaga gös i kväll och jag kör med två blanka Bomber i motorströmmen i ytan, två dipsy från de bakre hörnen med skedar och två små vobbler typ Nils Master och Emma på vardera sidan. Om inte annat så får jag riktigt grov borre på detta sätt =)
Jari er ikke aktiv   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.